Voiko ruokavaliomuutoksilla päästä eroon iho-ongelmista?

Ladataan...
Toimitus

Ihon voi saada hehkumaan syömällä. Poimi nämä tuotteet kaupan ja apteekin hyllystä, kun haluat eroon yleisimmistä iho-ongelmista.


Ongelma 1: Kuiva iho

Kosteuta vitamiineilla ja vedellä

Suomen talvi ei tee hyvää iholle. Ulkona ilma on kylmää ja kuivaa, sisällä keinotekoisesti lämmitettyä. Vaikka kuinka lotraisi voidetta, monen iho punoittaa, hilseilee ja tuntuu kiristävältä.

Talvella ihmiset myös syövät eri tavalla kuin kesällä.

”Moni lohduttaa itseään pimeään aikaan pikaruualla, jossa on paljon hiilihydraatteja. Se pahentaa ihon kuntoa”, sanoo kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman Lääkärikeskus Astrikselta.

Jep. Käytännön kokemus sanoo, että kroissanttiaamiainen, lasagnelounas ja sipsi-illallinen harvoin saavat ihon loistamaan. Syy: hiilarit häiritsevät ihon kollageenin tuotantoa, ja silloin iho kuivuu ja ohenee.

Mitä sitten kannattaisi syödä, jos kärsii kuivasta ihosta? Voiko ruualla kosteuttaa ihoa? Kyllä voi, Pakeman vastaa.

”Tärkeintä on varmistaa, että kehossa muodostuu tarpeeksi kollageenia. Se on tukikudos, joka pitää yllä ihon kosteustasapainoa, ja sen muodostumiseen voi vaikuttaa itse.”

Kollageenia ei synny ilman C-vitamiinia. Se taas ei varastoidu kehoon, ja siksi C:tä pitää tankata monta kertaa päivässä. Täytä siis kaappisi hedelmillä, marjoilla ja vihanneksilla. Sekä ihon että ympäristön parasta ajatteleva kuluttaja suosii sesongissa olevia hedelmiä ja vihanneksia – ja jos mahdollista, kotimaisia.

”Ei esimerkiksi ole järkeä syödä talvella ulkomaisia mansikoita. Ruuan kuljettaminen kaukaa on epäekologista ja voi näkyä myös iholla. Ulkomaisten marjojen säilöntäaineet aiheuttavat monille allergista ihottumaa.”

Myös A-vitamiini parantaa kollageenin tuotantoa ja pitää yllä ihon kosteustasapainoa. Sitä saa oransseista ja keltaisista vihanneksista, kuten porkkanasta ja bataatista. Vitamiinien lisäksi kollageenin muodostuminen vaatii proteiinia, jota saa tehokkaimmin lihasta, kalasta ja kananmunista.

Viime vuosina luontaistuotekauppoihin ja apteekkeihin on ilmestynyt pitkä rivi kollageenijauheita ja -tabletteja. Ravintoterapeutti ei niistä innostu.

”Tärkeintä on ruoka. Ei auta, jos yhdellä kädellä heittää naamaan lisäravinteita ja toisella epäterveellistä ruokaa”, Pakeman sanoo.

Joillekin lisäravinteille ravintoterapeuttikin nyökkää hyväksyvästi. D-vitamiinilla on antioksidanttinen vaikutus, ja se estää ihoa kuivumasta. Lisäksi se on tärkeää myös hampaiden ja luuston hyvinvoinnille. D-vitamiinia kannattaa sen vuoksi napsia purkista talvella, jolloin sitä ei saa auringosta.

Lisäksi pitää muistaa vanha kunnon vesi.

”Sitä olisi hyvä juoda vähintään kaksi litraa päivässä, jotta keho ja iho eivät kuivahda. Jos pelkän veden litkiminen tuntuu tylsältä, joukkoon voi lisätä luomusitruunan viipaleita tai mintun oksia”, sanoo luonnonmukaisen kauneuden asiantuntija Katja Kokko.

Kun pakkanen ja täysillä puhaltava sisälämmitys saavat ihon paitsi hilseilemään myös halkeilemaan, Kokko kehottaa tankkaamaan omega 3 -rasvahappoja. Niitä saa muun muassa rasvaisesta kalasta, kuten lohesta, sekä hamppu- ja rypsiöljystä.

”Rasvahapot ovat tärkeitä kaikille, mutta auttavat erityisesti kuivaa ja halkeilevaa ihoa. Ne tepsivät myös ihottumiin ja vahvistavat heikkoja kynsiä ja hiuksia.”
 

Ongelma 2: Nopeasti vanheneva iho

Tankkaa rasvaa, vältä sokeria

Tämä tulee uutisena useimmille meistä: ruualla on suuri vaikutus ihon ikääntymiseen. Siksi ravintoaineet voivat toimia tehokkaampana anti-age-hoitona kuin satojen euron seerumit.

”Ihon pitää saada tarpeeksi rasvaa. Rasvoja on kammottu vuosikymmeniä, ja se näkyy varsinkin naisten iholla. Monien iho on jo kolmekymppisenä kuin ohutta kreppipaperia”, kliininen ravintoterapeutti Pakeman sanoo.

Ihon kannalta tärkeää on syödä muun muassa neitsyt­oliiviöljyä ja -kookosöljyä, avokadoa, saksanpähkinöitä ja rasvaista kalaa. Vähärasvaiset maidot, jogurtit ja juustot Pakeman kehottaa jättämään hyllyyn.

Ravintoterapeutti kannustaa myös valitsemaan luomua aina kun mahdollista. Se ei ole pelkästään arvovalinta, vaan näkyy myös naamassa – monien iho kun puskee lisäaineet ulos ihottumana ja tulehduksina.

Lisäaineiden lisäksi Pakemanin mustalle listalle joutuu sokeri. Ravintoterapeutti sanoo tunnistavansa vastaanotollaan paljon karkkia ja leivonnaisia popsivat asiakkaat tummista silmänalusista ja veltosta ihosta.

”Sokerihiirien iho on usein eloton ja löystyy nopeasti. Syynä on se, että valkoinen, teollisesti prosessoitu sokeri tuhoaa elimistössä vitamiineja ja muita ravintoaineita. Sokeri vähentää kollageenin tuotantoa”, Pakeman kertoo.

Tämä lausunto sattuu, varsinkin meitä, joiden käsi hamuaa säännöllisesti irtokarkkipussia. Onneksi ravintoterapeutti antaa muitakin keinoja huolehtia ihon kunnosta.

”Kannattaa liikkua säännöllisesti, mieluiten ulkona raikkaassa ilmassa. Liikunta tehostaa aineenvaihduntaa, ja happi auttaa poistamaan kuonaa ja bakteereita kehosta. Siksi ne heleyttävät ihoa”, Pakeman neuvoo.

Jos haluaa pitää ihon hehkuvana, tiukka fitness-elämäntyyli kannattaa unohtaa. Jatkuva raju treeni lisää vapaiden happiradikaalien määrää verenkierrossa ja luo kehoon stressitilan.

”Viime vuosien kova treenibuumi näkyy jo nuortenkin naisten ihossa. Samoin on ammattiurheilijoilla. Monilla olympiatason urheilijoilla on kuiva, ennenaikaisesti ikääntynyt iho ja näppylöitä”, Pakeman sanoo.
 

Ongelma 3: Näppylät

Kokeile maidotonta elämää

Suun ympärille ja leukaan ilmestyy hormoninäppyjä, ja hiljalleen röpelö leviää koko naamaan. Lääkärin diagnoosi: aikuisiän akne. Tujuun lääkekuuriin turvautumisen sijaan vaiva saattaa helpottaa ruokavalion muutoksella.

Luonnonmukaisen kauneuden asiantuntija Katja Kokko suosittelee aknesta kärsiviä vähentämään maitoa, sokeria ja viljaa ruokavaliossa. Kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman on samoilla linjoilla etenkin maidon suhteen.

”Myös vaihdevuosi-ikäisillä naisilla on aknea. Syynä voi hyvinkin olla maito, joka on pitkälle manipuloitu aine. Ja kun maidosta tehdään juustoa ja jogurttia, niihin pannaan vielä uusia lisäaineita.”

Monille lisäaineista seuraa ruuansulatusongelmia. Yksi oireista on laktoosi-intoleranssi. Myös hormoni- ja immuniteettijärjestelmät voivat heikentyä, ja iho reagoi siihen näppylöillä, sanoo Pakeman.

Hän kehottaa vaihtamaan lehmänmaitotuotteet mantelimaitoon ja luomuvuohenjuustoon, muttei suosittele soijamaitoa. Geenimanipuloitua soijamaitoa voi hänen mukaansa olla vaikea erottaa luonnollisesta. Lisäksi soija voi joillakuilla sekoittaa estrogeenin tuotantoa.

Viljan syöntiä ravintoterapeutti suosittelee vähentämään samasta syystä kuin maitotuotteiden.

”Nykyvilja on pitkälle prosessoitua. Erityisesti vehnä aiheuttaa monenlaisia ruuansulatuskanavan ongelmia. Ne näkyvät iholla ihottumina, hilseilynä, tulehduksina, aknena ja kutinana. Vehnän sijaan kannattaa kokeilla kvinoaa, hirssiä, tattaria ja kauraa”, Pakeman vinkkaa.

Katja Kokko vannoo myös nestemäisen silican eli piin nimeen.

”Pii auttaa suolisto-ongelmiin, kuten turvotukseen. Aknen taustalla on usein ruuansulatusongelmia. Jos vatsa paisuu kivistäväksi palloksi ruokailun jälkeen, suolistossa on todennäköisesti jotain häikkää”, Kokko sanoo.

Hän vinkkaa syömään myös inkivääriä ja kurkumaa.

”Molemmissa on antioksidantteja. Ne parantavat ruuansulatusta ja ehkäisevät tulehduksia.”

 

Ongelma 4: En tahdo muuttaa kaikkea

Aloita pienestä

Maitokahvia litkivää pastan- ja karkinsyöjää ravintoterapeutin ja luomukauneusgurun ohjeet alkavat helposti hengästyttää. Kaikki meistä eivät ole valmiita panemaan ruokavaliotaan kokonaan uusiksi. Mistä pienistä valinnoista ruokakaupassa kannattaa aloittaa, jos haluaa syömisen näkyvän ihossa positiivisesti?

Ravintoterapeutti Pakemanin vastaus tulee kuin hevi-osaston hyllyltä.

”Osta avokadoa, josta saa hyvää rasvaa, ja appelsiinia tai muita sitrushedelmiä, joista keho imee C-vitamiinia. Ostoskoriin kannattaa latoa myös kotimaisia omenoita, joiden kuoretkin ovat täynnä ravintoaineita.”

Lisätään listalle vielä yksi ostos: nukahtamista helpottava kamomillatee. Hyvä uni kaunistaa.

 


Kiinnostaisiko lukea lisää huippujuttuja kauneusaiheista? Tilaa Trendi tästä!

 

Teksti: Jenna Kämäräinen
Kuvat: Jenni Holma



Lue myös nämä:
 
Kimmoisa iho, kiiltävä tukka - testasimme 7 tapaa käyttää kookosöljyä

Oudoimmat ruokatrendit 2016

 

 

 

Share
Ladataan...

Kommentit

CougarWoman
CougarWoman

Lisäisin chia-siemenet hyvänä omega-3:n lähteenä, niitä on helppo sujauttaa aamupuuroon/jogurttiin/smoothieen. Sisältävät myös proteiineja ja kuituja. Niistä voi esim. mantelimaidon ja marjojen kanssa tehdä myös tuorepuuroa :) 

Ja makuvesien listalle myös (ohuet) kurkunviipaleet mintun tai sitruunan asemesta, varsinkin kesällä ihanan raikas vaihtoehto. 

 

Nunukka-Liina (Ei varmistettu)

Miksi haastatellaan huuhaa-ravintoterapeuttia? Kuka vain voi olla ravintoterapeutti ja sanoa mitä vain. Missä tieteellinen tutkimus ja näyttö, oikea tieto? Eikö jo tarpeeksi moni aknen kanssa painiva joudu kuulemaan täysin typeriä huomautuksia suklaan syönnistä jne.

MuuMuu (Ei varmistettu)

"Monille lisäaineista seuraa ruuansulatusongelmia. Yksi oireista on laktoosi-intoleranssi."

Ei nyt pahalla, mutta eikö jutun kirjoittajalle tullut yhtään mieleen tarkistaa näitä väitteitä? Ihan jo arkijärjelläkin pitäisi tajuta, että ei laktoosi-intoleranssi johdu lisäaineista, vaan on nisäkkäiden normaalitila imeväisvaiheen jälkeen. Se johtuu siitä, että laktaasia (entsyymi, joka hajottaa laktoosia eli maitosokeria) koodaava geeni lakkaa toimimasta aikuisella. Geenin hereillä pysymisestä seuraava laktoosin sietokyky on uudempi, karjataloudessa eläville ihmisille hyödyllinen mutaatio.

Hemmuli (Ei varmistettu)

Toimituksen juttujen taso on laskenut kyllä todella alas. Näistäkin asioista olisi saatavana tutkimukseen perustuvaa tieteellistä tietoa, mutta sen sijaan on päätetty haastatella ainoastaan kokemusasiantuntijoita.

MuuMuu (Ei varmistettu)

Tämä on yksi iso syy, miksen tilaa tai lue naistenlehtiä: vaikka esim. Trendissä on välillä hyviäkin juttuja (erityisesti kolumnistit ovat usein tosi hyviä ja oivaltavia), tällaiset jutut ovat lähes loukkaavia. Että pidetäänkö meitä naisia niin helvetin tyhminä, että tällainen menee meille läpi?

Toimitus
Toimitus

Hei kaikki kommentoineet, ja kiitos palautteestanne. Jutun tuoreimpaan Trendin numeroon kirjoittanut toimittaja on kokenut tekijä, joka valitsi asiantuntijat juttuun ammatillista harkintaansa käyttäen. Totta on, että erityisesti nykyaikana luotettavan asiantuntijatiedon roolia ei voi liikaa painottaa – kiitos siis, että annoitte meille siitä tärkeän muistutuksen.

Pidämme sen mielessä, sillä Trendin jokaisessa numerossa on vakiopalstalla hyvinvointiaiheita. Sekä niissä että tällaisissa silloin tällöin ilmestyvissä isommissa jutuissa kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että ruoka-aiheisissa jutuissa käytetään asiantuntijoina ravitsemusterapeutteja ja muita yliopistokoulutuksen saaneita ravitsemusasiantuntijoita.

Kommentoi

Ladataan...