Erityisherkkä Anne Kukkohovi: ”Vaisto toimii ennen kaikkia isoissa asioissa”

Toimitus

Herkkyys on kuin kuudes asti, sanoo Anne Kukkohovi. Hän on oppinut, että intuitio osuu aina oikeaan.

Voisi luulla, että Anne Kukkohovi on juuri palannut etelänlomalta. Päivettyneille kasvoille leviää vähän väliä hampaat paljastava hymy, ja Kukkohovi puhuu nopeasti kuin ihminen, joka ei pysty pidättelemään auringossa lataamaansa energiaa.

Todellisuudessa Kukkohovi toipuu migreenistä. Kosmetiikkabrändi Supermoodin lanseerauksesta on kaksi vuotta, ja sen perustaja painaa äärirajoilla.

Stressi laukaisee Kukkohovissa helposti fyysisiä oireita: päänsärkyjä, sydämentykytyksiä, poskiontelontulehduksia. Kukkohovi ei olisi valmis riskeeraamaan terveyttään, ellei hän uskoisi, että jonain päivänä brändi lyö maailmalla läpi. Tai oikeastaan kyse ei ole uskomisesta.

”Tiedän, että Supermood menestyy. Raakaa työtä se kyllä vaatii.”

Niin yrittäjän kuuluukin sanoa, mutta Kukkohovin tapauksessa kyse saattaa olla muustakin kuin mainospuheesta. Hän luottaa intuitioonsa, joka ei ole pettänyt kertaakaan 46 ikävuoden aikana. Kukkohovi uskoo, että vaisto johtuu hänen herkkyydestään.

Superaistien armoilla

Erityisherkkyydestä on puhuttu viime vuosina paljon. Kyse ei ole lääketieteellisestä diagnoosista, vaan termillä tarkoitetaan taipumusta aistia ympäristöä ja kehon reaktioita keskimääräistä tarkemmin. Herkät kertovat esimerkiksi tuskastuvansa kutittaviin villapaitoihin ja vetäviin ikkunoihin tai erottavansa huminat, joita muut eivät edes kuule.

Sellainen Kukkohovikin on. Juuri nyt hän istuu helsinkiläisen hotellin aulabaarissa ja vaihtaa vähän väliä asentoa, koska tuntee valuvansa nojatuolin nahkapinnalla.

Ärsyketulva väsyttää. Siksi Kukkohovi rajoittaa sosiaalista elämäänsä: hän pyhittää illat perheelle ja yksinololle. Lenkille Kukkohovi lähtee aurinkolasit päässä ja kuulokkeet korvilla, jotta kehtaa ohittaa tutut pysähtymättä.

Vaikka erityisherkkyys voi pahimmillaan ajaa uupumukseen, sillä on myös hyvät puolensa. Niistä yksi on se, että Kukkohovin aistit keräävät jatkuvasti myös hyödyllistä, osittain tiedostamatonta informaatiota vaikkapa ihmisten eleistä ja äänenväristä. Tuon tiedon avulla hän tietää asioita, joita hänen ei oikeastaan pitäisi tietää.

Mistä tiedät?

Tässä se on, Anne Kukkohovi ajatteli, kun hän avasi oven ja näki olohuoneen kermakakkumaisen kakluunin. Tästä asunnosta tulisi koti, viis siitä, että kämppä oli liian kallis. Asia kyllä järjestyisi. Samalla intuitiolla Kukkohovi on tehnyt elämässään lukemattomia päätöksiä.

”Vaisto toimii ennen kaikkia isoissa asioissa”, hän sanoo.

Kun Kukkohovi alkoi noin kolmekymppisenä tapailla Joni Kukkohovi -nimistä miestä, hän vain tiesi, että Jonista tulisi hänen lapsensa isä. Ensimmäisen graafisen alan työpaikkansa Kukkohovi sai marssimalla suunnittelutoimistoon, josta hän tiesi saavansa töitä.

”Sanoin, että haluan teille töihin. Toimitusjohtaja katsoi minua hölmistyneenä ja totesi ’selvä’.”

Kukkohovi on sitä mieltä, että jokainen voi kehittää intuitiotaan, oli erityisherkkä tai ei.

”Keräämme tiedostamatonta tietoa koko elämämme ajan. Olisi hölmöä olla käyttämättä tätä arkistoa päätöksenteossa, sillä usein keho on viisaampi kuin ego.”

Kehon viestien kuuntelemista voi treenata viettämällä aikaa yksin ja hiljaisuudessa. Kukkohovi itse tekee usein puumeditaatiota: seisoo jämäkästi maassa, kuvittelee itselleen juuret ja keskittyy hengitykseen. Se rauhoittaa autonomisen hermoston ja sitä kautta myös mielen.

Yrittäjän vaisto

Kukkohovi hyötyy kuudenneksi aistiksi kutsumastaan herkkyydestä myös yrittäjänä. Vaisto paljastaa, onko ihmisten kiinnostus aitoa. Lisäksi Kukkohovi aistii, kannattaako jonkun ihmisen kanssa tehdä yhteistyötä.

”Olin taannoin yritykseni kanssa tilanteessa, jossa toivoin, että joku pelastaisi, ja juuri silloin eräs ihminen ilmoitti voivansa auttaa. Hän oli ihana tyyppi, mutta minusta tuntui, että hänellä oli väärät motiivit. Ajattelin, että ’ei saatana, eikö tämä tunne voisi mennä pois?’”

Nyt vaisto kannustaa Kukkohovia rehkimään.

”Muista yhä hetken, jona sanoin ystävälleni puhelimessa, että haluaisin perustaa oman kosmetiikkamerkin, mutta kuka hullu sellaista tekee? Siinä sekunnin sadasosassa tiesin, että juuri niin minun pitää tehdä.”

Teksti: Heini Maksimainen Kuvat: Sanna Lehto

Kiinnostaisiko lukea myös, miksi selfien ottajat ovat onnellisempia kuin muut?

 

Juttu on julkaistu Trendissä 8/2016. Tilaa Trendi tästä.

Kommentit

Mia K.
Voi taivas

Allekirjoitan. Sama täällä ♡ Itse sain siitä ammatin! :)

http://www.miakuusisto.fi

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.