Suunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi

Heti ensimmäisellä Warrior-viikolla saimme tehtäväksi miettiä kahdeksan viikon ajalle tavoite tai tavoitteet. Niiden tuli olla realistisia, mitattavissa ja niiden saavuttamiseksi piti olla suunnitelma. Ne piti myös kirjoittaa suljettuun facebook-ryhmäämme.

Jaiks.

Mitä jos jään tavoitteestani? Mitä jos se ei ole lainkaan realistinen? 

Päätin kuitenkin epävarmuudesta huolimatta asettaa tavoitteet korkealle. Uskon, että selkeät tavoitteet auttavat antamaan jokaisissa treeneissä vähän enemmän, kun on joku maali jota kohti mennään. Omina tavoitteinani on saada kahdeksan viikon jälkeen 7 leukaa ja edes yksi punnerrus kapealla otteella. Niitä kohti kun taistelee, tulee varmasti saavuttamaan monia muitakin hyviä asioita, vaikkeivat ne varsinaisia tavoitteita olekaan. Kunto nousee aivan varmasti, lihaksisto parantuu ja päiviin saa lisää energiaa. 

Päätin myös miettiä treenin ulkopuolelle tavoitteita, jotka ovat mitattavissa. Epämääräisiä maaleja kohti on vaikeampi liikkua. Hyvä elämä on esimerkiksi ihan hyvä unelma, mutta mitä se tarkoittaa? Onko jonkinlaisia mittareita, joilla voit mitata hyvää elämää omalla kohdallasi? Ja kun unelma on tarkasti avattu ja mietitty, toteutuu sen yhteydessä yleensä muitakin hyviä juttuja, aivan kuten urheillessakin. 

Times kirjoitti, että tänä vuonna hygge on jo old news... Nyt tulee uusi skanditrendi: Sisu. 

Kun tavoitteet on mietitty, onkin sisun aika. Ne eivät nimittäin välttämättä toteudu heti ensimmäisellä yrittämällä. Kukaan ei huitaise 7 leukaa jos ei niitä ole harjoitellut koskaan ennen. Lihasta ja mieltä pitää harjoittaa, jotta se jonain päivänä onnistuisi. Pitää luottaa siihen, että jonain päivänä olet juuri siinä pisteessä kuin olit visualisoinutkin. Sinne saattaa joutua menemään useamman mutkan kautta, mutta sisu pitää maalin kirkkaana mielessä. 

Kannattaa myös miettiä, onko tavoite linjassa arvojesi kanssa ja pystytkö sitoutumaan sen eteen työskentelyyn? Mitä konkreettisia asioita voit tehdä sen saavuttamiseksi? Jos tavoite on suuri, voit miettiä myös pienempiä etappeja, joihin keskityt ennen varsinaista maalia. Niille kannattaa myös laatia aikataulu. 

Kun tekee jotain missä on huono sisukkaasti päivästä toiseen, jonain päivänä onkin hyvä. Katselin vanhaa aarrekarttaani, jossa oli mielestäni (aikoinaan) todella hieno valokuva ja teksti "hyväksi valokuvaajaksi". Naureskelin mielessäni, sillä ei kuvassa ollut mitään ihmeellistä nyt. Silloin kun omaa silmää ei oikein vielä oikein ollut ja kuvat oli tätä tasoa, en osannut oikein edes kuvitella että jonain päivänä kuvien ottaminen olisi helppoa ja hauskaa. 

Millaisia tavotteita teillä on tälle vuodelle? 

Pictures: Sara Vanninen

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Urheilen paljon, mutta haluaisin syödä terveellisemmin. Ongelma lienee vain juuri tuossa, että "syödä terveellisesti" on aika epämääräinen ja lavea tavoite. Ehkä pitäisi aloittaa vaikka hyvästä aamupalasta jonka on suunnitellut etukäteen (tällä hetkellä aamupalani on usein kolme kuppia kahvia, joten siitä on helppo lähteä terveellisempään suuntaan :D).

Elisa Lepistö

Just noin! Ota joku pieni valinta, jolla ruokailutottumukset muuttuvat pikku hiljaa paremmiksi. Meillä on esimerkiksi nyt haasteessa parsakaaliviikko, jonka aikana pitää 4 aterialla viikon aikana syödä parsakaalia. Aika helppo homma! :) Silti just niitä pieniä korjausliikkeitä parempaan suuntaan. Tsemppiä tavoitteeseen!

Mari H (Ei varmistettu) http://www.marihblog.com

Mun tavotteena on harrastaa liikuntaa säännöllisemmin kuin viime vuosina + opetella syömään paremmin ja näiden yhdistelmän kuuluisi olla timmimpi kroppa :)

Futiskuvauspuolen tavoitteena on viettää futiksen parissa yhtä huikee vuosi kuin viime vuosi oli, jos se vaan mitenkään on mahdollista :D

Elisa Lepistö

Kannattaa tohonkin ottaa joku tarkempi rajaus. Mitä tarkoittaa säännöllisemmin liikuntaa? Onko se vaikka kaksi kertaa / viikko? Silloin on helppo seurata, pysyykö tavoitteessa :)

Tsemppiä tavoitteisiin!

Vierailija (Ei varmistettu)

Mulla on liikaakin tavoitteita :D. Osa on toistojen korotuksia, esim. saada kipillä kaksi handstand push upia, kaksi leuanvetoa, lisää painoa 1 maximeihin. Esim. tempauksen 1 max tulos ei ole muuttunut puoleen vuoteen mihinkään, vaikka yritystä on ollut.

Eniten taitaa olla voiman puutteesta vielä kiinni, mutta tänä vuonna haluan viimeinkin tehdä kippaamalla muscle upin renkailla ja tangolla, strictin muscle upin renkailla ja kippileuan tangolla.

Sitten käsilläkävelyä 1 m, nyt on mennyt ehkä 4 askelta.

Kommentoi