Tutorial: näin biletät kohtuudella

Sisunainen

Kaikki yliopistossa joskus olleet tietävät, että erilaiset opiskelijabileet ovat olennainen osa opiskelijan sosiaalista elämää. On sitsejä, teemabileitä, approa ja kaupunkisuunnistusta. Bilettäminen on tietysti kivaa - mutta monesti seuraava päivä ei. Fitneksen ja vihersmoothieiden aikakaudella kännäämisen terveysvaikutukset ovat alkaneet arveluttaa yhä useampia. Pitäisikö siis luopua koko lystistä?

Vessaselfie sitsien väliajalla. Jep, näin minä pukeudun naamiaisiin.

Mielestäni sosiaalisuus ja pään tuulettaminen ovat ihmisen kokonaishyvinvoinnille yhtä tärkeitä asioita kuin liikunta ja kasvisten syöminen. Ainoastaan seuraavan aamun huonon olon voi jättää yhtälöstä pois menettämättä mitään. Siksi bilettämisessä avainsana on kohtuullisuus. Se taas onnistuu näin:

  • Selvitä turvarajasi. Pidä mielessäsi kirjaa siitä, montako alkoholiannosta joit illan aikana ja oliko sillä jotain negatiivisia sivuvaikutuksia. Kun löydät rajan, jonka jälkeen päänsärky tai motorinen epätarkkuus iskee, älä ylitä sitä. Esimerkiksi itse voin juoda turvallisesti 4-5 lasillista, ja olla silti kohtuupirteä seuraavana päivänä.
  • Syö hyvin. Älä skippaa normaaliin päivärytmiin kuuluvia aterioita ylimääräisten kalorien pelossa, vaan syö kunnon ruoka ennen juhliin lähtöä, vaikka tarjolla olisi pikkupurtavaa. Syö myös iltapala kotiin päästyäsi. Näin vältät verensokerin heittelystä johtuvan huonon olon.
  • Juo vettä. Ota bileisiin mukaan iso vesipullo ja huolehdi, että myös se tyhjenee illan aikana. Baarissa tilaa joka juoman kanssa myös vesilasi. Vettä juomalla tulet nauttineeksi vähemmän alkoholia ja estät sen aiheuttaman nestehukan.
  • Älä juo pohjia. Opiskelijoiden keskuudessa suosittu tapa on nauttia pari drinkkiä jo kotona ennen juhliin lähtöä. Tämä on ymmärrettävää taloudelliselta kannalta (baarissa tarjoillun tuopin hinnalla saa aika monta Pirkka-olutta), mutta sen seurauksena turvaraja tulee helposti vastaan jo ennen kuin ilta on kunnolla alkanutkaan.
  • Älä valvo pilkkuun asti. Oman kokemukseni mukaan bileiden jälkeiseen päivään vaikuttaa erittäin olennaisesti se, paljonko yöllä on nukkunut. Jos tiedät, ettet saa aamulla unta enää kymmenen jälkeen, lähde suosiolla kotiin ennen sulkemisaikaa.
  • Pidä hauskaa. Kaikkien näiden neuvojen tarkoitus ei ole pilata iloa juhlimisesta, vaan päinvastoin. Irtiotto arjesta maistuu illallakin paremmalta, kun tietää, että siitä ei joudu kärsimään seuraavana päivänä. Tanssi, laula ja nauti!
Share

Kommentit

Anumaaria78
Mis(s)Fit

Turvaraja ja veden juonti. Etenkin nuo. Sillä on ihan oikeesti iso ero, unohtuuko veden naukkailu vaiko eikö. Mulla on aika selkee alkoannosmaksimi, jota en ylitä kuin ihan erityistapauksessa, kuten vaikka silloin kun tarkoituksena on ollut vetää kunnon perseet. Tätä ei ole viimeiseen viiteen vuoteen tapahtunu.

Suvi K.
Sisunainen

Jep! Erityistapaukset on toki aina asia erikseen. :)

Lullah

Poikakaveri sai joskus siskoltaan jotain darratabletteja. Ne on semmosia berocan kaltasia, jotka juodaan ennen nukkumaanmenoa. P. eriaatteessa siis vitamiineja. Eilen poikakaveri kävi approssa ja illalla juotin sille sitä darrajuomaa, vesilasillisen vettä ja kokista ja tein munakkaan (ja rasvasin sen alkoholista kuivuvan ihon). Tänään ei darrasta tietoakaan ja se sentään kävi suorittamassa ja bilettämässä jatkoilla.

Suvi K.
Sisunainen

Nuo approt on kyllä pahoja, mä en uskalla yrittää edes tokaa tasoa (alimman oon suorittanut). :D Hyvä että on tyttökaveri hoivaamassa!

Lullah

Olisin itsekkin ollut suorittamassa, ellei seuraavan päivän dedis olisi puskenut päälle :D Vieläpä kolmatta tasoa. Enemmänkin vain halusin varmistaa ettei toinen ole aamulla haisemassa vieressä. Saa herra ensi vuonna hoivata minua.

Saranda
Tyhjä ajatus

Täyttä asiaa! Hyvä nyrkkisääntö joka toimii omalla kohdallani on se että juo jokaisen alkoholipitoisen juoman jälkeen n. 0,35l vesilasin. Kans annos chlorellaa ennen juomisen aloittamista auttaa kivasti. :)

Suvi K.
Sisunainen

Mielenkiintoista kuulla teidän kokemuksia näistä "ihmeaineista" darran ehkäisyyn. Jotenkin oon aina suhtautunu niihin vähän skeptisesti, mutta hyvä tietty jos toimii. :) 

Emilia M

Ja opiskelijat oikeesti juo ihan hirveesti. Tai ainakin joi mun opiskeluaikoina 2000-luvun alussa, onko tähän tullut muutosta? Ne annosmäärät antaa jotenkin ymmärtää, että olis jotenkin normaalia kyetä juomaan esim. kuus isoa kaljaa illan aikana. No, sehän on ihan litroissakin jo 3 litraa - on siinä rakko kovilla.

Alkoholinkäyttöä olis hyvä opettaa nuorille myös ihan konkreettisesti: mitä tarkoittaa annos, miksi siideriä juodaan isompia annoksia kuin esim. koskenkorvaa (jos ravintolassa tilaa aterian yhteydessä), mikä on turvallisen kertakäytön raja. Riippuu tietty siitä, millaista teini-ikää on elänyt, mutta ei kaikki tiedä näitä vielä yliopistoonkaan tullessaan. Tietty tässä on yksilöllisiä eroja. Mulle riittää nykyään se kolme annosta, neljännestä on jo seuraavana päivänä hutera olo. Sitseillä vedettiin varmaan aperitiivia, ruoan kanssa pari lasia viiniä, kahvin kanssa konjakkia... kyllä siinä jo ne kertakäytön rajat paukkuu. Tarkoitus ei ole mitenkään moralisoida, mietin vain kuinka moni tajuaa, että se oletus, mitä ihminen pystyy juomaan yhdessä illassa, on aika iso.

Suvi K.
Sisunainen

Juuri näin. Tämä oli tavallaan mun pointti: niihin bileisiin voi mennä ilman että kiskoo litratolkulla kaljaa. Valitettavan monet ei sitä tajua, vaan ajattelee, että porukkaan kuuluakseen pitää olla perseet olalla.

Kommentoi