Ladataan...
Toimitus

 

Simat ja munkit, serpentiinit ja ilmapallot, kuohuviinit ja ylioppilaslakit. Joulua pidetään perinnejuhlana, mutta todellinen perinnejuhlien kuningas on tietysti vappu. Ainakaan toimituksen jäsenille vappu ei tule ilman aivan tiettyjä puitteita ja perinteitä:

Valpuri-kissan nimipäiväkestit
”Vappu ei olisi vappu ilman ystäväni kissan, Valpurin, perinteisiä nimipäiväkemuja. Illan kaavaan kuuluvat ystävän paistamat munkit ja se, ettei vieraiden paljoudesta paniikkikohtauksen saanut juhlakalu poistu vaatehuoneesta illan aikana. Tänä vuonna juhlatunnelmaa uhkasi vakava kriisi: ystävä meinasi, ettei tällä kertaa viitsi paistaa munkkeja.  Aika näyttää, ottiko ystävyytemme kolauksen kieltämättä aika kovasanaisista vastalauseistani. Tärkeintä on silti lopputulos: munkkeja paistetaan.” –Raisa, toimitussihteeri

Suomen Turku
”Olen monena vappuna laittanut herätyskellon soimaan, jotta ehdin alkaa juoda vappuboolia tarpeeksi aikaisin. Nyt, kun työelämä rajoittaa hankalasti aamukahdeksalta ryypiskelyä, olen joutunut tekemään kompromissin ja poksauttamaan pullon auki vasta noin kolmelta iltapäivällä. Turun vaput ovat vaihtuneet Helsingin perinteisiin: tämä on neljäs vuosi, kun kutsun ystäväni paistamaan munkkeja kotiin. Väitän silti, että Turussa on Suomen paras vappu. Opiskelijavaput alkoivat aina Trivial Perseet -tapahtumalla, jossa suunnistettiin ympäri kampusaluetta ja juotiin aina sen värisiä shotteja, millä Trivial Pursuit -pisteellä oltiin. Vappuaattona mikään ei tunnu niin juhlavalta kuin katsoa Taidemuseon mäen huipulta, kun tuhannet ihmiset laittavat kello kuudelta valkoisen lakin päähän ja skoolaavat.” –Julia, tuottaja

Pakkolakki
”Ensimmäisenä opiskelijavappuna laskin ylioppilaslakkini ylpeänä päähän tuhansien muiden opiskelijoiden kanssa Espalla. Yhteenkuuluvuuden tunne oli suuri ja halasin ystävääni niin riemuissani, että lakkini tipahti maahan. Kun käännyin nostamaan sitä maasta, sitä ei näkynytkään enää missään! Haravoimme lähiympäristöä, mutta lakkia ei löytynyt. Hetken aikaa harmitti, mutta juhlat onneksi jatkuivat. Kaksi seuraavaa vappua juhlin ilman lakkia, mutta sitten annoin periksi – ja kävin ostamassa uuden lakin.” –Pauliina,graafikko

Sima, edes sinnepäin-versiona
”Olin viime kevään vaihdossa maassa, jossa vappua ei juhlittu, ja vapun lähestyminen aiheuttikin harmaita hiuksia. Onneksi meitä oli useampi suomalainen samaan aikaan vaihdossa, joten saimme lyhyellä aikataululla juhlat pystyyn. Meillä oli jopa simaa, ei ihan perinteistä, mutta sinnepäin.” –Johanna, toimitusharjoittelija

Mikä on oman ystäväpiirisi paras vappuperinne?


Rattoisaa vappua!

Kuva: A-lehtien kuva-arkisto.

Share
Ladataan...

Ladataan...
Toimitus

On jokseenkin tavallista, että muotisuunnittelijat poseeraavat omien muotitalojensa mainoksissa. Hieman epätavallisempaa sen sijaan on se, että suunnittelija mainostaa kilpailevan muotitalon tuotteita. Nyt näin on tapahtumassa, sillä Givenchy pestasi ensi syksyn mainoskampanjansa tähdeksi Donatella Versacen, kertoo Fashionista.

Givenchy-suunnittelija Riccardo Tisci julkaisi tällä viikolla Instagram-tilillään esimakua muotitalon ensi syksyn mainoskampanjasta. Kuvassa suunnittelijan kanssa poseeraa italialaismuotitalo Versacen pääsuunnittelija Donatella Versace. Givenchy Family -nimellä kulkevan kampanjan kuvat ovat Instagram-tietojen mukaan ottaneet Mert Alas ja Marcus Piggot, ja sen tyylillisestä puolesta vastaa Carine Roitfeld. Vaikka asetelma kuulostaakin melko harvinaiselta, löytyy muodin lähihistoriasta myös toinen vastaava tapaus: vuonna 2008 Victoria Beckham nimittäin toimi Marc Jacobsin mainoskampanjan tähtenä.

Givenchy-kampanja jatkaa muotimaailmassa viime sesonkeina näkynyttä arvomainonnan trendiä: sen sijaan, että muotitalot hakisivat mainoskasvonsa mallimaailmasta tai Hollywoodin seurapiireistä, mainoksissa halutaan nyt korostaa erilaisia persoonia. Kuluvana keväävä esimerkiksi Célinen mainoskasvona toimi 80-vuotias kirjailija Joan Didion, ja Givenchyn mainoksissa poseerasi 47-vuotias Julia Roberts.

Teksti: Laura Paananen, joka toivoisi näkevänsä vieläkin enemmän tämän kaltaisia mainoksia, joissa pääosaan nousevat mielenkiintoiset ja persoonalliset naiset

Lähde: Fashionista

Kuva: Riccardo Tisci Instagram

 

Share

Ladataan...
Toimitus

Myös Ralph Laurenin näytösraportit siirtyvät jatkossa pois Style.comin alta.

 

Muodin ajankohtaisia uutisia maailmalle kattavasti tuuttaava Style.com kokee pian melkoisen remontin. Vogue uutisoi sivuston muuttuvan syksyn tullen luksustuotteita myyväksi nettikaupaksi.

Style.comin omistaa mediajätti Condé Nast, joka on aiemmin tunnettu lähinnä julkaisutoiminnastaan. Innostus yllättävään uudistukseen on Condé Nastissa saattanut syntyä nettikauppa Net-a-Porterin viime vuonna menestyksellä lanseeraamasta Porter-lehdestä, joka yhdisti onnistuneesti toisiaan tukevat printti- ja onlinesisällöt.

Uudistuksen myötä Style.comissa myydään muutakin kuin muotia, sillä sivuston on tarkoitus palvella niin Voguen, Vanity Fairin kuin GQ-miestenlehdenkin lukijoita.

”Mahdollinen asiakaskuntamme on suurempi kuin yhdenkään kilpailijan, ja se takaa meille etulyöntiaseman”, toteaa Condé Nast tiedotteessaan.

Vaikka muotiviikkoraportointi nyt Style.comissa loppuukin, ei muodin ystävien silti tarvitse olla huolissaan. Sivuston runsas muotisisältö siirtynee nimittäin syksyllä jenkki-Voguen alla toimivalle Voguerunway.com-sivustolle.

Teksti: Laura Paananen, joka lataa nyt melkoiset odotukset klassikkoasemaan nousseen Style.comin korvaajalle.

Lähde: Vogue UK

Kuva: All Over Press

 

Share

Pages