Tummia värejä lautasella

Ruokavaliot ja niihin liittyvät suositukset voivat olla melkoinen viidakko. Kun on itse tutustunut tähän kaikkeen vuosien saatossa ja kokeillut eri asioita, alkaa pitää monia asioita itsestäänselvyytenä. Alkaa myös kuvitella helposti, että kun joku asia toimii omalla kohdalla, toimisi se myös kaikilla muilla. Yritän aina pitää tämän mielessä ja olla jakamatta mitään syömiseen liittyviä ohjeita täällä. 

Yksi ohje minulla kuitenkin on, jonka voin melko faktana julistaa. Kun astelee kaupan vihannesosastolle, kannattaa sinne ostoskoriin noukkia mahdollisimman värikkäitä asioita. Voi suosiolla jättää sen valkoisen salaatin hyllyyn ja napata tummanvihreän vaihtoehdon (esimerkiksi pinaatin tai lehtikaalin) tilalle. Sen lisäksi, että tummissa alternatiiveissa on yleensä paljon paremmat ravintoarvot, on niissä myös makua enemmän. 

Tällaiselta näytti tänään lounas, joka oli niin herkullista, että tässä tulee ihan uudestaan nälkä kun katselen kuvia. 

Kauppalistalle

Parsaa

Punajuuri

Basilikaa

Rucolaa

Baby-pinaattia

Miniluumutomaatteja

Avokadoja

Hummusta

Baba ganoushia

Soijapapuja

Bataattia

Keitä punajuuret valmiiksi (tai osta esikeitettyinä), lisää ripaus suolaa ja surauta tehosekoittimessa kastikkeeksi. Keitä bataatit paloina suolassa ja survo halutessasi muussiksi. Laita parsat ja tomaatit pellille, ripottele päälle öljyä, sitruunapippuria ja hiukan suolaa. Laita uuniin 225 asteeseen n.8-10 minuutiksi. Laita jäiset soijapavut mikroon pienen vesitilkan ja suolan kera. Iske kaikki lautaselle, ripottele päälle kaapista löytyviä siemeniä ja pippuria. 

 

Share

Kommentit

Suosittelen edamame-papu -pastaa!
Todella hyvä proteiinin lähde :)

https://faijahommia.fi/

Elisa Lepistö

Joo ollaan testattu! Se on vaan aika kallista ainakin meidän lähikaupassa :/

Kommentoi