Miten kannat itsesi?

Onko kukaan napannut sinusta kokovartalovalokuvaa tietämättäsi, ja nähdessäsi olet miettinyt "näytänkö mä OIKEASTI tolta?"? Itselleni kävi näin noin vuosi sitten, kun havahduin järkyttävän huonoon ryhtiini. Peilin edessä tai tietoisesti valokuvissa poseeraamalla, aina väistämättä suoristaa itseään tavallisesta kyyrystään, eikä totuus välttämättä paljastu.  Pienenä harrastin tanssia ja hyvä ryhti tuli jokseenkin automaattisesti. Muistan kun pianotunnilla opettaja käski aina "rentouttamaan selkää", kun istuin hänen mielestään jopa liian suorassa.

Kuitenkin jostain syystä olin antanut ryhtini huonontua ajan saatossa ihan huomaamattani. Selkä on painunut notkolle ja hartiat eteen. Vielä ei oltu Quasimodo-vaiheessa, mutta sinne oltiin menossa. Tiesittekö, että hyvä ryhti auttaa sinua hengittämään paremmin, nostaa energiatasoja ja parantaa mielialaa?  Sen on huomattu myös parantavan usein myös ruoansulatusta.  lähde

Päätinkin heti alkaa kiinnittää huomiota siihen, miten kannan itseni. Pienenä tanssitunnilla kuviteltiin, että päälaessa on naru, mistä joku vetää kokoajan ylöspäin. Sama ajatusleikki toimii edelleen. Hartiat alas ja vatsa sisään. Heti tulee ryhdikkäämpi ja jotenkin energisempi olo. Nykyään koen kantavani itseni balettitanssijan ylväydellä. Vuoden verran tässä ollaankin jo opeteltu.

Otin kuvat havainnollistaakseni, kuinka suuren muutoksen ryhti tekee ulkonäköön. Vaikka olen hoikka ihminen, ensimmäisessä kuvassa näkyy jo pientä elintasokummun tynkää. 

Hyvän ryhdin on myös tutkittu lisäävän itsevarmuutta. Ryhdikäs olemus viestii päämäärätietoisuutta, luotettavuutta sekä tehokkuutta. Sillä voi ehkäistä myös monia selkävaivoja ja -kipuja. Huono ryhti voi tuoda ikävästi "pömppämahan" esiin, vaikka henkilö olisi kuinka hoikka. Myös naiselliset muodot häviävät rintalastan painuessa sisään. Kannattaa alkaa kiinnittää huomiota siihen, miten itsensä kantaa.

Syvävenyttely, jooga, pilates sekä baletti, ovat mielestäni loistavia lajeja ryhdin parantamiseen. Ainakin minut aamujooga saa kovin ryhtitietoiseksi. Välillä varsinkin istumatyötä tehdessä on hyvä nousta hetkeksi, pyöritellä olkapäitä muutaman kerran ympäri kumpaankin suuntaan. Tehdä parit kylkivenytykset ja kurkottaa käsillä korkealle kattoon. Sitten painaa hartiat alas, hengittää syvään muutaman kerran, aktivoida syvät vatsalihakset, ja fiilistellä saatuja lisäsenttejään.

Share

Kommentit

Kiia (Ei varmistettu)

Hyvä kirjoitus! :) Itsellänikin on ollut ryhdin kanssa ongelmia, mutta nyt liikuntaharrastuksen myötä sekin on parantunut kummasti! Silti usein huomaan esimerkiksi istuvani aika lailla lysyssä jolloin olemus tosiaan on aika vetelä. :DJostain muistan lukeneeni, että "ihmistä ei ole luotu istumaan, mutta jos istua kerta täytyy, tulee se tehdä kunnolla". Pitänee siis jatkossakin kiinnittää huomiota istuma-asentoon etenkin kun sitä aika paljon tekee. :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos! :) Joo helposti tulee lysähdettyä, kun istahtaa alas. Ja siitä vasta niitä selkävaivoja tuleekin. Satulatuoli olisi varmaankin paras vaihtoehto istumatyöläiselle.

Anniina (Ei varmistettu)

Hyvä postaus, taas kerran! :)Itse olen ratsastanut koko ikäni, ja ryhti tulee tavallaan luonnostaan muuallakin kuin siellä hevosen selässä (meillekin opetettiin alkeistunneilla tuo narujuttu!). Silti aina kun istun tietokoneen edessä, on ryhti ihan järkyttävä. Esimerkiksi juuri nyt. :-D Pitäisi tässäkin vähän ryhdistäytyä...

Elisa (Ei varmistettu)

Joo ratsastajilla on usein todella hyvä ryhti! Eikai siellä hevosenselässä oikein muuten voisi ollakaa :)

Anonymous (Ei varmistettu)

Kyllä näyttää rintavarustuskin paremmalta kun seisoo ryhdikkäästi! :D

Elisa (Ei varmistettu)

Jep! Myös miehillä. :)

SK (Ei varmistettu)

Mä olen ratsastanut ihan pienestä pitäen niin hyvä ryhti tulee varmasti sieltä. Aina on ryhtiäni kehuttu. En edes osaa laittaa hartioita lysyyn, se on itse asiassa paljon vaikeampaa kuin hyvä ryhti.

Elisa (Ei varmistettu)

Hienoa! :) Kyllä ryhdikäs ihminen jotenkin vain näyttää hyvinvoivalta !

RiinaMariannaS (Ei varmistettu)

Havahduin tätä lukiessani ja kuvasi nähdessäni kuinka oikeasti tuo hyvä ryhti tuo suuren muutoksen olemukseen. Samalla tosin istun tässä koneeni äärellä selkä kyyryssä, niskajumissa, hartiat korvissa... pitäisi ruveta tekemään jotain todellakin! Ei ole kuin itseään syyttäminen ainaisista selkä, niskaja hartia kivuista eivätkä fysioterapeutin jumppaohjeista paljoakaan apua ole jos muut hetket kuljen ja istun koukku selkäisenä! Kiitos! pieni asia joka tuntuu unohtuvan liian helposti ikävä kyllä, mutta pieni asia jolla on suuri merkitys! Mukavaa lauantaita!

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos kovasti! Niinhän se on :) Säästyy monilta vaivoilta kun välillä huomioi omaa asentoaan ja tiedostaa miten itsensä kantaa. Mukavaa lauantaita myös sulle!

Sanna (Ei varmistettu)

Mitä teet muuten työksesi? :) Toi ryhti asia oli hyvä! :)

Elisa (Ei varmistettu)

Istun aika pitkälti päätteen edessä. Pitää itsekin välillä vähän verrytellä :)

Sara (Ei varmistettu)

Kiva postaus! Mulle ryhti on aina ollut todella, todella tärkeä juttu. Se juontaa siitä, että minulla on telinevoimistelu-, ratsastus- ja tanssitausta. Mahtava combo ryhdin kannalta! :) Olen huomannut (kaveritkin ovat huomanneet......) olevani todella kriittinen ihmisten ryhtiä kohtaa. Se kun kertoo ihmisestä niin paljon.. itsevarmuus, sosisaalisuus, vartalon arvostaminen ja terveydestä huolehtiminen.. mun mielestä nämä kaikki heijastuvat ryhdistä. Kaikkein kamalinta on, kun vanhojen tansseissa kuvankauniit tytöt upeissa puvuissaan kävelevät ja tanssivat hartiat lysyssä! Se pilaa KAIKEN! Ihan sama sekä miehillä että naisilla: mitä parempi ryhti, sitä parempi yleisvaikutelma JA ulkonäkö muutenkin. Mieluiten menen tutustumaan ja juttelemaan niiden kanssa, jotka omaavat hyvän ryhdin. :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos Sara! Oon ihan samaa mieltä kanssasi. Ryhti tosiaan kertoo todella paljon ihmisestä. Ja munkin mielestä on kamalaa kun nuoret tytöt ja pojat laahustaa tuolla varsi lysyssä, varsinkin juuri jossain vanhojen tansseissa. :(

Lilja (Ei varmistettu)

Tosi hyvä postaus jälleen! (Miksi musta tuntuu, että toisan itseäni vaan postauksesta toiseen :D)Itsekin tajusin postausta lukiessani istuvani kamalassa kasassa, ja äkkiä korjasin tilanteen vaihtamalla satulatuoliin. Meillä on työpöydän ääressä sekä satulatuoli, että se sellainen tavallisempi tuoli, mutta jotenkin aina tietokoneen eteen jämähtää se selkänojallinen kammoitus. Täytyy opetella itsekin kiinnittämään huomiota omaan ryhtiin ja käyttää ahkerammin tätä satulatuolia, kun tämä kuitenkin on jo olemassakin.

Elisa (Ei varmistettu)

Hyvä Lilja! Tiedän tunteen. Sen on kauheata, kun huomaa yhtäkkiä miten velttona hernesäkkinä lojuu tietokoneen edessä. Huomaan nykyään melko useasti ajattelevani ryhtiä ja parantavan sitä entisestään.Ja kiiitos ;) Aina on kiva kuulla kehuja!

Elinaah (Ei varmistettu)

Kiva postaus!Itse ajattelen vasenta lapaluutani housujen oikeaan takataskuun, oikeaa lapaluuta housujen vasempaan takataskuun. Ryhti paranee huomattavasti, suosittelen!

Elisa (Ei varmistettu)

Ihan loistava muistisääntö! :D Kiitos vinkistä!

susanna (Ei varmistettu)

Mulla on aina ollut ongelmia ryhdin kanssa ja nyt oon vakaasti päättänyt että selän on suoristuttava. Ikävä kyllä seuraavat viis kuukautta tulee aiheuttamaan pieniä haasteita ryhdikkääseen istumiseen. Olen siis kesän töissä voimalaitoksen valvomossa ja voi ku näkisitkin ne tuolit! :D ne täytyy olla hirveän takakenossa, koska näyttöjä on katonrajassa asti ja aika monet tykkää pitää jalkoja pöydällä haha. Satulatuolissa vois tulla niskat aika kipeeksi ku joutuu tuijottaa ylös koko 12 tunnin vuoron ajan. helposti tollasessa työssä on niin lysyssä siellä tuolin pohjalla kun olla ja voi, mutta pakko yrittää tsempata ittesä suoraks. onneks meillä on vastapainona kumminkin kunnon ruumiillista hommaakin niin vähän vetreytyy :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kuulostaa pahalta! Pitää ainakin sitten verryttellä vähän väliä ja pyöritellä niitä olkapäitä :D Ja tietty vapaa-aikana liikkua!

Anna A (Ei varmistettu)

Itseasiassa mun fysioterapeutti sanoi, että paras lukuasento töissä on nojata kunnolla taaksepäin ja nostaa jalat pöydälle. Tällöin niskan ei tarvitse kannatella koko pään painoa lukiessa eikä leuka tällöin työnny eteen. Tuolissa pitäisi kyllä olla niskatuki.Anelin siivoojilta vanhan harjanvarren keppijumppakäyttöön. Vetreyttää mukavasti jos vaan muistaisin sitä käyttää :)-Anna-

Anonymous (Ei varmistettu)

Mulla on ihan aiheesta ohi kysymys nyt! Aloitin tosiaan lukemaan blogiasi vasta vähän aikaan sitten, ja on inspiroivaa lukea, ettet ole mikään yli-ihminen vaa syöt leffaherkkuja ja joskus skippaat salille lähdön. :) Itse olen myös aamuvirkku ja vihaan illalla treenaamista, mutta koulun takia aamutreenit on hankala joskus toteuttaa, jos on rankka jakso. Minulla on kaksijakoinen ohjelma, jota teen 4krt viikossa, ja käyn sen lisäksi ratsastamassa kerran viikossa (ei enään mitää köpöttely ratsastusta, vaan tosissaan treenaamista ja hiki pinnassa menoa!) Mutta siihen kysymykseen! Olisi kiva saada jotain vinkkejä sun hyväksi kokemista rasvanpoltto ja ruokavalio yhdistelmistä! Painoa en kiloissa juuri seuraa (paljonkohan edes painan, paha sanoa...), sillä olen hoikka. Olen nyt kolmisen kuukautta kerännyt lihasmassaa, ja välillä latistaa kun lihakset ei nii selvästi näy, vaikka tietää että rasvasta se vain on kiinni. Käyn kyllä lenkeillä, mutten juuri pidä siitä. Ratsastaminen taas on kallista. Pyöräilystä kyllä pidän, mutta olisi kiva saada jotain vaihtelua siihen. Pitkä ja sekava viesti, mutta jospa viesti välittyisi perille! ja tuo vatsalihashaaste varmasti lähtee käyntiin jälkijunassa täällä!

Elisa (Ei varmistettu)

Hei, mun mielestä rasva lähtee vain ruokavaliota viilaamalla. Pienentää hiukan annoskokoja ja nostaa aterioiden määrää. Eli syö n. 3 välein jotain! Itse keskityn siihen, että saan tarpeeksi proteiinia ja vältän nopeita hiilihydraatteja :) En voi kuitenkaan sanoa, että se sopii välttämättä kaikille. Ja mukavaa että olet haasteessa mukana! :)

Anonymous (Ei varmistettu)

Kyllä se ryhti helposti lysähtää seisomatyöläiselläkin. Enimmäkseen häärin työtasojen ääressä vähän kumarassa asennossa niin päivän päätteeksi tuntuu kuinka on painunut kasaan. Pitäisi vaan venytellä tiheämmin päivän lomassa.

Elisa (Ei varmistettu)

Niinhän se on! Seisomatyöläisen kannattaakin aina välillä huomioida omaa seisoma-asentoaan ja ryhdistää varttaan aika ajoin :)

Marjaani (Ei varmistettu)

Kävin joskus pari vuotta sitten pilateksessa ja joogassa, ja sen ryhdin muutoksen huomasi heti. Tunnilta kotiin kävellessä ei voinut lysähtää kasaan, vaikka olisi yrittänytkin :D Pitäis ehkä jatkaa noilla tunneilla käymistä, edes satunnaisesti. Kiitos, oli hyvä postaus :)

Marjaani (Ei varmistettu)

Kävin joskus pari vuotta sitten pilateksessa ja joogassa, ja sen ryhdin muutoksen huomasi heti. Tunnilta kotiin kävellessä ei voinut lysähtää kasaan, vaikka olisi yrittänytkin :D Pitäis ehkä jatkaa noilla tunneilla käymistä, edes satunnaisesti. Kiitos, oli hyvä postaus :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos itsellesi :) Se on kyllä ihana tunne!

Anonymous (Ei varmistettu)

Mulla on kans ihan kamala ryhti, johtuu varmaan siitä, että olin nuorena aina luokan ja kaveriporukan pisin niin totuin kävelemään lysyssä kun hävetti oma pituus. Nykyään pituuteni on ehdottomasti yksi parhaita puoliani, ja ryhdin kanssa on vielä opettelemista. Aina kun kävelen jossain tai lenkkeilen niin tuppaan tarkistamaan asentoani jokaiselta heijastavalta pinnalta. :D Tosiaan jooga auttaa, ja minulla ehkä selkälihaksienkin vahvistaminen, ja 'korsetin' muutenkin tekisi hyvää! Kiitos hyvistä kirjoituksista Elisa, jokainen osuu ja uppoaa:) u go girl!!

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos! :) Veikkaan, että monilla ketkä on kasvaneet pituutta nuorempana kuin muut, on tuo sama ongelma! Mutta pitkä nainen, joka osaa kantaa itsensä on todella kaunis. Oikein pysäyttävää sellainen ulkonäkö :) Hienoa, että olet alkanut parantamaan ryhtiäsi! Pikkuhiljaa se sieltä tulee ja kohta se tulee luonnostaan :)

Jenna (Ei varmistettu)

Olipa taas herättävä postaus! Ite välillä istuessani vaikka just koneella havahdun oikeen siihen miten lysyssä istunkaan:D Täytyykin alkaa ite kanssa tietoisesti seuraamaan onko se ryhti ihan niin hyvä kuin pitää!

Elisa (Ei varmistettu)

Kiva kuulla Jenna! Välillä pitää tosiaan vähän muistutella itseään ;)

Martina (Ei varmistettu)

Jes, puhut todellakin asiaa! Hauska sattuma muuten että kirjoitin itsekin ryhtiasioista viime viikonloppuna. Minulla ryhdin pitää kunnossa ratsastus, mutta allekirjoitan täysin myös syvävenyttelyn, joogan ja pilateksen ryhtiä parantavan vaikutuksen. Baletista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta pelkästään ballerinoja katsomalla tulee vakuuttuneeksi siitä, että baletti, niin kuin varmasti muutkin tanssilajit, tekevät hyvää ryhdille.Mun ratsastuspostausta voi kurkata halutessaan täältä:http://www.rantapallo.fi/keltaisessakeittiossa/2013/04/12/ratsastajan-ry...

Elisa (Ei varmistettu)

Kappas vain! Hyvä kirjoitus sinullakin :) Ratsastajillakin on kyllä myös aina upea ryhti.

Kommentoi