Miksi huonokuntoisten vanhusten pitäisi tilata ruokansa Whatsappilla?

Toimitus

Aina välillä uutisia lukiessani mieleeni nousee kuva viestijuoksun ankkurista, joka kiitää kohti maaliviivaa ilman kapulaa. Joku ankkuria edeltäneistä juoksijoista on pudottanut kapulan vaihdossa tai kompuroidessaan osuudellaan, mutta juoksu jatkuu silti ja yleisö hurraa – koska tärkeintä on, että maaliin päästään.

Viimeksi tämä mielikuva iski tajuntaani, kun luin Helsingin Sanomien ansiokasta uutista helsinkiläisistä vanhuksista, jotka eivät ole saaneet ruokaostoksiaan. Helsingin kaupunki on ostanut kauppapalvelun noin tuhannelle kotihoidon asiakkaalle, jotka eivät itse pysty käymään kaupassa, ja hiljattain tämä kauppapalvelu kilpailutettiin. Maaliskuun alusta hommaan ryhtyi yritys nimeltä Servea, ja sen aloitettua osa tuhannesta asiakkaasta ei ole ruokiaan saanut.
 

Miksi ei? Koska kuten Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, Servean kauppapalvelua käytetään netin, sähköpostin ja Whatsappin avulla.

Ja juuri tässä kohdin se viestikapulan pudottanut juoksija nousi mieleeni: eikö todella kenellekään kilpailutustarjousta käsitelleelle tullut mieleen, että aika monella noista kotihoidon asiakkaista, pääosin huonokuntoisista vanhuksista, ei taida olla a) nettiyhteyttä, b) sähköpostiosoitetta tai c) älypuhelinta. He ovat ihmisiä, kuten jutussa haastateltu 91-vuotias nainen, joka muisteli käyneensä viimeksi ulkona syksyllä. Tämä on sama kuin se, että hankittaisiin teini-ikäisille ruokapalvelu, joka toimii vain faksilla.

Ja miksi verkko sitten on ainoa reitti tilata ruokaa?

”Meiltä ei ole ostettu minkäänlaista puhelinpalvelua, olemme internetkauppa. Varsinkin ikäihmisten jokainen puhelu kestää kauan. Saisi palvelussa aikamoinen kaarti olla, sillä moni on yksin kotona ja tykkäisi jonkun kanssa jutella”, sanoi Helsingin Sanomien jatkojutussa Servean omistaja Marika Peiponen.


Koska Servealta ei ole puhelinpalvelua ostettu ja vanhukset eivät saa tilattua ruokaa, homma kaatuu noin 1 700 kotihoidon työntekijälle, jotka käyvät vielä kaupassakin asiakkaan puolesta – koska se on määritelty heidän tehtäväkseen poikkeustilanteissa, jollaiseksi se, ettei kauppapalvelun ruokia tule, voitaneen laskea. Se on poissa siitä ajasta, jonka he voisivat vanhusten kanssa viettää – ajasta, jota ei nytkään ole.

Miten siis kapula saataisiin takaisin viestijuoksijoiden käteen? Voiko siihen kansalainen vaikuttaa? Ainakin antamalla kuntavaaleissa äänensä sellaiselle ehdokkaalle, joka nostaa tällaisista päätöksistä mekkalan ja oikeasti tekee asialle jotain.
 


Kuva: A-lehtien kuva-arkisto


Lue myös:
 
Millaista on elää kuolevan äidin rinnalla?

”Tällaista on arki mummoni vanhainkodissa”

 

 

Kommentit

CougarWoman
CougarWoman

”Meiltä ei ole ostettu minkäänlaista puhelinpalvelua, olemme internetkauppa. Varsinkin ikäihmisten jokainen puhelu kestää kauan. Saisi palvelussa aikamoinen kaarti olla, sillä moni on yksin kotona ja tykkäisi jonkun kanssa jutella”

Mitä h*lvettiä mä just luin?! No luoja paratkoon, jos resursseja hukattaisiin muutaman minuutin jutteluun yksinäisen vanhuksen kanssa. 

Hitsi, että mulla tulisi paha mieli, jos Marika Peiposen vanhempana tätä lukisin. 

Toimitus
Toimitus

Joo, mua kans kylmäsi tuo sitaatti. :( Jotenkin ajattelisin, että ne rahat, jotka kaupungilla kuluu siihen, että ylikuormitetut kotihoidon työntekijät sairastuu, säästettäisiin sillä, että ruokapalvelun ihmisille maksettaisiin vähän enemmän siitä, että ne ehtii puhua pari minuuttia vanhusten kanssa. -Laura-

Vierailija (Ei varmistettu)

Nimenomaan jonkun pitää niille ruokapalvelun ihmisille maksaa. Ei yritys voi ilmaiseksi tuottaa mitään ikäihmisten juttelupalvelua jos kaupunki ei sitä tilaa. Siinä menisi vain firma konkurssiin ja työntekijät jäisivät työttömiksi. Vika on kaupungin, ei yrityksen.

CougarWoman
CougarWoman

Ei kai tässä mitään juttulinjaa toivottukaan, vaan tilausten tekoa puhelimitse - joka ei kuulemma ole mahdollista, koska vaatisi liikaa resursseja, koska ikäihmisten puhelut ilmeisesti kategorisesti kestävät vähintään tyyliin kaksi tuntia per puhelu. 

Ihan missä tahansa asiakaspalveluyrityksessä on aikaa muutama minuutti rupatella asiakkaan kanssa, siitä ei mikään firma ole vielä konkkaan mennyt. Joku voisi jopa kutsua sitä hyväksi asiakaspalvelukseksi. Mutta tässä tapauksessa ei ilmeisesti tarvitse olla hyvä asiakaspalvelija, koska kaupunki maksaa viulut. 

Nimenomaan. Miksi yrityksen pitäisi tuottaa ilmaiseksi palvelua jota heiltä ei ole tilattu? Tarjouskilpailussa hinta on sitäpaitsi jo alunperin poljettu todella alas, ja yritys tuskin takoo mitään valtavia voittoja. Syy tässä on Helsingin kaupungin, joka on aivan suoraa pihiyttään ostanut vanhuksille riittämättömät palvelut.

Katrin (Ei varmistettu)

Jep! Luin nämä jutut eilen ja tänään. Luulisi, että hinnan lisäksi olisi muitakin tekijöitä, joita voisi huomioida. Mielestäni myös kuulsi tuosta Peiposen vastauksesta (puhelupalveluun liittyen) läpi asenteellisuus ikäihmisiä kohtaan. Voidaanko oikeasti valita tällaisen palvelun tuottajaksi yritys, joka ei ymmärrä oman asiakasryhmän tarpeita?

Lisäksi kummastelin, kun jutussa kerrottiin esim. toimitusmaksun olevan todellisuudessa korkeampi kuin mitä yhtiö oli tarjouksessa ilmoittanut. Tällaiset uutiset kyllä laittavat pohtimaan, valvotaanko näitä asioita kilpailutuksen jälkeen ollenkaan ja ryhdytäänkö oikeasti mihinkään toimenpiteisiin.

Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan eikös niin Helsingin kaupunki? Tokihan yritys jolla ei mene rahaa ikäviin henkilöstökuluihin kuten asiakaspalvelijoiden palkkoihin pystyy tuottamaan palvelun halvimmalla. Noissa julkisissa tarjouskilpailuissa ainoa valintaan vaikuttava kriteeri on oikeasti hinta, vaikka muuta väitettäisiin.

Greetu (Ei varmistettu)

Kyllä tästä on ollut kurja lukea ja etenkään Servean Peiposen kommentit eivät kerro firmastaan mitään positiivista..
Mutta mielestäni tässä uutisoinnissa ohitetaan ikävästi kaupungin osuus surkeaan lopputulokseen: Kaupunki on kilpailuttanut palvelun vanhuksille, mutta se ei itse osallistu palvelun kustannuksiin. Kuinka tietämättömiä ihmisiä siellä täytyy olla näitä kilpailutuksia tekemässä, kun on valittu palvelulle tuottaja joka ei selvästikään pysty vastaamaan kohderyhmän tarpeisiin, eli ei varmastikaan ole tullut mieleenkään pitää yhtenä kriteerinä tuota puhelinpalvelua tai muuta vastaavaa? Lisäksi Peiponen itsekin myöntää, että he tekevät voittonsa ruokatuotteiden hinnoilla eivätkä kuljetuksella... Voiko olla, että kaupungin päätöksessä on tuijotettu vain kuljetuksen hintaa? Ja tosiaan, kaupunki ei tällä halvalla, kyseenalaisella hinnalla uutisoinnin perusteella edes hyödy itse mitenkään, vaan siitä on vain loppujenlopuksi haittaa kaikille.
Lisäksi ihmettelen, onko nämä kyseiset tuhatkunta vanhusta sitten velvoitettuja käyttämään juuri Servean palvelua koska kaupunki on sen valinnut? Tietysti heille tuskin jää paljon vaihtoehtoja, jos muusta ei edes kerrota...

Rapu (Ei varmistettu)

Miksi kaupunki ei osta pelkkää puhelinpalvelua, joka avustaisi vanhuksia tilaamaan ruuat kaupallisista verkkokaupoista? Esimerkiksi Alepan kauppakassista tai k-kaupan vastaavasta. Eli käytännössä tekisi tilauksen heidän puolestaan sanelusta. Toimitusajat ja tuotteiden hinnat olisivat ainakin fiksummat.

katiaaa (Ei varmistettu)

Häpeän Suomea. Vihaan tällaista toimintaa. Pelkään äitini puolesta.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ongelmahan näissä tahtoo olla se, että kilpailutuksia/tarjouksia/sopimuksia/remontteja, you name it, mitä ikinä vanhuksille hankitaankaan, hankkivat ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä vanhusten arjesta tai siitä miten nykyään vanhuspalvelut pelaavat. Rakennetaan hienoja asumispalvelukeskuksia joissa ei ole ollenkaan ajateltu sitä että vessaan täytyy mahtua pyörätuolin tai rollan JA vähintään yhden hoitajan, joskus jopa kahden kanssa, ja kauppapalvelu yritykseltä joka toimii whatsappissa.
Ymmärrän toki sen, että puhelimitse tapahtuva palvelu vaatisi lisää henkilökuntaa ja toisi kustannuksia, mutta on sitten kaupungin moka, ettei ole huomioitu tätä asiaa siinä kilpailutuksessa mainita, että kyllähän sen Hilman 91 vee nyt vaan täytyy se palvelu saada puhelimitse eikä sähköpostilla jota Hilma tuskin osaa edes käyttää. Vai onko laskettu sen varaan että omaiset hoitaa? Sekin kun on nykyaikana turhan positiivista.
Joo, näin vanhuspuolen hoitajana tämmöinen pieni avautuminen :D

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.