Ladataan...
Tyylitietotoimisto

Jokakeväinen Met Ball on epäilemättä yksi vuoden kiinnostavimmista muotitapahtumista. Kyseessä on New Yorkissa sijaitsevan Metropolitan Museumin ja Voguen yhteistyössä järjestämä tilaisuus, jossa juhlitaan Costume Instituten kesän erikoisnäyttelyn avajaisia. Viime vuonna teemana on Alexander McQueen ja suuren suosion saavuttanut Savage Beauty -näyttely. Tänä vuonna vuoron saavat Elsa Schiaparelli ja Miuccia Prada.

Toukokuussa avautuva Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations -näyttely pyrkii avaamaan kahden italialaissuunnittelijan, ehkä hieman yllättävääkin, suhdetta ja samankaltaisuutta. Näyttely on jaoiteltu seitsemään eri teemaan, jotka pureutuvat molemmille suunnittelijoille tyypillisiin piirteisiin. Vaikka Schiaparellin uran kulta-aika sijoittuukin 1900-luvun alun vuosikymmeniin, löytyy hänen urastaan monia yhtymäkohtia Miuccia Pradan uraan. Tämä muodostaa lähtökohdan, jonka ympärille on kerätty näytteille yli 90 pukua, asustetta ja valokuvaa. Näyttelyä täydentämään on toimitettu kirja sekä tuotettu Baz Luhrmannin ohjaama elokuva.

Elokuvassa Miuccia Prada käy kuviteltua keskustelua Elsa Schiaparellin kanssa. Prada esiintyy elokuvassa omana itsenään, kun taas Schiaparellin roolissa nähdään Judy Davis. Elokuva toimii muun näyttelyn tukena, samalla avaten sen eri teemoja. Elokuvan lisäksi Baz Luhrmann on toiminut näyttelyn taiteellisena neuvonantajana, joten luvassa on varmasti erittäin mielenkiintoinen kokonaisuus.

Schiap: “I enjoy creating for the woman who, no matter what her years, wears my clothes with the poise of youth.”

Prada: “I hate the idea that you shouldn’t wear something just because you’re a certain age.”

Schiap: “One [has] to sense the trend of history and precede it.”

Prada: “For me, it’s important to anticipate where fashion is heading.”

Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations -näyttely aukeaa yleisölle 8. toukokuuta, mutta sitä ennen muotiväki pääsee juhlimaan näyttelyä Met Ball -juhlissa. Toukokuun 7. päivänä kannattaa pysytellä verkon äärellä, sillä juhlia edeltävä punainen matto näytetään nyt ensimmäistä kertaa livelähetyksenä Metropolitan Museumin sivujen kautta. Lähetys alkaa kello 01.00 Suomen aikaa, mutta mikäli muoti kiinnostaa, on lähetys varmasti valvomisen arvoinen.

Mikäli kesälomamatkasi tänä vuonna sijoittuu New Yorkiin, on tämä näyttely varmasti visiitin arvoinen. Näyttely on avoinna elokuulle asti. Vaikka muoti ei itsessään kiinnostaisikaan, kannattaa Metropolitan Museum muutoinkin liittää matkaohjelmaan, sillä sieltä löytyy vaikka millä mitalla mielenkiintoista nähtävää.

Kuvat: Fashionista, oikeudet omistaa Metropolita Museum of Art.

Share

Ladataan...
Tyylitietotoimisto

Muotiuutisrintamalla on tällä viikolla ollut erityisen hiljaista -jos nyt ei lasketa mukaan Betsey Johnsonin konkurssia- siksi nyt onkin hyvä tilaisuus muistutella siitä, miten pysyt ajantasalla uutisista, kun niitä on taas kerrottavana.

Tyylitietotoimisto löytyy listattuna sekä Bloglovinista että Blogilistalta. Molemmat linkit löytyvät sivupalkista, mutta tässä vielä muistutuksena:

Tyylitietotoimisto Bloglovinissa.

Tyylitietotoimisto Blogilistalla.

Mikäli uteliaisuus kasvaa, voit myös seurata Tyylitietotoimistoa Twitterissa ja Instagramissa:

Tyylitietotoimisto Twitterissa @TTTLaura.

Tyylitietotoimisto Instagramissa @tttlaura_p.

Tässä vaiheessa Tyylitietotoimisto toivottaa kaikille hyvää Vappua! Olkaa iloisia, juhlikaa kohtuudella ja syökää paljon munkkeja ;)

Skål!

PS. Kannattaa pysyä linjoilla myös viikonlopun aikana, sillä luvassa on juttua toukokuussa New Yorkissa Metropolitan Museumissa avautuvasta Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations -näyttelystä.

Share

Ladataan...
Tyylitietotoimisto

Tuoreimmassa britti-Ellessä pohdittiin muodin ja internetin välistä suhdetta. Artikkeli nosti esiin muodin -jokseenkin- muuttuneen kentän, ja avainsanaksi sen demokratisoitumisen. Enää muotinäytökset eivät ole pienen piirin suljettuja tilaisuuksia, sillä internet on osaltaan avunnut niiden ovia kaikille muodin nälkäisille. Uusia kokoelmia ja tapahtumia pääsee tutkailemaan reaaliajassa Twitterin ja Instagramin kautta. Sivustot, kuten Style.com, julkaisevat kokoelmat -kuvien ja arvostelujen kera- tuoreeltaan paikanpäältä. Enää ei tarvitse odotella kuukausi tolkulla, nähdäkseen mitkä kokoelmat muotieditorit päästävät tarkkojen seulojensa läpi lehtien sivuille. Kaikki on ulottuvillamme, kunhan vain avaamme tietokoneemme internet-selaimen. 

Eksklusiivisuus on edelleen osa muodin kiehtovaa maailmaa, mutta internetin ja sosiaalisen median tuoma muutos on silmiinpistävä. Yksi merkittävä tekijä, ja tämän internet-vallankumouksen sanansaattaja, on Nick Knight. Valokuvaajana tunnetuksi tullut Knight aloitti uransa 1980-luvulla valokuvaamalla skinhead- alakulttuuria Englannissa. Projektin tuloksena syntyi Knightin ensimmäinen valokuvakirjajulkaisu Skinheads. Kuvatessaan kirjaansa, Knight huomasi kuinka tärkeässä roolissa vaatteet ja tyyli ovat, erityisesti alakulttuureissa, mutta myös ihmiselämässä ylipäänsä. Vaatteet ovat keino, jolla ihminen voi määritellä paikkaansa yhteiskunnassa, viestiä asioita itsestään ja paikastaan sosiaalisessa ympäristössä. Vaatteet ovat yksi keino, jolla ihminen muokkaa omaa minä-kuvaansa.

Nick Knight on aina ollut visionääri. 2000-luvulla Knight onkin tullut tunnetuksi SHOWstudio -sivustonsa kautta erityisesti muotivideo-ohjaajana. Idea SHOWstudion taustalta sai alkunsa jo melko aikaisessa vaiheessa Knightin uraa. Nick Knight ymmärsi valokuvatessaan vaatteita ja muotia, että lopputuloksena syntyneet valokuvat eivät ikinä kertoneet katsojalle sitä todellisuutta, jonka hän kuvatessaan näki. Vaatteet on tarkoitettu nähtäväksi kolmiuloitteisina ihmisten päällä. Niitä kuuluu katsella liikkeessä, sillä vasta silloin ne todella heräävät eloon. Tämän idean pohjalta syntyi SHOWstudio, joka tarjosi Knightille mahdollisuuden toteuttaa visionsa muotivideoiden kautta.

SHOWstudion perimmäinen toiminta-ajatus on toimia alustana uudenlaisille tavoille esitellä ja avata muodin maailmaa ja kulisseja. SHOWstudio haluaa mennä pintaa syvemmälle ja samalla koetella rajoja. Uudenlaiset teknologiat eivät ole SHOWstudiolle este, vaan haaste. Ei siis olekaan ihme, että SHOWstudio on juuri se paikka, joka esittelee ensimmäisen Instagram -muotieditorialin. Viikonlopun aikana toteutetut kuvaukset kuvasi tietenkin Nick Knight. Kommentoinnista vastasi Alexander Fury. Furyn kommentit toivat esiin mielenkiintoisia yksityiskohtia, sekä editorialissa käytetyistä vaatteista ja koruista, mutta myös muodin historiasta. Furyn ilmiömäinen asiantuntijuus toi editorialiin piristävän lisän, joka raotti muodin kulisseja taas hieman lisää.

Sosiaaliseen mediaan sijoittuva muotieditorial on näyte siitä, kuinka muoti on kaikkien ulottuvilla, ja kuinka jokainen voi tulla/olla osa sen laajaa kenttää. Tämän editorialin toteuttivat huippuammattilaiset, mutta epäilemättä se on hakenut inspiraationsa valveutuneelta blogikentältä ja sosiaalisen median edelläkävijöiltä. Vaikka muodin kenttää edelleen hallitsevatkin annawintourit ja kumppanit omista norsunluutorneistaan, on tämä SHOWstudion tempaus osoitus siitä, että paljon, ja merkittäviä asioita, tapahtuu myös siellä 'ruohonjuuri' tasolla. Ollaan siis kaikki rohkeita, innovatiivisia ja käytetään hyväksemme näitä sosiaalisen median meille suomia työkaluja. Pienestäkin ideasta voi syntyä jotain suurta.

Kuvat: Nick Knight/SHOWstudio.

Share

Pages