Opi rakastamaan maanantaita: 7 + 1 vinkkiä, jotka muuttavat elämäsi

Toimitus

Maanantai! Mikä ihana päivä! Viikon alku on mahdollisuus aloittaa uusi elämä ja tavoitella unelmiaan. Netti on pullollaan ärsyttäviä self-help vinkkejä, jotka lupaavat käännyttää maanantaivihaajan alkuviikon rakastajaksi. Kokeilimme, onko neuvoista oikeasti apua.

1. Listaa viisi asiaa, joita rakastat maanantaissa

Maanantaiviha on korvien välissä, ja siksi myös ratkaisu ongelmaan löytyy sieltä. On aika kyseenalaistaa maanantaihin liittämäsi ankeat mielikuvat. Pakota itsesi löytämään positiivisia asioita inhokkipäivästäsi. Kirjaa ne ylös ja katsele listaa aina, kun ahdistus iskee.

Toimiiko? Edessäni on tyhjä paperi. Tuntuu helpommalta listata viisi syytä, miksi pidän Donald Trumpista. Nyt pitää muuttaa ajattelutapaa! Mistä tämä viha kumpuaa? Maanantaissa ei ole mitään vikaa: tämänhetkisen suosikkisarjani Westworldin uusi jakso tulee maanantaisin. Maanantaisin tunnen itseni tehokkaammaksi kuin muina päivinä ja saan paljon työtehtäviä hoidettua.  Ei kuulosta kauhean pahalta. 

2. Anna itsellesi lupa ottaa iisisti

Parkkiintuneelle maanantaivihaajalle viikon ensimmäinen päivä on niin haastava, ettei silloin kannata vaatia itseltään liikaa. Älä aloita elämäntaparemonttia maanantaina, vaan pyri tekemään päivästä mahdollisimman kiva. Syö jälkiruokaa. Jos väsyttää, älä pakota itseäsi crossfit-tunnille. Katso monta jaksoa lempisarjaasi. Tai mene elokuviin kaverin kanssa. On tärkeää keksiä kivaa tekemistä, jotta sinulla on jotain, mitä odottaa. Kutsu parhaat kaverit luoksesi syömään, mutta älä ota paineita illallisesta. Juokaa lasi viiniä ja syökää pizzaa. Maanantain ei tarvitse olla se ankea ”takaisin ruotuun” -päivä, jolloin kieltäydyt kaikesta.

Toimiiko? Tunnustan. Olen juuri se tyyppi, joka haluaa hyvittää viikonlopun paheet harjoittamalla terveyselämää maanantaina. Aloitan yleensä aamuni vihersmoothiella ja illalla menen ankaraan hikiliikuntaan. Koko päivä on yhtä ankeaa suorittamista. Tämän täytyy muuttua! Päätän jo sunnuntaina, että kotiin tultuani vedän lökäpöksyt jalkaan, syön ison pasta-annoksen ja katson monta tuntia Gilmoren tyttöjä (Psst! Tätä mieltä olemme uusista jaksoista). Tuntuu heti helpommalta herätä, kun tietää, että illalla odottaa rentoutumishetki sohvalla.

3. Valitse itsellesi killeri-asu

Vaatteilla ja meikillä on helppo huijata itseään tiettyyn mielentilaan. Käytä arkena niitä vaatteita ja meikkejä, jotka yhdistät juhlaan, sillä niihin liittyy positiivisia assosiaatioita. Skarppi ja huoliteltu asu taas saa sinut tuntemaan itsesi tehokkaammaksi.

Toimiiko? Jo se, että olen edellisenä iltana valinnut päivän asun, helpottaa aamuani. En sorru tylsään turva-asuun vaan vedän ylleni elegantin kashmirneuleen ja korkeakorkoiset kengät. Teeskentelen, että on perjantai ja sudin luomille kimaltelevaa luomiväriä. Kun katson itseäni peilistä, tunnen itseni melko voittamattomaksi. Tunne unohtuu kuitenkin nopeasti, kun peili ei ole läsnä, joten on tärkeää ravata vessassa muistuttamassa itseään siitä, minkälainen boss lady on. Saan myös kehuja asustani, ja juuri sitä maanantaina kaipaan.

4. Aloita aamu rauhallisesti: Kuuntele iloista musiikkia ja lue kirjaa

Aamu määrittelee, millainen päivästäsi tulee. Maanantaiahdistus kumpuaa usein siitä, että koemme, että vapautemme riistetään, kun pitää palata arjen velvollisuuksien pariin. Jos mahdollista, päätä, että päivän ensimmäiset tunnit ovat sinun hyvinvointiasi varten ja varaa aamuaskareille kunnolla aikaa. Älä aloita aamua selaamalla puhelinta vaan lue heti herättyäsi 10 minuuttia kirjaa. Erään tutkimuksen mukaan jo kuuden minuutin lukeminen alentaa stressitasoa ja laskee sykettä. Kuuntele myös iloista musiikkia. On tutkittu, että nopeatempoinen ja iloinen musiikki vaikuttaa myönteisesti kuulijan mielialaan. Tämä toimii tosin vain, jos kuulija tietoisesti kuuntelee positiivista musiikkia tullakseen paremmalle tuulelle. Iloisella taustahälinällä ei ole samaa vaikutusta.

Toimiiko? Kun herätyskello soi, tartun puhelimen (ja Instagramin) sijaan kirjaan. Tuijotan sivuja silmät ristissä, enkä oikein tajua, mitä luen. Tuntuu kuitenkin kivalta aloittaa aamu fiktion parissa, sillä silloin ei heti pysty ajattelemaan omia velvollisuuksiaan. Kuuntelen koko aamun ajan Beyoncéta ja laulan mukana. Kyllä, tunnen itseni energisemmäksi kuin yleensä.

5. Älä torkuta maanantaina 

Vaikka kuinka tuntuisi siltä, että kymmenen minuuttia lisäunta on juuri se, mitä tarvitset, älä torkuta. Tutkimuksen mukaan torkuttaminen tekee unesta katkonaista ja saa sinut tunteman itsesi entistä väsyneemmäksi. Laita mieluummin herätyskello soimaan vähän myöhemmin, jos tiedät tarvitsevasi tavallista enemmän unta.

Toimiiko? Joudun käyttämään kaiken tahdonvoimani siihen, etten paina torkkua. Sängystä nouseminen tuntuu kamalalta, mutta kun kerran on jalkeilla, ei enää väsytä. Talvella sängystä kömpimistä helpottaa se, että pedin vieressä odottavat tohvelit, neuletakki ja viltti.

6. Kokeile minimeditaatiota

Jo parin minuutin rauhoittuminen parantaa tutkitusti keskittymiskykyä ja vireystilaa. Kokeile minimeditaatiota keskellä työpäivää.

Toimiiko? Avokonttorissa meditoiminen on haastavaa, joten luikin työpaikan vessaan meditaatiohetkeni ajaksi. Ajastan puhelimen soimaan kahden minuutin päästä, istun pöntölle risti-istuntaan ja alan kuunnella hengitystäni. Joku tulee sisään ja käy pissalla viereisessä kopissa. En pysty ajattelemaan hengitystäni. Kello soi, kaksi minuuttia meni jo. Olo ei helpottanut.  

7. Hymyile peilikuvallesi

Tiedätkö ne ärsyttävät jumppaohjaajat, jotka kannustavat hymyilemään, kun teet viimeisiä kyykkyhyppyjä reidet maitohapoilla? Heillä on syynsä. On tutkittu, että hymyileminen – vaikka kyse olisi vain tekohymystä – tekee meistä iloisempia ja vähentää stressiä.

Toimiiko? Ajastan puhelimeni muistuttamaan minua hymyilemisestä ja vedän kerran tunnissa suupielet korviin tietokoneruutuni takana. Tuntuu erittäin typerältä, mutta toimii. Yksin hymyileminen tekee minut iloiseksi. Kun tekohymyilen, huomaan automaattisesti ajattelevani, että elämä on ihanaa ja keksin ihan oikeita syitä hymyillä. Feikkihymy muuttuukin aidoksi.

+1. Next level: kokeile tätä, kun olet jo matkalla maanantai-rakastajaksi

Liikunta vähentää stressiä ja auttaa pitämään mielen virkeänä ja positiivisena. Lukuisissa artikkeleissa todetaankin, että menestyneiden ja tehokkaiden ihmisten salaisuus on säännöllinen liikunta. Menestyjät urheilevat usein aamuisin, sillä se valmistaa heidät päivän koetuksiin. Jos haluat olla positiivisempi ja maksimoida tehokkuutesi, aloita uusi viikko liikunnalla. Hyviä uutisia: Liikunnan ei tarvitse olla rankkaa. Kävely korttelin ympäri riittää, sillä jo kevyt liikunta vaikuttaa mielentilaan. Se vapauttaa endorfiinejä, mikä puolestaan laskee stressihormonien tasoa kehossa. Jos ajatus aamulenkistä ahdistaa, huijaa itseäsi. Päätä, että menet vain vartin lenkille. Kun pääsee vauhtiin, on yleensä helppo juosta hieman pidempään.

Toimiiko? Päätän aloittaa maanantaiaamuni kävelemällä korttelin ympäri. Kun kello soi ja muistan, missä olen, mikä päivä on ja mitä minun pitää tehdä, annan suosiolla periksi. Ei pysty. Tosiasiat täytyy myöntää: kahden viikon self-help -kokeilun jälkeen olen oppinut suhtautumaan maanantaihin lempeämmin, mutten missään nimessä aio ulkoilla marraskuisena maanantaiaamuna.

 

Kuva All Over Press

LUE MYÖS:
Näin teet arjestasi ihanamman!
Tee työstäsi entistä parempaa. 19 oivallusta fiksuilta naisilta. 

 

Share

Kommentoi