Tee ite: Rentouttava hartiahieronta

Toimitus

Onko kultasi tai ystäväsi jumissa? Ei enää kauan. Hieroja Miikka Männistö näyttää takuuvarmat ja helpot niksit hartiahierontaan.

 

1. Etsi hyvä asento

 

Pyydä hierottavaa istumaan selkänojattomalle tai matalaselkäiselle tuolille pöydän eteen ja nojaamaan otsallaan käsiä vasten.

Psst! Telkkarihieronta ei hyödytä mitään. Jos hierottava istuu selkä suorassa, hänen hartiansa eivät rentoudu eikä niitä voi hieroa. Jos taas hierottava makaa vatsallaan sängyllä, pää on vinossa, mikä aiheuttaa jännityksiä. Lisäksi pehmeä alusta saa alaselän mutkalle.

 

2. Lämmittele lihakset

Lorauta käsiin sen verran mitä tahansa öljyä tai perusvoidetta, että saat ihosta otteen mutta kätesi eivät hankaa hierottavan ihoa kipeästi. Hierojat käyttävät usein neutraalintuoksuista valkoöljyä.

Lämmittely ennen hierontaa on yhtä tärkeää kuin lämmittely ennen urheilusuoritusta: ilman sitä lihaksiin voi tulla pieniä, revähdyksen tapaisia vaurioita.

 

3. Tee laajoja liikkeitä

Yleensä päätetyöläisillä jumiutuvat hartialihakset, mutta pelkästään niiden hierominen ei riitä. Liikkeet on hyvä ulottaa vähintään lavoista olkapäihin ja niskaan.

Hieromiseen ei tarvitse voimaa. Päinvastoin liian kovat otteet voivat aiheuttaa lihaksissa vastajännityksen. Jos kätesi ovat pienet, voit hieroa esimerkiksi olkapään laajoja lihaksia osissa, ensin etupuolelta ja sitten takapuolelta. Pyydä aina toista kertomaan, jos hieronta sattuu.

Psst! Miikka näyttää videolla peukalokikan, jonka avulla kädet eivät väsy helposti.

 

4. Rentouta olkapäät pihtiotteella

Hyviä hierontatekniikoita ovat venyttävät sivelyt sekä pihtiote. Katso ja opi!

 

5. Sivele kaulan lihaksia

Kaulan lihaksia voi hieroa parhaiten siten, että hierottava makaa selällään pää hierojan sylissä. Pään alle kannattaa sujauttaa tyyny, jotta vartalo on vaakatasossa eivätkä kaulan lihakset ole jännityksessä. Jos hierot miestä, varo satuttamasta aataminomenaa.

 

Psst! Tässä asennossa kannattaa kokeilla myös kallonpohjahierontaa. Painele sormenpäillä kevyesti kallonpohjan, niskan ja takaraivon aluetta.

 

6. Lopettele pyyhkeellä

Aseta pikkupyyhe hierottavan selälle. Painele selkää ja rentouta lihaksia pyyhkeen läpi pihtiotteella. Älä anna pyyhkeen liikkua iholla, sillä se käy kipeää. Samalla saat puhdistettua ylimääräiset öljyt iholta.

Perinteinen taputtelu olkapäältä toiselle ei ole olennainen osa hierontaa. Lopetusliikkeen tehtävänä on rentouttaa hierottuja lihaksia ja herätellä toinen siihen, että hieronta lähenee loppuaan.

 

+ Lepoa hieronnan jälkeen

 

Hierottavan pitää levätä ja välttää urheilua loppuilta, jotta hieronnasta syntyvät lievät tulehdukset pääsevät paranemaan ja lihakset palautuvat. Siksi mahdollinen vastapalvelushieronta kannattaa jättää seuraavalle päivälle.

Kiedo hierottavaan kaulaan lämmin huivi ja päälle pitkähihainen paita, ettei kaulaan tule vetoa.

 

Jos kivut jatkuvat pitkään eivätkä helpota kotihieronnalla, kannattaa mennä ammattihierojalle. Hän vinkkaa myös keinoja välttää jumiutumista.

 

Teksti, kuva ja videot: Päivi Lehtomurto

Hierottavana: Kati Toivanen

Asiantuntija: koulutettu hieroja Miikka Männistö, Helsinki

P.S. Unohdimme sulkea radion, joten taustamusiikkina soi radion soittolista, hups. Pisteet sille, joka tunnistaa ensimmäisenä taustalla kuuluvat biisit.

P.P.S. Tällä kertaa loppuhuomautuksista ei näköjään tule loppua, mutta emme malta olla muistuttamatta tehokkaasta taukojumpasta ja kasvojumpasta. Lily, rentouden asialla!

Share

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Loistava juttu! Pitänee katsoa videot tarkkaan.

Testattu nyt kahteen kertaan, toimii todella hyvin!

Kommentoi