Self help -kirjalla kohti onnea? 5 toimivaa opasta 5 eri ongelmaan

Toimitus

Self help -kirjoilla on nolo maine - ihan turhaan. Hyviä ja huonoja elämäntaito-oppaita on siinä missä hyviä ja huonoja romaanejakin.

Kaikki elämäntaito-oppaat eivät käsittele universumille kuiskailua tai superihmiseksi kasvamista, vaan osa ratkoo myös varsin arkisia ongelmia, oli pulma sitten turha kiire, sotkuinen koti tai esiintymisjännitys. 

Lilyn toimitus luki joukon menestyneitä elämäntaito-oppaita ja valitsi viisi oikeasti toimivaa kirjaa viiteen eri ongelmaan.

1. Stressaajalle, viivyttelijälle ja sille, jolla on aina liikaa tekemistä 

Mikä: Amerikkalaiskonsultti David Allenin menestyskirja Kerralla valmista (2001). 

Miksi: Allenin mukaan stressi syntyy mieltä kuormittavista keskeneräisistä asioista - olivatpa ne  työvelvollisuuksia tai vapaa-aikaan liittyviä unelmia. 

Meditaatioharjoitusten sijaan Allen esittelee organisointimenetelmän, jolla keskeneräiset asiat kerätään ja käsitellään niin, että pahinkin stressaaja oppii keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Pyrkimyksenä on tyyni ja selkeä mieli, jolloin tekeminen on paitsi tehokasta ja stressitöntä, myös nautinnollista.

Järjestelmää on tarkoitus soveltaa työn tai opiskelun lisäksi koko elämään, sillä myös vapaa-aika, terveys, koti ja ihmissuhteet aiheuttavat stressiä ja hallinnan tunteen puutetta.

Esimerkki kirjan opeista:  Kysy jokaisen eteen tulevan asian tai tehtävän kohdalla, pystytkö tekemään asialle mitään. Jos et, arkistoi se kirjassa esiteltyyn järjestelmään tai unohda koko juttu. Jos kyllä, kysy itseltäsi, kuluuko asian tekemiseen alle kaksi minuuttia. Jos kuluu, tee se heti.

 

2. Masennuksesta ja ahdistuksesta kärsivälle

Mikä: Stanfordin yliopiston emeritusprofessori David D. Burns kirjoitti 80-luvulla alan klassikkoteoksen Feeling Good: The New Mood Therapy, jossa esiteltiin kognitiiviseen käytösterapiaan perustuva menetelmä masennuksen hoitoon. Jatko-osa The Feeling Good Handbook (1999, päivitetty painos) tarjoaa apua niin masennukseen, ahdistukseen, fobioihin, paniikkihäiriöön, heikkoon itsetuntoon kuin ihmissuhdeongelmiinkin.

Miksi: Haihattelun sijaan kirja tarjoaa konkreettisia neuvoja omien tuntemusten tunnistamiseen, ymmärtämiseen ja käsittelyyn helposti ymmärrettävässä muodossa. Kirja antaa lukijalle  aktiivisen roolin, sillä se sisältää paljon itse täytettäviä taulukoita ja tehtäviä, joiden avulla kirjan antia on helppo soveltaa omaan tilanteeseen.

Esimerkki kirjan opeista: Opettele erottamaan oikeat ongelmat keksityistä, sillä vain oikeisiin ongelmiin voi löytyä ratkaisuja. Kurja olo ei johdu siitä, että "elämä on syvältä", vaan esimerkiksi siitä, että sait töissä ikävää palautetta. 

 

3. Ikuiselle laihduttajalle, joka on kokeillut jokaista dieettiä ilman pysyviä tuloksia

Mikä: Sophie ja Audrey Bossin kirja Beyond Chocolate (2006). Brittisisarukset ovat entisiä jojolaihduttajia, jotka keksivät tavan päästä eroon laihdutuskierteestä ja opettavat metodia nykyään työpajoissa ympäri Britanniaa.

Miksi: Kirja ei lupaa nopeaa ihmelaihtumista, vaan pysyviä ratkaisuja, joiden avulla voi sekä pysyä hoikkana että nauttia ruuasta vailla syyllisyyttä. Ikuinen laihduttaja tai tunnesyöjä tunnistaa takuulla itsensä kirjan sivuilta, ja luvassa on todennäköisesti oivallus jos toinenkin.

Kirjassa ei kerrota, mitä lukijan täytyy syödä voidakseen hyvin. Sen sijaan kirja pyrkii saamaan lukijan tietoiseksi tavastaan syödä ja ajatella sen sijaan, että yrittäisi noudattaa muiden sanelemia dieettejä tai ahmisi ajattelemattomasti. Kirja antaa joukon konkreettisia neuvoja, joiden avulla voi opetella uudenlaisen, terveemmän suhtautumistavan ruokaan, liikuntaan ja omaan itseen. 

Esimerkki kirjan opeista: Moni yrittää tajuamattaan ratkaista ongelmia tai pahaa oloa syömisellä. Kun tunnet halua ahmia tai syödä silloin, kun et ole nälkäinen, anna itsellesi lupa syödä, kunhan maltat minuutin. Käytä tuo minuutti sen miettimiseen, mitä tunnet syömishimon lisäksi. Yritä antaa tunteelle nimi: onko se tylsistymistä tai stressiä? Saatat huomata, että minuutin kuluttua et enää tunne himoa syödä, vaan keksit tilanteeseen paremman ratkaisun.

 

4. Naiselle, joka haluaa edetä urallaan, mutta silti nauttia elämästä

Mikä: Mireille Guilianon kirja Nainen ja työelämän taito (2009). Ranskalainen Guiliano työskenteli pitkään kymmeniä luksusmerkkejä kattavan LVMH-konsernin johtotehtävissä. Vuonna 2004 hän julkaisi menestyskirjan Ranskattaret eivät liho.

Miksi: Guiliano pyrkii kirjassaan olemaan lukijalle mentori, kokeneempi kollega, joka jakaa vinkkinsä työelämässä pärjäämiseen nimenomaan naisen näkökulmasta.

Kirja ei ole piinkova bisnesopas, vaan se sisältää Guilianon ajatuksia oman alan löytämisestä, oman brändin rakentamisesta, työpukeutumisesta, edustamisesta ja toimivasta työympäristöstä. Jo Ranskattaret eivät liho -kirjasta tuttu tasapainon, tyylikkyyden ja elämästä nauttimisen filosofia huokuu läpi myös tämän kirjan sivuilta: kirjassa on vinkkejä siihen, kuinka työelämässä luovitaan tyylillä ja kuinka työpäivänkin keskellä pysähdytään nauttimaan hetkestä, jotta elämä ei ole vain viikonloppujen odottamista.

Esimerkki kirjan opeista: "Onko puhelimeen vastaaminen ja tekstiviestien kirjoittaminen muiden läsnä ollessa osa brändiäsi? Niin tekemällä paljastat jotain itsestäsi sekä tyylistäsi ja tavoistasi."

 

5. Sille, joka haluaa olla onnellisempi (mutta ei halua muuttaa maalle, erota puolisosta tai lähteä vuodeksi Intiaan henkistymään)

Mikä: Entisen lakimiehen, nykyisen newyorkilaisen tietokirjailijan Gretchen Rubinin kirja The Happiness Project (2009) sai alkunsa, kun kirjoittaja oivalsi, että "päivät ovat pitkiä mutta vuodet lyhyitä." Eli elämä valuu helposti hukkaan.

Miksi: Muuta elämäsi muuttamatta elämääsi. Kirjailija keskittyy vuoden 12 kuukautena elämän eri osa-alueisiin (kuten energisyys, parisuhde, raha, asenne) ja tekee arkisia tehtäviä, joiden on tarkoitus lisätä hänen onnellisuuttaan. Esimerkiksi näin: "Tutustu kolmeen uuteen ihmiseen." "Älä tee asioita saadaksesi niistä kiitosta vaan siksi, että nautit niiden tekemisestä." "Ilmaannu paikalle." 

Rubin nivoo tutkimustiedon omaan projektiinsa kiinnostavasti - ja taitavan amerikkalaisesti popularisoiden. Myös blogissa http://happiness-project.com/

Esimerkki kirjan opeista: "Kun haluat saada aikaan pysyvän muutoksen, älä aseta tavoitetta vaan tee päätös. Tavoite saavutetaan (ja unohdetaan sen jälkeen), päätös pidetään."

 

Teksti: Eeva Kolu ja Kati Toivanen, jotka tuntevat olevansa tehokkaampia, onnellisempia ja terveempiä kuin ennen kirjojen lukemista. Ihan totta.

 

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiitos vinkeistä!
Self Help-kirjoissa on just se, että on vaikee löytää siitä kirjamerestä niitä helmiä roinan seasta kun juuri kukaan ei myönnä lukevansa niitä eikä niistä siksi vinkkailla samaan tapaan kun muista kirjoista.

Kati Toivanen
Kaksi-nolla

Niinpä. Ja jos ei kestä eteeristä huruilua, sisäisen jumalattaren etsintää ja muuta yhtä häröä, ei tee mieli yleensä edes avata self help -kirjaa. Minä voin suositella lämpimästi esimerkiksi tuota Happiness Projectia.

Vierailija (Ei varmistettu)

Otsikosta tuli mieleen heti Eckhart Tollen New Earth. Suosittelen!

Kommentoi