Ei pelkkä ylihintainen hömpötys: Balenciagan 2000 euron IKEA-kassi tekee muodista demokraattisempaa

Toimitus

Oikeasti Balenciaga, pyydätte yli 2000 dollaria IKEA-kassista?

Balenciagan uusi, sinistä IKEA-kassia muistuttava nahkalaukku sai maailmalla pöyristyneen vastaanoton. Ihmiset eivät tajunneet pointtia. Ainakin omasta mielestäni kohukassissa on kyse muodin demokratisoimisesta ja tärkeästä kannanotosta. 

Balenciagan pääsuunnittelija ja yksi Vetements-merkin suunnittelijoista Demna Gvasalia poimii inspiraatiokseen toistuvasti halpoja, jokapäiväisiä vaatekappaleita ja asusteita ja tekee niistä omia, kalliita versioitaan. Mielestäni hänen tyylinsä on kieli poskessa toteutettua kritiikkiä muotimaailman kulutushysteriaa ja siinä bisneksessä pyörivää järkyttävää rahamäärää kohtaan. Ja kyllä rahaa kalliiden "tavistuotteiden" ympärillä pyöriikin. Kahden tonnin IKEA-laukku myytiin loppuun vuorokaudessa. Suurin osa muotieliitistä omistaa Vetementsin rekonstruoidut noin tuhat euroa maksavat farkut, jotka voisi tehdä itse leikkamalla vanhojen Levi’s farkkujen lahkeet.

Saatat ehkä nähdä Balenciagan, Vetementsin ja muiden muotimerkkien (Jill Sander on myynnyt melkein 200 euroa maksavia paperipusseja) kalliit versiot halpisvaatteista rahastuksena. Ehkä ne ovat sitäkin, mutta näen niissä myös kiinnostavan ihmiskokeen: kuinka paljon it-tuotteista ollaan valmiita maksamaan? Missä kulkee raja? Milloin ihmiset ostavat mieluummin sen halpisversion? Ja milloin muotimaailmassa aletaan ajattelemaan, että on noloa ostaa kallista, kun samantyyppisen it-tuotteen saisi tekemällä itse?

Louis Vuittonin ruutukassi noin 1500 euroa VS. ruudullinen muovikassi noin 1 euroa: Demna Gvasalian "ikeakassin" inspiraationa on ilmiselvästi toiminut Louis Vuittonin ruutukassi vuodelta 2007.

Balenciagan Bazar-laukku 1995 euroa VS. thaimaalainen 'Sampheng'-laukku noin 2 euroa: Thaimaalaiset fashionistat innostuivat, kun Balenciagan SS17 näytöksessä näkyi Bangkokin Sampheng-markkinan mukaan nimetty nylonlaukku. Muotibloggaajat esittelivät alkuperäisiä it-markettikasseja Instagramissa pilke silmäkulmassa.

IKEA-laukun ”kopioiminen” on myös kunnianosoitus tee-se-itse-ajatusmaailmalle ja kierrätykselle. Harvalla on varaa kahden tonnin laukkuun, mutta kuka tahansa voi hankkia itselleen Ikean euron maksavan muovilaukun tai leikata kirppisfarkkujen lahkeet epätasaisesti à la Vetements. Tämä tekee muodista demokraattista. Suunnittelijat esittelevät ideoita, jotka voi toteuttaa kustomoimalla tai vintage-kauppoja koluamalla. Balenciagan näytöksissä nähtiin viime syksynä ja tänä keväänä pitkiä ruskeita 70-lukua henkiviä nahkatrenssejä. Kirppikset ovat pullollaan niitä – olen itsekin hankkinut sellaisen UFF:ista 30 eurolla.

Célinen slip-on tennarit 990 euroa VS. Vansin tennarit 64,95 euroa.

Kauan ennen Demna Gvasaliaa ja Vetementsiä tällaista arkipäivän esineiden muodistamista harjoitti Célinen Phoebe Philo. Céline on tehnyt Vans-merkin slip-on tennareista, Birkenstockeista ja verkkokasseista muotia, ja tämä on yksi syy, miksi rakastan merkkiä niin paljon. Minulla on harvoin varaa oikeaan Célineen, mutta pystyn pukeutumaan "célinemäisesti" hankkimalla klassiset Vansit ja Birkenstockit, jolloin tyylin toteuttamiseksi ei tarvitse ostaa ketjuliikkeiden catwalk-kopioita.    

Philo, Gvasalia ja Vetements tekevät muodista sellaista, mikä kuuluu kaikille – ei vain rikkaalle eliitille. He myös kannustavat kuluttajia käyttämään mielikuvitustaan ja tekemään löytöjä second hand -kaupoista. Tämä haastaa catwalk-lookkeja kopioivat ketjuliikkeet: ostan mieluummin oikeat Birkenstockit kuin kopiot ja etsin Balenciagamaisen takin kirpparilta. 

Tätä muodin pitääkin olla: luovuutta, löytämisen iloa ja tuttujen asioiden näkemistä uudessa valossa. Ei päätöntä kuluttamista ja kalliiden it-tuotteiden haalimista. 

 

Kuvat: All Over Press ja valmistajat

LUE MYÖS: Kolme kevättakkia, jotka ovat aina muodissa.
Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Mielenkiintoista, että kalliit muotimerkit voivat kopioda halpoja tuotteita ilman seuraamuksia, mutta kun asia on päinvastoin niin...

Mahdoton Nainen

Mun mielestä taas noissa luksusversioissa halpistuotteista on kyseessä luokkatrippailu ja köyhyyslarppi. Kukaan noista 2000 maksavasta Balenciagan kassin ostaneista tuskin suostuisi näyttäytymään missään Ikean versio olallaan. Kiva leikkiä hetki köyhää kun ei oikeesti tarvitse olla.

tiia_

Juurikin näin. Kukaan muotitietoinen ei myöskään ajattele Ikea-kassia olallaan kantavasta taviksesta, että onpas tuo tyyppi muodin aallonharjalla. Mielenkiintoista nähdä, tekeekö Zara tai joku muu kopioiva halparättiketju markkinoille vielä omankin versionsa tästä kassista. Siinä kai sitten ympyrä sulkeutuu ja muotikerma voi yhdessä huokailla, kuinka mieltäpäräyttävää ja yhteiskuntakriittistä tämä kaikki onkaan... ;)

Ollaan hipster-kulttuurin ytimessä, ei se mitä tehdään, vaan miten tehdään. Kyllä oikea käyttäjä on chic ikeakassi olallaankin. Ei muuten myöskään ole ihan sama asia, että myydäänkö kalliilla aidosti vastaavaa tuotetta, esim nailonkassia tai vaahtomuovisandaaleita vai samannäköistä, nahkaista versiota. Lisäksi, ei kai mikään kukaan estä alkuperäisen tuotteen suunnittelijaa hakemasta korvauksia, lait ovat molemmin puolin ihan samat. Menestys ja koko prosessin mielekkyys ovat sitten erikseen.

 

Ja olen siis samaa mieltä muodin demokratisoimisesta. Minusta olisi parempi, että kulkisimme vähemmän sellaiseen suuntaan, että metsästetään jotain täydellistä, ikuista ja klassista ja samalla ostetaan, ostetaan ja ostetaan jotain, mikä ei ole sitä, ja enemmän siihen suuntaan, että oikeissa käsissä roju on aarre ja mikä tahansa voi olla hienoa. Minua tällaiset muotisuuntaukset ainakin inspiroivat kaivamaan vaatekaapista kaikenlaisia hylättyjä vaatteita ja yhdistelemään niitä kokeellisesti tuoreen näkökulman löytämiseksi. Minä myös käytän S-ryhmän kuitukasseja suunnitelmallisesti asusteina.

Kommentoi