TREENIÄ TRX:LLÄ

Tickle Your Fancy

Kokemukset TRX:stä ennen Cocovi-haastetta: pari hassua roikkumiskertaa. Voidaan nimenomaan puhua TRX:llä puolihuvikseen roikkumisesta, mitään kunnon treeniä näillä en ollut koskaan vetänyt. TRX oli mulle aiemmin ehkä sellainen salilla roikkuva random väline, jota ei osannut/kehdannut oikein käyttää.

 

Hauista ja ojentajaa treenataan nykyään lähes pelkästään TRX:llä (toisinaan myös kahvakuulalla). Myös rintaa ollaan treenattu tällä harjoitusvälineellä. Plussana ehdottomasti se, että vastuksen päätät sinä itse painopistettä vaihtamalla. Liikkeissä valinnan varaa on aivan tajuttomasti, tajusin sen viimeistään googletellessani asiaa ja vieraillessani TRX Trainingin nettisivuilla. Päädyin tsekkaamaan tuon samalla sivulla olevan videon, huh!

Tekniikka on olennainen osa TRX harjoittelua ja siinä mulla on vielä vähän petrattavaa, etenkin viimiset toistot lähtevät helposti hajoamaan. Tutut liikkeet eroavat jonkin verran totutuista asennoista, esim hauiskäännöissä kyynerpäiden on kokoajan pysyttävä ylhäällä.

 

Päivän treeni:

leuanveto suorilla jaloilla 3 x 5

pystypunnerrus kahvakuulalla 3 x 8

soutu lankkuasennossa kahvakuulalla 3 x 8 (molemmat puolet)

hauiskääntö TRX:llä 3 x 8

ojentajat TRX:llä 3 x 8

istumaannousu nilkoista kiinni 3 x 10

vuorikiipeilijä 3 x 20

 

top and shoes Nike (gifted) / pants Casall (gifted)

 

Tuli muuten älytön himo tilata TRX kotiin! Mutta mihinkäs ihmeeseen sen oikein kiinnittäisi?? Ideoita?

Löytyykös sieltä TRX treenaajia? Millaisia liikkeitä teette välineellä?

*Cocovi-haaste yhteistyössä TFW Helsingin kanssa

T. Sara

Share

Kommentit

Anniina (Ei varmistettu)

Kiitos idiksistä treeniä varten!
Ton vois varmaan kiinnittää tukevaan leuanvetotankoon?

saratickle
Tickle Your Fancy

Totta. Sit kun vielä olis se tukeva leuanvetotanko :D

Iina-Maria (Ei varmistettu)

Voi vitsit oon aina halunnut treenata TRX:llä, mutta en kehtaa siihen yksinäni koskea salilla ollessani. Koska tosiaan, en tiedä yhtään mitä sillä pitäis tehdä.
Kerran vaivihkaa hiippailin narujen luokse ja yritin nykiä niitä alemmas tai muuta vastaavaa. Narujen säätökohta ei edes liikahtanut, joten hiippailin takaisin vapaapainoalueelle. :D

Pitäisi joskus pyytää ohjausta! Vaikuttavat nimittäin tehokkailta ja saisi vaihtelevuutta treeniin.

saratickle
Tickle Your Fancy

Joo ehdottomasti kysy rohkeasti henkilökunnalta! Liikkeitä näkee aika hyvin netistäkin. Kunhan säädöt on oikein, niin ei pitäisi olla ongelmia :)

Emmi (Ei varmistettu)

Moikka!
Kiva, että TRX innostaa Suomessakin! Sain oman ensikosketukseni välineeseen kun ohjasin Trxää ryhmäliikuntatuntina ollessani töissä espanjassa. Sairaan raskaita ja monipuolisia liikkeitä saa kyllä tehtyä! Mä tilasin prisman nettikaupasta kotiin tuon köyden ja siinä tulee mukana sellainen ovikappale, saa siis oven väliin. Toimii suht samalla tavalla, osaa liikkeistä pitää vähän soveltaa. Ja ovikappaleen saa irti jos haluaakin laittaa koukulla kattoon kiinni tai muuta. Kannattaa ostaa! :)

lswhre (Ei varmistettu)

Heiii ootko kokeillut ikinä crosscore-tunteja? Voisit tykätä, jos TRX:stä pidit. Käsittääkseni ainoa ero näiden välillä on, että crosscoressa käytettävässä nauhassa on väkipyörä ylhäällä, jolloin nauha liikkuu vapaasti ja tuo kyl treeniin lisävastusta ihan kivasti :-------D

Riika (Ei varmistettu)

TRX-liinanhan voi jättää kiinni olevan oven väliin. ainakin se TRX kotipaketti, jonka voi tilata, on suunniteltu niin.

nykyisellä salillani ei ole TRX-liinoja, mutta entisellä salilla niillä tuli leikittyä ihan reippahasti. siellä oli vielä ohjeet liimattu seinään, josta sai harjoiteltua uusia liikkeitä. ennen kaikkea tykkäsin, kun TRX sai tehtyä varsinkin hyvät vatsalihastreenit.

Ranja (Ei varmistettu)

Jees!! TRX on kyl todella tehokas ja hauska tapa treenata. Pääsin kerran kokeilutunnille ja voi hitsi. Siihen voisi ihan jäädä koukkuun. Kamalan hinnakkaat on vaan semmoset henkselit kotiin hankkia. Mut jos jonkun leuanvetotangon kiinnittää kattoon tai seinään ja siihen sitten TRX.

Suosikkiliikkeet itsellä oli kyllä vatsat sillä polvet vatsan alle punnerrusasennossa, minkä aiemmin oon tehnyt jumppapallolla. Mieletön. Siihen yhdistää vielä punnerrukset kun jalat suorina, niin huh. Yleisistikin huomasin noiden antavan vanhoihin, miltein puhkikulutettuihin ikivihreisiin liikkeisiin jotain ihan uutta maustetta. Kropan hallintaa ja lihaskuntoa - ihana yhdistelmä!

Kommentoi