8 TAPAA HELPOTTAA STRESSIÄ

Sunday Blondie

We've all been there: toisinaan arjen kiireet painavat päälle niin kovalla voimalla, että vahvemmankin hermot ovat koetuksella.

Puhuimme viikonloppuna ystävien kanssa siitä, miten stressi lyö kapuloita oman hyvinvoinnin rattaisiin. Kun stressaa, nukkuukin useasti huonommin, minkä seurauksena univaje huonontaa jokapäiväistä jaksamista ja työtehoa. Pitkään jatkunut stressi voi heikentää kehon vastustuskykyä, jolloin flunssa, kiputilat ja pahoinvointi iskevät helpommin. Stressi aiheuttaa myös useita psyykkisiä oireita: jännityneisyyttä, ärtymystä, ahdistuneisuutta ja masennusta.

Kun työ, koulu tai muut velvollisuuden hiipivät mieleen yön pimeinä tunteina, on aika hätistellä stressi pois nurkista. Tällä hetkellä koen oman arkeni miellyttäväksi, sillä hoidan kiireestä aiheutuvaa stressiä tekemällä todo-listoja, aikatauluttamalla ja rentoutumalla.

Nämä hyväksi havaitsemani tavat helpottavat stressiä omalla kohdallani:

 

Urheile. Käy juoksemassa, nosta rautaa salilla, rentoudu joogassa – tee mitä tahansa, joka saa mielesi lepäämään. Itse nautin etenkin näistä kolmesta: juoksulenkillä keskityn luonnon ääniin ja ympäristön tarkkailemiseen, salilla hallittuihin liikesarjoihin ja joogassa mielen tyhjentämiseen.

Käy hierojalla. Omasta mielestäni mikään ei rentouta yhtä täydellisesti kuin pitkä hieronta työpäivän jälkeen. Hierontapöydällä makoillessani pyrin keskittymään ainoastaan rentoutumiseen ja aistimaan hierojan käsien liikkeet selälläni. Huomaan joka kerta lähes nukahtavani, ja se jos jokin on merkki totaalisesta rentoutumisesta.

Nauti teetä. Japanista Suomeen palatessani mukaan tarttui useampi pussillinen vihreää teetä. Rakastuimme poikaystäväni kanssa japanilaiseen teekultuuriin sekä japanilaisten herkeämättömään keskittymiskykyyn. Sen jälkeen olemme nauttineet matcha-teetä kotona pari kertaa viikossa. Kun juon matchaa, minulla ei ole kiire minnekään: pyrin pyhittämään matcha-hetken ainoastaan juomasta nauttimiselle. (En kuitenkaan suosittele nauttimaan vihreää teetä kovin myöhään illalla, sillä se saattaa viedä yöunet. Esimerkiksi kofeiiniton kamomillatee on sopivampi valinta iltateelle.)

Katso tv-sarjoja. Tv-sarjoja katsoessa on helppoa unohtaa hetkeksi stressi, kun sukeltaa henkilöhahmojen kautta täysin toiseen maailmaan. Tällä hetkellä uppoudun mieluiten Skamin uuteen tuotantokauteen ja Gossip Girliin, joka lievittää (ja toisaalta samaan aikaan kasvattaa) New Yorkin janoani. Odotan myös innolla House of Cardsin neljännen tuotantokauden jaksoja.

Lue kirjoja. Lyhytjänteisen sosiaalisen median aikakaudella pitkien tekstien lukeminen voi tuntua yhä vaikeammalta. Itsekin huomaan lukemisinnon olevan kausittaista: toisinaan innostun lukemaan lähes tuhatsivuisen järkäleen, toisinaan en jaksa keskittyä kirjoihin lainkaan. Lukeminen ja uusiin maailmoihin sukeltaminen on kuitenkin superrentouttavaa, ja siksi palaan kirjojen ääreen aina uudelleen.

Nuku vähintään 8 tunnin yöunet. Hyvä uni luo perustan kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Itse huomaan, että heti alle kahdeksan tuntia nukkuessani tunnen oloni väsyneemmäksi. Väsymys vaikuttaa myös merkittävällä tavalla töissä jaksamiseen: Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan jo kahdet peräkkäiset lyhyet yöunet heikentävät suoritusta ja valppautta.

Pidä breikkiä somesta. Rakastan etenkin Instagramissa ja Pinterestissä roikkumista, mutta toisinaan täydellinen some-maailma voi aiheuttaa myös stressiä – etenkin tyypille, joka tykkää valokuvaamisesta ja pyrkii aina täydellisyyteen. Pyrin pitämään joka viikonloppu ainakin yhden some-vapaan päivän, lomalla sometan vain tarpeen tullen. 

Näe ystäviä. Ja ennen kaikkea puhu ystäville! Vanha klisee "jaettu murhe on puolitettu murhe" pitää omasta mielestäni 100% paikkansa. Kun puhuu ongelmistaan ystävilleen, puolisolleen tai perheelleen ja saa vastakaikua, huomaa monesti, etteivät omat ongelmat olekaan niin isoja kuin miltä ne aluksi saattoivat vaikuttaa.

 

Nämä kuvat ovat vanhempieni nykyisestä kotikaupungista, ihanasta Turusta, jonne on hauskaa karata silloin tällöin lataamaan akkuja. Aurinkoa ja lempeitä ajatuksia viikkoosi!

FOLLOW ME ON FACEBOOK / INSTAGRAM / PINTEREST

Share

Kommentit

YES
Rohkaisua sinulle

-Jes! Ihan superhyvä tämä. Yksi paras keino lievittää stressiä on jättää muutamaksi päiväksi kofeiinilliset tuotteet pois, kuten kahvi. Tekee kyllä tiukkaa, mutta jälkeenpäin keho kiittää! Tosi kiva kirjoitus! Ja mitä kuvia!

Vietähän ihan huikea päivä!!

-Maria

Hanna K
Sunday Blondie

Kofeiini vaikuttaa merkittävästi! Toisilla toki enemmän, toisilla vähemmän. Mutta on hyvä tietää, mitkä asiat voivat vaikuttaa stressin tunteen vahvistamiseen ja vältellä niitä. :--)

Kiitos ihana kauniista sanoistasi ♡ Aurinkoista loppuviikkoa sinulle! ♡ 

Saranda
Tyhjä ajatus

Ihana listaus ja allekirjoitan joka kohdan! :) Olen kokenut henkireiäksi sen että olen vähintään tunti ennen nukkumaanmenoa pois puhelimesta ja kaieksta muustakin; ei työjuttuja, ei blogia, ei mitään paitsi oikeasti rentouttavia asioita (kuten saunomista tai kirjojen lukemista). Se auttaa nollaamaan päivän tapahtumat ja parantaa unenlaatua merkittävästi.

Kommentoi