THE MAGIC OF PERFECT BRAND MATCH, SEVEN-DAY-WEEKEND AND CASEY NEISTAT – sisällöntuottajan 5 oppia PING Helsingistä

Sunday Blondie

*Yhteistyössä Clarionin kanssa

Firman syysmalliston esittely, PING Helsinki, vappu. Viimeisen viikon aikana on ehtinyt tapahtua niin paljon, että olen voinut vain haaveilla blogin päivittämisestä.

Kulunut kuukausi on ollut työorientoitunut. Perjantaina pääsin osallistumaan Clarionin kutsumana vuoden tärkeimpään sisältömarkkinoinnin tapahtumaan PING Helsinkiin. Aamun puheenvuorot jäivät väliin työpaikkani Familonin syysmalliston esittelytilaisuuden vuoksi, mutta ehdin onnekseni workshopeihin ja iltapäivän puheenvuoroihin.

Suureksi harmikseni missasin futuristi Ilkka Halavan puheenvuoron, joka oli kuulemma mieletön – kannattaa käydä lukemassa lisää Halavan opeista ystäväni Ullan Stilettikorkokanta-blogista. Halava on paneutunut digitalisaatioon ja tulevaisuuden työelämään, joka voisi parhaimmillaan merkitä "seven-day-weekendiä" – työelämää, jossa töitä tehdään seitsemänä päivänä viikossa. Mutta se ei haittaa, koska työnteko on niin mielekästä.

Workshopini eivät osuneet aivan nappiin, sillä koin, etten oppinut niistä juuri uutta. Päivän odotetuimman puhujan, amerikkalaisen YouTube-tähti Casey Neistatin puheenvuoro oli mieleenpainuva, mutta harmillisen lyhyt. Tuntui, että mies pääsi tarinassaan vasta alkuun, kun aika jo loppui. (Innokkaimmat Neistat-fanit tosin jaksaisivat kuunnella tähden tarinoita vaikka viikon ajan, joten joitakin rajoja on asetettava.)

Mutta jäi tapahtumasta toki jotain käteenkin, Clarionin aulassa jaettujen yrttipussukoiden ja ihanien sisällöntuottajakavereiden treffaamisen lisäksi. 

Älä kirjoita paskaa. Jos et keksi mitään kirjoitettavaa, älä kirjoita. Pidä breikki ja tee ihan muita asioita: näe ystäviä, lue kirjoja, käy elokuvissa, lenkkeile. Ei-mistään kirjoittaminen luo lopulta vain tyhjän kuoren, joka ei tuo iloa kenellekään. Jos et ole itse kiinnostunut tekstistäsi, miten joku muu voisi innostua siitä? Tauon pitäminen voi tuntua tuskaiselta, mutta se yleensä kannattaa.

Tee yhteistyötä yritysten kanssa, joiden arvomaailma todella vastaa omaasi. Parhaiten PING Helsingistä jäi mieleen täydellisen brand matchin tärkeys tämän päivän sisältömarkkinoinnissa. Yritykset eivät enää sanele, mitä bloggaajien tulisi kirjoittaa, vaan antavat heille vapaat kädet. Jos yksikin bloggaajan lause tuntuu siltä kuin se tulisi suoraan yrityksen suusta, voi tämä koitua lopulta negatiiviseksi yrityksen imagon kannalta.

Brand matchia ei voi päättää, sen löytää.  Ja kuten YouTube-tähti Casey Neistat totesi: "Make sure whatever you're doing is as good for the brand as it is for you." Suomennettuna: tee sellaisia kaupallisia yhteistöitä, jotka ovat sinulle sisällöntuottajana vähintään yhtä merkityksellisiä kuin ne ovat yritykselle.

Yritykset eivät omista brändiään – sen omistaa yleisö. Brändin fanit ja yrityksen tuotteiden käyttäjät määrittelevät pitkälti sen, minkälaiseksi yrityksen brändi muotoutuu. Esimerkiksi suomalainen Lunette on pitkälti antanut yleisönsä – nuorten naisten – määritellä brändinsä. Vloggaaja Mariieveronica on tehnyt yhteistyössä Luneten kanssa menkkatabuja rikkovia videoita YouTubeen ja kertonut avoimesti omista kuukautisistaan. Lunetenkin kohdalla erityisen tärkeää on ollut oikean brand matchin löytäminen.

Ennen tärkeintä olivat luvut, nyt ihmisten ajatukset. Mitä enemmän lukuja ja tykkäyksiä, sen parempi! Vaan ei enää. Tänä päivänä lukujakin arvokkaampaa on yleisö, joka on reaktiivinen ja todella seuraa sisällöntuottajan mielipiteitä. Erityisen tärkeää on myös pohtia ja analysoida, mitä yleisö reaktioillaan ja kommenteillaan haluaa viestiä yritykselle. 

"If you want to work in the visual industry, you have to find your own path." Se, mikä tekee toisesta tubettajasta, vloggaajasta tai bloggaajasta kuuluisan, ei välttämättä tee sinusta kuuluisaa. Jokaisen on löydettävä oma juttunsa. Casey Neistat myös korostaa, että asioita pitää uskaltaa tehdä toisin kuin muut, luoda jotakin, jota ei ole vielä olemassa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että jokaisen pitäisi keksiä pyörä uudelleen, vaan löytää oma tapansa ajaa sillä.

PING Helsingin myötä allekirjoitin vihdoinkin PING Ethics -koodiston. Se on sisällöntuottajien ja yritysten yhteinen eettinen ohjeistus, jonka tavoitteena on edistää sisältömarkkinoinnin läpinäkyvyyttä ja reiluutta. Suosittelen lämpimästi kaikkia sisällöntuottajia allekirjoittamaan kyseisen koodiston. ♡

FOLLOW ME ON FACEBOOK / INSTAGRAM / PINTEREST

Share

Kommentit

EllaGusGus

Ihana kooste! Toivottavasti mukana ensi vuonna :)

Hanna K
Sunday Blondie

Kiva, jos tästä oli sullekin iloa! ♥ Sun pitää todellakin hakea mukaan ensi vuonna, PING olisi niin sun juttu! Kiinnostavien puheenvuorojen lisäksi PINGin suurin ilo on juuri toisten sisällöntuottajien tapaaminen. :--)

Kommentoi