Miten välttää turhautuminen ruokakaupassa? / How avoid the supermarket rage?

3.10.2016

Hip hei se on torstai!

Tämän blogikirjoituksen aihe on muhinut mielessäni jo jonkin aikaa, mutta ensin ajattelin, että kamalan tylsää ja marttamaista. No toisaalta, blogin alkuperäinen nimi oli hieman tätimäinen Ninnun niksit ja ekassa postauksessani uhosin haastaa Niksi Pirkan, joten ihan blogin teeman ohi ei mennä. Viimeistään viime viikon alussa käydyn ruokapöytäkeskustelun jälkeen varmistuin, että postaukselleni saattaa olla kysyntää. Keskustelu käsitteli ruokaostosten aiheuttamaa päänvaivaa: Mitä ihmettä sitä kokkaisi illalla ja mitä ruokatarvikkeita ostaisi kaupasta? 

 

Uskokaa tai älkää: Ruokaostokset eivät ole aiheuttaneet minulle hampaiden kiristelyä enää vuosiin.

Siispä kuulkaa kaikki te ruokakauppaketutuksesta tai selittämättömästä K-supermarket-kammosta kärsivät, vaikerruksiinne on vastattu! Jos noudatat seuraavaa niksiä kirjaimellisesti, lupaan, että et enää ikinä löydä itseäsi itkemästä S-marketin hyllyjen välistä miettien, mistä aineksista saisi räävittyä kokoon illan aterian vaan ruokaostokset sujuvat tästlähin kuin tanssi (etenkin, jos ostoskärryä työnnellessä laitat vielä napit korville ja groovaavan soittolistan soimaan Spotifysta):

Ninnun niksi nro 7: Tallenna puhelimesi muistiinpanoihin ostoslista, joka kattaa kaikki viikoittain käyttämäsi ruoka-aineet. Ennen uutta ostosreissua, tallenna puhelimeesi kopio ostoslistastasi, josta olet poistanut kaikki, mitä et tällä kertaa aio ostaa. Säilytä alkuperäinen ostoslista, jota voit käyttää hankalien ostosreissujen tukena aina ja ikuisesti, Bon appetit!

 

 

Esimerkki omasta ostoslistastani:

Tomaatti

Paprika

Porkkana

Parsakaali

Pinaatti

Lehtikaali

 

Avokado

Banaani

Omena

Lime

Chili (tuore)

Uudet perunat

Bataatti

(Kevät)Sipuli

Mustapippuri

Basilika

Sambal Oelek -maustekastike

Valkosipulitahna

Inkivääritahna

Soijakastike

muut mausteet

Papuja

Kikherneitä

Linssejä

Tofu

Soija(kookos)jogurtti

Kaura- tai soijamaito

Vegaanijuusto

Hummus

Kaurahiutaleet

Kauraleipä

Täysjyväriisi

Ohra- tai tattarihiutaleet

Täysjyväohra

Täysjyväriisijauho

Cashewpähkinä

Saksanpähkinä

Kuorimaton manteli

Maapähkinävoi luomu sokeriton (suolattu)

Kookosöljy

Oliiviöljy

Rypsiöljy

Pellavansiemenöljy

Kookosmaito

Kaurakerma

Suomalaisia pakastemarjoja: mustikka, puolukka, mustaherukka

Kahvi

Purkkaa


 

Nöyrä mielipiteeni on, että originaalista listasta kannattaa tehdä pitkä, sillä täten se toimii tiukan ostostelun tullen ideapankkina ja mahdollistaa aivojen heittämisen narikkaan ruokamarketissa. Itse pidän huolta siitä, että kaikkia listan aineksia löytyy aina kaapista. Voi kuulostaa hurjalta määrältä ruokaa ja onhan se, mutta listallani olevista ruokatarvikkeista saa kehiteltyä kymmenittäin uusia ruokalajeja ja niiden variaatioita sekä voi olla varma siitä, että kaapissa on aina aineksia, joiden makumaailmat sopivat yhteen.

 

Löytyykö sinulta ostoslista vai shoppailetko appeesi fiilispohjalta? 

 

Ragettomia ruokaostoksia!

 

Bisous, Niina 

Ota yhteyttä: niinamariavblog@gmail.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin'Blogipolku

 

 

Summary in English:

Yippee it's Thursday!

 

I’ve held the idea of this blog post in my head for a while, but I warn you, this post can be terribly boring, but really useful. 

 

You know the feeling: you’ve no idea what to cook or what to buy from the supermarket, but still need to eat something. Believe it or not: I haven’t stressed about doing the groceries for years.

 

If you follow my life hack literally, I promise that you'll never ever again find yourself crying in between supermarket shelves, wondering what ingredients you should buy to make something to eat tonight. Making groceries will go like dancing (especially if you’ll put Spotify’s grooviest playlist on while pushing your shopping cart):

 

Ninnu’s life hack no. 7: Make a grocery list which covers all of your weekly food ingredients in your phone's notes. Before doing your grocery, save a copy of that list from which you have removed all that you don’t need to buy this time. Save also the original list so that you can use it later on whenever you’ll have hard time to discover what to eat, Bon appetit!

 

An example of my shopping list:

Tomato

Paprika

Carrot

Broccoli

Spinach

Kale

 

Avocado

Banana

Apple

Lime

Chili (fresh)

 

New potatoes

Sweet potato

(Spring) onion

 

Black Pepper

Basilica

Sambal Oelek -sauce

Garlic paste

Ginger paste

Soy sauce

other spices

 

Beans

Chickpeas

Lenses

Tofu

 

Soy yoghurt

Oat or soy milk

Vegan cheese

Hummus

 

Oatmeal

Oat bread

Whole grain rice

Barley or buckwheat

Whole grain rice flour

 

Cashews

Walnuts

Almonds

Peanut butter (salted)

 

Coconut oil

Olive oil

Rapeseed oil

Flaxseed oil

Coconut milk

Oat Cream

 

Finnish frozen berries: blueberry, lingonberry, black currant

 

Coffee

Chewing gum

 

My list is quite long but still I'll try to have all of these ingredients always in my fridge. Might sound a loads of food but the advantage is that you’ll never need to think about what to buy or cook because you’ll know that there’s tens of foods that you can make with these ingredients and the tastes fit together.

 

Do you have a grocery list or do you prefer impulse purchases?

 

Bisous, Niina

niinamariavblog@gmail.com

FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin'Blogipolku

 

Share

Kommentoi