Ladataan...
Sisunainen

Saisiko olla salaatti, joka on samaan aikaan raikas, ruokaisa, rapea, pehmeä, suolainen, makea, maukas..? No sitä minäkin. Lue siis eteenpäin.

Tämä kanasalaatti syntyy muutamasta yksinkertaisesta ainesosasta ja on erittäin helppo tehdä: sen kun paistat kaikki "sattumat" ja kokoat salaatin. Hyvän maun salaisuus on rento ranne oliiviöljyä kaataessa.

LÄMMIN BATAATTI-KANASALAATTI

3-4 annosta

2 isoa kanafileetä

keskikokoinen bataatti

paketti halloumia

erilaisia lehtisalaatteja, mielellään ainakin yhtä vihreää ja yhtä tummaa lajiketta

avokado

oliiviöljyä ja voita

tuoretta tinjamia ja basilikaa

suolaa ja mustapippuria

Kuori ja pilko bataatti kuutioiksi. Levitä kuutiot leivinpaperoidulle uunipellille, mausta suolalla ja pippurilla ja valuta päälle oliiviöljyä. Paista 200 asteessa kunnes bataatit ovat sopivasti pehmenneet ja ottaneet väriä, yleensä noin 45 minuuttia.

Kuumenna sillävälin tilkka oliiviöljyä ja nokare voita pannulla (kyllä, molempia). Kun voi on lakannut kuplimasta, lisää kanafileet. Paista molemmin puolin kauniin värisiksi, mausta tinjamilla, suolalla ja pippurilla ja jätä kannen alle hautumaan kypsiksi. Paista myös viipaloitu halloumi kuumalla pannulla oliiviöljyssä sopivan väriseksi.

Revi salaatit tarjoilukulhoon. Lisää hyppysellinen sekä suolaa että pippuria, reilusti oliiviöljyä ja maun mukaan silputtua basilikaa ja sekoita. Halkaise avokado ja poista kivi. Leikkaa sisus veitsellä kuutoiksi ja kaavi ulos kuoresta. Suikaloi kypsä kana ja halloumi sopiviksi suupaloiksi.

Kokoa salaatti nostelemalla viherpohjan päälle bataatit, kana, halloumi ja avokado. Nauti!

Vinkki: Salaatti toimii myös seuraavana päivänä kylmänä. Voit lisätä tarvittaessa oliiviöljyä ja mausteita vielä valmiiseen annokseenkin.

Kasvisversio: Jätä kana pois ja laita reilummin muita sattumia.

 

Share

Ladataan...
Sisunainen

Läksin viikko sitten Helsinkiin siinä kuvitelmassa, että etelämpänä olisi lämpimämpää, hengailisin puistoissa jätskiä syöden, fiilistelisin merimaisemia Suomenlinnassa ja polskisin maauimalassa... No eihän siinä ihan niin käynyt. Kavereiden kanssa kaupungilla vietettyä aikaa ja yhtä päiväpurjehdusta lukuunottamatta lähinnä lueskelin kirjaa sohvannurkassa - ja joogasin.

Olin jo etukäteen päättänyt ottaa Yoga Nordicille "cityretriitin" nimellä myytävän viikkokortin, ja kuitata viikon treenit pelkällä joogalla. Joogaviikon aloitus viivästyi hieman kesäflunssan takia, mutta pääsin silti viidessä päivässä neljä kertaa joogatunnille (sen viidennen olimme purjehtimassa).

Joogaviikon ajoitus ei olisi voinut sikäli olla parempi, että festariviikonlopun ja automatkan jäljeltä olin aivan jäätävässä kokovartalojumissa. Valitsin tunneiksi vanhoja suosikkejani: ilma- ja hot joogaa. Oli hauska huomata, että tällä kerralla jopa pysyin kärryillä ilmajoogatunneilla ilman "ai missä on edessä ja missä on takana ja missä mun jalat on" -hämmennystä.

Joogailu ilman välipäiviä ei tuntunut millään tapaa väsyttältä tai pitkästyttävältä; olisin voinut jatkaa viikkoa pidempäänkin. Kuitenkin luulen, että pidemmän päälle kannattaisi ottaa omaan ohjelmaan myös haastavampia voimajoogatunteja, jos haluaisi oikeasti kehittää kuntoaan. Sen sijaan liikkuvuudessa tuntui syntyvän edistystä jo muutamassa päivässä. 

Kokonaisarvosana: Suosittelen kokeilemaan joogaviikkoa, jos sopiva studio sattuu kaupunkilomakohteeseen, eikä muuta ohjelmaa ole liikaa. Toisaalta keskustassa olevalle salille on helppo poiketa vaikka shoppailun ja illallisen välissä, kunhan jaksaa kantaa vaihtovaatteet mukana.

Share

Ladataan...
Sisunainen

Jo pidemmän aikaan ruokavaliooni on kuulunut olennaisena osana rahka. Vähintään parin purkin päiväkulutuksella olen yleensä perustanut aamu- ja välipalani rahkan, tuon fitnessurheilijoiden ihmenruuan, varaan.

Kuitenkin viime aikoina rahka on alkanut kyllästyttää. Ibizalla lomaillessani en syönyt lainkaan rahkaa (muita maitotuotteita kyllä), ja mystinen sinänsä harmiton mutta välillä hieman ärsytävä vatsanturvotus hävisi. Päätin alkaa tilapäiseen rahkalakkoon, ja katsoa kuinka kroppani reagoi. Alla yhden hengen parin viikon ihmiskokeen tulokset. 

Plussat:

  • Uusia makuja! Uusia kivoja ruokia! Lettuja joka aamu (no ei nyt ihan)!
  • Kuvitteellisen treenipäivän ruuat laskuriin syötettyäni totesin, että saan edelleen proteiinia suunnilleen 2g/kg. Rahkan korvaaminen ei siis sen puolesta ole ongelma, eikä lihasten kuihtumista tarvitse pelätä.
  • Turvotus ja epämääräisen tukkoinen olo on selvästi vähentynyt. Voi tosin olla myös psykologinen vaikutus.

Miinukset:

  • Aamiaisen tekeminen vie hieman enemmän aikaa, mutta toisaalta lomalla se ei haittaa.
  • Pikkuaterioilla joutuu (pääsee?) syömään näennäisesti isomman määrän ruokaa saman kylläisyystason saavuttamiseksi tai vaihtoehtoisesti pääruuilla täytyy (saa?) tankata enemmän.

Mitä rahkan tilalle?

  • Banaanilettuja (1 bansku, 2 munaa, sekaisin blenderissä ja paisto kookosöljyssä).
  • Jugurttia; nykyisin on saatavilla myös maustettuja lisäaineettomia ja suhteellisen vähän lisättyä sokeria sisältäviä vaihtoehtoja. Jugurtista saa ruokaisamman lisäämällä mysliä.
  • Ihan vaan paistettuja kananmunia tai erilaisia munakkaita.
  • Pelkät hedelmät kevyenä välipalana.
  • Yksinkertaisesti sen verran isommat annokset ruokaa pääaterioilla, ettei välipalaa tarvitse.
Share

Ladataan...
Sisunainen

Lomamatka etelään: epäterveellistä ruokaa, alkoholia, liikkumattomuutta, nestehukkaa, auringossa palaneet olkapäät... Tai sitten ei. Etelänlomasta voi nauttia täysillä ja voida silti fyysisesti hyvin. Samalla myös mieli saa lomasta enemmän irti, kun ei tarvitse keskittyä krapulan, auringonpistoksen tai muiden pikkuvaivojen valitteluun.

Omat vinkkini hyvän olon etelänlomaan:

1. Juo sopivasti vettä. En sano juo paljon vettä, koska litrakaupalla vettä kittaamalla ja runsaalla hikoilulla, varsinkin yhdistettynä niukkaan syömiseen, voi saada aikaan suolanpuutteen, joka on hyvin samankaltainen ja ihan yhtä ikävä tila kuin nestehukka. Kokeile välillä myös vissyä tai kookosvettä. Hyvässä viinissä illallisella tai drinkissä rantabaarissa ei ole mitään pahaa, mutta älä yritä nesteyttää koko päivää mojitoilla ja sangrialla.

2. Syö hyvin, älä skippaa aterioita. Vaikka kuumuudessa tuntuu, että ruoka ei aina maistuisi, yritä etsiä riittävän hyvin viilennetty lounasravintola, jotta päivä ei kulu pelkän jääteen varassa. Tankkaa hyvin aamiaisella ja syö illallinen vasta auringon laskettua. Osta välipaloiksi hotellihuoneelle hedelmiä. Jos pelkäät suolaisen ruuan aiheuttamaa turvotusta, siihen auttaa kupillinen vihreää teetä aamiaisella.

3. Treenaa aamulla tai vietä siesta. Jos haluat harrastaa liikuntaa lomalla, tee se heti aamusta - vaikka et olisi aamutreenaajatyyppiä, ja vaikka aamusi koittaisi vasta auringon ollessa jo korkealla. Hikisen rantapäivän jälkeen kuntosalille lähteminen on sekä kirjaimellisesti että kuvainnollisesti erittäin nihkeää. Toinen vaihtoehto on viettää siesta ilmastoidussa hotellihuoneessa ja suunnata jumpalle sen jälkeen, tai tehdä kuten paikalliset ja lenkkeillä vasta iltahämärässä.

4. Koe lempilajisi uudessa ympäristössä. Olen ottanut tavaksi käydä aina lomamatkoilla kokeilemassa jotain paikallista jooga- tai crossfit-salia, niin myös nyt Ibizalla käydessäni. Oma lempilaji saa uuden ulottuvuuden, kun juoksukierroksella saa väistellä espanjalaismummoja ja treeniporukka koostuu pääasiassa hyvännäköisistä paidattomista miehistä... Jumppashortsit ja lenkkikengät eivät paina paljoa matkalaukussa, ja pieni endorfiiniannos silloin tällöin piristää lomallakin.

5. Liiku siinä sivussa. Jos matkalla ei huvita käyttää paljoa aikaa treenaamiseen, ujuta päiväohjelmaasi pieniä liikuntahetkiä. Meidän hotellimme tarjosi päivittäin erilaisia puolen tunnin jumppia, joihin saattoi poiketa aamiaisen jälkeen tai kesken allasalueella hengailun. Pari altaanmittaa mummosammakkoa aina välillä auringonoton lomassa virkistää mukavasti, eikä pieni kävely rantaa pitkin ole pois biitsiajasta.

6. Pakkaa mukaan tennispallo, niin voit rullailla lentomatkan aiheuttamat hartiajumit auki kohteeseen päästyäsi. Matkan aikana venyttele joka kerta, kun nouset paikaltasi esimerkiksi vessaan.

7. Nauti auringosta sopivina annoksina. Rannalla ruskettuu, vaikka viettäisi suurimman osan ajasta varjon alla ja käyttäisi aurinkorasvaa. Pidä ainakin pää ja yläkroppa varjossa, niin vältät auringonpistoksen ja ikävästi punoittavan dekolteen. Lisää aurinkorasvaa aina uinnin jälkeen.

Share

Pages