Ladataan...
Toimitus

CV eli ansioluettelo on pääsylippusi työhaastatteluun. Mutta mitä siinä tulisi olla? Pitääkö listata kaikki työt ja koulutukset mansikanpoimijasta työväenopiston kursseihin vai keskittyä vain viime vuosien työkokemukseen? Me kerromme.



1. Kuva

Kuva erottaa sinut työnhakijoiden massasta. 

 

2. Oma tarina

Koosta CV:n alkuun ytimekäs, noin 4–5 virkkeen tarina omasta erityisosaamisestasi ja työkokemuksestasi. Mieti hakemaasi paikkaa ja korosta tarinassasi kyseiseen työtehtävään liittyviä ansioita. 

Olen markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija. Tunnen markkinoinnin strategiset mahdollisuudet ja osaan soveltaa niitä tehokkaasti käytännössä. Olen esimerkiksi urallani tehnyt...

 

3. Ydinosaaminen

Listaa 4–7 työn osa-aluetta, joissa olet vahvoilla, ja lisää joukkoon myös erityisosaamisesi. Muista muokata listaa jokaisen uuden työhakemuksen kohdalla.

Kumppani- ja kanavamarkkinointi, PR ja sosiaalinen media, tapahtumajärjestäminen...

 

4. Työkokemus

Aloita aina tuoreimmasta työkokemuksesta. Avaa myös työtehtäviäsi, sillä pelkkä nimike ei vielä kerro kokemuksestasi. Kun nimeät edeltäviä työpaikkojasi, listaa myös saavutuksiasi kyseisessä toimessa. Kesätyöpaikkoja ja muita lyhytkestoisia töitä voi niputtaa yhteen esimerkiksi asiakaspalvelukokemukseksi.

Markkinointipäällikkö Firma Oy:ssä: Vastuunani oli digitaalisten kanavien hallinnointi, mm. verkkosivujen kehittäminen...

 

5. Koulutus

Mikäli olet vastavalmistunut, eikä sinulla juuri ole työkokemusta hakemaasi tehtävään, voi koulutuksen kirjata cv:hen ennen työkokemusta. Tällöin kannattaa avata koulutuksen sisältöä, kertoa yhteistyöprojekteista ja esimerkiksi lopputyön aiheesta. Listaa aina oppilaitoksen nimi, tutkintonimike, pää- ja sivuaineet sekä opiskeluvuodet.

European Diploma in Marketing, International Institue 20082012...

 

6. Lisätaidot

Kielitaito ja it-osaaminen olisi hyvä löytyä jokaisesta CV:stä. Lisäksi voit listata mahdollisia suorittamiasi kursseja ja vapaaehtoistöitä. Varsinkin jos työkokemusta ei ole vielä paljon tai välissä on ollut pidempiä pausseja, kurssit ja vapaaehtoishommat kertovat aktiivisuudestasi. 

suomi  äidinkieli
englanti 
– erinomainen, työkielenä vuosia
ruotsi 
– erinomainen...

 

7. Suosittelijat

Muista aina kysyä suosittelijoilta lupaa, ennen kuin annat heidän yhteystietonsa työhaussa eteenpäin. CV:n loppuun voi myös kirjoittaa suosittelijoiden kohdalle ”yhteystiedot saatavana pyydettäessä”.

 

+ Muista avata pitempiä aukkoja 

Oletko ollut työttömänä tai vanhempainvapaalla? Kerro se CV:ssä. Rekrytoijaa kiinnostaa, mistä aukot johtuvat. Työttömyyden voi ilmaista esimerkiksi ”aktiivisena työnhakuna”.

 

Teksti: Anne Kantola
Kuva: Riikka Kantinkoski

 

Juttu perustuu Lilyn työelämätapahtumassa pidettyyn Manpowerin puheenvuoroon.Puhujina paikalla olivat Saara Kujansuu ja Virpi Mäentaus.

 

Lisää puhetta työelämästä:
TUNNELMIA TRENDIN TYÖELÄMÄILLASTA ELISAN BLOGISSA 
Haastattelussa työelämäesikuvamme Linda Liukas
Valkoisen talon naisten vinkit työpaikalla jyrätyiksi tulleille

 

Ladataan...

Ladataan...
Toimitus

”Mallivapaata aluetta”. Näin lukee uusimman britti-Voguen kannessa. Lehti mainostaa, että numeron muotijutuissa nähdään mallien sijaan ”oikeita naisia”.

Vogue on ajan hermoilla. Yhä useampi muotimerkki käyttää nykyään näytöksissään ja kampanjoissaan ammattimallien sijaan ”oikeita naisia”: J.Crew’n ensi kevään malliston vaatteita esittelivät New Yorkin muotiviikoilla merkin työntekijät ja heidän ystävänsä ja sukulaisensa. Vetementsin stailisti Lotta Volkova kävelee itse merkin näytöksissä, ja H&M herätti huomiota syyskampanjallaan, jossa esiintyi erikokoisia ja -ikäisiä naisia – sekä malleja että ”oikeita naisia”.

Ei-ammattimallien suosiminen on reaktio aikamme feministiseen keskusteluun, jossa vaaditaan, että muotimaailma laajentaa kauneuskäsitystään. Se on tietysti myös tehokas tapa muotimerkeille erottua joukosta ja lisätä myyntiä.

Ilmiössä on paljon hyvää. On mielestäni positiivista, että lehdissä, mainoksissa ja näytöksissä nähdään erilaisia naisia, jotka tekevät kiinnostavia ja tärkeitä asioita ja joita ei ole valittu kantamaan vaatteita vain sen takia, että he ovat kauniita (sillä kun mallin ammattia pysähtyy ajattelemaan, onhan se absurdia, että on olemassa työ, jossa työntekijän arvo määritellään vain hänen ulkonäkönsä perusteella, eikä välitetä siitä, mitä hän ajattelee).

Ilmiö myös herättää kysymyksen: olisiko maailma parempi paikka, jos muodin kuvastossa näkisi vain ”oikeita naisia”?
 

Väitän, että olisi – mutta silloin ”oikean naisen” käsitettä pitää laajentaa. Se, että mallit korvataan ”oikeilla naisilla”, ei nimittäin ole täysin ongelmatonta.

”Mallit eivät koskaan ole saaneet minua tuntemaan itseäni huonoksi, sillä olen ymmärtänyt, ettei heidän ole tarkoituskaan edustaa minua”, kirjoittaa The Guardianin toimittaja Hadley Freeman tuoreessa kolumnissaan.

Aiemmin Freeman koki, ettei hänen tarvinnut vertailla itseään malleihin – olivathan mallit jotenkin mystisesti eri ”lajia” kuin hän. Vaikka Freeman ei näytä mallilta, hän ajatteli, ettei hänen tarvitsekaan. Mutta nyt Voguen sivut ovat täynnä hänen ”oman lajinsa” edustajia, jotka kaikki näyttävät laihemmilta, kauniimmilta ja menestyneemmiltä kuin hän, he aiheuttavat hänelle enemmän paineita kuin ammattimallit.

Kuka tahansa tavis ei nimittäin kelpaa muotimaailmassa ”oikeaksi naiseksi”. Suurin osa esimerkiksi Voguen valitsemista naisista sopii seuraavaan kuvaukseen: valkoinen, hoikka ja menestynyt, pari heistä on jopa ex-malleja. Muotilehtien ”oikeat naiset” eivät saa olla lihavia tai muotimaailman tunkkaisten kriteerien mukaan rumia.
 

Vaikka suunta on siis oikea, paljon on vielä tehtävissä. Vasta sitten, kun muotikuvissa näkyy oikeasti kaikennäköisiä ja -kokoisia naisia, joiden ajatuksillakin on merkitystä, voi muotimaailma taputtaa itseään olalle. Vasta sitten, kun kaikenlaisia töitä tekevät ja myös työttömät naiset kelpaavat muotilehtien ”oikeiksi naisiksi”, ja muotitaloissa suunnitellaan muunlaista muotia kuin vain S-kokoisten päällä hyvältä näyttäviä vaatteita, voimme puhua monimuotoisesta muotimaailmasta.

 

Teksti: Mia Frilander, joka on sekä Trendin ja Lilyn muotiassistentti että malli, mutta vakuuttaa olevansa tästä huolimatta myös ihan ”oikea nainen”, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Kuva: All Over Press. Oikeita ihmisiä” J.Crewn ensi kevään näytöksessä. 



LUE MYÖS:
 
EI ENÄÄ ERILLISIÄ JA TYLSIÄ XXXL-MALLISTOJA - KIVAT VAATTEET KUULUVAT KAIKILLE!
 
KUKA SAA KÄYTTÄÄ RASTOJA?

 

 

Ladataan...

Ladataan...
Toimitus

Viime vuosien ysärimuodin nousukaudella olemme nähneet niin levisten, napapaitojen kuin choker-korujenkin paluun. Mutta nyt ysäri on melko lailla nähty, ja 2000-luvun muoti alkaa tehdä nousuaan (off-shoulder-topit, puhumme teistä). Onko nollari tyyliensä puolesta uhka vai mahdollisuus?
 

Näitä emme halua nähdä enää ikinä:

Christina Aguilera 


Matalalantioiset housut. Kenen mielestä ne olivat mukavat päällä edes milleniumin aikoihin?

Puntit sukissa. Mielellään valkoisissa tennissukissa (katso alempana fruittarit-kappale). 

Fedora-hatut. Edes Pharrel Williams ei saa tätä huopapäähinettä toimimaan. 


 

Näille voisimme lämmetä uudestaan:

Paris Hilton ja Nicole Richie


Velour. Ihanan pehmeää ihoa vasten. Velourtakissa ei haittaisi lähteä lähikauppaankaan.

Sporttiset lökärit. Ne eivät olleet tuulihousut, mutta niiden kahiseva kangas mukaili sporttista ulkomuotoa. Täydellisen rennot housut, jotka sopivat Suomen ilmastoon!

Huivit. Jokaisella oli ainakin yksi pashmina-huivi kaapissa, osalla kaapit pursusivat erivärisiä huitulahuiveja. Kaipaamme huiveja takaisin kesäiltoihin ja viileisiin sisätiloihin!

 

Näitä emme muistaneet:

Fruittarit. 2000-luvun taitteen tyyli, jossa pukeuduttiin sinisiin farkkuihin ja valkoisiin tennareihin (mielellään Lacostet). Tyyli oli erityisesti suosiossa miesten keskuudessa, ja fruittareiden inpiraation lähde oli jalkapalloilijoilla. David Beckhamin raitatukka-vaihe.

Maastokuosi. Camo-bikinit, reisitaskuhousut, hupparit, topit. Maastokuosi oli 2000-luvun musta. 

Limenvihreä. Myönnä, tämä kirkkaan vihreä näkyi myös sinun vaatekaapissasi ja sisustuksessa. 

 

Lindsay Lohan 

Teksti: Anne Kantola, joka alkaa saman tien etsiä sitä täydellistä velour-kotiasua.
Kuvat: All over press 

 

 

Ladataan...

Pages