Ilouutinen: Treenata voi aina samalla tavalla

Toimitus


Juokset joka viikko saman lenkin ja asetut salilla aina samoihin laitteisiin. Vaikka et edes tähtää maratonille, mieltäsi piinaa himotreenaajien mantra: tuloksia syntyy vain epämukavuusalueella.

Meneekö urheileminen hukkaan, jos liikkuu ”vain” muutaman kerran viikossa ja aina saman kaavan mukaan?

”Ei mene. Jos treenaa pari kertaa viikossa samalla tavalla, pitää yllä hankkimaansa kuntotasoa, mikä on jo hyvä asia. Liikunnalla on aina terveyttä edistäviä vaikutuksia. Esimerkiksi jo parinkymmenen minuutin urheilu alentaa kolesterolia ja verenpainetta pariksi päiväksi eteenpäin”, sanoo Trainer4You:n kouluttaja, tietokirjailija Riku Aalto.

Toisaalta: Mukavuudenhaluisenkin kuntoilijan on helppoa lisätä treenin tehoja. Kunnon kohotus kun ei vaadi sydänkohtauksen partaalle päättyviä treenejä. Kehittyminen tarkoittaa sitä, että elimistön tasapainotila järkkyy, kun sille antaa uusia ärsykkeitä, ja elimistö alkaa korjata itseään.

Keho tottuu treeniin 2–3 kuukaudessa. Esimerkiksi penkkipunnerrukseen saa ärsykkeitä kaventamalla otetta, vaihtamalla penkin kallistuskulmaa tai tekemällä lyhyempiä sarjoja isommilla painoilla. Lenkistä saa kehittävän, kun kokeilee välillä mäkisempää reittiä, vetää toisinaan spurtteja tai juoksee metsäpolulla. Myös juoksun vaihtaminen syksyllä uintiin ja talvella hiihtoon haastaa kropan.

Toisin kuin crossfit-harrastajia kuunnellessa voi tuntua, onnistuneen treenin merkki ei ole se, että oksettaa.

”Nykyisin moni ajattelee, että kehittyäkseen pitäisi liikkua raivokkaasti, mutta itse asiassa 80 prosenttia ajasta kannattaisi liikkua matalalla teholla”, Aalto sanoo.

 

Teksti: Heini Maksimainen
Kuva: Getty Images

Juttu on julkaistu kesäkuussa 2016 ilmestyneessä Trendissä.

 

Share

Kommentoi