Ladataan...
Slow is beautiful

Joogafestivaalit olivat tänä viikonloppuna Helsingissä Kaapelitehtaalla. Kävimme ystäväni kanssa katsastamassa, mitä festivaaleilla oikein tapahtuu. Emme osallistuneet joogatunneille emmekä luennoille tällä kertaa. Paljon löytyi katseltavaa moneksi tunniksi, aika täydellinen sunnuntaipäivä!

Joogafestivaaleilta löytää kaikkea joogamatoista hamppujauheisiin. 

Sisäänpääsy ovelta maksoi 10 €.

Olen pohtinut pitkään ryhtituen ostamista, ostin sellaisen vihdoin. Saa nähdä auttaako!

Messuilta löytyi paljon luonnonmukaisia öljyjä ja rasvoja.

Tästä kuvasta huomaakin, että ryhtituki tuli tarpeeseen :)

Festivaaleilla oli myynnissä paljon niin ihania koruja!

Hidasta elämää -blogin kopilla.

Eikö ole upea kivi? Yllätyin, miten kauniita kiviä luonnosta voi löytää!

Festivaaleilta jäi käteen myös Hidasta elämää Stressinhallinta kortit ja julienne-kuorimaveitsi (yllättävän helppokäyttöinen).

Rakkaudella, Martina

 

Blogini on Facebookissa ja live-elämäni Instassa!

 

Lue myös:

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

 

Lisälinkit:

Joogafestivaalit

Stressinhallintakortit, Hidasta elämää

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Ohjeistavatko terveysintoilijat besserwisser tyyliin muita syömään terveellisemmin ja moralisoivatko he ruokapöydässä, kun joku tilaa jälkiruokaa? Ovatko he kamalia tiukkiksia? En ainakaan minä.

Näytän siipeni vain lukijoilleni <3 KL towerin huipulla Malesiassa viime kesänä.

En ole mikään enkeli

Minun seurassani saa syödä, miten kukin itse haluaa. En tuputa omia valintoja muille tai saa heitä tuntemaan oloonsa ikäväksi, jos herkuttelevat. Päinvastoin, sanon varmaan välillä: herkutelkaa minunkin puolesta! Jos en sairastaisi sidekudossairautta ruokavalioni saattaisi olisi erilainen. Herkuttelisin silloin tällöin. Mutta olen päättänyt, että herkutteluni pysyy vain hedelmien ja mahdollisimman puhtaiden ruokien parissa, sillä ne eivät aiheuta verensokerissani suuria piikkejä ("sokerilaskut" ovat pahin tunne maailmassa!). Välttelen suuria määriä viljaa refluksitautini takia ja herkutteluni nykyään saattaa vain olla pala hyvää leipää tai kuppi espressoa (oi sitä iloa!). Join tänään kupin kahvia ja olin onnellisuudesta soikeana! Sokeri häiritsee myös sidekudoksen toimintaa, joten sokerin välttely on motivoitunut sairauteni takia. Innostun todella paljon terveydestä ja rakastan etsiä uusia keinoja parantaa omaa hyvinvointiani. Olen itse syönyt ennen todella epäterveellisesti.

Elämäni ei kuitenkaan pyöri vain terveyden ympärillä, kuten vajaa vuosi sitten. Olen uskaltanut päästää irti kontrollista.

Kerron usein ihmisille ruokavaliostani ja siitä, että olen voinut merkittävästi paremmin, kun olen jättänyt lisätyn sokerin pois ruokavaliostani. Olen myös terveempi nykyään. Olen erittäin infektioherkkä; sairastin ennen flunssia monta kertaa vuodessa. Kerron muille myös siitä, että minulle tulee todella huono olo jos syön sokerisia herkkuja ja suuret heilahtelut verensokerissani vaikuttavat merkittävästi energiatasoihini. Ja moni komppaa minua; hekin voivat huonosti, kun syövät paljon mm. karkkia. Välillä tuntuu myös siltä, että ihmiset eivät tiedä, miten paljon piilosokeria eri tuotteissa saattaa olla. Itse en esimerkiksi tiennyt tätä ennen, jopa maustetussa tomaattimurskassa on sokeria! Mutta lisääkö tieto tuskaa?

Saatan rohkaista ihmisiä tekemään muutoksia ja kerron, miten hyvältä terveellisyys tuntuu – siihen pitää vain sitoutua. Pieni muutoskin on iso asia! Silti kaikki ihmiset saavat tehdä omat päätöksensä. En väitä olevani parempi ihminen, teen vain minulle sopivat ratkaisut. Ja kyllä, saat syödä seurassani karkkia!

"Moi kaikki, olen Martina, minä olen terveysintoilija – en terveyspoliisi!"

Rakkaudella, Martina

 

Blogini on Facebookissa ja terveellinen live-elämäni Instassa!

Lue myös:

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

 

 

 

 

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Närästys on hyvin yleinen vaiva. Minuun iski viime vuonna krooninen närästys ja nykyään kannan diagnoosia refluksitauti. Kun oireet olivat pahimmillaan etsin netistä epätoivoisesti apua ja sainkin paljon vinkkejä. Jaan nyt minun oppimat keinot närästyksen hoitoon.

Mikä on närästys?

Närästystä aiheuttaa happaman mahanesteen nousu ruokatorveen. Se aiheuttaa polttavaa tunnetta rintalastan ja pallean tienoilla. Jos närästys jatkuu pidempään, sitä kutsutaan refluksitaudiksi. Närästykseen voi vaikuttaa paljon elämäntyylillä (mm. tupakoinnin lopetttaminen) ja sen hoitoon on olemassa monia eri lääkkeitä.

Minulla on tehty mahalaukun tähystys, jossa paljastui sidekudossairaalle hyvin yleinen ongelma; vatsaportin sulkijan löystyminen. Eli närästys tulee olemaan päänvaivani loppuelämäni (tai ehkä ei?). Yritän hoitaa närästystä luonnonmukaisella tavalla. Yleisesti, minulle on todella tärkeää löytää luonnollinen tapa hoitaa oireitani ja syödä mahdollisimman vähän lääkkeitä. Olen ollut suolahapon erityksen estokuurilla, mutta lopettanut sen, sillä olen saanut närästykseni kuriin ruokavaliolla ja hengitysharjoituksilla. Kun oireeni olivat pahimmillaan, edes lääkkeet eivät auttaneet minua.

Närästykseen toimiva ruokavalio

Olen testaillut eri ruokia ja keinoja, mitkä helpottavat närästystä. Matkan varrella olen huomannut, mitkä ruoat pahentavat merkittävästi oireita ja mitkä taas helpottavat. Pari nyrkkisääntöä ruoan suhteen, jotka toimivat minulle; pienet annoskoot pitkin päivää ja ruoan pureskelu pidempään.

Vaihdoin kahvin teehen, syön paljon hyviä rasvoja ja kuitua, kaura ja pellavansiemenrouhe tekee hyvää vatsalleni ja after-dinner tee auttaa ruoansulatuksessa.

Jätä pois (tiedän, tylsää)

Kahvi

Tuliset mausteet (ja chili ja paprika)

Sitrushedelmät

Suuret annoskoot (erityisesti illalla)

Isot määrät viljaa

Jotkut raa'at vihannekset (mm. porkkana)

Suklaa, sokeri, alkoholi 

Nämä auttavat

Lisää kuituja mm. pellavansiemenrouhe

Pureskele ruokaa pidempään

Syö pieniä annoksia pitkin päivää

Käyä ruokaentsyymejä isomman annoksen kanssa

Ruokasooda laimennettuna vedellä

Omenaviinietikka laimennettuna vedellä

Ole syömättä väh. 2 h ennen nukkumaanmenoa

Korota sängyssä tyynyä

Palleahengitysharjoitukset

Kasvisperäinen närästyslääke Acid Soothe (ei laimenna vatsahappoja)

-

Toimivan närästysruokavalion kanssa herkuttelu jää aika minimiin. Rasvaiset ruoat pahentavat närästystä merkittävästi. Välillä annan periksi ja juon pikkukupin kahvia (sillä rakastan sitä!), mutta tiedän että kärsin siitä myöhemmin. Toivottavasti sait näistä vinkeistä jotain apua!

Toivoisin saavani vielä lisää vinkkejä närästyksen hoitoon, jos tiedät hyvän, jaa se kommenteissa!

Rakkaudella, Martina

 

Blogini on myös Facebookissa ja live-elämäni Instassa.

Lue myös:

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

 

Lähteet:

Närästys, Duodecim-terveyskirjasto

 

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Helsingin Sanomat esitti viime kuussa väitteen: mindfulness on haitaksi terveydelle. Nostin asian esille viime viikolla blogissani ja, kiitos ihanien lukijoideni kommenttien, hesarin jutusta nousi huolestunut kysymys: tehdäänkö mindfulness-harjoituksia työpaikalla vain tuottavuuden lisäämiseksi? Karvat nousi kyllä pystyyn ja huolella!

Mistä on kyse?

Meditaatio ja mindfulness on tullut monen ihmisen arkeen – ja työpaikalle. Filosofian tohtori Mira Karjalainen tuo esille HS:n artikkelissa, että voi olla vaara, "että henkisyydestäkin tulee uusi työtaakka". Karjalainen perustelee: "Ajatukseen sisältyy vaara, että stressiä lievittämään tarkoitettu tekniikka muuttuu yhdeksi stressin lähteeksi itsessään. Se voi peittää rakenteellisia ongelmia ja saada ihmiset tuntemaan syyllisyyttä siitä, että he stressaavat – harjoituksista huolimatta." Karjalainen on huomannut hälyttävän seikan työpaikkojen mindfulness-harjoitusten yhteydessä, "harjoituksia perustellaan sillä, että ne tekevät ihmisestä parempia työntekijöitä". Miksi he ovat parempia työntekijöitä?

Herää kysymys, mitkä ovat työpaikkojen motiivit mindfulness-harjoitusten taustalla? 

Mindfulness-hattu päässä :)

Jos työntekijöiden työt lisääntyvät ja toimistossa on vallalla ajatus "hengitäppä vähän ja kaikki hoituu"– miten työntekijä uskoltaa edes huomauttaa liiasta työmäärästä? Eikö tämä ole nyt täysin nurinkurista mindfulnessia? Mitä hyötyä tällainen harjoittelu tuo työntekijälle? Tohtori Karjalainen mainitsee HS:n artikkelissa, että mindfulness-harjotteiden tuominen työpaikalle ei ole ongelmatonta ja huomauttaa: ”on hyvä pitää mielessä, ettei se ole mikään yleinen syöpälääke. Kaikilla asioilla on kääntöpuolensa".

Jos mietin asiaa mindfulness-ideologian kannalta, voisin kuvitella, että työntekijä ottaisi enemmän tietoista aikaa itselleen, eikä esim. tee enempää töitä. HS:n artikkelissa nostetaan esille, että mindfulness-kouluttajat korostavat, ettei mindfulness ole rentoutusmismenetelmä, vaan "harjoitusten on määrä kehittää tietoista läsnäoloa ja sitä kautta auttaa ihmistä tuntemaan ja hyväksymään itsensä".

Kuitenkin, jos mindfulness-trendi on lisääntymässä työpaikoilla, sen takana on oltava jokin syy. Halutaanko,että työntekijät ovat tyytyväisempia, onnellisempia ja osaavat tehdä kullekin sopivan määrän työtä– vai kenties lisätäänkö työntekijöiden tuottavuutta ajatuksella "liiasta työstäkin selvitään mindfulnessin kanssa"? Onko tässä trendissä itseasiassa kyse enää lainkaan mindfulness-harjoittelusta?

Rakkaudella, Martina

Löydä minut Facebookissa ja live-elämäni Instassa!

Lue myös:

Alkuperäinen postaus, jossa kerron hesarin artikkelista (Väite: mindfulness on haitaksi terveydelle)

Mitä jos sinulla olisi enää puoli vuotta aikaa?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Sairastumistarinani kuvina

Arki sidekudossairauden kanssa

 

Lähteet:

Tutkija varoittaa mindfulness-trendin ongelmista, hs.fi (25.1.2017)

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Haluan jakaa kanssasi hyvin henkilökohtaisen tarinan kuvina sairastumiseni ensimetreiltä päivään, kun sain diagnoosin. Meillä on tapana jakaa kuvia arkipäivinä poikaystäväni kanssa. Tämä tapa on dokumentoinut "onnekkaasti" minun sairastumistarinani. Joskus sanat eivät riitä kertomaan, miltä sairastuminen tuntuu. Kuvat kertovat vahvemman tarinan.

Vietin suurimman osan ajastani hevostallilla kesällä 2015. Olin todella onnellinen!

Sain ensimmäisen sairaskohtauksen 14.8.2015, jonka jälkeen olin sairaalassa usein. Tutkimuksien kirjo alkaa.

Realiteetti omista fyysisistä rajoituksista nousee arkeen ja taistelen, jotta pystyn palaamaan töihin.

Tasapainottelua arjessa ja terveellinen ruokavalio kukoistaa. Vihdoin diagnoosi on paperilla edessäni: Hypermobiliteetti Syndrooma. Nyt oikea taistelu vasta alkaa.

Kiitos ajastasi rakas lukija. Toivottavasti tämä saa sinut näkemään, mitä jonkun ihmisen elämä voi olla suljettujen ovien takana – vaikka hän näyttää terveeltä.

Välitetään toisistamme enemmän! 

Rakkaudella, Martina

Löydä minut Facebookissa ja Instassa!

 

Lue myös:

Daith-lävistyksellä apua migreeniin?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

Share

Ladataan...
Slow is beautiful

Törmäsin todella kiinnostavaan artikkeliin Helsingin Sanomissa, jossa tutkija varoittaa mindfulness-trendin ongelmista: "Jos työtä on liikaa, tarjotaan vaihtoehdoksi, että hengitäpä vähän". Koko blogini olemassaolo on perustettu ajatukselle "hidastaminen on kaunista" ja seison näiden sanojen takana. Mitä jos mindfulnessista tai hidastamisesta tulee elämään uusi stressin aihe, onko siinä mitään järkeä?

Onko mindfulness muutakin kuin ajatuksia, kirjoja, koruja tai pystejä?

Jutun juoni

Mindfulness on saanut juurensa buddhalaisesta uskonnosta, jossa samoja taitoja on harjoitettu jo tuhansia vuosia. Mielenterveysseura kiteyttää länsimaalaisen mindfulnessin näin:

"Murehdimme helposti menneitä ja huolehdimme tulevasta sen sijaan, että eläisimme pelkästään tätä hetkeä. Samoin olemme taipuvaisia tulkitsemaan asioita aina samalla tavalla. Tietoisuus- ja läsnäolotaidoilla tarkoitetaan keskittymistä kulloinkin meneillään olevan hetken kokemiseen, havainnointiin ja hyväksymiseen."

Meditaatio ja mindfulness on tullut monen ihmisen arkeen – ja työpaikalle. Filosofian tohtori Mira Karjalainen tuo esille HS:n artikkelissa, että voi olla vaara, "että henkisyydestäkin tulee uusi työtaakka". Karjalainen perustelee: "Ajatukseen sisältyy vaara, että stressiä lievittämään tarkoitettu tekniikka muuttuu yhdeksi stressin lähteeksi itsessään. Se voi peittää rakenteellisia ongelmia ja saada ihmiset tuntemaan syyllisyyttä siitä, että he stressaavat – harjoituksista huolimatta." Karjalainen on huomannut hälyttävän seikan työpaikan mindfulness-harjoitusten yhteydessä, "harjoituksia perustellaan sillä, että ne tekevät ihmisestä parempia työntekijöitä".

Onko mindfulness haitaksi terveydelle? Mitä mieltä olet?  

Siskoni käsiala on painettu jalkaani ikuisiksi ajoiksi. "Believe" on minulle vahva sana; uskon rakkauteen, vapauteen ja hyvyyteen.

Olenko minä Mind Full vai Mindful?

Itselleni ei ole väliä, mitä nimeä elämäntyylini kantaa. Olen saanut inspiraation elämäntyyliini lukemalla buddhalaisesta uskonnosta sekä mindfulnessista, mutta olen räätälöinyt itselleni sopivan tien. En noudata mitään sääntöjä tai kumarra päivittäin kunniaa patsaalle. En ole myöskään aina Zen.

Minä uskon tietoiseen läsnäoloon ja haluan arvostaa jokaista hetkeä mahdollisimman paljon. Tämä korostuu minulle arjessani hidastamisella: syön hitaasti ruokani (ainakin yritän!), kävelen hitaasti ulkona ja katson maisemia ja yritän oikeasti kuunnella ja keskittyä, mitä ystäväni (tai ventovieraat) puhuvat minulle. En ole täydellinen ja joskus hidastaminen ei onnistu, en kuitenkaan stressaa siitä. Huomenna on uusi päivä yrittää uudelleen!

Rakkaudella, Martina

Löydä minut Facebookissa ja Instassa!

Lue lisää:

Daith-lävistyksellä apua migreeniin?

Sairastumistarinani: Kun jalat lähtivät altani

Arki sidekudossairauden kanssa

Sairaus ja parisuhde

 

Lähteet:

Tutkija varoittaa mindfulness-trendin ongelmista, hs.fi (25.1.2017)

Mielenterveysseura

Share

Pages