Näin saat kaiken irti ruuan tehoaineista – 4 vinkkiä terveellisempiin aterioihin

Toimitus


Vaikka söisit kuinka terveellisesti, et saa ruoan tehoaineista hyötyjä irti, jos ne eivät imeydy kehoosi. Ota nämä neljä niksiä tavaksi ja voit paremmin.
 

Syöt terveellisesti ja napsit tärkeitä ravintolisiä ehkä jopa purkistakin. Hyvä juttu, mutta terveellinen ruokavalio ei vielä takaa tervettä kehoa. Huonot uutiset: et saa lautaselta ja purkista lappamistasi ravintoaineista tehoja irti, jos ne eivät ensin imeydy kehoosi.

Viherkasvi imaisee ruukkuun kaadetun veden nopeammin kuin ehdit sanoa kastelukannu. Sen sijaan ihmisen elimistöön välttämättömät kivennäisaineet, vitamiinit ja antioksidantit eivät aina imeydy. Ravintoaineet imeytyvät verenkiertoon ohutsuolessa, mutta ilman apua tärkeät aineet saattavat valua aivan kirjaimellisesti hukkaan.

Hyvät uutiset: imeytymistä voi avittaa.
 

1. Syö rautaa – mutta älä yhtä aikaa jogurtin kanssa

Proteiinibuumin seurauksena monet lusikoivat rahkaa aamulla ja raejuustoa pitkin päivää. Mutta tiesitkö, että maitotuotteita ei kannattaisi nauttia päivän jokaisella aterialla? Maidon kalsium voi nimittäin estää elintärkeän raudan imeytymisen ihmisen elimistöön.

Jos siis nappaat aamulla rautatablettisi jogurttipurkillisen kyytipoikana, rautalisän nauttimisesta ei ole hyötyä. Samasta syystä rauta- ja kalsiumtablettien välissä pitää pitää tauko. Jos kulautat ne alas samalla vesilasillisella, pillerit heikentävät toistensa tehoa.

Se on huono juttu, sillä molemmat aineet ovat elimistölle välttämättömiä. Rautaa keho tarvitsee, jotta happi kulkisi keuhkoista kudoksiin veren mukana. Olo on väsynyt ja voimaton, jos kudokset eivät saa tarpeeksi happea. Mikäli et jaksa juosta bussiin ja peilistä katsoo kalpea naama, sinulla saattaa olla raudanpuute eli tuttavallisemmin anemia. Monet naiset kärsivät siitä kuukautisten takia.

Purkin lisäksi rautaa saa erityisesti lihasta ja sisäelimistä kokatusta ruoasta. Vaikka rautaa on tietysti myös kasvisruoassa, kuten täysjyvässä ja palkokasveissa, kasviperäinen rauta imeytyy ihmisen elimistöön huonommin kuin liharuoan rauta. Raudan imeytymistä voi parantaa syömällä samalla aterialla jotakin C-vitamiinipitoista. Appelsiini jälkiruoaksi auttaa pitämään erityisesti kasvissyöjän lääkärin loitolla.

Kalsiumin lisäksi raudan vihollisia ovat kahvi ja musta tee, jotka myös häiritsevät sen imeytymistä. Jotta saisit lautaseltasi raudat talteen, pidä kunnon tauko ennen kahvin tai teen hörppäämistä aterian päälle.
 

2. Muista salaatinkastike

Tartut lounaalla vihreimpään vaihtoehtoon, sillä salaattiannoshan sisältää kaikkea hyödyllistä. On totta, että kasviksissa on esimerkiksi luustolle tärkeää K-vitamiinia ja karotenoideiksi kutsuttuja väriaineita, jotka ehkäisevät syöpiä ja sydän- ja verisuonisairauksia.

Älä kuitenkaan unohda lorauttaa salaattiisi salaatinkastiketta, sillä muuten kasvisten tehoaineet eivät välttämättä imeydy kunnolla.

Karotenoidit ja K-vitamiini ovat  rasvaliukoisia yhdisteitä, eli liukenevat rasvaan. Jos ne eivät ole ensin liuenneet esimerkiksi salaatinkastikkeen oliiviöljyyn, ne eivät myöskään imeydy verenkiertoosi. Täysin rasvattoman ruokavalion sijasta ruoansulatus kannattaakin pitää sopivasti rasvattuna.
 

3. Syö kypsiä kasviksia

Vaikka päivän sana on prosessoimaton ruoka, salaattilautanen ei ole oikotie terveyteen. Itse asiassa pastakastike on joskus salaattia terveellisempi vaihtoehto.

Tomaatissa on lykopeenia ja porkkanassa betakaroteenia – molemmat tehoaineita, joita kroppasi tarvitsee. Saat niitä tehokkaammin kuumasta kastikkeesta kuin salaattikulhosta. Lykopeeni nimittäin imeytyy kypsennetyistä tomaateista ja jopa ketsupista paremmin kuin kypsentämättömistä tomaateista, ja porkkanan betakaroteeni imeytyy pannulla tai kattilassa käyneistä porkkanoista paremmin kuin terveelliseksi mainostetusta porkkanaraasteesta.

Syy: ihmisen elimistölle hyödylliset yhdisteet ovat kypsentämättömissä kasviksissa turhankin hyvässä tallessa kasvisolujen seinämien sisällä. Kypsentäessä kasvisten rakenne muuttuu ihmiskehon kannalta yksinkertaisemmaksi.

Porkkanat ja tomaatit kannattaa syödä toisinaan kypsentämättöminä, sillä lykopeeni ja betakaroteeni ovat luonnon tehoaineiksi kutsuttuja antioksidantteja. Ne voivat esimerkiksi ehkäistä syöpiä.

Betakaroteeni toimii elimistössä myös A-vitamiinin esiasteena. A-vitamiini torjuu tulehduksia ja pitää ihon kunnossa sekä hämäränäön normaalina. Myös tomaatista saa A-vitamiinia. Kun lorautat öljyä tomaattikastikkeeseen, tehostat rasvaliukoisen vitamiinin imeytymistä.


4. Vältä verensokerin heittely, ota omena

Joskus hidastaminen kannattaa, ja sama viisaus pätee ravintoaineiden imeytymiseen. Ruoan sisältämä sokeri voi tunnetusti saada verensokerin heilahtelemaan eli olon väsyneeksi ja pään kipeäksi aterian jälkeen.

Ratkaisu: syö ruuan päälle omena. Omena on yksi liukenevan kuidun lähteistä, ja liukenevat kuidut hidastavat sokerin imeytymistä verenkiertoon.

Tarkista myös, että lautasellasi on säännöllisesti muitakin hedelmiä sekä esimerkiksi marjoja, papuja ja täysjyväviljaa. Niistä kaikista saa liukenevaa kuitua.

 

Lue myös:
 
Selluliitti on aikamme suurin kauneushuijaus

Paras kulhoruoka aamuun, päivään ja iltaan



Teksti: Raisa Mattila
Juttu on julkaistu Trendissä toukokuussa 2015.

 

 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.