Ladataan...
Sisunainen

Lupasin tsemppikerhon aloituspostauksessa liikkua ahkerasti erityisesti kuntosalin puolella ja harjoitella hiihtämistä. Lisäksi myöhemmin päätin ryhtyä "määtittelemättömäksi ajaksi" tipattomalle uniongelmien takia.

Kuun saldo liikunnan puolesta näyttää HeiaHeihan mukaan seuraavalta:

- Harrastin liikuntaa 26 tuntia. Lyhyessä kuussa se tarkoittaa melkein tuntia päivässä, vaikka mukaan mahtui myös yksi saikkupäivä.

- Kävin kuntosalilla 10 kertaa ja lisäksi 7 kertaa eri ryhmäliikuntatunneilla. Olin alunperinkin suunnitellut pitäväni tämän viikon vähän kevyempänä liikunnan suhteen (on kuulemma jotenkin hyödyllistä pitkän tähtäimen kehityksen kannalta, että silloin tällöin pitää vähän huilia), joten keskityin enemmän kehonhuoltohenkisiin jumppiin, kuten joogaan ja bokwaan.

- Hiihtoa en ole päässyt harrastamaan sitten puolivälikatsauksen kiitos epätavallisen lauhojen säiden, mutta sen sijaan kävin yliopiston liikuntapäivänä lumikenkäilemässä ja olen harrastanut muuta kestävyysliikuntaa, kuten kävelylenkkejä ja bodypumppia. Uudet monotkin ostin, mutta valitettavasti ne eivät sovi suksiini. Sellaista sattuu.

Kaikkiaan olen oikein tyytyväinen helmikuun liikuntasuorituksiin, erityisesti koska minulla on ollut koko ajan todella hyvä fiilis liikkua, ja huonoinakin päivinä jumppa on tuntunut pikemminkin piristävältä hengähdystauolta kuin rasittavalta pakolta.

Tipattoman suhteen taas olen tällä hetkellä hieman ristiriitaisissa tunnelmissa. Olen parina iltana tällä viikolla luistanut tipattomasta, eikä samaa vaikutusta unen laatuun ole tuntunut suuntaan eikä toiseen enää tällä viikolla. Ilmeisesti ongelma on pikemminkin yleisessä stressitasossa kuin siinä juonko yhden lonkeron illalla vai en. Siinä suhteessa tänään alkava loma tulee todella hyvään saumaan.

Alkoholin käytön kanssa aion kyllä jatkaa entistä maltillisempaa linjaa, sillä joka tapauksessa tämä lyhytkin tipaton jakso on saanut minut jossain määrin vieroitettua "tavan vuoksi" juomisesta. Täystipattoman jatkoa harkitsen kuitenkin uudelleen loman jälkeen, koska vaikutus ei kuitenkaan ainakaan näin lyhyellä aikavälillä ollut ihan niin hyvä kuin olisin toivonut. Pahoittelut kaikille, jotka olisitte halunneet kuulla alkoholittomuuden toimivan ihmeparannuksena kaikkeen.

Palaan maaliskuun tavoitteisiin loman jälkeen, sillä nyt aion viikon keskittyä pelkästään rentoutumiseen, ulkoiluun ja ihaniin maisemiin! Hyvää lomaa kaikille joilla sellainen on, ja mukavaa viikonloppua muille lukijoille. Jos saan tekniikan toimimaan, saatan postailla jotain kuulumisia reissun päältä, muussa tapauksessa kuulemiin reilun viikon päähän.

Tää lähtis nyt kattoo vieläkö Lapissa näyttää tältä:

 

Share

Ladataan...
Sisunainen

Suhtautumiseni erilaisiin urheiluravinteisiin on ollut varsin epäilevä, mutta päädyin nyt vihdoin ostamaan kokeeksi säkillisen palautusjuomajauhetta, jotten tuhlaisi kaikkia rahojani kuntosalin jääkaapin kahden euron Gainomaxeihin.

Viidakkorummun perusteella suuntasin paikalliseen Life-kauppaan, jonka myyjä suositteli SportLifen tuotteita. Tenttasin (onneksi asiantuntevalta) myyjältä hyvin tarkkaan eri tuotteiden sisällöistä. Tämä kyseinen pulveri on tehty niinkin eksoottisista aineksista, kuin maidosta ja maissista, eikä pelottavan kuuloisesta ainesosalistasta huolimatta sisällä doping-aineita, hormoneja, lisäaineita, gluteenia tai ympäristömyrkkyjä. Jauhe on maustettu raakakaakaolla ja stevialla, ja arvelin, ettei mikään missä on raakakaakaota voi olla ihan kamalan pahaa.

Testasin juoman tänään salin jälkeen. Annostelin varovasti vain puolet ohjeen mukaisesta määrästä näin ekalla testikerralla, ja lurautin vahingossa vähän liikaa vettä joukkoon, joten lopputulos oli hieman vetinen. Muuten kuitenkin juoma maistui ihan normaalilta veteen sotketulta kaakaolta. Litku auttoi myös tehokkaasti akuuttiin verensokerin laskuun, niin että sain rauhassa saunoa ja tulla kotiin laittaamaan ruokaa ilman nälkäkuoleman uhkaa.

Ensivaikutelmalta siis ihan toimiva tuote! Kunhan ensi kerralla laitan vähän enemmän jauhetta ja vähemmän vettä, tähän voisi vaikka tottua.

 

Suosituksia myös muista palkkarijauheista ja vastaavista otetaan vastaan!

Share

Ladataan...
Sisunainen

Kävin tänään piiitkästä aikaa pumpissa (ainoastaan hintsusti myöhässä lätkän takia), meidän salin versiossa siitä kuuluisasta bodypump-tunnista. Tämä oli muistaakseni ihka ensimmäinen jumppa jossa kävin kyseisellä salilla. Vaikka sunnuntaipumppi on säilynyt ohjelmassa koko ajan, eka kerta jätti sen verran kovat traumat, että en sen koommin ole kyseiselle tunnille uskaltautunut. Nyt kuitenkin päätin kokeilla uudestaan, ihan uteliaisuudesta miltä se tuntuisi puolentoista vuoden kaikenlaisen muun harjoittelun jälkeen. Ja koska MeNaiset Sportissa luki, että bodypump kehittää hiihdossa tarvittavaa kestävyysvoimaa. (Treenaan lomaa varten. Eikö ole sairasta??)

No vähän erilaiseltahan se tuntui kuin silloin toissa syksynä. Ja toisaalta ei. Osan ajasta pelkäsin kuolevani, kuten silloin ekalla kerralla, mutta nyt osasin tarpeen mukaan keventää painoja. Silloin ekalla kerralla otin kaikkein pienimmät saatavilla olevat kiekot tankoon, enkä enää kehdannut niistä vähentää. Nyt totesin, että yhdet painavat riittävät maastavetoa lukuunottamatta, eli kaikkiin liikkeisiin ei tarvita useampia. Suurin ero kuitenkin lienee omassa asenteessa: kun lihaksia alkaa poltaa, en ajattele: "iik apua sattuu", vaan: "tämähän tehoaa!" Katsotaan mitä mieltä olen huomenna, kun polte tulee takaisin lihaskipuna.

Viikon alkupuolella aloittamani tipaton on toiminut sikäli, että olen nyt loppuviikosta nukkunut paremmin. Myös mystinen iltanuha on kadonnut, lieneekö sitten sattumaa vai asiaan liittyvää. Muuta merkittävää eroa en ole toistaiseksi havainnut, mutta aikakin on vasta lyhyt.

Kuitenkin asialla on yksi pieni harmillinen sivuvaikutus: on koko ajan nälkä. Syön koko ajan ja paljon ja silti on nälkä. Tässä todella huomaa, kuinka paljon kaloreita alkoholijuomissa on! Olen jopa ihan laskurilla laskenut, että saan energiaa tällä hektellä vähemmän kuin kulutan. Kun verensokeri pikapäivitykset on poistettu illalta, se myös tuntuu olossa. Toki voisin paikata tilanteen suklaalla (Brunberg tekee laktoositonta maitosuklaata!!), mutta ehkä fiksumpaa ja vatsaystävällisempää lienee syödä vaan reilusti lisää sitä oikeaa ruokaa. Eli annostus niin-paljon-kuin-lautaselle-mahtuu-suuruusluokassa, ja mieluummin tasaisesti pitkin päivää. Voisi toki ihmisellä kurjempiakin pulmia olla.

Share

Ladataan...
Sisunainen

Vasta viime syksynä kunnolla hoksasin, että yliopiston liikuntapäivänä voi tehdä muutakin kuin mennä alehinnalla keilaamaan ja sitten jatkobileisiin. Syksyn liikuntapäivänä kävin kokeilemassa melontaa, ja nyt tiistaina ohjatulla lumikenkäretkellä. Uusia ja eksoottisia lajeja helposti ja halvalla!

En ole ikinä ennen lumikenkäillyt, mutta jutun ideana on köyttää talvikenkien päälle ylläolevan kuvan mukaiset läpyskät, joiden avulla pystyy helposti kulkemaan myös umpihangessa ja liukkaalla alustalla. Valinnaisena varusteena mukaan tuli vielä hiihtosauvojen näköiset sauvat, joista oli todella hyötyä epätasaisessa metsämaastossa.

Lumikenkäretki kiersi ympäri Joensuun Kuhasaloa, yhtä paljon sightseen-kierroksen kuin urheilun hengessä. Vaikka tahti oli rauhallinen, yhdistettynä edellisen päivän jalkatreeniin illalla kyllä huomasi jotain tehneensä!

Asiaankuuluvasti pysähdyimme retken puolessävälissä laavunuotiolle evästauolle - kuten joku ryhmäläisistä sanoi, retki ei ole retki jos sinne ei oteta eväitä.

Kokonaisuutena retkestä jäi todella kiva fiilis, ja voisin hyvin mennä lumikenkäilemään toistekin. Se on hauskan riippumaton ulkoilumuoto; voit mennä minne tahansa pusikkoon tai järvenjäälle laduista tai poluista riippumatta. Kun yleensä lenkille lähtiessä etsitään jokin reitti jota pitkin kulkea, lumikenkäillessä oman reittinsä voi tehdä aivan itse, niin kauan kun ei eksy.

Share

Pages