Ladataan...
Slow is beautiful

Upeita ja jännittäviä uutisia, blogini siirtyy Kauneus & Terveys -lehden blogeihin! Olen vielä hieman hämmästynyt, että minulle avautui näin hieno mahdollisuus ja olen todella kiitollinen. Kiitos kuuluu kuitenkin lukijoilleni, jotka inspiroivat minua kirjoittamaan ja lukevat höpinöitäni! Suuri kiitos myös Lilylle, joka oli blogini ensimmäinen hyvä koti. 

(Tässä blogin uusi osoite)

Valmistun jännittävään päivään A-lehtien pääkonttorissa.

Allekirjoittamassa uutta sopparia!

Kuvaamassa uusia blogikuvia <3

Kauneus ja Terveys -lehden Helmikuu-numeron kansi, mitkä pastellisävyt! Hyvää lukemista infrapunasaunassa.

Miten Slow is beautiful -blogi syntyi?

Kun sairastuin 14.8.2015, koko maailmani pysähtyi. Terveyteni, jota olin pitänyt itsestäänselvyytenä, kiskaistiin minulta pois ja olin täysin murtunut. Jouduin luopumaan rakkaista asioista elämässäni, yksi kerrallaan, ja puristin kädet valkoisena kiinni elämänhalustani. ”Minä en luovuta, minä paranen vielä”, toistin mantrana…Osa minusta oli kuitenkin jo luovuttanut taistelun.

Sain diagnoosin Hypermobiliteetti Syndrooma muutamia kuukausia myöhemmin. 1.1.2016 oli minulle merkittävä päivä, sillä silloin aloin taistelemaan sairauttani vastaan – en suostunut enää olemaan sen uhri. Aloin etsimään keinoja parantaa terveyttäni ja kuntouttamaan itseäni hyvin pieni askel kerrallaan. 

Blogini idea syntyi huhtikuussa 2016, yhden hyvin epäonnistuneen mehupaaston jälkeen (josta en ole vielä edes kirjoittanut postausta!!). Sanoin poikaystävälleni, että olisi aika hienoa, jos voisin jakaa terveysvinkkejä muille ihmisille, sillä testailen jatkuvasti uusia keinoja parantaa omaani, vaikka Kauneus ja Terveys -lehden blogien tyyliin (poikaystäväni on uskonut minuakin enemmän blogiini ja minuun, kiitos David <3). Slow is beautiful -blogi syntyi. En kuitenkaan ikinä uskonut, että olisin päässyt kyseisen lehden sivuille, joten tämä on minulle unelmien täyttymys! 

Usko unelmaasi ja se voi toteutua

Minua kantaa eteenpäin kaksi asiaa: usko itseeni ja pitkäjänteisyys. Myös päättäväisyys vie minua eteenpäin, uskon että pystyn tekemään asioita, vaikka kehoni ei olekkaan usein samaa mieltä kanssani. Olen joutunut luopumaan kokopäiväisestä työstä kipujen ja hankalien oireiden takia, joten blogini kirjoittaminen sopii sairauteni kanssa hyvin yhteen (ja freelance työt).

Jatkan matkaani Kauneus ja Terveys -lehden tiimissä hyvin onnellisena. En tiedä, mitä elämä tuo tullessaan tulevaisuudessa – mutta odotan sitä hymyillen. Nautin kuitenkin nyt tästä hetkestä ja tunteesta, että kaikki on hyvin.

Suuri kiitos sinulle lukija tuestasi ja nähdään blogini uudessa kodissa <3

P.S. Minulla on tulossa lähiviikkoina todella kiinnostavia juttuja blogiin, olen super innoissani niistä!

Seuraa blogiani myös Facebookissa ja live-elämääni Instassa.

Rakkaudella, Martina

 

Lue lisää:

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

 

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Olen aloittanut kylmävesialtaan käytön salillani. Haluan testata, jos kylmällä vedellä on jotain hyviä terveysvaikutuksia. Monet avantointoilijat ovat sanoneet terveytensä parantuneen harrastuksensa myötä. Kylmän sanotaan aktivoivan kehossa ruskeaa "hyvää" rasvaa. Alla on minun, maallikon, näkemys siitä, mitä ruskea rasva tarkoittaa. 

Salillani on kylmävesiallas, johon on "kiva" pulahtaa :)

Ruskea rasva vs. valkoinen rasva

Ihmisessä on olemassa kahdenlaista rasvaa: valkoista ("huonoa") ja ruskeaa ("hyvää") rasvaa. Valkoinen rasva varastoi kaloreita, kun taas ruskea polttaa kaloreita. Vastasyntyneillä lapsilla (ja talvehtivilla eläimillä) on enemmän ruskeaa rasvaa, sillä se pitää heidät lämpimämpänä. Ihminen menettää ruskeaa rasvaa vanhetessaan.

Ruskea "hyvä" rasva

--> ruskea rasva erittää ja sitoo paremmin lämpöä

--> ruskea rasva polttaa enemmän kaloreita

--> ruskea rasva voi estää mm. diabeteksen ja korkean verenpaineen syntymistä

Mistä sitä saa?

- kylmälle altistuminen aktivoi ja tuottaa kehoon enemmän ruskeaa rasvaa 

- liikunta aktivoi ruskeaa rasvaa

- pitkät laadukkaat yöunet edistävät ruskean rasvan tuotantoa

Valkoinen "huono" rasva

--> toimii mm. lämmöneristäjänä, eri hormonien tuotannon parissa sekä suojaa sisäelimiä ulkoisilta iskuilta

--> liiallinen valkoinen rasva saattaa altistaa sairastumista mm. syöpään, sydänsairauksiin, diabetekseen ja uniapneaan

Mistä sitä saa?

- Syö liikaa kaloreita, eikä kuluta tarpeeksi (liikasyönti voi häiritä myös ruskean rasvan toimintaa kehossa)

Etkö tykkää kylmästä?

No hätä. Tutkijat ovat asialla. Tutkimukset ovat osoittaneet kiinnostavan juonenkäänteen: hormoni irisiini, saa valkoisen rasvan käyttäytymään kuten ruskea rasva tai muuttumaan jopa ruskeaksi rasvaksi. Lihavat hiiret altistettiin ko. hormonille ja tulokset olivat hämmästyttäviä. Hiiret laihtuivat ja saivat verensokerinsa kuriin lyhyen ajan sisällä.

--

Kylmän veden sanotaan parantavan immunipuolustusta, verenkiertoa sekä vähentävän stressiä. Testaan kylmävesiallasta pidemmän ajanjakson ja kerron, näenkö jotain tuloksia! 

 

Lämpimällä rakkaudella, Martina

Seuraa blogiani Facebookissa ja live-elämääni Instassa.

 

Lue myös:

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Mitä en pysty tekemään enää sairauteni takia

 

Lähteet:

Supercharging brown fat to battle obesity

Calorie-burning fat and your brain

Shivering activates fat to keep you warm

What's the difference between white fat and brown fat?

Benefits of cold showers

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Onko sinulla mielessä jokin kysymys, minkä haluaisin esittää minulle? Haluaisitko tietää sidekudossairaudesta enemmän? Onko kroonisen kipuilijan elämä ihan tuskaa? Mitä minä syön yleensä aamupalaksi? Kysy rohkeasti!

Ajattelin heittää pallon sinulle tänään. Olisi kiva kuulla sinusta enemmän :) Tämä auttaa minua myös hahmoittamaan tulevia postauksia ja tiedän enemmän, mitkä aiheet kiinnostavat lukijoitani!

Kysy minulta jotain! Esitä kysymykset kommenteissa, tai laita spostilla slowlifeisbeautiful(at)gmail.com. Vastaan kysymyksiin uudessa postauksessa.

Kiitos!

Rakkaudella, Martina

 

Lue myös:

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Halusin testata, miten suositut hot tunnit sopivat sidekudossairaan kropalle. Menin päättäväisesti testaamaan Yoga Nordic -studiolle Helsinkiin Kamppiin, lempeää hot joogaa ja hot pilatesta. Miten minun kävi?

Yoga Nordic paikkana

Valitsin hot tuntien paikaksi Yoga Nordicin, Kampin kauppakeskuksessa, Helsingissä. Sain joogafestivaaleilta alennuskupongin tälle uudelle studiolle. Kamppi on minulle sijaintina aivan loistava, sillä asun lyhyen bussimatkan päässä. Tykkäsin Yoga Nordicin tiloista, paitsi pukuhuoneesta, joka on aivan liian pieni ja eikä ota huomioon asiakasta lainkaan (melkein tuli paljasta pakaraa naamaan). Tunnit ovat suosittuja, joten porukkaa studiolla piisaa. Kannattaa valmistautua todella ahtaaseen pukkariin, joka on tupaten täynnä. Pukkarin suihkutiloissa sen sijaan oli aivan ihania shampoita ja hoitoaineita :)

Lämpötila tunneilla oli noin +35, joka tuntui aivan ihanalta (ei liian kuuma).

Lempeä hot jooga

"Hot Jooga® Lempeä on kevyempi ja rauhallisempi hyvänolon ja hyvänmielen tunti. Harjoitus aloitetaan lattialta ja asteittain pyrimme nousemaan kohti seisoma asentoja joissa pääsee tunnustelemaan ja kehittämään tasapainoaan. Lattiasarjassa tehdään niin kehoa voimistavia kuin lempeästi avaavia liikkeitä. Tunnin energia on rauhallinen ja hivelee sekä mieltä että kehoa. Kokonaisuutena tunti sopii niin kehon kuntoutukseen, joogaa tutustuville kuin myös raskaana oleville."

Tämä olikin ihana konsepti! Liikkeet olivat rauhallisia (ei liikaa venyttelyjä) ja sopivat sidekudossairaalle, mutta tunti oli itselleni liian pitkä (90 min). Lainasin studiolta joogamattoa, joka oli littanan ohukaisen paksuinen, joten työskentely matolla oli minulle tuskaista. Kehoni ei tykkää pitkistä staattisista asennoista ja tunti oli yleisesti vähän liian pitkäveteinen omaan makuuni, mutta hiki kyllä tuli! Tunnin jälkeen olin aivan poikki, mutta lämpö teki hyvää.

Vinkit kipuilijalle: ota mukaan oma tai pyydä paksu joogamatto, muista ottaa pyyhe mukaan ja lähde lopussa pois ennen pitkää meditointimakoilua (jos haluat lyhentää tuntia). 

 Hot pilates

"Ryhti kuntoon! Tunti keskittyy keskivartalon syvien lihasten voimistamiseen ja avaamiseen. Tunnilla tehdään liikkeitä perinteisen Joseph Hubertus Pilateksen kehittämän kehonhalinta menetelmän mukaan. Tunnilla käytetään lämpöä etenkin auttamaan kehoa venytyksissä, mutta lämpö myös tehostaa harjoituksen positiivisia vaikutuksia ja kiihdyttää aineenvaihduntaa. Soveltuu kaikentasoisille harrastajille, mainiosti myös aloittelijoille."

Huh! Olen harrastanut pilatesta pidempään ja halusin testata, miten kehoni reagoi lämpimään pilatesharjoitteluun. Aloitin tunnin mahtavalla meiningillä, mutta tunti oli minulle aivan liian rankka. En pystynyt tekemään kaikkia harjoituksia, sillä niskani ylirasittuu pienistäkin nostoliikkeistä. Jos olisin "normikuntoinen" ihminen, tunti tuskin olisi liian raskas. Lämpö kuitenkin helpotti joidenkin liikkeiden tekoa selvästi. Minulle tuli tunnin jälkeen huono olo ja olin ylirasittunut.

Vinkit kipuilijalle: ota mukaan oma tai pyydä paksu joogamatto, muista ottaa pyyhe mukaan ja tee tunti oman tahdin mukaan, jotta et rasitu liikaa.

--

Summa summarum: jos saisin valita parhaan tunnin sidekudossairaalle menisin lempeälle hot pilates tunnille, joka kestää 1h (ehkä sellainen kehitellään vielä joskus). Jätän postauksen otsikon vailla vastausta, sillä aion testata hot tunteja lisää: saa nähdä onko tunnit minun pelastus!

Oletko sinä hot joogan tai pilateksen ystävä? Kerro kokemuksistasi kommenteissa!

 

Rakkaudella, Martina

Seuraa blogiani Facebookissa ja live-elämääni Instassa.

 

Lue myös:

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

 

Lisälinkit: 

Yoga Nordic

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Otsikoissa pyörii Axl Smithin oikeudenkäynti. Kuvia levitetään sosiaalisessa mediassa ja ihmiset ottavat aiheeseen kantaa, mutta moni tuomitsee hänen tekonsa julkisesti. Miksi tämä on täysin sallittua?

Oletko sinä koskaan tehnyt virhettä elämäsi aikana? 

Otan harvemmin vahvasti kantaa pinnalla pyöriviin puheenaiheisiin. Nyt tuntui siltä, että on pakko kirjoittaa aiheesta. Axl Smith oikeudenkäynnin kuvien tukkiessa kaikkien sometilieni feedit, minun täytyy myöntää, että olen aika kauhuissani, miten iso juttu tästä on tehty. Media mässäilee aiheella ja häntä solvataan: mielestäni tässä on meneillään virtuaalinen kivitys. 

Pieni herätyksen paikka. Eikö tässä ole oikea otsikko, mikä tulisi nostaa uutisiin:

Kuva: Twitter

En puhu kirjoituksessani Axl Smithin puolesta, puhun inhimillisyyden puolesta. Ihminen on itse vastuussa omista teoistaan, ei kukaan muu. Kenelläkään ihmisellä ei kuitenkaan mielestäni ole oikeus solvata toista ihmistä julkisesti, oli hän sitten tehnyt mitä tahansa väärin. 

Rakkaudella, Martina

 

Liketä blogiani Facebookissa ja seuraa live-elämääni Instassa!

Lue myös:

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Olen alkanut tottumaan arkeeni sidekudossairauden kanssa. "Juhlin" tämän vuoden lopussa sairauteni 2-vuotispäivää (vaikka se on ollut osa minua tietämättäni jo 32-vuotta). Minulle on ollut ehdottoman tärkeää tehdä surutyö "entisen ja terveen" minäni kanssa, sillä muuten yrittäisin elää samaa elämää ennen sairastumistani. Mitä pikemmin luovuin vanhasta arjestani, sillä fysiikkani ei kestänyt sitä enää, sitä nopeammin pystyin hyväksymään sairauteni. Surutyö on osa paranemista. Kuitenkin välillä huonoina päivinä saatan miettiä, mitä en pysty enää tekemään sairauteni takia ja tämä tekee minut haikeaksi. Onneksi näitä päiviä on enää harvoin. 

 (Huom. Tämä kirjoitus ei ole valitusvirsi, haluan että arvostat omaa terveyttäsi enemmän!)

Paranemisen taito, Bernie S. Siegal, muutti ajatuksiani sairastamisesta. 

En pysty enää...

...käymään kokopäiväisessä työssä

...ratsastamaan (suuri rakkauteni)

...juoksemaan enempää kuin kaksi askelta

...syömään kaikkia ruokia, joita haluaisin

...seisomaan pitkiä aikoja

...kantamaan painavia kasseja pitkään

...nähdä kavereita niin usein kuin haluan

...lähtemään lomalle yksin

...istumaan pitkiä aikoja ilman niskatukea

...tehdä mitään rankkaa fyysistä työtä

...siivoamaan usein

...pidellä kirjaa kädessäni pitkiä aikoja

...olla vapaa tekemään mitä tahansa haluan

--

Kun katselen tätä listaa, en ole surullinen (älä sinäkään ole!). Minulla on vielä todella paljon asioita, joita voin tehdä ja tämä tekee minut todella onnelliseksi! Kuitenkin, jos roikkuisin kiinni vanhassa arjessani ja keskittyisin vain mihin en pysty enää, en iloitsisi elämästäni. Olen rakentanut itselleni uuden ja mielekkään arjen. Suurin syy, miksi olen niin onnellinen, on tämä blogi. En muistanutkaan, miten paljon rakastan kirjoittamista ja tämä on minun arkeni ilo! Jos en olisi sairastunut, en varmaan olisi aloittanut koskaan omaa blogiani. Kun toinen ovi sulkeutuu, toinen ovi aukeaa...

Kiitos ajastasi! Oletko sinäkin joutunut luopumaan rakkaista asioista?

P.S. Toinen kirja joka on mullistanut ajattelumaailmaani on Toni Bernhardin kirja How to be sick. Vahva suositus!

Rakkaudella, Martina

Liketä blogiani Facebookissa ja seuraa live-elämääni Instassa!

 

Lue myös:

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

 

Lisälinkit:

Paranemisen taito, Bernie S. Siegal

How to be sick, Tony Bernhard

Share

Pages