Lilyn pääsiäiskatkos: mitä, miksi - ja miksi kaikki on nyt entistä paremmin

Toimitus

Rakkaat lilyläiset! Pääsiäinen oli harvinaisen rauhallinen tällä suunnalla. Pääsiäissunnuntaina Lilyn sivusto kaatui ja ylös nostamisessa meni pidempään kuin osattiin ennakoida. Nyt olemme kuitenkin entistä ehompia, lue tästä koko stoori!

Sunnuntaina hajosi palveluntarjoajallamme (A-lehtien ulkopuolinen yritys) palvelin, ja oikeanlaista varakonetta ei ollut pääsiäisenä heti saatavilla. Yleensä tällaisissa tilanteissa on varasuunnitelman varasuunnitelmat, mutta kyseisellä palveluntarjoajataholla ilmeisesti ei ollut, koska emme olleet ainut taho, joka viikonloppuna valitti firman toiminnasta. Todennäköisesti myös pääsiäispyhä vaikeutti tilannetta. Me emme Lilyssä tai A-lehtien digiosastolla saaneet heti tietoa saitin kaatumisesta, eikä palveluntarjoajayrityksen päivystävä työntekijä saanut tutkittua asiaa heti perinpohjaisesti.

Kun asiaa lähdettiin korjaamaan, palveluntarjoajayrityksen varapalvelin oli liian heikko, ja he saivat vasta tiistaina puolen päivän aikaan tarpeeksi osaavan ihmisen hommiin. Samaan aikaan meillä A-lehtien digiporukka pähkäili toista ratkaisua ja alkoi varmuuden vuoksi pystyttää erillistä pilvipalvelua. Koska palvelu siirrettiin kokonaan pois konehuoneen palvelimilta pilvipalveluun, tiedostojensiirto kesti n. 13 tuntia, eli vuorokausi vaihtui jo keskiviikon puolelle.

Jos olisimme tyytyneet varapalvelimeen, Lily.fi olisi hyvällä tuurilla ollut pystyssä joskus tiistai-iltana, mutta se olisi toiminut entistäkin hitaammin. Lisäksi olisimme edelleen olleet koukussa huonoon palveluntarjoajaan. Kaiken päälle samanlainen parin päivän siirtotyö olisi joka tapauksessa ollut edessä myöhemmin tänä vuonna.

Nykyinen pilvipalvelu on entistä nopeampi ja turvallisempi, koska se on hajautettu monelle eri palvelimelle eli se ei voi ”kaatua” perinteisellä tavalla.

Toisin sanoen, osittain tämän ikävän säädön takia Lily on nyt entistä ehompi. Pahoittelemme vielä koko tiimimme puolesta sitä, että saitti oli alhaalla. Kiitos kärsivällisyydestä!

Jos tuntuu että jokin blogissa on hassusti, ei toimi tai muuta, laitathan viestiä kommentteihin tai meiliä lily(at)a-lehdet.fi.

Facebookista on alkuviikon mittaan voinut lukea kuinka ikävä monilla on ollut Lilyä ja bloggaamista sitä vasta onkin ollut ikävä! Kuten Visual Diaryn Saarah sen ilmaisi: ”Ilman blogia sitä on jotenkin vajavainen olo. Se tuntuu vähän samalta kun olisi riidoissa jonkun läheisen ihmisen kanssa, eikä voi samalla tavalla jakaa asioita ja sitten ei muista sitä. Haluaa laittaa viestin ja kertoa (tai siis tässä tapauksessa kirjoittaa blogitekstin).”

Mahtavan kuvan yllä, aidon ja oikean Lily-meemin teki Itse Minna Mänttäri, kiitos!

Ja nyt lukemaan ja kirjoittamaan kaikkia huippujuttuja <3

Share

Kommentit

Pax
Liikehdintää

Vahingosta viisastuneena, mikä olisi paras tapa saada omat tekstit itselle talteen? Copypaste?Vaikkei vastaavaa tietysti voi enää tapahtua... :)

Toimitus
Toimitus

Itse teen usein niin, että kirjoitan raakatekstin ensin wordiin tai vastaavaan ja siirrän sitten Lilyyn ja viimeistelen tekstin Lilyssä. Turvallisinta on tietty ottaa copypaste tai vaikka ruutukaappaus resepteistä tai muista jutuista joita saattaa tarvita sellaisissakin tilanteissa kun verkko ei toimi :) T: Anna toimituksesta

JohannaT. (Ei varmistettu)

Ei tämä kuulkaa vieläkään pelitä kuten pitäisi.. Yrittänyt Asikaista ja Lilouta lukea nyt aamulla ja jo kolmesti 'verkkosivu ladattiin uudelleen ongelman vuoksi' tms. Jäi lukematta, ei kärsivällisyys riitä. Tämä on toistuvaa Lilyn blogien kohdalla, ei koskaan muilla. IPad &amp; Safari käytössä.

Toimitus
Toimitus

Kiitos kun ilmoitit! Tutkimme asiaa.

Toimitus
Toimitus

Moi taas! Tämä tosiaan on iPad + Safari -yhdistelmän yleinen ongelma. Ongelma pompsahtaa esiin sellaisilla sivustoilla, joissa on paljon sisältöä, kuvia ja mainoksia, kuten Lily. Yksi keino päästä eroon ongelmasta on vaihtaa selain.

Joillekin käyttäjille avun on tuonut myös iPadin selaimen historiatietojen tyhjennys ja joillekin laitteen uudelleenkäynnistys.

Applen käyttäjäyhteisön sivulla keskustellaan aiheesta:
https://discussions.apple.com/thread/6556800?tstart=0

 

 

Hermomenee (Ei varmistettu)

Joo, ongelma on tuttu, muttei aiemmin tapahtunut Lilyssä. Nyt on ihan mahdotonta, hermo tosiaankin meni jo tässä kommenttia kirjoittaessa sata kertaa...ja uusimmat päivityksetkin on, ei ole siitä kiinni. No, ei voi mitään.

mrsvalkama

Näin uutena bloggaajana odotin vain yli-innokkaana, että pääsen postailemaan kaikesta, mitä mielessä pyörii :) Mutta ollen töissäni joutunut kamppailemaan vastaavien ongelmien kanssa, niin täältä ainakin ymmärrystä riitti! Hyvä, että sivustosta tulee entistä ehompi.

Hermomenee (Ei varmistettu)

Safari/iPad-yhdistelmä pykii täälläkin, sivut vain lataavat uudelleen ja uudelleen, eikä mikään toimi. Argh!

Oranssinen

Hermomenee ja JohannaT - jos teillä on IOS 9.3 niin siinä bugi minkä pitäisi fixautua kun lataatte 9.3.1 päivityksen.

 

Oranssinen

ja varsinkin siis Safarin kanssa ilmeneepi

paulahelena
ALUAP

 

 

^tällasta jännää bugailua esiintyy joillain sivuilla (chrome + joku aika vanha windows)

 

Ja tää kuvan lisäyskin oli sekä sisällöltään että asemoinniltaan vähän hassu:

Toimitus
Toimitus

Kiitos paljon, laitamme nämä tutkintaan!

Kommentoi