Back to basics

Paras ruoka kuntosalitreenin jälkeen on mielestäni värikästä, puhdasta ja proteiinirikasta. Toissapäivänä teinkin tällaista vanhaa kunnon salimättöä. Eli siis kanaa, raejuustoa, munaa, parsakaalia, kirsikkatomaatteja sekä paprikaa. Söin päivällä quinoaa ja tonnikalaa, treenasin iltapäivällä ja tämä oli päivällinen. Treenin jälkeen join sellaisen "proteiinijuoman" (siis Valion, Profeel), jotta jaksoin kotiin saakka. Paprikat ja tomaatit söin tuoreina, mutta parsakaalia höyrytin hetken kattilassa.

Illalla söin vielä 2 Realia voilla, munalla ja juustolla, koska nälkä yllätti. Aion nyt kiinnittää entistä enemmän huomiota riittävän proteiinin saantiin. Joku lukija vinkkasi Sun warrior proteiinista, jota houkuttaisi kokeilla. Tuo 50 euron hinta tosin vähän hirvittää.  Ajattelin nyt ensin laskea viikon ajalta, kuinka paljon proteiinia saan ihan perus ruoasta painokiloa kohden. Välttämättä lisäproteiinin  käyttö ei ole edes perusteltua kohdallani.

Haluaisin myös tutustua palautusjuomiin. Netistä löytyy niin paljon tietoa niistäkin, että tulee informaatioähky. Mitä mieltä te olette niistä? Pakollista? Herkullista? Turhaa? :D
Saa myös vinkata hyvistä palautusjuomista.

Aamuni ovat olleet muuten nyt varsin ihania, kun olen aloittanut ne aamujoogat. Siinä saa heti karistettua sen aamuisen äkäpussin, mikä saattaa herätessä nousta esiin ;) Ja tämän jälkeen koko päivä tuntuu rullaavan mukavammin. Jos  jooga ei kokeilusta huolimatta ole sinun juttusi, suosittelen pitämään ainakin sellaisen 5-10 minuutin mietiskelyhetken. Keskity positiivisiin asioihin ja mieti mitä kaikkea kivaa päivä tuokaan tullessaan.
kuva

Share

Kommentit

Anonymous (Ei varmistettu)

Tilaa Sun Warriorit iHerbistä! n. 30e säkki! :) itse laitoin juuri tilauksen suklaanmakuisesta jauheesta (joka on aivan herkkua kauramaitoon blendattuna), maksoi tosiaan 40dollaria eli tuon kolmisen kymppiä :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos infosta!! :) eikä siihen tuu mitään lisäkustannuksia? Great!

Anonymous (Ei varmistettu)

Mikäli tilaat alle 40eurolla, ei mene tullimaksuja sun muita. Ne on sitten kalliimpi homma :/ mutta tuohon tilaukseen sisältyi 4dollarin postimaksut... :D naurettavan edullista!

inamaria (Ei varmistettu)

Mä käytän palkkareita just siks, että saa mahdollisimman nopeasti sitä protskua salin jälkeen, kun yleensä meen salille suoraan töistä ja salin jälkeen menee vähintään puoli tuntia että pääsen ruuan äärelle! Ja myöskin sen takia, että en oo aina varma tuosta proteiinin saannista, että tulee tarpeeksi. Ja ainakin suklaan makuiset palkkarit/protskut varsinkin maitoon sekoitettuna on mun mielestä oikein herkullisia :)

Elisa (Ei varmistettu)

Tota oon miettinyt just itsekin! Mutta oon niin ulalla, et mikä olisi paras vaihtoehto. Mulla on vielä sekin, että ei sais olla laktoosia :D sekin hankaloittaa jonkin verran.

Anonymous (Ei varmistettu)

Heips. Nuista palautusjuomista sen verran että ite oon kokeillu fastin dietmix mansikkaa ja leaderin kaakaota. mansikkaa en voi ennää ees ajatella ja kaakao menee sillontällön. en käytä enää mitään palkkareita yleensä vaan bansku ja maitoa tai prifeelin juoma. kaikki alkaa maistumaan pahalle jahuomaa että paljon lisäaineita. mutta toiset tykkää ja toiset ei :) ps. oon nyt jonku aikaa seurannu sun blogia ja ehottomati yks parhaista blogeista joita luen :)

Elisa (Ei varmistettu)

Voi kiitos! :) Itsekään en oikein välitä mausta. Mun mielestä ne profeelit on oikein herkkua, mutta tulee kalliiksi. Ja en tiedä onko ne niin terveellisiä nekään loppujen lopuksi :D oon niitä siis itsekin juonut melko paljon lähiaikoina, kun ne on niin hyviä!

Anonymous (Ei varmistettu)

Itse käytän soijaproteiinia. Siinä on enemmän proteiinia kuin Sun Warriorissa (riisiproteiini). Tuossa näyttää olevan 80 g, soijassa 88 g. Rasvaa pari grammaa enemmän, mutta hiilareita vähemmän. En tiedä, onko tuohon Sun Warrioriin lisätty jotain, mutta soijaproteiiniin ei ainakaan ole. Se sisältää luonnostaan 18 välttämätöntä aminohappoa 20:stä. Itse käytän tätä: http://www.fast.fi/green-line/soija90

Elisa (Ei varmistettu)

Hei, Käytätkö tuota niinkuin palautusjuoman tapaan treenin jälkeen? Mulla oli itseasiassa juuri tuota samaa soijaproteiinia jokunen vuosi sitten, mutta jäi suurelta osin syömättä. En muista oikein, mikä siinä oli syynä. Ehkä en pitänyt mausta? :)

Katja (Ei varmistettu)

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

Katja (Ei varmistettu)

Noh, nyt sekoilen sisäänkirjautumisen kanssa. Edellinen viestikin on siis multa. :)Olen kokeillut soijaproteiinia palautusjuomassakin, mutta palautusjuomat ei oikein ole mun juttu. Jos siitä tekee palkkarin, niin laittaisin sekaan jotain muutakin tuomaan makua, tai ostaisin jotain maustettua versiota. Itse vannon maustamattoman version nimeen ja sekoittelen sitä puuroon ja jogurttiin. Sillä saa niin helposti hyvänlaatuista lisäproteiinia. Maku on tosi mieto (maustamaton palkkari maistui vähän velliltä), mutta ei sitä sellaisenaan söisi.

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos Katja tästä :)

Anneli (Ei varmistettu)

Suurinta osaa palkkareista saa nykyään onneksi laktoosittomana :) Ihan hyvin pärjää ilmankin, jos vetäisee jonkun nopean proteiininlähteen treenin jälkeen, esim. kalaa treeniä seuraavalla aterialla. Ja pitää huolen siitä, että muutoin ruokavalio sallii ravinteiden imeytymisen mahdollisimman hyvin. Ja jos lihasmassan kasvatus on tavoite, niin pitää muistaa ne plussakalorit.. :)Kati Alander on hyvä esimerkki siitä, että aina ei tarvitse mennä siitä mistä aita on matalin, vaan perusjutttujen optimoinnilla pääsee pitkälle. Kuten sanotaan, lisäravinteiden kanssa hifistely on paikallaan niille, joilla lihaskasvu tai mikä oma tavoite sitten onkin on jo valmiiksi optimoitu, ja tavalliselle tallaajalle (eli suurimmalle osalle) riitää fiksu treeniohjelma, lepo ja henkisen hyvinvoinnin ylläpito sekä oikeanlainen ruokavalio. Harvoin kuitenkin on koko paketti kasassa, ja silloin palkkari on ehdottomasti se mistä kannattaa aloittaa (...tai siis tietysti kannattaisi kuroa paketti kasaan, mutta harva on lopulta valmis tinkimään menoistaan sännöllisesti esim. saadakseen tarpeeksi unta tai säännöllistä ruokailuväliä ylläpitääkseen).Tsekkaa katin blogi, sieltä löytyy postauksia aiheesta lisäravinteettomuus: http://www.katialander.blogspot.fiItse käytän tätä Stevia-makeutteista heraa (malton kera) salitreenin jälkeen, kun massu ei kestä keinotekoista makeutusta ja sokerista en piittaa. Vaniljan makuinen ainakin menettelee, kun blendaa tarpeeksi vettä sekaan! Ei oo ikävä kyllä laktoositonta, mutta tässä muille vinkkinä! http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/whey-80-stevia

Elisa (Ei varmistettu)

Hei kiitos paljon :)Pitääpä käydä tutustumassa Katin blogiin!

Janina (Ei varmistettu)

Tiedätkin sen jo, mä melkolailla vannon palautusjuoman nimeen. En tiedä miten pärjäisin ilman. :) sekoitan ne aina veteen, maidosta turhia kaloreita, vedessä maistuu hyvälle (ainakin mun käyttämät tuotteet.. ;) mutta se on tietysti mielipidekysymys.

Elisa (Ei varmistettu)

Mitä sä Janni suosittelisit?? Voiko tollasta protskujauhetta ihan käyttää palkkarina vai pitäiskö siinä olla myös hiilareita jonkin verran?:)

Janina (Ei varmistettu)

Suositushan on että palautusprotskusta löytyisi hiilareita, varsinkin jos seuraavan aterian saantin menee aikaa. Mun juomissa protskuissa on n 5g hiilareita yhdessä satsissa ja kokenut sen itselleni parhaaksi koska kovien treenien jälkeen syön yleensä vielä banaanin päälle jonka nopeat hiilarit palauttaa mua paremmin eikä jätä niin tönkkö oloa. Kunnon aterian syön 45-1h palkkarin jälkeen, joten itse en tarvii enempää. Tietenkin kaikki riippuu tavoitteista, mutta en usko että tarviit sen enempää "extra"hiilareita kuin mäkään. Saadaan molemmat luultavammin tarpeeksi puhtaasta ruuasta. :)Niin ja siis mitä mä oon juonut: Gaspari Nutritionin MyoFusion (suklaa aivan uskomatonta herkkua, veteenkin sheikattuna!! NAMM. Mun lemppari!)Nyt juon Optimum Nutritionin 100% wheyta, makuna suklaa. Ei hirveä pahaa mutta ei parastakaan joten pussin jälkeen vaihdan takaisin Myofusioniin. :) toinen hyvä on BSN Syntha-6. :) mutta en tosiaan oo varma laktoosittomista versioista. Mä käytän samaa tavaraa välipalana sekä palkkarina, niin hc en vielä oo ;) hehe. Toivottavasti auttoi! :D

Venla (Ei varmistettu)

Ihanan puhdasta ruokaa! :) Ite suosittelen palkkariksi tätä: http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/syntha-6 , varmasti maistuu maku kun maku. Oon testannut Cookies & Creamin ja Mochaccinon - molemmat oikein hyviä ja eikä oo ongelmaa ettei menis alas pelkkään veteen sekotettunakaan. Maitoon sekotettuna ihan kun pirtelöä. Mulla voi viedä nälänkin mennessään muutamakskin tunniks tuollanen 4dl valmis satsi. Oon testannu kaikki mansikka-Dietmixistä eri Hera80-makuihin ja tähän oon päätynyt. Viimeksi tilasin fitnesstukulta kokeiluun rajoitetun ajan myynissä ollutta Star Nutritionin Whey-80-palkkaria kookoksenmakusena ja ei sekään sen hassumpaa. Elelin tossa hetken ajan ilman synthaa ja kropasta huomas kyllä heti ettei palaudu ihan niinkun ennen. Palkkari kannattaa! :)

Elisa (Ei varmistettu)

Oiii, kuulostaa erittäin hyvältä!! Pakko kai sitä on sitten testata ;)

Aino (Ei varmistettu)

Mä oon kans käyttäny just tota Synthaa - suklaata, cookies&cream ja sitte caramel lattea. Niiin herkkua!! :)

fantasmagorical (Ei varmistettu)

mulla oli eka käynti personal trainerilla ihan tosi mielenkiintonen. tuli kerrattua sellasia ihan perus pilareita mitä en omassa "freestyle" treenissä ollut tarkalleen noudattanut, vaikka olin tämän kyllä aiemmin kuullut... kuten että samaa lihasryhmää ei tulisi treenata peräkkäisinä päivinä jos treenin tekee kunnolla. tai toki voi, muttei siitä ole mitään hyötyä jos mielii lihasta kasvattaa. toisena muistutteli pt ettei lihasta saa hankittua ellei syö +300kaloria yli oman kulutuksen... hän kysyi omista tavoitteistani, ja kun sanoin että haluaisin kiristää vähän rasvaa Ja kasvattaa lihasta, oli vastaus ettei se ole samanaikaisesti mahdollista. toki lihasmassakin hiukan kasvaa siinä samalla, mutta että käytännössä ensin mun pitäisi pitää ns. massakausi ja sen jälkeen vasta vetää rasvat matalalle. tuli vaan mieleen jakaa tämä, kun muistan sun puhuneen jossain postauksessa omista tavoitteista ja siitä että haluaisit saada lisää lihasmassaa. :) 3g proteiinia painoa, siis kiloa kohden, se kuulostaa tosi hurjalta ja mietin että mun lihasmassan "kasvatus" ei välttämättä noin suuria määriä kaipaa... mä kun en mitään isoja näkyviä lihaksia tavoittele. mutta nämä oli ohjeet:O pt käski valita jomman kumman, rasvanpolton tai lihasmassan kasvatuksen, molempia ei voi samalla saada. harmi että oman trainerin hankkimiseen menee maltaita, mulla on siis ainoastaan 2käyntiä ku elixia tarjoaa... informaatiota tuli niin paljon että jo 10kerrasta pt:n kanssa ois varmasti suuri hyöty, vaikka ajattelinkin tietäväni näistä asioista jonkin verran. vois kattoa ruokavaliot ja treeniohjelmat kunnolla läpi. :)

Elisa (Ei varmistettu)

Tuossa olen ihan samaa mieltä, ettei samaa lihasryhmää kannata peräkkäisinä päivinä treenata. Mutta tuo, että lihaksen kasvattaminen olisi mahdollista vain pitämällä ensin massakausi on mun mielestä ihan hölynpölyä. Mun mielestä saa ihan hyvin kiristettyä rasvoja ja kasvatettua samaan aikaan lihasta(olettaen siis, että on mistä kiristää), mutta tämä on siis vain henkilökohtainen mielipiteeni :)Kauemman siinä ehkä kestää, mutta itse kasvatan mielummin pikkuhiljaa ja niin, että olen kokoajan hyvässä kunnossa ja voin hyvin. Olen myös jostain kuullut, että kenenkään ei olisi perusteltua syödä yli 1,5 g proteiinia painokiloaan kohden, vaikka olisi kuinka kehonrakentaja. Mulla ei tietenkään ole mitään pätevyyttä tällaisissa asioissa neuvoa ketään, mutta itse ainakin suhtautuisin pienellä varauksella myös noihin PT:n ohjeisiin. :)

Anonymous (Ei varmistettu)

"toisena muistutteli pt ettei lihasta saa hankittua ellei syö +300kaloria yli oman kulutuksen... hän kysyi omista tavoitteistani, ja kun sanoin että haluaisin kiristää vähän rasvaa Ja kasvattaa lihasta, oli vastaus ettei se ole samanaikaisesti mahdollista. "Tämä on väärin. Lihasta pystyy kasvattamaan ja rasvaa polttamaan samaan aikaan. Aiheesta löytyy kyllä netistä tietoa ja ohjeita. Itsekin olen tässä onnistunut.

Elisa (Ei varmistettu)

Juuri näin! :)

Sara (Ei varmistettu)

saisko sulta tästä aiheesta postausta? musta meinaan tuntuu, etten millään onnistu saamaan lihasta ja vähentämään rasvaa kropasta vaikka treenit ja ruuat on musta ihan oikeen.musta tuntuu et useempiki olis kiinnostunu lukemaan muutakin näkökulmaa kun toi plussakalorit jne :) ite en meinaan netistä koskaan mitään muuta löydä :D

Elisa (Ei varmistettu)

Mulla ei oikein ole mitään faktatietoa aiheesta, enkä viitsi ihan mututiedolla tänne kirjoitella. Tiedän vaan itse sen, että olen saanut rasvaprosenttia pienemmäksi niin, että lihakseni ovat kasvaneet samalla. Näin ollen väitän tuon PT:n väitteen olevan puppua :)

fantasmagorical (Ei varmistettu)

no joo se 3g kiloa kohden kuulostaa kohtuuttoman suurelta määrältä... tän kokosella ihmisellä se vastais 6maitorahkan vetämistä päivässä. aion nyt kiristää rasvoja ja jatkaa punttitreeniä, niin näkee sitten kesään mennessä onko niitä lihaksia tullut vai oliko pt:n väitteissä perää. :) massakausi kun näin kevään kynnyksellä ei kuulostanut houkuttelevalta vaihtoehdolta!

Anonymous (Ei varmistettu)

Pakko tulla kommentoimaan että tää on kyllä paras treeniblogi johon oon törmänny! :) Vaikutat tosi tasapainoselta ja järkevältä ihmiseltä. Monissa treeniblogeissa ruoka ja urheilu otetaan ihan liian vakavasti; pakko treenata vähintään 5 kertaa viikossa ja syödä pelkkiä rahkamössöjä. Sulla on ainakin tän blogin perusteella ihailtavan terve asenne syömistä ja liikkumista kohtaan. Ei kukaan kumminkaan pitkällä tähtäimellä jaksa elää niin, että vaan rääkkää ja rankaisee itseään ja kehoaan jatkuvasti. Tottakai tulosten saavuttamiseksi täytyy treenata täysillä ja panostaa myös ruokaan, mutta jos nyt ei ihan ammatikseen treenaa niin ei esimerkiksi kuukauden treenitauolla tai vaikka päivittäisellä suklaapatukalla ole hirveästi merkitystä, jos perusasiat on kunnossa :) Just toikin, ylempään kommenttiin viitaten, pitää muistaa, että edes pt:n ohjeita ei kannata ottaa liian kirjaimellisesti vaan käyttää myös omaa järkeä.

Elisa (Ei varmistettu)

Voi kiitos, ihana! :) Juuri näin. Mulle sopii parhaiten se, etten ole ehdoton minkään suhteen. Ei tule milloinkaan "morganeita" jos syön jotain herkkuja, koska pääosin syön todella terveellisesti. :)

Anonymous (Ei varmistettu)

Ootko muuten karppaja ku nii hiilarittomalta vaikuttaa ruokavalio? :)

Elisa (Ei varmistettu)

En ole :) kasviksissa ja hedelmissä on paljon hiilihydraatteja. Vältän kuitenkin ns. Nopeita hiilareita, kuten vaaleaa leipää ja pastaa.

Anonymous (Ei varmistettu)

Fast-merkiltä löytyy laktoositonta heraproteiini-palautusjauhetta! 800g pussi maksaa kaupasta riippuen n. 20-25 euroa, eikä ole siis paljoa hinnalta! Paketti on oman kokemuksen mukaan melko riittoisa, sillä käytän jauhetta itse 5krt viikkoon! Sitä saa hommattuu ihan perus marketeista, itse suosittelisin sitä hyvin lämpimästi :-)

Elisa (Ei varmistettu)

Sitäkin olen joskus kokeillut, mutta tuntui vievän ruokahalun todella pitkäksi aikaa :/

Katja (Ei varmistettu)

Pakko tähän lisätä, että se Fastin soijaproteiini maksaa Life-kaupoissa 13-14 euroa 800 grammalta. ;)

Anonymous (Ei varmistettu)

Oisko mahdollista toivoa ruokapäiväkirja postaus esim viikon ajalta, ois mielenkiintoinen! Mä vannon perusruoan nimeen, en oo oppinut käyttämään jauheita, palautusjuomia tms. :)

Elisa (Ei varmistettu)

Voin yrittää! Mulla on vaan ihan kultakalan muisti, joten olen tosi huono muistamaan kirjaamaan ylös niitä syömisiä. :)

Anonymous (Ei varmistettu)

hei ois kiva nähä enemmän sun ite ottamiaki kuvia esim noita sivulla pyöriviä insta kuvia ku kaikilla ei ole instagramia:) pidät tosi mukavaa ja oman näköstäs blogia ja on kiva ku otat lukijoittenki toiveita huomioon:)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos! :) yritän laittaa aina, kun olen nappaillut jotain blogin aihepiiriin sopivia kuvia! Pitäisi ehkä alkaa kuvaamaan vähän enemmän! :)

Anonymous (Ei varmistettu)

Minä käytän palautusjuomaa, koska ruuan treenin jälkeen ruoka ei ole heti valmiina (tietenkään:D) tykkään nimittäin syödä mielummin juuri tehtyä ruokaa, kuin lämmittää. Lisäksi haluan yleensä venytellä rauhassa sekä käydä suihkussa ennen syömistä, joten palautusjuoma on hyvästä minulle, kun yleensä noin tunti menee ennenkuin treenin jälkeen ruokaa saan.Itse käytin ensin vain hera-proteiiniä mansikan makuisena, tykkäsin kyllä ja meni veden kanssa alas. Kuitenkin, kaupan pussukka 800g, hinta reilu 20 euroa, ja nimenomaan pelkkää protskua. Tutustuin fitnesstukun sekä mass.fi:n valikoimiin, ja päädyin tilaamaan mass.fi:stä my recoveryä suklaanmakuisena. Pelotti kyllä 5kg purkki :D mutta oikein hyvää on ja veden kanssa menee! Siinä on parempi sisältö, kun on myös hiilareita. :) Toimituskin oli oikein nopea, noin 1.5-2vuorokautta.Lisäksi tuo 5kg maksoi 59.90e (+toim.kulut 5e) joten ei ollenkaan paha kun vertaa kaupoista ostettaviin.. :)

Elisa (Ei varmistettu)

Onko sulla sitten kuitenkin nälkä silloin tunnin päästä? Kun mulla on ´jotkut tuollaiset vieneet ruokahalun melko pitkäksikin aikaa. Ja se on aina huono, kun normi ruokaiku kärsii. Pitääpä mennä tutustumaan noihin valikoimiin, jos sais vaikka vähän pienempää pussia tilatua alkuun :)

Anonymous (Ei varmistettu)

Kyllä se ruoka maistuu oikein hyvin, kun ei mulla ainakaan nuo ns. "täytä" :) Ei nyt ehkä maha ihan täysiä kurnikkaan mutta ei sellainenkaan fiilis tule että ei olisi nälkä :D

Anonymous (Ei varmistettu)

Pitää munkin tulla kommentoimaan nyt tänne! Löysin tän blogin aika hiljattain ja aiettä jotenkin niin inspiroiva:) Kirjoitat mielenkiintosista jutuista ja näistä saa kivasti motivaatiota! pitää vielä kysyä, että kuinka pitkä oot? en tiedä onko sitä mainittu aikasemmin, mutta kiinnostaisi tietää! Ei nyt liittynyt postauksen aiheeseen mutta ehkä se ei haittaa;)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiiitoksia paljon!:) ei haittaa! Olen 163cm pitkä. Kävin juuri tarkastuksessa ja selvisi. Olen koko ikäni luullut olevani 165cm :D

Jenna (Ei varmistettu)

Mua kiinnostais kans kovasti kuulla palautumisjuomista, sillä tekis mieli niitä kokeilla, mutta tuppaan olemaan vähän laiska etsimään kunnollisia:-D Eli jos löydät jonkun hyvän, niin postaus aiheesta olisi enemmän kuin kiva!:)

Elisa (Ei varmistettu)

Joo ehdottomasti! Ajattelin kokeilla tota yhtä, mitä on kovasti suositeltu. :) Kirjottelen sitten, miten toimii!

Kommentoi