”Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä” luki t-paidoissa Diorin muotinäytöksessä – miksi se on ongelma?

Toimitus

Perjantaina Pariisissa esiteltiin Diorin ensimmäinen Maria Grazia Chiurin suunnittelema mallisto. Chiuria ennen yksikään nainen ei ole toiminut Diorin luovana johtajana, joten näytös oli historiallisesti merkittävä.

Miltä Chiurin Dior sitten näytti? Ainakin erittäin Instagram-ystävälliseltä. Vaatteet olivat leikkisiä, ja niissä vilisi Dior-logoja. Logosta yritetään ilmeisesti tehdä yhtä ikoninen (ja hyvin myyvä) tavaramerkki kuin Calvin Klein -logosta, sillä näytöksessä näkyi Kleinin trendikkäitä ysärialkkareita muistuttavia logokoristeltuja alusvaatteita.

Catwalkilla nähtiin myös ”voimaannuttavia” t-paitoja, joihin oli painettu teksti We should all be feminists. Tämä ärsytti minua kahdesta syystä:

 

1. Näytösmallit olivat poikkeuksetta nuoria ja laihoja

Chiuri kertoi Voguelle halunneensa viestiä urheilullisia elementtejä ja herkkää pitsiä yhdistelevillä vaatteilla, ettei ole olemassa vain yhtä tapaa olla nainen. Marssittamalla näytöslavalle vain saman kokoisia ja -näköisiä naisia hän tuli kuitenkin alleviivanneeksi, että Diorille kelpaa vain yksi nainen – ja hän on nuori, laiha ja melkein poikkeuksetta valkoinen (näytöksen 64 mallista muita kuin valkoisia oli vain 12).

Come on! Muotiteollisuutta kritisoidaan jatkuvasti ja syystä kapeasta kauneuskäsityksestä. Miten Diorilta on mennyt ohi, että feministi-t-paita näyttää lähinnä mauttomalta vitsiltä, jos se esitellään näytöksessä, johon on valittu vain superlaihoja, nuoria tyttöjä? Missä olivat itsevarmat aikuiset naiset? Missä vallitsevien kauneusnormien haastaminen? Yksipuolinen mallivalinta oli pettymys, joka jätti t-paidan tekstin ontoksi sloganiksi.

 

2. Tarvitsemme vähemmän feministisiä t-paitoja ja enemmän feministisiä tekoja

Muoti heijastaa sitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu – ja koska feminismi on nyt pinnalla, muotimaailma haluaa siitä osasensa. On olemassa suunnittelijoita, joille feminismi on oikeasti tärkeä aate, mutta useimmiten muodin ja feminismin liitto johtuu siitä, että feminismi myy.

Tämä ei välttämättä ole huono asia. H&M:n ja Monkin uudet kampanjat ovat esimerkki siitä, miten feminismillä ratsastetaan hyvällä tavalla: mainoskampanjoihin valitaan oikeasti laaja kirjo erikokoisia ja -ikäisiä malleja.

Diorin tapauksessa t-paidat tuntuivat vain laskelmoidulta nuoremman ostajakunnan kosiskelulta.

Kun Karl Lagerfeld vuonna 2014 järjesti ”feministisen” Chanel-näytöksen, hän sai osakseen paljon kritiikkiä. Näytöksen lopussa mallit leikkivät mielenosoitusta ja marssivat lavalle kantaen kylttejä, joihin oli rustattu latteita iskulauseita (Free freedom, Make fashion not war). Vaikka monessa näytöksen jälkipuinnissa päädyttiin siihen, että kaikki julkisuus feminismille on hyvää julkisuutta, siitä on nyt kaksi vuotta. Enää muotitalot eivät saa minulta pisteitä feminismin huomioimisesta. Nyt on feminististen tekojen aika. Dior on iso muotitalo, joka olisi oikeasti pystynyt ravistelemaan esimerkiksi catwalk-mallien kauneusihanteita valitsemalla näytökseen laajemman kirjon malleja.

Sanotaan, että muoti on nykyään poliittisempaa kuin koskaan. Olisiko siis aika saada aikaan jotain muuta kuin lisää korulauseilla koristeltuja vaatteita?

 

LUE MYÖS NÄMÄ:

Kun Saara Aaltoa ja Sara Forsbergia haukutaan, puolustajat parjaavat haukkujia ihan yhtä ilkeästi - mikä tässä yhtälössä mättää? 
 
RASTOJA CATWALKILLA - KULTTUURISTA OMIMISTA VAI EI? 

 

Kuva: All Over Press

Share

Kommentit

Satunnainen Tarkkailija (Ei varmistettu)

On ilahduttavaa nähdä, että feminismin kaltaiseen aatteeseen osataan suhtautua myös kriittisesti. Tai pikemminkin, niihin jotka itseään feministeiksi väittävät.

Onhan se aivan hemmetin ironista, että itseään feministeinä pitävät ostavat paitoja, jotka on tehty naisten ja lasten toimessa kolmannen maailman hikipajassa orjapalkalla. Feminismiä on vaikea ottaa vakavasti niin kauan kuin se on pelkkää vanhojen kliseiden toistamista ja some-brassailua.

Pakko yhtyä myös tähän laihojen mallia kummasteluun. Mikä juttu tuo on, että mallit ovat järjestäen riutuneita kokaiini-zombien näköisiä luurankoja? Kenen mielestä se on hyvän näköistä? Ei ainakaan miesten.

susa.n. (Ei varmistettu)

"Kenen mielestä se on hyvän näköistä? Ei ainakaan miesten."

Olen samaa mieltä, että mallejen pitäisi edustaa enemmän erikokoisia ja -näköisiä naisia. Miesten mielipiteet naisten ulkonäöstä taas eivät voisi vähempää kiinnostaa :) Onko tuokaan ajattelutapa kovinkaan feminististä?

ReettaM
Harharetkiä

WORD!! Ei saanut multakaan peukkuja tämä näytös.

miiilla (Ei varmistettu)

Hyviä pointteja. Itse sain kuitenkin pienen allergisen reaktion siitä, että nuoruus ja laihuus laitetaan vastakkain itsevarmuuden ja aikuisuuden kanssa. Kyllä nuori ja laiha ihminen voi olla itsevarma, kypsä ja feministi! Ei se ulkoisista puitteista ole kiinni.

Myös kommenttikentän laihojen ihmisten haukkuminen rumaksi on mielestäni aika ikävää. Olemme erilaisia ja eri mallisia, kukin tavallamme kauniita! Eivät kaikki ole omasta tahdostaan hoikkia ja laihoja, jotkut vain saavat osakseen sellaiset ominaisuudet geeniarpajaisissa.

Ymmärrän kuitenkin blogitekstin pyynnön monimuotoisuudesta, meitä saisi näkyä monenlaisia myös muotimaailmassa!:)

mystery
Vision One

TÄMÄ!

"feministi-t-paita näyttää lähinnä mauttomalta vitsiltä, jos se esitellään näytöksessä, johon on valittu vain superlaihoja, nuoria tyttöjä? Missä olivat itsevarmat aikuiset naiset?"

Varsinkin tämä lause. Mulla on hyvin pieni ja siro ja laiha ystävä, joka on teini-ikäisestä saakka tuntenut olonsa epävarmaksi juuri siksi koska naisellisuuteen kuuluu joka lähteen mukaan isot muodot ja isot rinnat. Samalla tavalla kun joku voi ahdistua pukukopissa siitä että apua miten paljon läskiä, hän on ahdistunut siitä että apua kun tää vaate vaan roikkuu päällä. Ihan samalla tavalla hän on nainen ja aikuinen vaikka onkin hyvin laiha , siro ja nuoren näköinen.

Anni Jää (Ei varmistettu) http://annijaamuah.blogspot.fi

"Mikä juttu tuo on, että mallit ovat järjestäen riutuneita kokaiini-zombien näköisiä luurankoja? Kenen mielestä se on hyvän näköistä? Ei ainakaan miesten."
Ja tästä kommentista on myös feminismi kaukana. ♡

Satunnainen Tarkkailija (Ei varmistettu)

En ole feministi, enkä itseäni missään vaiheessa sellaiseksi väittänytkään.

Pointti oli se, että usein kuulee naisten laittavan näitä "yleisiä" kauneusihanteita nimenomaan miesten piikkiin. Samaan aikaan miehet pyörittelevät kummastuneina silmiään :D

Väännetään vielä rautalankaa tuosta "kokaiini-zombie" -heitosta, kun se ei kaikille tuntunut aukeavan. Pointti ei ollut se, että malli on laiha. Ihminen voi olla laiha ja terve. Kuvan mallista on kuitenkin ns. terve laihuus kaukana. Riutunut olemus ja mustat silmänaluset harvemmin kielivät terveistä elämäntavoista.

Looking for...

Minusta on sääli, kuinka tällä hetkellä H&M:n tyyppiset ketjut "myyvät" feminismiä laisinkaan ymmärtämättä itse aatetta omassa politiikassaan. Feminismi on pinnalla ja "in", mikä on hyvä juttu, mutta se, että ihmisiä koetetaan rahastaa aatteella ei niinkään. 

Kun näin ensimäiset feministiset mainokset hurrasin, kunnes liiketalousaivoni potkaisivat oven sisään ja muistutin itseäni eräästä hyvin tärkeästä asiasta: mainokset eivät ole sama asia kuin toiminta tai uudet arvot. Siinä vaiheessa kun hikipajoja ei ole, on varmasti uusia ongelmia. Tällä hetkellä en halua niiden kanssa mitään tekemistä. 

On hienoa, että on uudenlaisia mainoksia, mutta kuluttajien täytyy silti pysyä valppaina. 

Mitä malleihin tulee, olivat he laihoja, pyöreitä, soikeita, miehiä, naisia tai mitään siltä väliltä tai linjojen ulkopuolelta - ovat he kauniita. On sääli, että käytämme vain hyvin pientä prosenttia populaatiosta sen korostamiseen.

Vierailija (Ei varmistettu)

Olen miettinyt tätä hirveästi, koska minusta näytös oli huikea ja voimaannuttava. Minusta feminismi ei ole ollenkaan niin pinnalla kuin kirjoitus ja kommentit esittävät, vaan kyllä edelleen pitää miettiä, missä seurassa uskaltaa tunnustautua feministiksi. Nämä feminismillä nyökkäävät kampanjat ovat kuitenkin edelleen aika harvinaisia. Minusta meidän naisten pitäisi ennemmin tukea toisiamme kuin syyttää toisiamme vääränlaisesta feminismistä. Minulle Maria Grazia Chiurin Dior näyttäytyy aidosti feministisenä, kun taas h&m:n kampanja, vaikkakin hieno, herätti vähän sellaisen "okei, feminismi on nyt muotia"-tunteen. Edelleen seksismiä esiintyy ihan joka paikassa, naiset saavat täsmälleen samasta työstä miehiä huonompaa palkkaa (jopa hammaslääkäreille tarjotaan tässä maassa eri lähtöpalkkaa sukupuolesta riippuen), naisvaltaisille aloille miehiä halutaan innokkaasti, mutta miesvaltaisille aloille eivät naiset kelpaa. Myös miehille ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille aiheutuu ongelmia sukupuolittuneesta kasvatuksesta ja seksismistä. Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä, olemme sitten laihoja, lihavia, nuoria tai vanhoja. Mitä enemmän asia on esillä, sen parempi.

Kommentoi