Osta lenkkarit iltapäivällä ja 4 muuta vinkkiä aloittelevalle juoksijalle

Ladataan...
Toimitus

Polttaa, asfaltti polttaa, tietävät Agyness Deyn ja Matthew McConaughey.

 

Mikä oli tuo ihana ääni?  Oliko se lenkkarien rahina soralla, kun puoli Lilyä kurvasi kevään alun kunniaksi lenkkipolulle?

Listasimme viisi vinkkiä niille, jotka aloittelevat juoksuharrastusta ja toivovat innon kestävän pidempään kuin pururadan ensimmäiseen mutkaan.

Osan näistä ja 95 muuta vinkkiä löydät Completerunning-sivustolta.

 

1. Osta lenkkarit iltapäivällä

Kun hankit uudet lenkkarit, sovita kenkiä iltapäivällä. Jalat ovat silloin suuremmat (eli todennäköisemmin turvoksissa) kuin aamulla.
 

2. Säästä aikaa, juokse työmatkat

Jos sinun on vaikeaa löytää lenkkiaikaa, juokse työmatkat. Lue näppärät vinkit Pitkässä juoksussa -palstalta.
 

3. Aseta konkreettinen tavoite

Selkeä tavoite lisää motivaatiota. Ilmoittaudu juoksutapahtumaan heti kun tiedät, että haluat harrastaa juoksua ainakin puolitosissasi. Tämän on huomannut myös Naisten kympille ilmoittautunut Mindeka.
 

4. Treenaa monipuolisesti

Älä junnaa samaa rataa. Vaikka et  harrastaisi juoksun lisäksi mitään muuta liikuntaa, lenkkeile erityyppisissä maastoissa ja vaihtele nopeutta. Hapenottokyky kasvaa, käytät lihaksia monipuolisemmin kuin pelkästään tasaisella maalla hölkätessä, ja maisema ei käy yksitoikkoiseksi.
 

5. Välineurheilu on ok, joskus jopa välttämätöntä

Panosta hyvien lenkkareiden lisäksi juoksusukkiin. Tavalliset puuvillasukat mutruuntuvat helposti, ja mutrut tekevät jalkoihin rakkuloita. Älä muutenkaan aliarvioi urheiluvaatteiden tehoa. Virtaviivaiset juoksutrikoot tuntuvat ja näyttävät hyvältä - ja hyvässä lykyssä motivoivat lähtemään lenkille.

+1

Jos et kuulu siihen koulukuntaan, joka haluaa kuunnella juostessaan lintujen laulua ja omaa puuskutusta, lataa täällä Jenna K:n hinkkaus- eli juoksusoittolista.

 

Mitä muita vinkkejä antaisit aloittelevalle juoksijalle?
 

Teksti: Kati Toivanen, joka ei tajua, miksi kaikki lenkkarit ovat niin rumia. Kuka niitä suunnittelee?
Kuvat: Spash/AOP

Share
Ladataan...

Kommentit

Täytyy muistaa pitää välipäiviä aina silloin tällöin, ainakin yksi tai kaksi viikossa. Ylitreenaaminenkaan ei ole hyvä juttu, täytyy antaa lihasten levätä parina päivänä viikossa!

Vierailija (Ei varmistettu)

Sovi mahdollisimman usein juoksutreffit. Sillä tavalla tulee lähdettyä liikkumaan, ja on paljon kivempaa se juokseminen.

Kommentoi

Ladataan...