Ladataan...
Sisunainen

Tänään aamulla herätessäni ajattelin, miten perjantai voikin tuntua enemmän maanantailta kuin maanantait keskimäärin. Ulkona hetken kestänyt shortsikeli on muuttunut +12 asteeksi ja vesisateeksi, deadlinet lähestyvät uhkaavasti, kaverit postaavat Facebookissa kuvia toinen toistaan siistimmistä viikonloppureissukohteista samalla, kun minä suunnittelen viettäväni vapun esseetä kirjoittaen, ja kämppikset jättivät taas kerran keittiön siivoamatta ja vessapaperia ostamatta. 

Tällä viikolla ihan oikeasti mielessä on pyörinyt ajatus: tää alkaisi jo riittää, enkö voisi nyt vaan lähteä kotiin?

Nyt jos koskaan, tarvitaan positiivisten asioiden listaa. Nämä asiat ovat olleet hyvin viime aikoina:

  • Toista viikkoa kestänyt häiriötön treenirutiini; kenties ennätykseni täällä. 
  • Kaverit esittelivät minulle viime viikonloppuna aivan mahtavan hampurilaispaikan, josta löytyy myös gluteenittomia salaattiin käärittyjä burgereita.
  • Uusi kampaaja, jonka tuoliin (toisin kuin edellisen) voi istua ja sanoa: "tee jotain kivaa", ja joka ei silti laskuta kuin kaksikymppiä hiustenleikkuusta.
  • Paikallinen radiokanava soittaa parempaa musiikkia kuin edes Ylex Suomessa.
  • Kunhan saan nyt työn alla olevan esseen valmiiksi, olen käytännössä yhden alaluvun verran lähempänä gradun valmistumista. Kaiken lisäksi saan lukea satuja ja kutsua sitä opiskeluksi.
  • Tuoreet mansikat ja alle neljän euron viinipullot. (Pakko mainita joka tilaisuuden tullen. 2,5 eurollakin saa viiniä, mutta 3-4€ hintaluokassa laatu on selvästi parmepi.)
  • Aion paistaa huomenna munkkeja ja mennä piknikille, ihan sama vaikka olisi kylmä.
  • Ensi viikonloppuna pääsen taas reissun päälle, ja säidenkin luvataan lämpenevän!

Näyttää läjältä salaattia, mutta on pekonia ja savujuustoa sisältä! 

"Hei kävin kampanjaalla" -selfie.

Tällaisten säiden paluuta odotellessa, kun voi ottaa läppärin mukaan lähikahvilan terassille. Ylimmässä kuvassa vaihtoehtoinen tapa lisätä opiskelumotivaatioita

Share

Ladataan...
Sisunainen

Täällä Zagrebissa treenatessani valmentajien suusta (minulle suunnattuna) yksi lause on toistunut yli muiden: "You need to have controll." Oli kyse sitten kyykyistä, tempauksista, punnerruksista tai rengassouduista, tarvitsen lisää vakautta ja kehonhallintaa, vähemmän vauhtia.

Ymmärrän hyvin palautteen aiheellisuuden: minun on välillä yksinkertaisesti vaikea hahmottaa kroppani asentoa ja metconeissa alan helposti huitoa liikkeet liian hätäisesti läpi, kun yritän ehtiä valmiiksi ennen aikarajan umpeutumista.

Silti tänäänkin hieman alkoi ottaa päähän, kun metconin viimeisellä kierroksella valmentaja tuli taas kerran sanomaan samasta asiasta. Yritä siinä nyt keskittyä kyynärpäiden kulmaan punnertaessa samalla, kun puserrat viimeisiä toistoja jaksamisen rajoilla!

Hetken harmituksesta tuhistuani aloin kuitenkin miettiä: Jos haluaisin treenata itsekseni ilman, että kukaan tulee kesken kaiken neuvomaan, voisin tehdä sen lähikuntosalilla selvästi halvemmalla. Silti olen päättänyt polkea 8 km suuntaansa ja maksaa 100 kunaa enemmän kuussa päästäkseni treenaamaan juuri tälle kyseiselle boksille.

Miksikö? Koska haluan, että joku muu miettii, miten, mitä ja paljonko treenaan, ja kertoo minulle, mitä minun tulee tehdä kehittyäkseni treeneissä, vaikka se tarkoittaisi välillä ärsyttäviäkin neuvoja.

Niinpä tunnin jälkeen marssin valmentajan luokse ja pyysin häntä selittämään perinpohjaisesti, mikä on oikea asento kussakin päivän liikkeessä, joita hän kävi treenin aikana korjaamassa. Hyvä tekniikka on kuitenkin loppujen lopuksi tärkein asia myös parempien treenitulosten saavuttamiseksi, kuten valmentajakin totesi: "Intensity if what leads to results but intensity without controll leads to injury." Ensi kerralla olen taas hippusen viisaampi.

Share

Ladataan...
Sisunainen

Vaihto-opiskelu on opettavaista aikaa, ja monista täällä hankituista taidoista on varmasti hyötyä tulevaisuudessa (tai sitten ei). Tähän mennessä olen oppinut muun muassa:

  • Nukkumaan auringonnousun jälkeenkin huoneessa, jossa on vain ohut läpikuultava ikkunaverho. Kaikki nämä vuodet luulin, että se on täysin mahdotonta, vaan eipäs olekaan! Eilenkin vetelin sikeitä yli kymmeneen.
  • Govorim malo hrvatski. Ja sam išla u trgovinu i nisam trebala engelski. (Puhun vähän kroatiaa. Osaan jo käydä kaupassa ja torilla puhumatta englantia, vaikka pitäisi vaihtaa useampi sana kuin päivää ja kiitos.)
  • Pyöräilemään yhtä kahjosti kuin paikalliset. En tiedä onko tämä hyvä asia.
  • Arvoimaan rahamääriä sen mukaan, montako bussilippua tai hostelliyötä kyseisellä summalla saa. Hieman esimerkiksi kadun alkukeväästä ostamiani kenkiä, joiden hinnalla olisi saanut kokonaisen viikonloppureissun.
  • Ymmärtämään mitä erilaisimmilla tavoilla puhuttua englantia. Ainoastaan ranskalaisten puheesta en saa mitään selvää.

Kuvituksena vielä muutamia otoksia Splitin ja Dubrovnikin reissulta. 

Share

Ladataan...
Sisunainen

Eilen kotimatkalla Super Konzumiin, paikalliseen Citymarketiin, poiketassani huomasin isot tarjouskyltit: "Mladni krumpir" Siis hetkinen, uusia perunoita?? Nyt jo! Vaikka toki minun ei pitäisi olla yllättynyt, kun torilla myydään jo kotimaisia mansikoita ja appelsiineja(!).

Joka tapauksessa, uusia perunoita oli pakko päästä maistamaan, ja kun tänään ohjelmassa oli vaihtareiden piknikretki, päätin tehdä evääksi ruokaisan perunasalaatin. 

Perunasalaatista tuli varsin toimiva ja simppeli, ja ennen kaikkea kotoisan makuinen. Varsin kotoisalta tuntui myös +15 asteessa hupparit ja viltit päällä puistossa paleleminen.

Laita resepti korvan taakse odottamaan, kunnes uusien perunoiden kausi ehtii Suomeen asti, tai jos olet malttamaton, eiköhän sama onnistu vanhoistakin perunoista. 

Savulohi-perunasalaatti kahdelle

8-10 uutta perunaa (tai vähän vähemmän vanhoja, koosta riippuen)

1 ruukku rucolaa

250 g lämminsavulohta

100 g fetaa

suolaa ja pippuria 

oliiviöljyä

1/2 sitruunan mehu (tai maun mukaan)

Keitä perunat ja anna jäähtyä. Huuhtele ja kuivaa rukola, paloittele savulohi ja murustele feta. Kuitioi jäähtyneet perunat. Sekoita rucola, mausteet ja reilusti oliiviöljyä perunoiden joukkoon. Lisää feta ja lohi, sekoita halutessasi vielä kerran kevyesti ja tarjoile.

 

Share

Pages