Istuminen on uusi tupakka: 7 elämää pidentävää vinkkiä sisätyöläisille

Ladataan...
Toimitus

Opiskelijat ja toimistorotat huomio: istumatyön haittoja tutkinut lääkäri James Levine julistaa Star Tribune -lehdessä, että istumatyö on uusi tupakka. Liiallinen istuminen on terveysvalistajien uusi silmätikku, sillä sen on todettu aiheuttavan samankaltaisia terveysriskejä ja "elintasosairauksia" kuin tupakoinnin. Asiantuntijat ovat asiasta niin huolissaan, että on alettu puhua jo istumistaudista.

Niskajumitukset ja ylipainoriski lienevät jokaiselle toimistotyöläiselle tuttuja peikkoja, mutta tiesitkö, että ylenpalttinen istuminen aiheuttaa myös kohonnutta diabetes-, sydänkohtaus- ja syöpäriskiä?

Jos et ole valmis vaihtamaan siistiä sisätyötäsi puutarhurin tai remonttimiehen hommiin, ota näistä vinkeistä vaarin.

1. Opettele istumaan kuin mies

Erityisesti naisilla on tapana istua reisi toisen päälle ristittynä. Tässä asennossa saatat aiheuttaa kipua alaselkään ja mikä pahinta, estää verenkiertoa toimimasta kunnolla. Istu kumpikin jalkapohja tukevasti lattiassa tai risti jalat mieluummin nilkoista.

2. Muistatko vielä, miltä työkaverisi näyttävät?

Älä lähetä sähköpostia tai soita, vaan kävele työkaverisi työpisteelle kertomaan asiasi suullisesti.

3. Skippaa kokoushuone ja pidä kävelypalaveri

Muistatko, kuinka monta hyvää keskustelua olet käynyt ystäväsi kanssa iltakävelyllä? Jos palaverissa ei pidetä esitelmiä tai tehdä muistiinpanoja, harkitse kävelypalaveria. Saat paitsi liikuntaa, saatat myös saada parempia ideoita raittiin ulkoilman ja ympäristön vaihdoksen ansiosta.

4. Portaat - salakavala tapa saada liikuntaa

Tämä jo tiesitkin - portaat pelastavat. Tai pelastaisivat, jos käyttäisit niitä sen hissin sijaan. Aloita pienestä ja kulje edes alaspäin suuntautuvat matkat jalan.

5. Jos et jaksa nousta, harrasta liikuntaa edes istuen

Kaikki liike on istumatyöläiselle hyvästä. Jos et voi tai ehdi poistua työpisteeltäsi, muista edes silloin tällöin nostaa kädet ylös, pyöritellä nilkkoja tai pyöritellä päätä puolelta toiselle. Katso tästä Lilyn ohjeet helppoon toimistojumppaan, jonka voit tehdä päätteen äärellä.

6. Notkutko työpisteelläsi makaronina? Tarkista ryhti

Hyvä muistisääntö oikeaan istumatyöasentoon on ”90-90-90” -sääntö: nilkkojen, polvien ja lantion pitäisi kaikkien muodostaa 90 asteen kulma. Näyttöpäätteen tulisi olla kohtisuoraan edessä ja katseen vaakatason alapuolella. Kyynärvarsien tulisi nojata joko pöytään tai tuolin käsinojiin, jotta hartiat pysyvät rentoina.

Lue lisää ergonomisesta näyttöpäätetyöskentelystä Työsuojeluhallinnon sivuilta.

7. Kokeile jumppapalloa työtuolin sijaan

Istumalla jumppapallolla tuolin sijaan pidät keskivartalon lihaksesi aktivoituna. Tarkista kuitenkin, että jumppapallo on halkaisijaltaan riittävän korkea, jotta työasentosi pysyy oikeana. Jumppapallolla istumiseen kannattaa totutella vähän kerrallaan.

 

Lähteet: Huffington Post ja Työsuojeluhallinto



Teksti Eeva Kolu, joka kirjoitti tämänkin jutun istuma-asennossa

Kuvat A-lehtien kuvatoimitus

Share
Ladataan...

Kommentit

Puh (Ei varmistettu)

Kiitos, tulipahan edes vähän siirrettyä tuota näppistä lähemmäksi. Nyt ei tarvitse retkottaa (kipeä) selkä kumarassa näppiksen päällä. Parempi.

Tästä puuttuu sellainen vinkki, että töissä voi pyytää moottoroitua pöytää, jonka saa niin korkealle että välillä voi tehdä töitä myös seisten. Minulla on sellainen ja pyrinkin tekemään n. puolet työpäivästäni seisten. Helpottaa kun alkaa istuminen puuduttaa! 

Kommentoi

Ladataan...