Kun nukahtaminen on vaikeaa

Sydän huokaa

Heräsin kakovaan ääneen ja pian löysinkin itseni kiskomasta oksentavaa kissaa niskasta uutuudenkarhealta nojatuoliltani huutaen tälle "EEIIII SIIHEN!".
Tajusin kellon näyttävän vasta aamuyötä ja ajattelin mielessäni "Good morning neighbors". 

Unettomuuteni ainoa syy ei ole kissojen öiset mekastukset. Olen oireillut unettomuutta jo raskaudesta lähtien ellen jo ennen sitä. Muistini vaan ei yletä sitä pidemmälle. Välillä on jaksoja jolloin nukun paremmin.

Unettomiin aikoihin vaikuttaa kissojen ääniin havahtumisen lisäksi monet asiat. Vaikea raskaus ja yöpalan syönti pahoinvoinnin välttämiseksi pätkitti yöunia, vauva-ajan puolentoista tunnin syöttämis ajat ja synnytyksen jälkeinen masennus, vauvan kuorsaus, entisen puolison kuorsaus, taaperoajan yölliset painajaisten jälkeiset lohdutushetket, stressi ja toisen kumppanin kuorsaus, uusiutunut masennus, eron aiheuttama suru ja niin edellee. List goes on. Lyhyesti kiteytettynä elämä. Summa summarum oireilen siis kaikesta muutoksesta unettomuutena. Unettomuudesta on tullut jo niin kroonista, ettei edes muista aikaa jolloin olisi nukkunut kunnolla.


Olen lähiaikoina saanut unta vasta kahdelta aamuyöllä ja herännyt öisin painajaisiin. Eräs yö en ollut ihan varma oliko uni edes ohi kun olin hereillä. Tuntui kuin uni olisi jatkunut, vaikka luulin olevani hereillä. Ainakin näin itseni makaavan sängyssä, mutta en pystynyt liikkumaan. Sitten vaivuin taas uneen. Se oli hyvin hämmentävä tilanne ja tuntui todella pelottavalta. Välillä painajaiset herättävät kokonaan eikä uudelleen nukahtamisesta ole toivoakaan. Eron jälkeen olen herännyt päivään aamu viideltä tai viimestään kuudelta. Syvää virkistävää unta tähän ajanjaksoon ei juuri paljoa mahdu. 

Olen yrittänyt löytää keinoja unenlaadun parantamiseen. 
Vältän puhelimen, tabletin tai tvn käyttöä iltaisin. Joskus rauhoitan itseni kuuntelemalla syvän meditoinnin nukahtamisvideota. Ennen nukkumaan menoa pitää muistaa syödä, sillä on inhottavaa herätä yöllä näläntunteeseen. Myös pimennysverhot ovat olleet hatkinnassa, mutta huoneeseen ei illalla enää aurinko paista, kun se on laskenut metsän taakse tai kääntynyt toisen seinän puolelle. Aamuaurinkokin paistaa ihan eri puolta huushollia. Melatoniinivalmisteet on välillä otettava käyttöön. 

Mitä keinoja teillä on iltojen rauhoittamiseen ja nukahtamiseen?

Kommentit

Torey
Näissä neliöissä

Mulla stressi vaikuttaa uneen. Samoin hormonit. 3 yötä ennen menkkoja voi mennä ihan päin honkia! Hikoilen aivan älyttömästi ja heräilen monta kertaa. Stressin ollessa kyseessä ei meinaa uni tulla tai sitten vaihtoehtoisesti herään jo kuudelta. Stressi ja ahdistus tekee myös sen, että herään jo aamuyöllä huonoon oloon ja monesti menee tunti pasianssa tai muuta vastaavaa kännykällä pelatessa, ehkä lehtie lukiessa. Sitten saan uudelleen onneksi unta. 

Mulla voi mennä pitkään niin, että nukun tosi hyvin! Mutta sitten se kolmen surkean yön putki menkkojen aikaan sekottaaki pakan ihan ja kun olen väsynyt, olen kiukkuinen ja ahdistunut. Onneksi pystyy ajattelemaan, että pian se on ohi kun hormonit tasaantuu.

Sydän huokaa

Mulla on satunnaisia öitä esim kerran tai kahdesti viikossa milloin nukun iha ok. Useimmiten kuitenkin huonosti. Toki välillä vähän parempia kausia on. Hormoneista en tiedä kun menkkoja tulee ehkä kolmesti vuodessa eikä niistä oikein tiedä koska ne tulee. Harmillista, että sinäkin painit samojen ongelmien parissa. 

Yhtä sirkusta!

Mulla on aivan hirveä nukkumisongelma. Oikeastaan nukahtamisongelma. Menen joka arki-ilta klo 23 nukkumaan (koska arkisin on herätys klo 06.30). Mies tulee nukkumaan klo 00.00 aikoihin. Olen aina hereillä. Mies nukahtaa viidessä sekunnissa (josta olen ihan helvetin kateellinen ja miksei katkerakin välillä). Sitten alkaa kuorsaus. Minä menen peiton sisälle, etten kuulisi. Siellä tulee hiki. Laitan sormet korviin. No eihän niin voi nukahtaa. Tulpat? Auts ne tuntuu kummalle ja nousevat ylös. Menen kävelemään. Klo on 01.00. Klo 02.00 kiroilen. Sit joskus nukahdan ehkä kolmen maissa. Menipa tässä joku aika sitten, ettei uni tullut koko yönä. Oli kiva mennä töihin...Kun minulla on palaveri tai muu sellainen vähänkään tärkeämpi otan Imovanen (reseptilääke ja kolmiokin löytyy). Se on parantanut elämäni laatua. Enää en nukahtele palavereissä, kun olen saanut nukuttua...Melatoniinivalmisteista ei minulle ole mitään hyötyä, kuin karkin pistäisi suuhun. Kaikki keinot on koitettu; rauhoittuminen, kirjan lukeminen, ei teetä (kahvia en ole koskaan juonutkaan), lenkillä käynti, ei iltasyömistä...aina vain sama...no minulla onkin nukahtamisongelma, ehkä sitten eläkkeellä helpottaa :D

No ei se ihan joka ilta noin paha ole. Useinmiten nukahdan 1-2 tunnin kulutta sänkyyn menemisestä. Juu jäei hyödytä mennä sänkyy vasta 1-2 tuntia myöhemmin, sekin on kokeiltu :), koska valvon siitä sitten 1-2 tuntia :D

Toivotaan, ettei kenenkään muun tarttis tälläisestä kärsiä!

Sydän huokaa

Tutun kuuloista. Olen ollut suhteessa jossa kuorsaaja nukahti heti kun silmänsä sulki. Itsellä menee tunteja pyöriessä ja korvatulpat ei ole tulleet kuuloonkaan. Ne tekee niin kipeää kun on pienet ja ahtaat korvakäytävät ja olen niin tuntoherkkä. 

Voimia pitkiin öihin!

Torey
Näissä neliöissä

Mun mies nukahtaa kanssa ihan tosta vaan yleensä. :D Ei onneksi sentään kuorsaa! Ja koska hänellä herätys on aamuyöllä, niin ärsyttää vähemmän tuo taito. :D

Mulla on samanlaisia ongelmia; yöllä en saa millään unta. Yleensä uni tulee vasta joskus klo 2 - 3 aikaan yöllä. Pakko oli ottaa käyttöön unilääkkeet; tarvittaessa. En siis säännöllisesti niitä käytä, mutta silloin kun illalla tiedostan ettei unta tule, niin nappaan lääkkeen jo hyvissä ajoin. Sen avulla saan itselleni väsyneen olon -> nukahtaminen on helpompaa ja unenlaatu laadukkaampaa.

En tiedä onko toiselle unilääkityksen suositteleminen sallittua, mutta kyllä suosittelen kokeilemaan. Ja kun eihän  niitä tarvitse käyttää kuin satunnaisesti. Mutta toinen keino itselläni on juurikin nuo rauhalliset meditaatiovideot, joita kuunnella illalla vuoteessa. Niiden avulla saa rauhallisen ja levollisen olon, jolloin nukahtaminen taas helpottuu. 

Tärkeetä myös että huoneessa on raikas ja hyvä ilma. Kesäisin nukun aina tuuletusikkuna auki, niin ilma pääsee hyvin kiertämään :)

Sydän huokaa

Olen joskus käyttänyt unilääkkeitä kun valvoin kolme vuorokautta kun uni ei vaan tullut. Silloin oli jo niin sekava olo kun olisi vetänyt rynnäkkökännit vaikka oli ihan selvinpäin. Kyllä se auttoi, mutta seuraavana päivänä olo on ihan kamala. En pidä siitä horros olosta mikä jatkuu seuraavaan iltapäivään kello kahteen asti. Tuntui, että koko seuraava päivä meni harakoille.

Tuo raikas ja viileä ilma on yksi hyvä "unilääke". En kuitenkaan koko yötä pidä ikkunoita auki kun kaupungin melu on isompi haitta kun liian lämmin sisäilma. Ennen nukkumaan menoa on kuitenkin kiva pitää parvekkeen ovea auki ja viilentää asuntoa. 

Joo unilääkkeitä ja nukahtamislääkkeitäkin on erilaisia, kaikissa ei onneksi ole päiväsaikaan vaikuttavaa horrosoloa. Mutta parempi tietty jos uni tulee ilman niitä! ^^

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.