Toivepostaus

Kyselin hetki sitten, onko teillä jotain toivepostauksia. Ajattelin, että vastaan nyt näihin kumpaankin samassa postauksessa. Nyt siis hiukan laajemmin herkuttelusta ja ateriarytmistä.Anonyymi26. helmikuuta 2013 4.32

Moi, aivan ihana blogi sulla, yksi suosikeistani!:)) Voisit kirjoittaa terveellisistä herkuista, mitä itse syöt jos makeannälkä yllättää jne. Voisit myös antaa pari vinkkiä, jos verensokerit ovat "vahingossa" tipahtaneet ja tarvitaan nopeasti terveellistä ruokaa. Joskus kiireessä tulee syötyä huonosti vaikka kuinka pyrkisi tasaiseen ateriarytmiin, mikä olisi siis helppoa evästä mukaan?

Jatka tätä blogia samaan malliin, aivan loistava ja motivoiva! HYVÄ SINÄ!!:))

Anonyymi27. helmikuuta 2013 7.59Kiitos ihanasta blogista, tätä lukiessa tulee aina hyvä mieli ja huimasti tsemppiä ! Olisin halunnu vaan kysyä neuvoa yhteen juttuun. Mulla on syömishäiriö taustaa ja sieltä tää mun ongelma varmaan juontaakin, eli mulle ei nykyään aiheuta melkein ollenkaan ahdistusta esim epäterveelliset ruuat vaan mietin ja stressaan jatkuvasti ruoka-ajoista, kuinka monta kertaa päivässä pitäisi syödä ja jos jotain päätän en kestä suunnitelmien muutoksia esim jos en voikaan syödä esim lounasta päättämääni aikaan. Ajattelinkin kysyä että miksi sinä olet päätynyt tuohon ateriarytmiin mistä olet kertonut ja että miten menettelet jos et pysty jostain syystä jonain päivänä sitä noudattamaan :-) kauhea romaani tuli mutta ois tosi iso apu jos voisit vastata :-)  Terveelliset herkut ovat yksi lempiaiheistani. Olen herkkusuu, mutta en niinkään makean perään. Uskon vakaasti siihen, että sokeririippuvuudesta voi päästä kuka tahansa eroon. Yhtä lailla sellaisen voi helposti kehittää itselleen. Aina välillä kun olen herkutellut karkilla/suklaalla tai pullalla huomaan esimerkiksi seuraavina päivinä koulussa himoitsevani ruokajonossa dallaspullia ja juustokakkuja. Normaalisti en oikeastaan edes huomaa näitä.  Osaan kuitenkin nykyään katkaista kierteen ennen kuin se varsinaisesti alkaa. Silloin, kun tekee mieli makeaa voi herkullisia juttuja tehdä helposti itse terveellisempänä versiona.
Keksinnälkä:(ohje on kuudelle keksille):

  • 30 mantelia
  • 15 hasselpähkinää
  • 20 pistaasipähkinää
  • 2 lusikallista kaurahiutaleita
  • 1 munanvalkuainen
  1. Laita uuni lämpenemään 180 asteeseen
  2. Murskaa pähkinät ja mantelit pieniksi paloiksi
  3. Lisää kaurahiutaleet ja munanvalkuainen ja sekoita hyvin
  4. Jaa seos kuuteen osaan pellille haluamaasi muotoon
  5. Paista 10-15 minuuttia, kunnes ne ovat kauniin värisiä

Lettuhimo:

Banaabiletut- ohje tässä postauksessa

   Tietysti myös monet hedelmät ja marjat sopivat makeannälkään. Niiden jälkeen on taatusti parempi olo kuin karkkipussin jälkeen. Omia lemppareitani on mango, ananas, persimon, viinirypäleet, melonit, mustikat ja banaani. Niistä voi tehdä vaikka hedelmäsalaatin ,smoothien tai napostella sellaisenaan.

 

Olin jonkin aikaa sitten äidilläni ja hän teki välipalaksi ananasrinkuloita tuoreesta ananaksesta ja paistoi ne pannulla. Tämä sopii siis hyvin välipalaksi, mutta myös herkutteluun. Voisin kuvitella, että lämpimän ananaksen kanssa sopisi erinomaisesti vaikkapa kreikkalainen jogurtti ja hunaja.

Jos suolaiset paheet ovat enemmän haittanasi, kokeile sipsien sijaan tätä:

  • Leikkaa todella ohuita viipaleita bataateista/lantusta/punajuuresta ja pirskottele öljyä ja suolaa päälle
  • Laita uunipellille ja paista, kunnes pinta on rapsakka
  • Nauti kermaviilistä tehdyn dipin kera. Esimerkiksi, chilillä ja valkosipulilla maustetun.

Hampurilaisia tehtiin terveellisenä tässä postauksessa. Ja pizzaa taas tässä.

Myös tämä kannattaa lukea, jos epäterveellisiä herkkuja tekee mieli useasti.

Muistetaan kuitenkin, etten tuomitse herkuttelua millään tavalla. Elämästä nauttimiseen saa kuulua joskus vaikka koko levy suklaata tai laskiaispulla päivän piristyksenä. Siinä ei ole mielestäni mitään vikaa. Kuitenkin joskus herkuttelu karkaa käsistä niin ettei siitä tule enää hyvä mieli, saatika olo. Tai jos sitä tapahtuu päivittäin, kannattaa ehkä ruokailutottumuksiaan hiukan viilata. Kun pääosin herkuttelee terveellisillä herkuilla, ei satunnaiset epäterveelliset valinnat haittaa.

Ja sitten se ateriarytmi. Kun se on kunnossa, ei epäterveellisiä herkkujakaan himoitse samalla tavalla. En ole itsekään tässä vielä niin hyvä, kun toivoisin. Ennen skippasin aamupalan lähes poikkeuksetta, koska minun ei tehnyt mieli ruokaa heti herättyäni. Ei minun edelleenkään tee mieli, mutta olen opetellut sen silti joka aamu syömään. Parasta aamupalaa on sellainen, jossa on proteiinia mukana. Se pitää sinut kauemmin kylläisenä ja verensokerit kunnossa. Itse en ruisleivistä luovu, mutta niiden päälle voi laittaa keitetyn kananmunan.

Olen opetellut pitämään laukussani yleensä joko banaania, proteiinijuomaa tai -patukkaa. Jos ei ole allergioita, voi laittaa pieniin minigrip pusseihin pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä ja manteleita. Niillä saa pika-avun kiireisenä päivänä. Olisi tietysti hyvä, jos aina olisi kunnon ruokaa ja omat itse valmistetut eväät mukana. Olen kuitenkin realisti ja luultavasti meillä kaikilla tulee vastaan niitä päiviä, kun aikataulut venyvät emmekä pääsekään ruokailemaan silloin kun olimme kuvitelleet. Silloin patukka, kourallinen pähkinöitä tai banaani tuo hetken helpoituksen, kunnes ehtii kauppaan ostamaan lisäevästä.

Arkihan meillä useammilla on se, joka hoituu suht helposti ruokailujen suhteen. Silloin, kun olemme "vapaalla" tai teemme jotain rutiineista poikkeavaa (menemme vaikka koko päiväksi jonnekin), onkin aterioiden rytmittäminen huomattavasti vaikeampaa. Tärkeää on mielestäni suunnitella etukäteen.
Monta kertaa haluaa syödä päivän aikana?
Minne on menossa?
Onko siellä mahdollisuutta syödä kunnon ruokaa?
Onko kahviota/kauppaa/kioskia?
Pitäisikö ottaa omat eväät mukaan?

Sain siskoltani lahjaksi todella ihanan eväslaatikon. Se on paitsi ulkonäöltään suloinen, myös erittäin käytännöllinen. Kansi laitetaan pakastimeen esimerkiksi edellisenä iltana ja siellä oleva vesi jäätyy. Näin se pitää ruoan kylmänä ja siihen voi pakata ruoan pidemmillekin reissuille.

Sen lisäksi voi ottaa esimerkiksi porkkanoita, kurkkua, kukkakaalia valmiiksi paloiteltuna. Niitä on helppo napostella suoraan eväsrasiasta.

Jos sinulla ei ole eväitä mukanasi, mutta pääset kuitenkin kauppaan, voit ostaa esimerkiksi näitä: rahka, piltti, banaani, omena, päärynä, raejuusto, täytetty ruisleipä, proteiinijuoma, maustamaton jogurtti, avokado, tai sitten se proteiinijuoma/-patukka. Niissäkin kannattaa katsoa vähän, mitä kyseinen patukka sisältää (Jutasta opittua). Se, että se on proteiinipatukkahyllyssä, ei tarkoita automaattisesti sen olevan proteiinipatukka. Aina terveellisiä vaihtoehtoja ei ole tarjolla, silloinkin kannattaa syödä jotain.

Perjantaina kotiinpääsyni venyi ja huomasin kaupassa ajattelun kulkevan todella tahmeasti. Päätin ostaa valmiin ruisleivän kotimatkalle. Päädyin Reissumiehen Klassikkoon, koska siinä oli myös munaa. Hyvää oli ja toi helpotuksen nälkään. En tosin suosittele tällaisia valmisleipiä joka päivä syömään, koska nopea vilkaisu paketin taakse paljasti hurjan määrän lisäaineita.

Ja toki, aina ei ole mahdollisuutta edes päästä kauppaan. Silloin ainoa mitä voi tehdä, on kuitenkin juoda tarpeeksi vettä. Näitä päiviä sattuu silloin tällöin ja syömättömyys alkaa kiukuttaa. Ehkä päätäkin alkaa särkeä ja illalla tekee mieli kaikkea epäterveellistä. Silloin kannattaa palauttaa joitain superhelppoja ja nopeita "vakioreseptejä" mieleensä ja marssia kauppaan selkeä sotasuunnitelma mielessään. Mikään ei ole niin kamalaa kuin nälkäisenä kauppahyllyjen välissä vaeltelu. Mitään ei tee mieli enää, kun nälkä on mennyt ihan yli. Kuitenkin aina kun pääsee kotiin ja saa jonkun helpon ja tutun ruoan tehtyä, olo paranee.

Eikä ateriarytmeistäkään kannata ottaa turhaa stressiä. Ei se maailma siihen kaadu, jos jonain päivänä ei pysty pitämään aikataulusta kiinni. :)

Share

Kommentit

Anonymous (Ei varmistettu)

Tota ananas-kreikkajugu-hunaja-komboa tarvii kyllä kokeilla. Persikoilla tuttu, sopii ihan loistavasti. Kanelia voi vielä pirskotella päälle. Aijettä on herkkua!Tuore lukija moikkailee - treeni-intoa ja mukavaa kevättä!xx nanna

Elisa (Ei varmistettu)

Oi, hyvältä kuulostaa tuo sinunkin versio! Kiitos Nanna, sitä samaa myös sinulle!:)

Anonymous (Ei varmistettu)

vau!! kiitos tuhannesti vinkeistä! loisto postaus!!

Elisa (Ei varmistettu)

Hei, eipä mitään! Kivaa jos oli apua vinkeistä :)

Happie Ness (Ei varmistettu)

Mäkin komppaan ton säännöllisen ateriarytmin puolesta, niin silloin ei pääse herkunhimo niin pahasti yllättämään! :)

Elisa (Ei varmistettu)

Se on just niin! Ja muutenkin on koko päivän ajan paljon enemmän energiaa :)

JennaMK (Ei varmistettu)

Ihana postaus. Kiitos Elisa!-Jennahttp://mybalanceandinspiration.blogspot.fi/

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos sinulle Jenna!:)

Anonymous (Ei varmistettu)

lapsuudesta mulle on jäänyt eräs makeanhimon taltuttaja mieleen, karkkeja saatiin tuskin koskaan, mutta äiti teki sitten erästä "banaanimössöä", banaani muussataan (hienoksi tai karkeammaksi soseeksi) ja sekoitetaan joukkoon mielenmukaan kanelia ja kardemummaa :D Kuulostaa melko vauvanruokamaiselta mutta itse tykkään ja siitä tulee aina "kotoisa" olo :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kuulostaa namilta! Pitää kokeilla seuraavan kerran kun makeaa tekee mieli!:D

Anni (Ei varmistettu)

Vielä makeemman banaanista saa ku mikrottaa hetken ;) !

jasmine (Ei varmistettu)

kiva postaus, kiitos=)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiiitos Jasmine :)

wilma (Ei varmistettu)

Katoin kans nyt viimesimmän jakson Jutta ja puolen vuoden superdieetit-ohjelmasta, kun hän mainitsi noi proteiinipatukkojen sokeripitosuuden. Tuli kyllä samantien kaupassa tutkittua asiaa ja täytyy sanoa, et yllätyin vähän miten paljon eroja voi olla vaikka periaatteessa mainostetaan samaan tarkotukseen eri patukkoja...huippu postaus taas!

Elisa (Ei varmistettu)

Joo, ei mullakaan ollut tullut mieleen! Näin meitä kuluttajia huijataan ;) pitää olla itse valppaana jatkossa! Kiitos!

Joan (Ei varmistettu)

Ihanan näkösiä ruokakuvia! Ja hirveen hyviä vinkkejä ja pointteja :) Jätän tän itelleni auki selaimeen, että voin palata vielä uudelleen kun oon aatellut nyt vierottautua tosta sokerista ihan tosissaan. En ota mitään totaalikieltoja mieleni päälle, mutta sellasta järkevää ajattelua ja toimintaa aattelin tukee sillä, että en osta kotiin mitään erittäin sokeripitosta (ns. herkkua). Vois tehdä hyvää :) Rento ote jatkuu edelleen, mut tää just kun teen hommia kotoota, jossa vietän aika paljon aikaa, niin ilman muuta tätä eloa auttais se kun täällä ei oo nurkat väärällään asioita joita en välttämättä ruokavaliooni haluaisi. Ruokasuunnitelmissa viikolle on juureksia uunissa ja/tai kasvissosekeittona, tonnikalarisottoa (en muuten minäkään syö tonnikalaa oikeestaan ikinä juuri eettisistä syistä, nyt aattelin vaihtelun vuoksi ja halpuuden :), kanaa ja quinoaa, avokado-luomuomenamehu-smoothieta, kaurapuuroa marjoilla ja kunnon aitoo ruisleipää, salaatteja, munakkaita (jos jää proteiinin saanti vähän vähälle tai ei tahdo puuroa/kaappi vähän tyhjillään), ja väli-/iltapaloiks smoothieita, hedelmiä, hedelmäsalaattia, hedelmäjugua (omatekemää),.... Tossa nyt kaikenlaista mitä on funtsinut :) Aikas hyvän kuulonen viikko jos tollasella suunnitelmalla menis! Tällä hetkellä tuntuu ettei oo mitää syytä ettei menis :) Hyvä olo ainakin lisääntyisi :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos paljon! Suunnitelmasi kuulostaa oikein hyvältä! Ei niitä herkkuja tosiaan tule syötyä silloin, kun ei niitä kaapissa ole :) ja ihanan kuuloisia ruokia olet suunnitellut ensi viikolle! Aivan varmasti hyvä olo lisääntyy! Aurinkoista kevättä sinulle!

Anonymous (Ei varmistettu)

voisitko tehä postauksen siitä minkä takii liikut ja elät terveellisesti? Siitä mikä sua motivoi ja sun liikunta tähänastisista harrastuksistas elämän aikana? Ja en tiiä ootko joskus kertonu blogissa mutta ootko koskaan ajatellu osallisua joihinki vaikka bikini fitness kisoihin? :) Kiva blogi, jatka samallalailla :)

Elisa (Ei varmistettu)

Hei, olen itseasiassa tehnyt tuollaisen postauksen aiemmin. Tästä pääsee lukemaan sen : http://startlivingyourbestlife.blogspot.fi/2012/12/omat-motivaattorini-j... Ajattelin jossain vaiheessa, että voisinkin osallistua. Kuitenkin siihen liittyy niin paljon kaikenlaista, mistä en niin välitä. Joten nyt ainakin treenaillaan vaan ihan siitä treenaamisen ilosta :) Kiitos !

Anonymous (Ei varmistettu)

Hei! Mikä tuo sun evästasian merkki/nimi on ja mistä niitä saa? Kuulostaa tosi kätevälle!

Elisa (Ei varmistettu)

Hei! Se on tällanen Frozzypack ja ainakin partioaitasta näyttäis saavan :) http://www.partioaitta.fi/Frozzypack_Original

Anonymous (Ei varmistettu)

ateriarytmin saa hyvin kuntoon ns. meal prepillä. Käyn aina kerran viikossa kaupassa tekemässä ostokset viikoksi eteenpäin, ja seuraavan päivän eväät teen edellisenä iltana valmiiksi, ja laitan rasioihin jotka on aamulla kätevää vaan napata töihin mukaan! :) ja mitä herkkuhimoon tulee niin on hyvä olla kotona jotain joka taltuttaa sen, ei välttämättä siis just niitä nameja vaan jotain vaihtoehtoja niille.. Hedelmiä, taateleita (oma lemppari), pähkinöitä, kuivattuja marjoja / hedelmiä ja oma lempparini on myös chai tee, ei kuulosta herkulta mutta maidon kanssa mmm....... :D

Elisa (Ei varmistettu)

Tosi hyvä vinkki! :) Varsinkin töissäkäyville! Chai tee on superhyvää! teetkö itse, vai osaatko suositella jotain valmis Chaita? :)

Anonymous (Ei varmistettu)

http://shop.clipper-teas.com/fairtrade-organic-indian-chai toi on ainakin super hyvää! lisään siihen joskus kanelia vielä pinnalle ;) ja jos maidon lämmittää ja vaahdottaa niin siitä tulee vieläkin parempaa!! http://www.clasohlson.com/fi/Maidonvaahdotin-Severin/Pr344075000 tätä käytän vaahdottamiseen :)

Elisa (Ei varmistettu)

Hei kiitos paljon vinkeistä! :) Pitää metsästää tuota! Löytynee varmaan isoista kaupoista!

Jenna (Ei varmistettu)

Oon pitänyt tosi pitkää taukoa blogien lukemisesta jostain kumman syystä, mutta nyt päätin taas alkaa kahlamaan suosikkejani läpi, sun tietty ensimmäisenä! Ja huhhei, onneksi tulin, sillä luin sellaisella innolla tätä postausta läpi, että! Ihan mahtava, ite kun oon monesti miettiny, mitä sitä vois kehitellä normiherkkujen tilalle:-) Sen verran perso herkuille oon, etten niistä halua edes kokonaan luopua, mutta silloin tällöin tosiaan jotkin tämäntyyppiset voisivat tuoda vaihtelua! Ihan mahtava postaus, täytyy niin kokeilla esim. noita keksejä ja lettuja!!

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos Jenna! Herkuttelu on tosiaan sellaista itsensä hemmottelua, enkä näe mitään syytä luopua siitä kokonaan. Kannattaa vaan tehdä se niin, että kroppakin kiittää ;)

Anonymous (Ei varmistettu)

Luulin lähettäneeni tämän jo kerran, mutta ilmeisesti sähläsin jotain, sillä kommenttia ei näy missään..? :DMutta siis kysymykseni oli syötkö usein/koskaan vain kohteliaisuudesta? Itse olen päässyt sokeririippuvuudestani eroon (ennen en ollut päivääkään syömättä mitään 'hyvää', enkä tosiaankaan halua samaan kierteeseen..), enkä nykyään himoitse ns. herkkuja yhtään jotain poikkeusta lukuun ottamatta. Ja tätä on joidenkin ihmisten, kuten vanhempieni vaikea hyväksyä. Tuntuu vaan kovin turhauttavalta syödä ruokaa, mitä ei halua, koska ei kehtaa sanoa ei kun paljon parempaa ja ravitsevampaakin saisi. Toisaalta kieltäytyminen koetaan taas epäkohteliaaksi ja aiheesta alkaa kamala vääntö..Miten siis sulla, syötkö usein jotain sellaista mitä et haluaisi vain kohteliaisuudesta? (Enkä nyt tarkoita tässä pelkästään niitä 2 kertaa vuodessa pidettäviä sukulaistädin 50-vuotis syntymäpäiviä... :D)

Elisa (Ei varmistettu)

Erittäin hyvä kysymys! Joissain tilanteissa minua tosiaan harmittaa sellainen "tuputtaminen". Ja varsinkin, kun usein kuvitellaan että en lihavuuden pelossa syö jotain karkkia tai muuta sokeriherkkua. Tekisi mieli joskus sanoa, että enhän minäkään tuputa sinulle terveellisiä ruokia samalla tavalla "ottaisit nyt, saisit vähän hoikistua tuosta vyötäröltä". Joskus toki syön ihan vain kohteliaisuudesta, jos tilanne on sellainen, että joku on valmistanut itse jotain kakkua/muffinsseja. Silloin on mielestäni kohteliasta syödä. Aika harvoin kuitenkaan on niitä tilanteita. Perheeni on melko fitnessihmisiä nykyään kuten myös ystäväni. :) Kiinnostaisi kuulla muidenkin mielipiteita aiheesta!

Anonymous (Ei varmistettu)

Hei! Blogiasi kovin seuranneena ajattelin, että voisit tykätä tästä! Syömiseen, kalorien laskemiseen ja annoskokojen arviointiin on tässä hauska sivusto! Sivulle on koottu kuvia, joka kertoo, minkälainen annos ruoka-ainetta muodostaa 200 kcal, ohessa myös ruoka-aineiden painot. Ihan hauskaa vertailla!http://www.wisegeek.com/what-does-200-calories-look-like.htm

Kommentoi