Paljastettu: tulevaisuuden kuumin matkailutrendi!

Toimitus

Pari vuotta sitten ryhmä japanilaisturisteja laskeutui Joensuun lentokentälle. Kun kymmenhenkinen joukko pakkautui ulkona odottaneeseen tilausbussiin, seuraan liittyi matkailututkija Henna Konu.

Viikon päivät Konu asui turistiryhmän kanssa samoissa hotelleissa, kiersi heidän mukanaan retkillä Kolin ja Petkeljärven kansallispuistoissa ja osallistui kaikkeen muuhunkin ohjelmaan karjalanpiirakkakursseja myöten. Päivien aikana hän havainnoi, millaisia elämyksiä mitkäkin kokemukset tuottivat matkailijoille.

”Iltaisin annoin heille kyselylomakkeet, joihin kukin ­kirjasi tuntemuksiaan päivän tapahtumista omin sanoin”, Konu, 34, kertoo.

Keräämästään tiedosta Konu kirjoitti väitöskirjan, jossa hän tutki, miten matkailuelämykset eli reissun muistiin­painuvat huippukohdat syntyvät. Japanilaisten kanssa kierrellessään Konu nimittäin pani merkille elämysten syntymisen kaavan.

Sen opettelusta on hyötyä kaikille, jotka haluavat saada matkoistaan entistä enemmän irti.
 

Matkailututkija Konun mukaan vaikuttavimmat reissuelämykset syntyvät eri aistien yhteistyönä. Esimerkiksi komea keskieurooppalainen kirkko jää mieleen paremmin, kun keskittyy samaan aikaan katselemaan, haistelemaan, kuulostelemaan ja tunnustelemaan ympäristöään: kuuntelee viereisen penkin mummojen supisemista ja antaa kätensä kulkea pitkin penkin puulta tuoksahtavaa pintaa.

Konun seuraama japanilainen turistiryhmä ­metsästi elämyksiä suomalaisesta luonnosta. Yhdellä retkellä ryhmä pysähtyi kallioiden viereen ja opas alkoi hyräillä Finlandia-hymniä.

”Kaiku kimpoili kallion seinämissä ja sai yhden ryhmäläisistä liikuttumaan kyyneliin. Uskon, että siihen vaikutti  luonnon kokemisen ja äänielämyksen yhdistelmä.”

Nykyään monien aistielämykset syvenevät, kun reissussa pääsee majoittumaan paikallisten makuuhuoneissa ja varaamaan illaksi paikan tavallisten ihmisten koti-illallisilta. Koska ihmisten oikeissa kodeissa tuoksuu ja näyttää erilaiselta kuin hotellihuoneessa tai yksityiskohtia myöten sisustetussa ravintolassa, aistit pääsevät kunnolla töihin. Uudessa ympäristössä asioihin keskittyy usein automaattisesti kaikilla aisteilla, jolloin kokemukset painuvat ­tehokkaasti mieleen.

Juuri siksi moni pystyy palauttamaan jälkeenpäin mieleensä matkojensa tarkat ruokalistat tavallisia lounaita myöten, mutta harva muistaa, mitä tuli syöneeksi työ­paikkaruokalassa kaksi viikkoa sitten maanantaina.
 

Tai sitten kokemuksiin ei keskity. Nimitämme matkailuelämyksiksi usein sellaisia hetkiä, jotka kaikessa upeudessaan saavat käden hamuamaan älypuhelinta valokuvan nappaamista varten.

Konun mielestä kännykkä kädessä reissaamisessa on hyötynsä, myös elämysten syntymisen kannalta. Kun etsii uudessa paikassa Instagram-kuvaan sopivaa aihetta, tulee todennäköisesti kiinnittäneeksi huomiota yksityiskohtiin, jotka ilman kameraa jäisivät ehkä kokonaan huomaamatta.

”Kännykkä kädessä keskittyy kuitenkin väistämättä juuri siihen, miltä asiat näyttävät, ja moniaistillinen kokeminen jää vähemmälle.”

Kännykättömyyden bisnespuolen ovat haistaneet ne matkailualan toimijat, jotka ovat viime vuosina ryhtyneet kauppaamaan matkaajille digivapaita reissuja. Konun mukaan digipaasto on juuri nyt yksi suurimmasta matkailu­trendeistä. Esimerkiksi Islannissa ja Yhdysvalloissa on tarjolla jopa kokonaisia hotelleja, joissa ei ole nettiyhteyttä ja joihin saapuvilta kerätään kännykät pois.

Toki kännykän voi jättää päiväksi hotellihuoneeseen omatoimisestikin. Silloin reissubudjetti ei kasva, mutta samoilu uudessa paikassa tyhjin käsin tuottaa takuulla elämyksiä.

Kun Konun seuraamat turistit pääsivät makaamaan sammaleelle ilomantsilaisessa metsässä, he eivät kaivaneet kännyköitä laukuistaan, vaikka retki ei ollutkaan digivapaa.

”He keskittyivät tunnustelemaan, miltä mätäs tuntui selän ja käsivarsien alla.”
 

Tilaa Trendi tästä!


Lue myös:
 
Miksi matkailu avartaa? 20 nerokasta oivallusta

5+1 vinkkiä: näin otat mahtavia kuvia matkalla

 

Teksti: Raisa Mattila
Kuva: Anni Laivoranta

 

Share

Kommentoi