PERUSKESTÄVYYTTÄ JUOKSUTREENIIN

Tickle Your Fancy

Samat juoksumaastot, sama vauhti ja saman pituinen matka. Kuulostaako tutulta? Vaikka kuinka fiilisjuoksija olenkin, on se basic 10-11km/h vauhti tutussa tasaisessa lenkkimaastossa vaan tyypillisintä minulle.

Maratontreeniohjelman alkutesteissä selvisi, että peruskuntontoa on treenattava lisää, ja paljon. Liian usein juoksuvauhtini huitelee turhan kovissa sykkeissä ja salilla pistetään kaikki peliin. Palauttavien salitreenien lisäksi on opeteltu juoksemaan niin hiljaa kuin kovaakin. Ja uskokaa tai älkää, ensimmäiseksi mainittu on ollut minulle se haasteellisin. Pitkät 120:n sykkeen lenkit tuntuvat toivottoman turhilta. Hyvän juoksuasennon ylläpitäminen on hankalaa ja jalat väsyy, vaikkei hiki edes kunnolla tule pintaan. What's the point?

Pointti on peruskestävyyden vahvistus, ja sillä on kuulkaa iso merkitys. Kaikessa yksinkertaisuudessaa peruskestävyysharjoittelu luo perustan juoksijan kunnolle. Pk-lenkeillä sykkeet pysyvät matalalla (sykerajat ovat yksilölliset) ja lenkkien pituudet vaihtelevat 30 minuutista useampiin tunteihin. Nimensä mukaan kyseiset harjoitukset lisäävät kestävyyttä ja mm. nopeuttavat palautumista. Pk-lenkkien osuus maratontreeniohjelmassa on suuri, niitä on pal-jon. Ja arvatkaa, meikäläinen on juuri oppinut nauttimaan niistä!

Pssst. ensi kuussa starttaa blogissa viikottain ilmestyvä JUOKSUKOULU -aiheinen juttusarja, joka kestää pitkälle kesään asti. Luvassa kaikkea aina juoksutekniikasta juoksua tukeviin harjoituksiin ja juoksuvälineistä maratonille treenaamiseen. Pääsen vihdoin kertomaan teille mitä kaikkea tässä alkuvuoden aikana on juoksurintamalla opittu ja miten treenattu! Meikäläinen on nimittäin vähän intsinä!!! :D

jacket  & pants Nike* / sneakers Zalando, Nike* / watch Suunto (borrowed)

Kiitos Ellille kuvista ♥

T. Sara

Share

Kommentit

mayaminea (Ei varmistettu)

Juoksukoulu, jee!! Tykkään eniten lukea muotijuttujen lisäksi sun juoksujuttuja (salilla en ite käy niin niistä en niin paljon saa irti) ja juoksen ite puolikkaan kesällä, joten juoksujutut on todella tervetulleita! Nyt vaan tervehtyis niin pääsis nauttimaan noista upeista keleistä... :D

saratickle
Tickle Your Fancy

Jeee, niin huippua kuulla!! En malta itekkään odottaa :) Tsemppiä hurjasti treeniin, jaellaan vinkkejä sitten puolin ja toisin tässä keväällä ;)

Janette (Ei varmistettu)

Odotan innolla postauksia ja hei tosi raikkaita kuvia! :-)

saratickle
Tickle Your Fancy

Wippii! :) Kiitos Ellille!

Sanna (Ei varmistettu)

Siis niin saman asian kanssa painin tällä hetkellä! Jotenkin ajattelen että jos kerta oon sinne lenkille lähtenyt niin pakko antaa kaikkensa (eli juosta sykkeet katossa ja hikoilla). Pyörittelin silmiä kun luin yhden juoksukoulun vinkkejä niistä sykerajoista ja ajattelin että miks vaivautuisin hölkötteleen alhasilla sykkeillä jos jaksan nopeammin ja jopa pidemmän matkan. Tää ajatustapa paljastaa että oon täysi amatööri ja parempi vaan totella niitä ammattilaisia :D

Juoksukoulusarjalle iso peukku!

saratickle
Tickle Your Fancy

Aahh tunnistan itseni sun puheista! Nään itseni ohittelemassa jengiä jossain töölönlahdella kunnon kilpailuvietti päällä :D "Kovaa ja pitkään", on ollut se ainoa oikea tie ja alle 10km/h juokseminen on turhaa ja tylsää. Miksi hidastella kun pääsee kovempaakin? Amatööri indeed! :D

Nyt mennäänkin sitten ihan kiltisti hissukseen

aino (Ei varmistettu)

Jee näitä lisää! Tosi mielenkiintoinen postaus ja kiva kuulla vielä muitakin juoksujuttuja :) Nyt vasta aloitin kunnon juoksukauden talven salitreeniin keskittymisen jälkeen ja tähtään parantamaan viime kesän puolimaratonaikaa :) Vinkit tulee siis tarpeeseen!

saratickle
Tickle Your Fancy

Mahtavaa, samanlaisia tavotteita siis! Mukava kuulla, että sielläkin ollaan innoissaan! :) Kiiiitos!

Nina/ Ripaus maustetta ja unelmia (Ei varmistettu) http://www.ripausmaustettajaunelmia.blogspot.fi

Sama vika,että tuo peruskunto treeni meinaan jäädä helposti tekemättä. Kerran kun lenkille lähdetään niin kovaa pitäis päästä :) Sykevyön osto auttoi seurailemaan sykkeitä ja nyt on aika hyvin tullut tehtyä myös matalasykkeisempää (mulla korkea syke). Oletko huomannut, että kestävyys ois parantunut, kun olet juossut välillä hitaamminkin? Mulla tuntuu tuo vauhtikestävyys pysyvän samassa eli vielä pitäisi varmaan lisätä tuota peruskuntotreeniä vaan...

saratickle
Tickle Your Fancy

Oh yess! Sykemittari on kyllä ehdoton, mikäli haluaa oikeasti alkaa vetämään pk-lenkkejä. Kyllä eroa alkaa pikku hiljaa huomaamaan, mutta vielä saa vetää lenkkejä! :)

merkku (Ei varmistettu)

Jeee hyvä aihe taas! Ja samaa mieltä, kun on omaksunut tietynlaisen mehut pois -treenimentaliteetin niin on hyvin haastavaa tyytyä himmailemaan :D Mutta mitä me ei paremman kunnon eteen tehtäis!

Niin, ja Mitä tapahtuu palauttavassa salitreenissä? :) Painoja varmaan vähemmän, mites toistot..? Kuinka usein teet salilla kevyemmin? Ois kiva kuulla tästä lisää :)

saratickle
Tickle Your Fancy

Sanos muuta, tosta mentaliteetista eroon pääseminen vaatii ihan tosissaan työtä :D

Jep! Kevyempää painoa ja enemmän toistoja! Salilla kerran viikkoon tulee vedettyä tämmönen :)

K (Ei varmistettu)

JES, juoksujuttuja, mahtavaa! :) itekkin vasta hiljattain herännyt tohon pk-lenkkeilyyn ja tajunnu miten tärkeitä ne on kehityksen kannalta. Mut jee innolla ootan mitä vinkkejä juoksukoulu-jutut tuo tullessaan!

saratickle
Tickle Your Fancy

Jeee ihanaa kun oot noin innoissaan! Koska MÄKIN OLEN! Ja heräillyt tosiaan vasta itsekin pk-treenaamiseen! :)

Siistejä juttuja on luvassa ;)

hheidi (Ei varmistettu)

JEEEEEEEEEEE ! :)

saratickle
Tickle Your Fancy

wippiduuuuu!!

Julia (Ei varmistettu)

Seuraan sua instassa ja kaikkein mielenkiintoisimmat postaukset tuun tänne blogiin lukemaan, mutta toi juoksukoulu kuulostaa niin koukuttavalta että täytyy liittyä vakkarilukijaksi etten missaa! Mä alotin lenkkeilyn viime syksynä aivan pohjalta (jalka leikattiin reilu vuosi sitten, aiemmin pelkkä päivän kaupunki kävely oli tuskaa polvelle!!). Muutamia taukoja olen pitänyt mutta kevään myötä innostun enemmän ja enemmän ja se vois tuoda hyödyllisiä vinkkejä ja motivaatiota!

saratickle
Tickle Your Fancy

Hei mahtavaa, liity ihmeessä :) Huippua, että kipinä syttynyt. Täällä ihan sama vika. Ja ihan varmasti tulee vinkkejä ja motivaatioita jaettua juttusarjan myötä :) Tervetuloa mukaan!

Mau (Ei varmistettu)

Juoksukoulu, IHAN MAHTAVAA!! :-D tuli iha kurkkuun sellane ilofiilis!!

saratickle
Tickle Your Fancy

Jihaaa! :D Kurkkuilo!!

Roxy=) (Ei varmistettu)

Kuulostaapa tutulta jokusen vuoden takaa. Olin aina juossut melko korkeilla sykkeillä, varmaan jossain 150-170 välillä, enkä todellakaan tiennyt mitään sykealueista, kunnes päädyin lenkille mieheni kanssa joka on mm. hiihtänyt kilpaa ja juossut useampia maratoneja ja valmennustietämystäkin löytyy. Ihmettelin pirun hidasta jolkotteluvauhtia ja teki mieli kokoajan lähteä kiihdyttelemään. Sainkin sitten kunnon luennon harjoittelusta ja sykealueista jne ja nykyään osaankin jo kiltisti lönkötellä pk-sykkeillä. Mutta alkuun tuntu kyllä tosi hitaalta vauhdilta.
Varmaan aika monen harrastelijajuoksijan moka on juosta liian kovaa ja liian korkeilla sykkeillä. =)

saratickle
Tickle Your Fancy

Amen! Mulla sykkeet ollu tuolla samoilla niillä "peruslenkeillä". Nykyään nuo rajat ovat vauhtikestävyyden alueella ja niitä lenkkejä tulee vedettyä enää kerran pari viikossa! :)

Alkuun joo tosi omituista, mutta jolkotteluvauhtiin on kyllä alkanut tottua! :)

anskuu (Ei varmistettu)

Jeee odotan innolla!!!

saratickle
Tickle Your Fancy

Mahtia!! :)

Vra (Ei varmistettu)

Jehuu juoksukoulu, mahtavaa! Minä intopiukeena täällä :-)
Vähän masentaa muuttaa metsien ympärilta keskustaan ja sinne asfalteille juoksemaan, pelottaa miten polvet kestää kun taipuvaisia vähän kettuilemaan... Jääks

saratickle
Tickle Your Fancy

Heeei täältä löytyy kyllä ihania juoksumaastoja myös :) Hiekkatietä on tarjolla ja metsäreittejäkin löytyy! :)

Elisa (Ei varmistettu) http://www.karhusportscience.com

Hienoa että tähtäät maratonille ja kirjoittelet siitä blogiin! Juoksujuttuja ei voi koskaan olla liikaa:) Jos tarvitset mitään vinkkejä maratonille niin kysy vaan :)
www.karhusportscience.com

saratickle
Tickle Your Fancy

Jes, kiitti! Pari maratonia jo takana, eli tää ei ole ensimmäinen kuitenkaan :) Toki kaikista kovimmat tavotteet tällä kertaa!

Jna (Ei varmistettu)

Mitenkäs sitte ku syke on 165-175 jo sellaisilla lenkeillä, kun hölkkää niin hitaasti kuin mahdollista. Reippailla kävelylenkeillä 130-150, mutta ei sitä kävelyä jaksa! Mutta se on vain jaksettava jotta kunto kasvaisi? Takana on monta vuotta kovaa salitreeniä jossa myös syke nousee korkealle, lenkkeily ja muu aerobinen on jäänyt aika vähälle em syistä..:D

saratickle
Tickle Your Fancy

Suosittelen lämpimästi tasotestausta! Sykkeet ovat jokaisella yksilölliset ja oikeastaan ainoa tapa löytää ne omat arvot on käydä testaamassa maksimivauhteja ja mittauttamassa laktaattiarvoja! :)

Henriikka / Aamukahvilla (Ei varmistettu) http://www.aamukahvilla.fi

Mua naurattaa, miten hyvin nämä mielenkiinnot menee yhteen. Eilen alkoi TFW:kin, ettei varmasti sekään jää multa uupumaan. Ja oikeassa olet, että 120-sykkeen lenkit on niin haastavia. Miten voikaan olla niin vaikea juosta hiljaa? Juttusarjaa odotellessa. Ihania päiviä!

saratickle
Tickle Your Fancy

Eikä!! Jes jes, hyvä Henkka! Sovitaan yhdessä treffit jollekin tunnille. Tästä tulee niin varmasti huippuprojekti :)

Ja pliis miten haastavaa onkaan se hidas tossuttelu!

Ihanaa päivää, hali!

Kissis (Ei varmistettu) http://kissis.purkkimafia.fi

Peukkua täältäkin juoksujutuille!

saratickle
Tickle Your Fancy

Jippiiii! :)

Mari (Ei varmistettu) http://kaduilla.fi/marih

Just laitoin sykesensorin tilaukseen, koska lupasin just mun koutsille et pystyn hölkätä sen kans syksyllä ja jos en pysty ni se saa laittaa mut askelkyykkykäveleen urheiluhallia ympäri :D

Peruskunnon kohotusta luvassa siis. Ihan kiva, kun on tavoitteita ;)

saratickle
Tickle Your Fancy

hahaa mahtavaa! Pk-treenille peukkua, ehdottomasti!

Miss T (Ei varmistettu)

Jes, mahtavaa! Juoksukoulu! Tunnistan niin itseni myös tosta "täysillä ja ohitan hitto kaikki" -menosta. Jolkottelua pitäisi opetella :). Ehkä ensin sen sykemittarin oston kautta.

saratickle
Tickle Your Fancy

Tunnistatko :D Hyvä, etten ole ainoa. Jokainen lenkki on kilpailu jne…. Mutta jees, sykemittarin osto on kyllä se ihan eka vaihe!

Juoksukoulua odotellessa! :)

Riikka (Ei varmistettu) http://kaksiyhdenhinnalla.com

Joo juoksujuttuja! Pitäisi opetella juoksemaan enemmän pk-lenkkejä, jopa mun pidemmät lenkit menee vk-sykealueella lähes aina.. Ostin pari kuukautta sitten ensimmäisen sykemittarini ja se on kyllä ollut korvaamaton apua lenkeillä, ilman sitä en vaan osaa (halua) juosta tarpeeksi hidasta vauhtia..

saratickle
Tickle Your Fancy

Amen! Ei tästä tulisi mitään ilman mittaria. Käsittämätöntä miten ne voivatkaan olla kevyeltä tuntuvassa vauhdissakin niin korkealla. Mittarin mukaan on nyt juostu pari kuukautta :)

Reetta (Ei varmistettu)

Ihanat kuvat :) Mutta jee!! Ootan kyllä tosi innolla näitä tulevia postauksia!

saratickle
Tickle Your Fancy

Ihana kuulla!! :)

Roosa (Ei varmistettu)

JEE! Siis oon koko lopputalven tässä suunnitellu uusien juoksukenkien ostoa ja sen jälkeen juoksun alottamista, ja nyt sun blogissa tää juoksukoulu juttusarja alkaa viel sopivasti! Ihan mahtavaa! Sun blogi on ihan paras ja varsinkin nää terveys-/liikunta-aiheiset postaukset on niin kivaa luettavaa. Sun ansiosta oon alkanu juomaan vihersmoothieitakin ja syömään ravitsevampaa ruokaa, KIITOS!
Ps. Olispa hauska päästä sun kanssa treenaamaan joskus :)

saratickle
Tickle Your Fancy

Vau, mahtava ajoitus siis! Kiva kuulla, että siellä ollaan innoissaan :) Melkein yhtä innoissaan kuin minäkin täällä! :D

Voi kuule, tuon sun kommentin lopussa olevan toiveen eteenkin ollaan tässä suunnittelemassa vaikka mitä ;)

Roosa (Ei varmistettu)

EIHÄN?? Uuuu, ihan mahtavaa! :)

Jenna (Ei varmistettu) http://www.hugepassionforlife.com

Mahtava juttu tuo juoksukoulu! :) Intoa juoksutreeneihin. Kyllä on taas into juosta huipussaan, kun kevät on täällä. Ps. ihanat lenkkarit

saratickle
Tickle Your Fancy

Jippii! Sama täällä, onkohan juokseminen koskaan tuntunut näin kivalta!! Kiitti paljon :)

Suvi (Ei varmistettu)

Oi kuinka mahtavaa, aina on kivaa oppia lisää juoksemisesta! :-) Mulla on sama juttu, että matalissa sykkeissä juokseminen tuntuu ihan kamalan turhauttavalta ja mieli tekisi aina kiihdyttää. Oon ite yrittänyt nyt juoksemisen lisäksi käydä pitkillä reippailla kävelylenkeillä, koska niissä sykkeet tuntuvat pysyvän sopivalla alueella! Pitäisi kyllä silti treenata myös tuota hiljempaa juoksemista. :-D

saratickle
Tickle Your Fancy

Pitkät reippaat kävelylenkit on tosi jees! Niistä kannattaa ehdottomasti aloittaa, jos sykkeet hyppii kevyessä hölkässä liian korkealla! :)

Tervetuloa mukaan seurailemaan juoksukoulua! :)

petratui (Ei varmistettu)

Mäkin päätin tänään ottaa sykemittarin piiitkästä aikaa lenkkiseuraksi, ja voi jestas, sehän todellaki meni jolkotteluksi. Eipä oo pk-lenkit tällekään tytölle tuttuja, kommenttien perusteella en onneksi oo ainut :D (Mun peruslenkki on yleensä fiiliksen mukaan, kymppi tuntiin ja sitä rataa.) Yllätyin ja vähä jopa järkytyin, miten helposti sykkeet nousi vaikka vauhti muistutti matelua. Tiesin kyllä, että mulla on aina ollut suht korkea syke, mutta silti! Siispä niitä juoksukoulujuttuja innolla odotellen!

Pages

Kommentoi