suomalaista designia helsingistä – eettinen ja kaunis mori collective

Sunday Blondie

Maanantaina tein retken tuuliseen Vallilaan kiinnostavaan tapaamiseen: kävin tutustumassa Mori Collectiven studioon ja merkin takana työskenteleviin suunnittelijoihin Jenniin ja Tyttiin. Koska en päässyt Morin viimeperjantaiseen launch-tilaisuuteen, kehottivat naiset piipahtamaan Vallilaan – ja minähän tietysti lähdin, sillä tutustun aina mieluusti uusiin suomalaisiin muotisuunnittelijoihin.

Mori Collective on suomalainen vaatemerkki, jonka suunnittelun keskiössä ovat kestävä design sekä eettisyys. Vaatteet valmistetaan niin kierrätetyistä materiaaleista, varastoylijäämistä kuin uusista, Turkissa tuotetuista luomukankaista ja Euroopassa kudotuista villakankaista. 

Mori-sanan merkitys kuvastaa oivallisesti vaatemerkin ideologiaa: Japaniksi mori tarkoittaa metsää, kun taas latinaksi se tarkoittaa kuolemattomuutta. Tällä Mori haluaa muistuttaa, miten tärkeää meidän on suojella luontoa ja toteuttaa unelmiamme, onhan elämämme maan päällä rajallinen.

Jennin ja Tytin yhteinen taival alkoi jo vuosia sitten, kun naiset tapasivat toisensa lumilautailuharrastuksen kautta. Molemmat sattuivat tuolloin myös opiskelemaan vaatealaa: Jenni vaatteiden suunnittelua, kaavoitusta ja markkinointia, Tytti puolestaan tekstiilitekniikkaa.

Mori Collective puolestaan sai alkunsa viime kesäkuussa, kun Jenni ja Tytti päättivät pistää yrityksen pystyyn. Ajatus omasta vaatemerkistä oli kuitenkin itänyt naisten mielessä jo pitkään.

”Olin ollut yli kymmenen vuotta töissä vaatekaupoissa myyjänä, ja pidin työstäni, mutta kaipasin jotakin omaa. Varsinkin lumilautailupuolella naisten vaatteet ovat olleet pitkään sellaisia, etteivät ne puhuttele itseäni. Laitetaan vain johonkin vähän pinkkiä ja se on siinä”, Jenni kuvailee.

Jenni oli kipuillut alavalintansa kanssa opiskeluaikoina ja piti välivuoden, jolloin hän mietti, onko koko hullulta tuntuvassa vaatebisneksessä mitään järkeä. Sittemmin hän totesi, ettei asioiden tarvitse mennä aina saman kaavan mukaan – asioita voi tehdä paremmin.

”Onhan vaatetuotanto aikamoinen viidakko. Eikä itsekään voi vielä tietää kaikkea: aina löytyy alihankkijoita, joilla onkin omia alihankkijoita. Siksi yritän etsiä mahdollisimman pieniä ja luotettavia tavarantoimittajia”, Tytti kertoo.

Naiset kokivat, että monet ekovaatemerkit olivat turhankin hippi-tyylisiä heidän makuunsa. Morissa molemmat pääsevät ilmaisemaan omaa näkemystään: selkeitä linjoja ja kauniita yksityiskohtia.

”Vaatteemme edustavat unisex- sekä street wear-tyyliä. Morin miesten vaatteet käyvät hyvin naisillekin: itse pidän suurista linjoista”, Tytti sanoo.

Morin rinnalla toimii myös sisarmerkki Diamonds From Dirt, jonka tuotteissa on käytetty suurimmalti osin kierrätettyjä materiaaleja – tehty vanhasta uutta. Korut sekä Pure Wasten painetut t-paidat kuuluvat niin ikään DFD:n valikoimiin.

”Mori tehdään puolestaan uusista materiaaleista sekä jonkin verran varastoylijäämistä. Kierrätyskeskuksen yhteisprojektien kautta olemme saaneet myös tuotantoon sopivia materiaaleja. Haasteellista on kuitenkin se, että erät ovat usein pieniä, jolloin niistä voi valmistaa vain yksittäisiä kappaleita myyntiin”, Tytti kertoo.

Tulevan kevät-kesä-malliston valmistelu on vielä käynnissä. Itse ihastuin jo ennen Jennin ja Tytin tapaamista viime kesän käsi-printteihin, jotka ovat samaan aikaan koristeellisia sekä simppeleitä. Tämän vuoden kevät-kesä-tuotteiden joukossa vilahtelevat ainakin kaunis, 80-luvulta tuttu pastellinen liila, valkoisen sävyt, colleget sekä hapsuyksityiskohdat.

”Tavoitteenamme on saada kevät-kesä-mallisto ulos huhtikuussa. Koska olemme pieni merkki, suunnittelemme mallistojamme vielä lyhyellä aikavälillä. Se mahdollistaa myös mallistojen nopean tuotannon”, Tytti sanoo.

Morin nettisivujen lookbook-kuvien kautta pääsee kätevimmin kurkistamaan, minkälaisesta vaatemerkistä on kyse. Itse fiilaan etenkin näitä viime kesän malliston kuvia – valkoiset ja mustat cut-off-paidat sekä pyramidikuviot saisivat minun puolestani näkyä tulevassakin mallistossa! Kuten myös se kuuluisa käsiprintti. Gotta have. ☆

bloglovin instagram / pinterest

// On Monday I traveled to Vallila to meet Mori Collective’s designers Jenni and Tytti. Mori Collective is a Finnish fashion brand which focuses on sustainable and ethical design. Mori’s clothes are made both from recycled materials and new organic fabrics made in Europe. The word mori has two essential translations: in Japanese it means forest and in Latin mortality. I just loved Mori’s SS15 collection (just look at this cool hand print) and can’t wait to see their new SS16 collection!

 

Share

Kommentit

Pari viivaa

Oj! Kiitos tästä merkkinostosta, tuo vaalean violetti kashmirtakki on aivan mieletön! Oli pakko käydä kuolaamassa nettikaupassa asti. Ja onhan se nyt muutenkin hienoa, että alkaa tulla tällaisia, ei hippiäishenkisiä ekomerkkejä.

Hanna K
Sunday Blondie

No hei, kiva, että tästä oli sulle iloa! ♡ Mäkin rakastuin noihin violetin sävyihin – jostain syystä 80-luvun pastellivärit tuntuu edelleen raikkailta! Näin keväällä mieli kaipaa kirkkaita värejä. Ja olen niin samaa mieltä sun kansassi – tykkään Morin kaltaisista urbaania fiilistä henkivistä ekovaatemerkeistä! :--)

Kommentoi