Bloggaa paremmin, osa 5: Näin kerrot blogiyhteistyöstä

Toimitus

Blogeissa tehtävät mainoskampanjat ja erilaiset kaupalliset yhteistyöt lisääntyvät jatkuvasti. Yhteistyöstä kertomisen tavat lukijoille ovat olleet melko kirjavia siksi, että yhteisiä käytäntöjä ei ole vielä ehditty luoda. Bloggaajat ovat tahoillaan ratkoneet asiaa monilla hyvillä tavoilla, mutta yhteinen linja on ollut päättämättä.

Alalle ollaan nyt luomassa yhteisiä käytäntöjä. Lilyn toimitus kannattaa tätä lämpimästi, sillä blogiyhteistyöstä ja blogeissa esiintyvistä kaupallisista kampanjoista kertominen avoimesti edistää koko alan läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja uskottavuutta. Jos postauksen tarkoitus on markkinointi, lukijan täytyy tietysti pystyä erottamaan se.

Lily haluaa jo nyt edistää sitä, että mahdollinen markkinointitarkoitus käy blogijutuista selkeästi ilmi - tekee niitä sitten ammattimaisemmin toimiva bloggari tai aivan harrastusmielessä bloggaava. Siksi kokosimme tähän juttuun asiaa koskevia ohjeita. Ne perustuvat aiheesta alalla käytyy keskusteluun ja ohjeluonnoksiin.

EDIT 19.11.: Kuluttaja-asiamiehen linjaus mainonnasta blogeissa julkistettiin 18.11.2013, ja se on samansuuntainen kuin Lilyn ohjeistus. Tutustu ohjeistukseen täällä.

 

Näin kerrot ilmaiseksi saadusta tuotteesta tai edusta

Bloggaajat ovat mielipidevaikuttajia, ja yritykset lähettävät tuotteita bloggaajille, jotta nämä kirjoittaisivat niistä. Aina, kun olet saanut jonkin tuotteen, palvelun tai edun ilmaiseksi sen vuoksi, että olet bloggaaja, kerro se postauksessa. Selkeä tapa ilmaista asia on kirjoittaa postauksen alkuun esimerkiksi lause ”tuote on saatu blogin kautta/blogia varten” tai ”juttu on tehty yhteistyössä yrityksen x kanssa”.                             

Epämääräisemmät muotoilut, kuten ”postiluukusta kolahti” eivät kerro lukijalle selkeästi, että tuote on lahja, tai että olet saanut kutsun siinä tarkoituksessa, että kirjoittaisit yrityksen tuotteista tai palveluista - vaikka et olisikaan erikseen sopinut yrityksen kanssa tuotteen esittelemisestä.

Huomaathan muuten, että sinun ei tarvitse kirjoittaa tuotteista vain siksi, että sinulle lähetetään niitä blogisi vuoksi ilmaiseksi.

Jos olet sopinut yrityksen kanssa esimerkiksi arvonnan järjestämisestä blogissasi, kyse on kaupallisesta yhteistyöstä. Merkitse se tekstiin selkeästi esimerkiksi näin: "Arvonta on tehty yhteistyössä yrityksen xxx kanssa."

 

Näin merkitään isompi yhteistyö

Erityisesti Lilyn nimikkoblogeissa (ne etusivulla palloissa näkyvät blogit) on myös laajempiin kaupallisiin yhteistöihin liittyviä postauksia. Ne tunnistaa postauksen yläosassa näkyvästä merkinnästä Kaupallinen kampanja, yhteistyössä: [yrityksen/tuotteen nimi]. Myös tällaisten juttujen tunnisteissa lukee Kaupallinen kampanja. Näistä jutuista bloggari saa vastineeksi jotain - palkkion, tuotteita tai palveluita.

Myös muut lilyläiset kuin nimikkobloggarit voivat kertoa halukkuutensa olla mukana A-lehtien mediamyynnin koordinoimissa kaupallisissa kampanjoissa. Yritykset valitsevat heille parhaiten sopivat yhteistyöblogit. Yleensä heitä kiinnostavat blogit, joissa on laadukkaita juttuja ja kuvia ja sitoutuneet lukijat. Jos sinä olet kiinnostunut mahdollisuudesta olla tulevaisuudessa mukana kaupallisissa kampanjoissa, voit lähettää meille tietoa itsestäsi ja blogistasi osoitteeseen lily at a-lehdet.fi.

 

Bannerimainontaa hoitaa A-lehtien mediamyynti

Muistathan että Lilyn blogeihin ei ole sallittua lisätä itse bannerimainontaa. Siitä huolehtii A-lehtien mediamyynti (osoitteessa mediamyynti at a-lehdet.fi).

 

Alan käytännöt ovat vielä kehittymässä, ja Lily haluaa merkittävänä blogiyhteisönä olla edistämässä niiden kehittymistä entistä läpinäkyvämpään ja selkeämpään suuntaan. Meistä olisi kiinnostavaa kuulla, mitä sinä ajattelet tästä ohjeistuksesta. Kerro ja kysy ihmeessä - tämän jutun kommenteissa tai lähettämällä meiliä osoitteeseen lily at a-lehdet.fi.

 

Lue myös:

Bloggaa paremmin osa 1: Uusia toimintoja ja ominaisuuksia Lilyssä

Bloggaa paremmin osa 2: Auta Googlea nostamaan juttujasi & hanki lisää lukijoita

Bloggaa paremmin osa 3: Näin käytät kuvia oikein

Bloggaa paremmin osa 4: Näin viilaat blogisi ulkoasun näppärästi

 

Share

Kommentit

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Onkohan joku syy että kaikki Lilyn nimikkoblogit eivät näitä ohjeita noudata? Erityisesti tätä kohtaa:  Ne tunnistaa postauksen yläosassa näkyvästä merkinnästä Kaupallinen kampanja, yhteistyössä: [yrityksen/tuotteen nimi]. Myös tällaisten juttujen tunnisteissa lukee Kaupallinen kampanja. Näistä jutuista bloggari saa vastineeksi jotain - palkkion, tuotteita tai palveluita.

Toimitus
Toimitus

Kaikki Lilyn nimikkobloggaajat ovat saaneet ohjeistuksen, jota pitäisi noudattaa.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Mutta jos ei noudata?

Jenniii
Pupulandia

Itse olen luonnollisesti sitoutunut noudattamaan näitä ohjeita, mutta tarkennettakoon vielä, että nämä ohjeet on siis luotu ja annettu Lilyn suosittelemille bloggaajille vasta melko hiljattain, joten sitä edeltävältä ajalta kaikissa kampanjapostauksissa ei välttämättä ole tuota ohjeistettua merkintää "Kaupallinen kampanja, yhteistyössä XXX kanssa". Omalta osaltani voin tosin todeta, että kaikissa yhteistyöpostauksissa tieto on silti selkeästi merkitty myös aikana ennen tätä tarkempaa ohjeistusta. :) Toimitus antakoon tarkempia ohjeita menettelyä varten, jos lukija törmää suositelluissa blogeissa postauksiin, joissa arvelee, että olisi syytä olla tarkempi merkintä yhteistyöstä. Maalaisjärjellä kuitenkin itse ajattelisin, että järkevin menettelytapa lienee vinkata asiasta toimitukselle vaikka sähköpostitse?

FFFifi
Fitness Führer

Kiitos tästä :) Vielä kaipaan hiukan tarkennusta, kysyin aiemmin tuosta "omasta bannerimainonnasta", ja viittasin Saaran blogiin. Bannerit on nyt poissa, mutta linkit jäljellä. Eli linjaus on siis se, että en saa laittaa vaikkapa kuntosalini banneria sivupalkkiin, mutta voin laittaa siihen "treenaan täällä" -tekstin ja linkin salilleni? Vai saako linkatakaan? Jos ei, niin tekstissä kuitenkin saa?

Nimim. Pihalla

(Ei ole tarkoitus jahdata tässä Saaraa mitenkään, hänellä nyt vaan sattui olemaan ne. Ja itsellä oli ne peruslinkit treenipaikkoihini reunassa ennen, nyt ei ole koska olen sivupalkin uudistusprosessin keskellä. Varmaan aika kauan vielä :P)

Toimitus
Toimitus

Moi! Bannerimainonta, jossa raha vaihtaa omistajaa on rajattu sivupalkeista pois. Toki muu linkkailu "hyvää hyvyyttään" on sallittua bannerimuodossa tai linkkilistoina, aivan kuten linkkailu blogeihin ja muille kiinnostaville saiteille. Jos olet suunnitellut myyväsi itse bannerimainontaa blogiisi, jatkamme keskustelua meiluusti sähköpostitse, saat toimituksen kiinni: lily(at)a-lehdet.fi.

FFFifi
Fitness Führer

Ok :) En oo myymässä, mutta jos joskus oikein aktivoidun, saatan tehdä joistain kuvista linkkejä noin niin kuin suosittelusmielessä. Samalla tavalla kuin aiemmin oli peruslinkkejä.

tiiti
ite puin

*Menee blogiinsa ja fiksaa väärin muistamansa tunnisteen* :D

Toimitus
Toimitus

Tykkäämme!

AnjaH (Ei varmistettu)

Entä sellainen toiminta, että bloggari kehuu oman työnantajansa palveluita tuomatta missään esiin, että työskentelee itse kyseisessä yrityksessä?

Toimitus
Toimitus

Tuollaisista sidonnaisuuksista ilmoittaminen on reilua, asiallista ja toivottavaa. Tapausta, tekstiä, yritystä tai blogin muuta sisältää tuntematta voisi myös ajatella, että tuo menee piilomainonnan puolelle.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Jos siinä alussa lukee että "tämä postaus on tehty yhteistyössä Valion kanssa", tiedät että kyseessä on mainos. Jos bloggaaja saa tilille rahaa/postista tuotteita Valiolta, ja joka ruokapöytäkuvassa vilisee Valion tuotteita ja niitä kehutaan jatkuvasti, kyseessä on piilomainonta. Jos bloggaaja ei saa mitään yritykseltä, mutta kertakaikkiaan rakastaa Valion tuotteita yli kaiken, kyseessä on suosittelua, vastineetta tehtyä "mainontaa". On niissä eronsa.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Se harmaa alue liittynee siihen että jos kehut sun omaa yritystä/työpaikkaa? Ei siihen että jos tykkäät älyttömästi vaikka Sokoksesta ja kehut sitä (mutta et työskentele siellä tai ole muuta kuin asiakassuhteessa ko. putiikkiin).

Toimitus
Toimitus

Moi! Tarkennatko vielä vähän, mikä sua pohdituttaa? Sanumaria jo tuossa hyvin selvensi eroa. Jos on olemassa jonkinlainen sidonnaisuus (esim. se, että saa jotain vastineeksi siitä, että kirjoittaa tuotteesta tai on ko. yrityksessä töissä eikä kerro sidonnaisuutta firman tuotteita kehuessaan), siitä pitää kertoa. Jos taas vaan fanittaa tuotteita ylipäätään ja on ihan itse ne ostanut, se ei ole piilomainontaa. Saa sanoa ääneen, jos tykkää.

sanumaria
Etkaisäänymuavarte

Ei se ole piilomainontaa jos sää meet ravintolaan ja sää tai sun kaveri maksaa aterian. Se on piilomainontaa jos se ravintola maksaa teidän ruuat, sää kehut ravintolaa ja jätät kertomatta että ruoka oli sulle ilmaista. 

Ja on ihan ookoo suositella paikkaa tai palvelua. Mutta ei oo ookoo jättää kertomatta että sait siltä yritykseltä rahaa, palvelun ilmaiseksi tai sellaista siitä hyvästä että kirjoitat postauksen.

Toimitus
Toimitus

Se, että kirjoitat kivasta ravintolasta, jossa olet itse maksanut (tai kaverisi maksaa) ruokasi, ei ole piilomainontaa vaan ihan vaan sitä, että kerrot blogissasi, mitä kivaa olet puuhannut.

Mutta jos ravintola, jossa syötte, olisi kutsunut teidät syömään ja tarjoaisi teille bloggaajina ruuat ilmaiseksi, ilmaisesta ateriasta kertomatta jättäminen asiaa käsittelevässä postauksessa olisi piilomainontaa.

Selvensikö tämä asiaa?

anonyy-minä (Ei varmistettu)

Jos bloggaajana olen töissä vaatemerkillä, ja siks ostan liikkeestä alella paljon vaatteita ja saankin, onko niiden esittely mainontaa? en oo merkinny joka postaukseen työsuhteen kautta tulleiks tai ostetuks. en varmaan sais ihan näin paljon kamaa tai aleakaan jos en niitä kuvia laittaisi blogiin.

Toimitus
Toimitus

Juu, jos saat etuja, eli ilmaisia tai hyvin edullisia vaatteita sen vuoksi, että ne näkyvät paljon blogissasi, sidonnaisuudesta pitää mainita.

kysymys (Ei varmistettu)

Mutta entä Sara K:n blogissa usein esitellyt kuvat Samujin mallistoista ja tuotteista, ei niissä mainita että Sara käsittääkseni tekee merkille töitäkin? Eikö blogipostaus ole silloin kaupallista pr:ää josta tulisi olla merkintä?

tämä vain yksi esimerkki joka on mielestäni epäselvä tilanne

Kysymys (Ei varmistettu)

Entä tapauksessa, jossa saa ostaa edullisesti vaatteita työsuhde-etuna, ei siksi, että niillä olisi näkyvyyttä blogissa? Eli jos työskentelen yrityksessä A ja saan heiltä 30% edun yrityksen myymistä vaatteista, koska olen heillä työntekijänä, minun ei tarvitse mainita sidonnaisuudesta blogissa? Yritys ei anna minulle alennusta siksi, että tuotteet/yritys saa näkyvyyttä kauttani (näkyvyyttä tulee ainoastaan siksi, että itse ostan tuotteita myös työvaatteiksi, mutta myös arkikäyttöön itselleni).

sanumaria

Tai jos saat henkilökunta-alee ruokakaupassa ja kuvaat niitä ruokia. Sanoisin että ei tota lasketa mainonnaksi. En määkään selitä että jos käyn lounassushilla että niin sain 20c alennusta koska meillä on firmadiili ko. sushilafkaan. Joku fiksumpi voinee tarkentaa, mutta ite en lähtis tollasessa (vaatteita pienellä henksualella) laskemaan mainokseksi.

jenccu (Ei varmistettu)

Jos otan vaikka marimekon paidasta kuvan ja sen merkkilappu näkyy kuvassa niin onko se piilomainontaa? Paita olisi omani ja sataa kertaa pesty ja lempivaatteeni.

Toimitus
Toimitus

No ei se kyllä ole. Muutenhan joutuisit suurinpiirtein alastomana esiintymään blogikuvissasi! :)

Sanna Inkeri
Inkerin vikaa

Kiitos toimitukselle tästä postauksesta ja vastauksista kysymyksiin! Blogimarkkinointiin tosiaan kaivattaisiin selkeämpiä ja yhtenäisiä käytäntöjä.

Yksi kysymys: ulottuuko Lilyn ohjeistus (ja muutkin säädökset) blogien muihin somekanaviin? Varsinkin instagramissa törmää tositosi usein "mainontaan", kun bloggaaja esittelee asua tai ateriaa tai kuvaa blogiyhteistyöhön liittyviä kemuja. Kuuluisiko näissäkin ilmoittaa kaupallisesta yhteistyöstä? Joskus kuva liittyy kiinteästi samaan aikaan julkaistuun postaukseen, mutta aina ei, jolloin hämärtyy käsitys siitä mitä on saatu "ilmaiseksi".

Kohtahan instassa alkaa ihan "oikeakin" mainonta, hrrr.

Kommentoi