Miten nukutti? Miten nukuttaisi paremmin?

Toimitus



"Luen lehdestä vinkkejä nukahtamiseen. Nauran, vaikka tekisi mieli kirkua. Kun on maannut sängyssä kolme yötä nukkumatta silmäystäkään, makuuhuoneen tuulettelu ei paljon auta."

 

Trendin ja Lilyn tuottaja Julia Thurén kirjoitti lokakuun Trendiin jutun unettomuudesta. Nukumme nimittäin nykyään huonommin kuin aikaisemmin: fyysisillä syillä selittymätön unettomuus, kavereiden kesken primaari insomnia, on asiantuntijoiden mukaan lisääntynyt viimeisten 20–30 vuoden aikana.


Jutussa ehdotetaan unilääkkeeksi, ei sitä iänikuista makuuhuoneen tuulettelua, vaan esimerkiksi tällaisia keinoja:

1. Etäännytä itsesi tunteistasi. Kiihdyttävät tunteet, kuten innostuminen tai häpeä, pitävät usein hereillä.

2. Puhu itsellesi lohtupuhetta. Helliä sanoja eivät kaipaa vain pikkulapset vaan myös me aikuiset.

3. Laita valvottava huoli mielessäsi janalle. Harvoin mikään murhe on lähelläkään sitä elämän hirveintä tapahtumaa.

4. Hoe tunneneutraalia sanaa. Valvottava korvamato saattaa kadota hokemalla mielessään vaikka ja-sanaa.

5. Käytä aisteja. Usein uni ei tule, koska ajatukset eivät ole nykyhetkessä vaan joko menneessä tai tulevassa. Esimerkiksi syöminen ja juominen stimuloivat aisteja.

 

Mikä on oma keinosi saada unen päästä kiinni?



Teksti: Raisa Mattila, joka suosii erityisesti vinkkilistan kohtia yksi ja kolme.

Kuva: Taika Mannila, joka turvautuu pahimmalla unettomuuden hetkellä apinameditaatiovideoon.

Share

Kommentit

CougarWoman
CougarWoman

Menen töissäkin aika tunnepohjaisesti, ja joskus saattaa olla nukkumaan mennessäkin vielä niin, että työasiat pyörivät päässä eikä uni tule silmään. Olen kerran ystäväni innoittamana käynyt chakra-hieronnassa, ja vaikka muuten senkin aikana keskittyminen olikin työn takana, nappasin sieltä mukaani vinkin, jota käytän nukahtamisen apukeinona.

Kuvittelen itseni rauhalliselle hiekkarannalle; keskityn mielikuvan luomiseen pienintä yksityiskohtaa myöten; miltä aallot kuulostavat, miltä meri-ilma tuoksuu; kuuluuko vesilintujen ääniä, miltä lämmin, valkoinen hiekka tuntuu varpaiden välissä. Kuvitelmassani suljen lopulta silmäni ja jään kuuntelemaan aaltoja. 

Ja nukahdan kuin tukki. 

iidami
Bambino

Yleensä nukun aika hyvin, mutta stressi (tällä hetkellä gradu-sellainen) tulee uniinkin. Näen painajaisia, heräilen pitkin yötä, pari kertaa olen herännyt jopa johonkin ahdistuskohtaukseen: tuntui, etten saa happea, ja että talo lyhistyy niskaani. Erityisesti aamuyöstä alkaa tuo heräily; luulen sen liittyvän herätyskellon missaamisen pelkoon.

Uudelleen nukahtamiseen auttaa yleensä hengitykseen keskittyminen (poikaystävän rauhallinen puhina auttaa tässä hyvin!) ja mielikuvissa omaan happy placeeni siirtyminen. Jos nämä ei toimi, käyn nappaamassa kissan kainaloon, koska mikään ei rauhoita niin kuin kissan kehräys. Tämä tosin ei aina ole loppuyön unien kannalta se paras vaihtoehto, sillä tuo kissa on välillä vähän sellainen uniterroristi....

Kuvaputkessa

Ykköskohta tuntuu olevan avainjuttu, sillä nukkuminen on mahdotonta jos ajatuksiaan ja samalla kehoaan ei saa off-tilaan. Jutun tiedostamisesta huolimatta unitilaan on välillä mahdottoman vaikea päästä – vaikka kuinka laskisi lampaita tai tekisi mielikuvaharjoituksia. Myönnettäköön, että läppärin näprääminen tai kovin stimuloivien ohjelmien katselu illalla ei yleensä ainakaan auta asiaa...

Jos uni ei tule, nousen ylös ja luen kirjaa tai vain tallustelen ympäriinsä ja tapittelen maisemia ikkunasta. Joskus haukkaan jotain tai juon lasin vettä, sitten yritän uudelleen. Ja koetan olla turhautumatta.

Kommentoi