Ladataan...
Tyylitietotoimisto

H&M:n Ann-Sofie Johansson ja Catarina Midby. Kuva: H&M

Hei taas, pitkästä aikaa! Tein tuossa taannoin Trendin nimissä pienen pikavisiitin Tukholmaan ja ajattelin nyt kertoa myös tällä omalla tontillani, että mistä tuossa reissussa oli oikein kysymys!

Matkan tarkoituksena oli siis tutustua H&M:n torstaina lanseerattavaan Conscious Exclusive –mallistoon. Nyt jo neljättä kertaa toteutettava mallisto juhlistaa ja keskittyy erityisesti ympäristön kannalta ystävällisempiin ja kestävämpiin materiaaleihin.

Malliston taustoista H&M:n Tuhkholman showroomilla kertoivat ketjun pääsuunnittelija Ann-Sofie Johansson sekä Conscious Exclusive -malliston materiaaleista vastaava Catarina Midby. Joten pidemmittä puheitta, mennään itse asiaan!

---

Malliston inspiraatiotaulu.

Idea Conscious Exclusive –mallistoille syntyi vuonna 2012 kun H&M:n pr-vastaava matkusti Los Angelesiin tutkimaan yhteistyömahdollisuuksia julkkisstailistien kanssa. Saldona reissusta jäi käteen selkeä viesti: kysyntä ympäristön kannalta kestävämmistä materiaaleista valmistetuille juhla-asuille oli valtaisa. Niinpä H&M päätti laittaa tuumasta toimeen ja näin sai alkunsa Conscious Exclusive -mallistot.

Tämän keväisen malliston teemaksi valikoituivat maailman eri kulttuurit. Vaikutteita on haettu muiden muassa japanilaisesta pukuperinteestä, afrikkalaisista heimokulttuureista sekä Intiasta. Malliston kokonaisilme pysyy monikulttuurisista lähtökohdista huolimatta erittäin koherenttina ja juhlavana, sillä onhan kyseessä nimenomaan juhlavaatemallisto.

Pääosassa Conscious Exclusive –mallistossa ovat kuitenkin ympäristön kannalta ystävällisemmät materiaalit. Luomumenetelmin tuotettujen kankaiden lisäksi mallistosta löytyy muiden muassa kierrätettyä polyesteria ja sademetsä sertifioitua Tencelia, joka viskoosin tavoin valmistetaan selluloosasta. Ann-Sofie Johansson ja Catarina Midby kertoivat, että malliston suunnittelu alkoikin jo miltei kaksi vuotta sitten, sillä materiaalien hankintaprosessi vaati paljon aikaa ja työtä.

Kierrätysmuovista valmistettuja paljetteja ja ruotsalaista luomunahkaa.

Suurin osa mallistossa käytetyistä kankaista on kehitetty yhteistyössä H&M:n eri tuotantotahojen kanssa. Vaikka monet malliston materiaaleista valmistetaan Aasiassa, jossa sijaitsee osa maailman edistyneimmästä tuotantoteknologiasta, on H&M huomioinut kokoelmassa myös lähituotannon tärkeyden. Mallistossa käytetty luomunahka onkin peräisin ruotsalaiselta luomutilalta. Uusia tuttavuuksia mallistossa sen sijaan ovat luomusilkki sekä kierrätysmuovista valmistetut paljetti- ja helmikoristeet.

Koska kyseessä ovat pienissä erin saatavilla olevat ja osittain vaikeasti tuotettavat materiaalit, pysyy Conscious Exclusive -mallisto siitä syystä toistaiseksi melko pienenä ja (nimensä mukaisesti) hyvin eksklusiivisena projektina. Huomionarvoista on kuitenkin se, että myös muut valmistajat ja muotimerkit ovat heränneet tuotannoissaan kestävän kehityksen tärkeyteen ja kiinnostuneet H&M:n kehittelemistä ekologisista materiaaleista ja teknologioista.

Mallisto esillä H&M:n Helsingin showroomilla.

Ann-Sofie Johanssonin henkilökohtainen suosikki.

Ja entäs sitten se itse mallisto? Luvassa on erittäin juhlavaa ja formaalia menoa, pienellä särmällä varustettuna. Vahvimmaksi esitykseksi mielestäni nousi “nurinkurisella” tekniikalla toteutettu jakardi bomber-takki (yllä), joka myöhemmässä epävirallisessa juttutuokiossa paljastui myös Ann-Sofie Johanssonin suosikiksi. Myös kauniit juhla- ja cocktail-mekot jatkoivat vahvalla linjalla, samoin kuin japanilaisesta kimonosta inspiroitunut musta näyttävä haalariasu. Aivan jokapäiväiseen käyttöön ei mallisto sellaisenaan oikein taivu, mutta sehän ei tietysti ole tämän kokoelman ideakaan. Tarkoituksena kun on nimenomaan tarjota jopa punaisille matoille sopivaa juhlavaatetta.

Ann-Sofie Johansson esittelee malliston mekkoa. Kuva: H&M

Vaikka Conscious Exclusive –mallisto pysyneekin toistaiseksi volyymiltään suhteellisen pienenä, pyrkii H&M ottamaan tulevaisuudessa uusia ekologisempia teknologioita ja materiaaleja käyttöönsä myös aikaisempaa laajemmassa mittakaavassa. Ann-Sofie Johansson kertoikin, että pienet erikoismallistot toimivat samalla eräänlaisina testikenttinä ja antavat ketjulle paljon tietoa siitä, mitä kaikkea ekologisista materiaaleista oikein voidaankaan valmistaa. Eikä sovi unohtaa H&M:n valikoimista nyt jo pysyvästi löytyvää Conscious-tuotesarjaa, joka koostuu ekologisemmista materiaaleista valmistetuista vaatekaapin perustuotteista.

Kaiken kaikkiaan mielestäni onkin erittäin positiivista, että H&M:n kokoinen ketju ottaa vastuuta myös ympäristöasioista. Matkaa täydellisyyteen toki vielä on, mutta askeleet oikeaan suuntaan ovat jo löytyneet! Vielä kun muutkin ketjut seuraisivat perässä!

Conscious Exclusive –mallisto saapuu myyntiin valikoiduihin H&M-myymälöihin ja nettikauppaan 16.4.

PS. Tällä viikolla kannattaa seurata myös Toimituksen blogia, jossa myöhemmin lisää aiheesta!

Kuvat: H&M (mainittu) & Laura Paananen

Share