Mental Health Monday: Syksyisen alakulon taklaaminen

Kuulun siihen sakkiin, johon pimeys ja kylmyys vaikuttaa todella brutaalilla tavalla. Luulin hyvin pitkään, että kyseessä on jokin ihmisyyteen liittyvä asia, josta kärsii kaikki samalla tavalla. Vasta aikuisena ymmärsin, ettei syksy ole kaikille alakuloista aikaa tai talvi inhokkivuodenaika. Olen siinä mielessä hyvin etuoikeutetussa asemassa, että voin tällä hetkellä tehdä töitä lähes mistä tahansa, mistä pääsen käsiksi internetiin. Ainakin sen muutaman viikon talvesta. Silti ennen tänne Balille lähtöä syysväsymys ja siihen liittyvä surumielisyys iski todella kovaa tänä vuonna. 

Syynä saattaa olla poikkeuksellisen lyhyt tai olematon kesä, normaalia kylmempi ja pimeämpi syksy tai monien asioiden summa. Aloin pohtia, mitkä ovat niitä asioita jotka syksyssä sitten niin ahdistaa ja väsyttää, ja millä tavoin niitä voisi taklata mahdollisimman tehokkaasti?

1. Pimeys. Meidän asunto on varmaan keskiarvoa pimeämpi muutenkin ja näihin aikoihin yötä ei juuri erota päivästä. Olen hiukan valaistusfriikki, enkä tiedä mitään karumpaa kuin kirkasvalolamppu. En vaikka kuinka siitä lyötäisiin tutkimustietoa pöytään, kuinka se auttaa väsymykseen. Minulle tärkeämpää on viihtyminen ja hyvä tunnelma. Kirkaslampun sijaan päätinkin seuraavaan asuntoon suunnitella valaistuksen todella huolellisesti ja niin, että valoa saa tarpeeksi näinä pimeinäkin aikoina. Kynttilöitä ei voi myöskään koskaan polttaa liikaa, joten tuikkuja kannattaa roudata säkkikaupalla Ikeasta seuraavalla reissulla. 

2. Uni. Kun kroppa kertoo, että unentarve on kovempi kuin kesällä, täytyy sitä kuunnella. Jos on mahdollista, ottaa pienet päiväunet töiden jälkeen tai mennä yksinkertaisesti nukkumaan aiemmin. Väsyneenä ei nimittäin tuppaa kiinnostaa mikään muu, kuin se nukkuminen joten silloin sille pitää tehdä aikaa.

3. Vitamiinit. Kun aurinko ei näyttäydy välttämättä jollain viikolla lainkaan, täytyy muistaa D-vitamiinit napata purkista. En itse syö muita vitamiineja, vaan pyrin pitämään annokset niin ravinnerikkaina, että saan sitä kautta kaiken tarvitsemani. Joskus jos ruokavalio muuttuu tavalla tai toisella ja tuntuu että energiatasot tai mieliala ei pysykään enää samalla tasolla, kannattaa laittaa päivän ruoat johonkin nettipalveluun, joka laskee saatko tarpeeksi kaikkia vitamiineja ja hivenaineita. Sellaisia on monia erilaisia, mutta esimerkiksi Finelin versio löytyy täältä.

4. Aika. Koska esimerkiksi univajeen kanssa pelailu saattaa rutistaa jo muutenkin tiukasta aikataulusta viikottain monta tuntia pois, täytyy harkita tarkkaan mihin vapaa-ajan käyttää. Mietin itse, mitkä ovat niitä asioita jotka saavat parhaiten rentoutumaan ja yritän aikatauluttaa niitä mahdollisimman paljon. Omalla kohdallani ne on hetkiä, joissa saan vetäytyä yksin sohvalle kirjan kanssa, vetää lämpimän oloasun päälle ja viltin niskaan. 

Onko muita joilla syksy iskee aina yhtä pahana? Millaisia keinoja teillä on kaamoksen hoitoon?

Share

Kommentit

fawn (Ei varmistettu)

Kyllä minusta suomalaisten etenkin tulisi opetella arvostamaan syksyä vuodenaikana enemmän. Siinä on ihan yhtä paljon mahdollisuuksia, kuin kesässäkin.

Toki sade on välillä epäkäytännöllistä, mutta tarpeellista luonnolle. Se kuitenkin puhdistaa meidän ainutlaatuisen hyvää ilmaamme, joita harvoilla mailla Pohjoismaiden ulkopuolella enää on.

Kyllähän se nyt kuluttaa energiaa, jos 3/4 vuodesta kulkee naama mutrulla sään takia. Suomalaisen luulisi olevan tottunut tähän. Asumme kuitenkin pohjoisessa. Asia nyt vain on näin. Jo omalla asenteenmuutoksella pääsisi hyvinkin pitkälle kaamoksen voittamisessa.

Elisa Lepistö

Mun mielestä säässä ei ole mitään vikaa. Ruska on mielettömän kaunis aurinkoisella kelillä ja sadekin on vain pukeutumiskysymys. Sen sijaan väsymys ja masentunut olo ei pelkällä asennemuutoksella oikein parane. :/

LR (Ei varmistettu)

Hei, mistä nuo aamutossut?

Elisa Lepistö

Hitsi en tiedä kun oon saanut lahjaksi! :(

LR (Ei varmistettu)

Hei, mistä nuo aamutossut?

Savon (Ei varmistettu)

Minuun vaikuttaa pimeys todella paljon. Isälläni on diagnosoitu pimeään vuodenaikaan liian alhaiset serotoniinitasot, joten ei kaikkeen pelkkä asennemuutos auta. Eli jos todella masentaa, niin kannattaa harkita lääkärillä käyntiä.

Omia tapojani taistella syksyistä väsymystä vastaan:
1. D-vitamiini! Ainakin 100 mikrogrammaa päivässä
2. Säännöllinen liikunta - joskus täytyy todella pakottaa itsensä liikkeelle, mutta loppuillan on energisempi olo
3. Aikaisemmin nukkumaan
4. Illanvietot ystävien kanssa - syksyllä on meidän kaveripiirissä kaikkein vilkkainta
5. Armollisuus itseään kohtaan - jos ei jaksa ja huvita, niin sitten vain lepää

Elisa Lepistö

Hyviä vinkkejä! Ja toi on niin totta että pimmeyden keskellä on välillä kunnon skarppaus lähteä liikkumaan, mutta se palkitsee kyllä aina :)

Emma (Ei varmistettu)

Parasta on ottaa kunnon taisteluasenne ja esim. lähteä otsalampun kanssa Nuuksioon (tai muuten vaan ulos) kävelemään tihkusateessa just sillon kun ei tekis mieli edes mennä ulos. Siitä tulee niin hyvä fiilis kun ei anna vuodenajan nujertaa ja bonuksena kirkas mieli kun tuijottelee metsää. Testattu viimeks sunnuntaina!

Elisa Lepistö

Ahh joo, syksyinen metsä on parasta! Ja se tuoksu on maailman ihanin <3

Valopäiväkirja

Juu, ei todella ole asenteesta kiinni, jos syksy ihan oikeasti väsyttää ja jopa masentaa. Äitini juuri totesi minulle, että hän jotenkin jopa nauttii tästä pimenevästä ajasta. Kyllä minäkin tykkään fiilistellä syksyn värejä ja jopa pimeää, mutta kun alakulo ja ahdistus iskee joka päivä melkeen kellontarkasti silloin kun aurinko rupeaa laskemaan, on kyse ihan oikeasta fyysisestä reaktiosta. Huomasin, että esim. kellojen siirto vaikutti hurjasti, kun valo väheni.

Mulla auttaa parhaiten kirkasvalo, kunhan sitä ottaa mahdollisimman aikaisin aamulla. Myös voimakas B-vitamiini on avuksi. Liikkua pitäisi paljon enemmän ja syömisiinkin kiinnittää huomiota, mutta se tuppaa lapsiperhearjessa jäämään. Joskus tuntuu hieman auttavan, kun siinä auringonlaskun tunteina nappailee jotain välipalaa, ettei verensokeri ainakaan pääse laskemaan. Valkea sisävalaistus tuntuu paremmalta kuin kellertävä ja ulkona on aina parempi olla kuin sisällä :)

Elisa Lepistö

Tosi hyviä vinkkejä! Toi välipalahomma toimii vuodenajasta riippumatta hyvin :D ainakin itsellä! Yleensä ensimmäisenä alakulon iskiessä mietinkin, että voisko olla vaan nälkä? 

Kommentoi