Miten saada sixpack?

Blogini alkuaikoina yksi yleisimmistä kommenteista oli "miten saada sixpack"? Ja edelleen sillä haulla päädytäään tänne. Täällä on vuosien aikana ollut jos jonkinlaista vatsalihashaastetta ja treeniä niille. Mielestäni yleisin harhaluulo on kuitenkin se, että sixpack syntyy vain tekemällä lukemattomia määriä niitä vatsalihasliikkeitä.

Vatsalihasten näkyvyyteen vaikuttaa moni asia ja joillain rasvaprosentti on luonnostaan alempi kuin toisilla, jolloin sixpack tulee helposti esiin. Joillain taas sellainen tila ei ole edes terveellinen, jossa vatsapalikat vilkkuvat. Eri kehot keräävät myös eri paikkoihin rasvaa. Itselläni pysyy esimerkiksi jalat hoikkina luonnostaan, ja kaikki rasva kerääntyy ensimmäisenä juurikin vyötärölle.

Treenilläkin on toki oma osuutensa tässä yhtälössä, mutta uskallan väittää että kaikkein tärkein on ruokavalio. 

Aivan kuten kaikessa kiintetytymisessä, avainasemassa on se, mitä suuhusi pistät ja kuinka usein. Lenkkimäärillä ja vatsarutistuksilla ei ole mitään virkaa, jos syöt huonolaatuista ruokaa ja yli energiantarpeesi. Nykyään on vaikea pysyä kärryillä siitä, mitä pitäisi milläkin hetkellä syödä. Välillä rummutetaan proteiinipitoista ruokaa ja toisinaan taas kielletään kaikki viljat ja maito. 

Tässä ruokaviidakossa kannattaa mielestäni muistaa maalaisjärki ja ottaa itse selvää asioista useammasta lähteestä. En itsekään ole minkään muun, kuin oman ruokavalioni asiantuntija, joten en voi mitään yleispäteviä vinkkejä täällä jaella. Jos on kuitenkin aivan hukassa eri ravintosuosituksien kanssa, eikä ole mitään hajua siitä, miten omaa ruokavaliotaan saisi vähän terveellisemmäksi, suosittelisin kokeilemaan neljää asiaa: 

*Syömään vähintään sen puoli kiloa päivässä kasviksia (enemmästäkään ei ole haittaa)

*Juomaan vähintään 3 litraa päivässä vettä

*Pitämään ateriarytmin säännöllisenä

*Pitämään ruokavälit pieninä

Mitä tulee siihen itse vatsapanssarin vahvistukseen, voi se olla oikeastaan ihan mitä tahansa treeniä. Toki perus vatsarutistuksetkin treenaavat sitä sixpackia, mutta niin treenaa myös monet koko keholla tehtävät liikkeet. Jos vatsalihakset ovat heikot, saattaa niitä tehdä väärillä lihaksilla ja riuhtoa itseään ylös esimerkiksi niska jännittyneenä. Useampaa lihasryhmää treenaavissa liikkeissä vatsalihakset vahvistuvat ikäänkuin kaupanpäällisenä. 

Näistä hyviä esimerkkejä on yleisliike, lankun eri variaatiot, vuorikiipeilijät, erilaiset hypyt ja punnerrukset. 

HIIT-treenit toimivat myös loistavasti rasvanpolttajina. Niillä tarkoitetaan korkealla sykkeellä tehtävää lyhytkestoista intervallitreeniä, jossa ei pidetä juurikaan huilitaukoja. Tämä voi olla esimerkiksi lihaskuntoharjoittelua tai juoksua. Itse pidän tällaisesta treenimuodosta enemmän kuin esimerkiksi matalan sykkeen pitkistä juoksulenkeistä. 

Lisää vinkkejä saa jakaa myös kommenttiboksissa!

Share

Kommentit

. (Ei varmistettu)

pakko sanoa tosta vesimäärästä. Eri ihmiset tarvitsee eri määrän vettä, ja jokaisen pitäisi itse seurailla että mikä on sopivasti. Siinä vaiheessa kun virtsa alkaa olla pelkkää vettä niin alkaa mennä vähän yli. Liian veden juonti ei ole hyväksi :)

Elisa Lepistö

On se varmaan näinkin! Mutta tulen itse sellaisesta perheestä, että kaikki voisivat hyvin olla monta päivää juomatta pisaraakaan vettä. Kuvittelin ennen etten sitä tarvitsekaan kun ei kerran ole jano. Sitten vasta kun olen pakottanut itseni juomaan sitä, olen tajunnut mikä merkitys sillä on hyvinvointiin :D

Juhis85 (Ei varmistettu)

Niin ja mikä on käsitys siitä lihaksikkaasta vatsalihaksistosta, että on vaan hoikka ei meinaa että on "vatsalihaksia". Oikeasti jokainen palikka pitää näkyä jotta voidaan kutsua niin sanottua vatsaa six pack nimellä. Eikä vaan että ollaan hoikkia. Harvalla naisella on oikeasti kunnon six pack, suurin osa on vain joko laihoja tai ne vatsalihakset ovat olemattomat.

björn borg (Ei varmistettu)

Heissan,

Makee keskikroppa on kyllä teikäläisellä :) Hei, ehkä hieman hassu kysymys, johon ei todellakaan ole pakko vastata, mutta mitähän kokoa nuo sun Björn Borgit on kun eivät tee yhtään jenkkiksiä sulle? :D Mietin itse S ja M väliltä, kun tuo "resori" on aika tiukan oloinen ja puristaa aika mukavat jenkat, jos on vähääkään löysää :S
Kiitos inspiroivasta blogista :)

Elisa Lepistö

Heii, mulla on S koko ja ne on niin ylhäällä, ettei jenkkiksiä tuu :D Muuten varmaan tulisikin! Ja kiiitos :)

Nico (Ei varmistettu)

Lookbook - Olet todella kaunis Elisa - Ihania kuvia

Kommentoi