Parhaat lievitykset arjen stressiin – näitä et ole vielä kokeillut

Toimitus

Sähläystä, kaaosta ja jatkuvaa höseltämistä, unettomia öitä ja kinastelua. Ei elämän sellaista tarvitse olla. Näin lievität arjen stressiä, tuot rauhaa ja vähennät turhaa kuormitusta. Kerro kommenteissa oma vinkkisi ja osallistu lehtijuttuun, poimimme parhaita ideoita Trendin tulevaan numeroon.

1. Rauhassa ruokapöytään. Pidä sunnuntaina (tai muuna viikon vapaapäivänäsi) ruokasulkeiset eli varmista, että ruokaa on valmiina koko seuraavaksi viikoksi. Voit joko tehdä ruoat valmiiksi ja panna jääkaappiin tai pakastimeen tai vain hankkia valmiiksi raaka-aineet tiettyihin ruokiin. Jos käykin niin, että jonkin päivän suunnitelmat menevät uusiksi ja päädyt vaikkapa ulos syömään, se ei haittaa, sillä pakastetun ruoan voi syödä myöhemminkin.

2. Stressitön kauppareissu. Perusta itsellesi tai kaikille kotitaloutesi kaupassakävijöille WhatsApp-ketju nimeltä Kotivaje. Kun puristat viimeisen hammastahnaturauksen putilosta, käytät viimeisen vessapaperirullan loppuun tai vetelet pohjan näkyviin voipaketista, lähetä aiheesta viesti Kotivaje-ryhmään. Niin seuraava tyyppi taloudestanne, joka käy kaupassa, näkee heti, mitä tarvitaan – ja jos se olet sinä, et joudu heviosastolla harhaillessasi miettimään, mitäs kotoa puuttuikaan.

3. Valmistaudu viisi minuuttia. Vaikka kuinka väsyttäisi, tee itsellesi ystävän teko ja valmistaudu aamuun jo illalla. Ota esiin huomisen vaatteet valmiiksi alusvaatteista ja sukkiksista lähtien. Pakkaa laukkuun jo illalla tarvitsemasi tavarat, avaimet, hanskat sun muut. Lataa kahvinkeitin valmiiksi. Nopeutat aamutoimia huomattavasti ja vältät sen, että aamu alkaa hössöttämisellä.

4. Rauhoita makuuhuone. Sulje illalla kännykästä virta ja jätä puhelin keittiöön. Käytä herätyskellona kännykän sijaan vanhanaikaista patterikelloa (tai kahta, jos olet neuroottinen). Mielenrauhasi ei olennaisesti lisäänny Facebookin, Twitterin, Instagramin ja meilin tsekkaamisesta välittömästi herättyäsi.

5. Parempia työpäiviä. Kirjoita seuraavan päivän työlista kämmenenkokoiselle post it -lapulle ennen kuin lopetat päivän työt. Näin opit ennakoimaan ja päättämään, mitkä ovat seuraavan päivän 3–4 tärkeintä työtehtävää. (Muuta ei lapulle mahdu etkä enempää saisikaan aikaan.)

+ Anna rauhalle mahdollisuus. Kun joku kysyy, oletko kiireinen, vastaa aina kategorisesti: ”En ole.” Hoppuilun fiilis vähenee ja ihmisten kanssa juttelu on lähtökohtaisesti kaunis asia. Jos puhekumppanisi osoittautuu aikasyöpöksi lörpöksi, kysy itseltäsi: ”What would Saga Norén do? (Varmaan töksäyttäisi, että ”Minun pitää nyt mennä, minulla on tärkeämpääkin”.)

Täydennetään listaa yhdessä! Mitä konkreettisia keinoja sinulla on lievittää stressiä? Kerro kommenteissa. Poimimme osuvimpia vinkkejä Trendi-lehteen!

Neuvoista kiitos toimituksen zen-tyypeille ja Riikka Haikaraiselle.

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Itselleni paras stressilievitys on ystävien tapaaminen! Ja jos en ehdi heitä näkemään, soitan ainakin. Vaikka sitten matkalla töihin.

Nunnunen (Ei varmistettu)

Yritän ottaa joka ilta itselleni 10 minuuttia täysin vapaata aikaa ja hengähtää sohvalla sitten kun on saanut syötyä, mutta ei ole vielä nukkumaanmenoaika, ilman läppäriä, kännykkää, tehtävälistoja, työajatuksia tai listaa kotitöistä jne. Tietoisesti yritän "nollata aivot".

Julia44 (Ei varmistettu)

Kannattaa hyödyntää lapsiperheissä ruuanlaitossa isojen markettien tai ruokakauppojen ruokatiskiä, jos olet töissä sellaisen lähellä. Usein haen kotimatkalla esimerkiksi Stockmannin ruokatiskiltä lihapullia ja perunamuusia (lämmitettyä) sekä yhden rasiallisen raastetta tai salaattia mukaan. Se on terveellisempää kuin einesruuat ja maistuu taatusti! Ja voi kotiovella jo antaa lapsille muovipussin, että "syökääpä tästä". Itse ehtii vaikkapa istahtaa (tai tehdä jotain sadasta muusta hommasta, mitkä odottavat).

Mahdoton Nainen

Paitsi että tuohon kauppalistaan on kyllä parempiakin sovelluksia kuin Whattsapp.

Vierailija (Ei varmistettu)

Esim?

MuuMuu (Ei varmistettu)

En edes nykyisenä älypuhelinaikakautena näe, mikä vika on vanhassa kunnon paperisessa kauppalistassa jääkaapin ovessa. Siihen voi jokainen kirjoittaa, mitä tarvitsee.

Vierailija (Ei varmistettu)

Ei siinä mitään vikaa olekaan, mutta meillä joko mies tai minä menee suoraan töistä kauppaan. Usein työpäivän aikana tulee mieleen jotain mitä pitäisi kaupasta ostaa eikä siinä jääkaapin ovessa oleva lappu auta. Lisäksi olen äärimmäisen hajamielinen ja unohdan usein ottaa huolella kirjoitetun kauppalapun mukaan sinne kauppaan :D Puhelin on sentään yleensä mukana, se unohtuu nykyään koko päiväksi kotiin vain muutaman kerran vuodessa :)

Mahdoton Nainen

Esim. täältä löytyy listausta josta löytyy varmaan sopiva appi.

Jodelie
Mama-mammutti

Meillä käytetään Androidilla Bring-nimistä sovellusta kauppalistaan. Nopea ja helppo käyttää, etenkin tälleen kahden kodin elämässä kun voi luoda molempia koteja ajatellen erikseen puutelistat. Eikä tarvii kaupassa miettiä, mitäs oon jo ottanutkaan (tää on ehkä lähinnä väsyneen äiti-ihmisen ongelma), kun yhdellä napautuksella saa aina poistettua jo ostoskoriin päätyneet tuotteet! :)

Taina – Maaginen realismi

Pidä vapaapäivä. Siinä vaiheessa, kun alkaa töissä mennä höseltämiseksi ja ylikierrokset uhkaavat, niin ilmoitan esimiehelleni pitäväni vapaapäivän (ylityövapaa tai roikkuva joululomapäivä, aina on joku käyttämättä). Vapaapäivänä voi pestä pyykkiä, nukkua, mennä lenkille ja selvittää päänsä. Kun on päivän verran hoitanut elämäänsä järjestykseen ja foksoinut ajatuksiaan, niin voi taas töissäkin taistella kaaosta vastaan paremmin asein.

Unelmaharakka (Ei varmistettu)

Kun työpäivän jälkeen pääsee Bodycombat tunnille nyrkkeilemään ja potkimaan, niin kummasti stressi katoaa kun kuvittelet miten potkuilla tai iskuilla annat kyytiä inhottittaville työjutuille.

Markka
Marenkia ja neilikoita

Hyviä vinkkejä! :) ja hauskaa että sattumalta kirjoitin samasta aiheesta eilen blogipostauksen! Täältä voi siis käydä lukemassa mun vinkit: http://www.lily.fi/blogit/marenkia-ja-neilikoita/helpompaa-arkea

Nata - White Trash Disease

stressi helpottuu tekemällä listoja stressaavista asioista. itse kirjoitan IHAN KAIKEN kalenteriin. tällä hetkellä la ja su ovat varattu palaverille "remppa". pitkin viikkoa löytyy myös merkintöjä "vaihda rahaa kirppikselle", "osta maalia" ja muuta tärkeää. eipä tartte kelailla tekemättömiä asioita.

ikkiam
LUOMA

Itse lievitän stressiä liikkumalla. Mieli kevenee kun on hikoillu tunnin salilla, joogannut tai kiipeillyt. Aamureeni on uusin oivallukseni, jonka jälkeen työpäivä alkaa hymyillen :)
Seuraavana  testiin pääsee lounasjooga ;)

Toimitus
Toimitus

Aamuliikunta on mahtava asia! Tosin edellyttää joustavaa aikataulua - tai töihin ehtimisestä tulee stressi :)

Vierailija (Ei varmistettu)

Hyvin suunnitellut aikataulut. Liikunta, jos vain suinkin ehtii liikkua! Pyrin järjestämään aikaa ruuanlaitolle ja liikunnalle ainakin yhtenä päivänä viikossa. Kiireen keskellä juon rauhassa kupin kahvia tai käyn ulkona hengittämässä raitista ilmaa ja ryhdyn taas hommiin. Beetasalpaaja, jos stressi aiheuttaa fyysisiä oireita.

Kiti
Katso tarkemmin

Kärsin yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä, joten yletön stressaaminen on tuttuakin tutumpaa... Siksi olen yrittänyt opetella elämää helpottavia keinoja. 

1. Muistilaput/muistutukset.

Kirjoitan kaiken järjestelmällisesti ylös, niin ei tarvitse panikoida, muistaako vai eikö muista. Useimmiten muistaisi muutenkin, mutta se on psykologinen juttu, muistilappu helpottaa oloa.

2. Opettele sanomaan ei.

Kaikkea ei ehdi, jaksa tai kykene tekemään. Olen kiltti nyhverö ja haluaisin olla kaikille mieliksi, joten tuon pienen sanan opettelussa on ollut tekemistä.

3. Musiikki

Sellaisen musiikin kuuntelu, josta tulee hyvä mieli, vähentää stressiä aina.

 

iidami
Bambino

Pyrin käymään ruokiksella 20-30 min kävelylenkillä, varsinkin jos aamu on ollut stressiä ja hässäkkää. 

Katkaisee työpäivän kivasti, ja raitis ilma auttaa jaksamaan iltapäivän paremmin. Myös päänsäryt ovat vähentyneet.

Ja jos ei illalla kerkeä/hjaksa liikkua, onpahan tullut ulkoilua edes vähän :)

Anjuska
Ripaus elämäämme

Itseäni kun stressi kiristää, niin laitan saunan päälle. Vain itselleni. Laitan pesuhuoneen täyteen kynttilöitä ja saunalle vain tunnelmavalaistuksen päälle. Kiukaalle heitettävän veden sekaan tiputtelen ronskikaupalla eucaluptys- tippoja, päähäni laitan hoitoaineen ja pyyhkeen ja jalkani upotan vatiin, josta löytyy jalkakylpysuolaa. Saunan jälkeen linnoittaudun takkahuoneen nojatuolille, laitan vain lukuvalon päälle ja nakkaan lempilehden käsiini, jota lueskelenkin kaikella antaumuksella.

Tuolla keinolla ainakin omasta kehostani poistuu kaikki ylimääräinen stressi ja ahdistus :) Lisäksi olen myös todella tarkka hoitamaan asiat heti alusta loppuun, jos siis vain mahdollista. Tällöin mieli tai jääkaapin ovi eivät ole täynnä puolihoidettuja asioita.

Toimitus
Toimitus

Sauna <3

Tove Janssonin tytär

Pussailu ja puiden halailu.

Oranssinen

Kylpyamme.

Se olisi se paras tapa saada keho ja mieli asettumaan, rentoutumaan ja rauhoittumaan, eteeristen öljyjen hively väsyneellä kropalla ja niiden tuoksu väreilemässä ympärillä. Aivot narikassa, kevyttä kelluntaa, maksimissaan varvas liikkuisi laskiessaan vähän lisää kuumaa vettä.

Nykykodissa sitä ei tietenkään ole, koska se on (olevinaan) epätaloudellinen, epäekologinen ja epävaikkamitä.
Mutta se on ERITTÄIN stressiäpoistava ja rentouttava ja IHANA.

Niinpä kunnon ammeen puutteessa olen tätä kokemusta kaivatessani mm.

  • tukkinut kaikki kylppärin viemärit ja lillunut lattian ohuella vesipatjalla kunnes mies on rynnännyt sisään huutaen että takkahuone lainehtii.
  • taiteillut übernotkean itseni lasten vanhaan puhallettavaan uima-altaaseen
  • istunut lattialla tuplajätesäkin sisässä reunoista kiinni pitäen ja laskenut vettä säkkiin

Hätä keinot keksii :)

Marre V (Ei varmistettu)

YouTuben kissavideot ovat parasta lääkettä stressiin. Tosihifistelijä yhdistää videot oikean lemmikin paijaamiseen kotona lievittääkseen stressiä ja verenpainetta. Sylissä kehräävä kissa on pillereitäkin parempi serotoniinivaikuttaja.

PilviCloud
Pilvi Daily

Mielestäni stressaantuneena pitää antaa itselleen asioita anteeksi. Että tänään en ehkä pese kaikkia pyykkejä, tai että joudun ehkä perumaan jonkin tapaamisen. Niillekin löytyy varmasti aikansa, eikä stressaantunut mieli voi paremmin, jos suorittaa suorittamisesta päästyään. Kirjoittelinkin tänään sattumalta samasta aiheesta postausta, mutta kylläkin oireiden näkökulmasta. On se stressi ikävä tyyppi, kaikenlaista se saakin aikaiseksi. 

Kommentoi