Näin löydät ne oikeat lenkkarit

Toimitus

Oletko lenkkipolkujen aloittelija, sunnuntaihölkkääjä vai tosiharrastaja? Kesäkuun Trendissä annamme täsmäneuvot niiden oikeiden lenkkareiden valintaan kolmelle juoksijatyypille.

Aloittelija juoksee säännöllisen epäsäännöllisesti muutaman kilometrin lenkkejä rauhallisella vauhdilla. Jos kunto loppuu kesken, hän ei epäröi vaihtaa kävelyyn. Ja mikäs siinä – aloittelijan kunto kyllä kohenee kävellessäkin. Kuulostaako tutulta? Tarvitset lenkeillesi ehdottomasti tossut, joissa on hyvä iskunvaimennus. Syynä on se, että juoksuharrastus voi aluksi aiheuttaa rasitusvammoja polviin, lihaksiin tai jopa luihin, sillä maahan osuvat askeleet tärähtävät voimakkaammin juostessa kuin kävellessä, eikä aloittelijan keho ole vielä tottunut tärähdyksiin. Tutki siis lenkkarikaupoilla kenkien pohjat: riittävällä iskunvaimennuksella varustetuissa kengissä on tavallisia lenkkareita paksummat pohjat.

Sunnuntaihölkkääjä käy kerran pari viikossa 5–10 kilometrin lenkillä, mutta ei ota harrastusta turhan vakavasti. Terassireissu menee todennäköisesti juoksulenkin edelle. Silti sunnuntaihölkkääjän kenkäkaapista pitäisi löytyä kahdet juoksukengät. Syynä on se, että lenkkejäkin pitäisi nyt juosta kahdenlaisia, hitaampia ja nopeampia, jotta kunto pääsee kehittymään. Hitaammille lenkeille voit suunnata samoissa popoissa, jotka hankit juoksuharrastusta aloittaessasi, siis hyvällä iskunvaimennuksella varustetuissa peruslenkkareissa. Heitä lisäksi pari kertaa kuussa nopeampi intervallilenkki, johon löydät treeniohjeet kesäkuun lehdestä. Intervallilenkeille tarvitset ohutpohjaiset tossut, joilla pingot kovempaa kuin paksupohjaisilla peruslenkkareilla.

Tosiharrastaja juoksee viikoittain kahdesta kolmeen lenkkiä ja 5–15 kilometriä kerrallaan. Vasemmassa ranteessa komeilee massiivinen sykemittari ja lenkkitakin taskussa rapisee osallistumislomake puolimaratonille tai maratonille. Jo tosiharrastajan tossujen valitseminenkin on totista puuhaa. Ensiksi on syytä selvittää, millaisilla askelilla lenkkisi taitat, sillä kaikki juoksukengät eivät sovi kaikille. Toisilla jalkaterät kiertyvät juostessa sisäänpäin, toisilla ulospäin. Ensimmäiset tarvitsevat hyvän iskunvaimennuksen päkijöiden ja kantapäiden kohdalle. Jälkimmäisten taas kannattaa hankkia juoksukengät, joiden sisäreunoihin on piilotettu erillinen tuki. Tossukaupoilla ei kannata kiirehtiä, sillä vääränlaisissa kengissä lönköttelevän vaivana voivat olla rasituskivut jalkapohjissa, polvissa ja jopa selässä asti.

Mursimme myös kaikkia juoksijoita koskevat lenkkarimyytit. Lue koko juttu kesäkuun Trendistä!

Kuva: A-lehtien kuva-arkisto

Share

Kommentoi