Vihan tunteen käsittely – 2 vinkkiä

Aika ajoin ihmissuhteet aiheuttavat päänvaivaa ja kielteisiä tunteita. Joku saa sinut suuttumaan, loukkaa sinua, pettää luottamuksesi, toimii epäreilusti tai käyttäytyy töykeästi sinua kohtaan. Tässä postauksessa kerron pari keinoa, joita itse käytän laannuttaakseni akuutteja vihan, ärtymyksen, loukkaantumisen tai katkeruuden tunteita toista kohtaan. Nämä keinot perustuvat toisen asemaan asettumiseen ja auttavat sinua tulemaan myötätuntoisemmaksi muita kohtaan. Jos olet jo tutustunut mindfulnessiin eli tietoisuustaitoihin (lue lisää täältä), olet saattanut törmätä näihin harjoituksiin.

 

 

Vihan tunteen käsittely – 2 harjoitusta

  1. Kuvittele toinen henkilö pieneksi lapseksi. Lapselle on takuuvarmasti vaikeampi olla vihainen, ja lasta kohtaan on yleensä helpompi tuntea empatiaa ja lämpimiä tunteita. Näet ehkä ärsyttävän henkilön nyt kirkkaammin ihmisenä, jolla on käytöksestään huolimatta kaipuu tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi, ja jolla ei välttämättä ole karttunut keinoja ilmaista sitä. Olipa tämä totta tai ei, tämän harjoituksen avulla helpotat omia negatiivisia tunteitasi, ja pystyt suhtautumaan tilanteeseen asiallisemmin ja viileämmin.
  2. Pohdi kaikkia kymmeniä, satoja ehkä jopa tuhansia syitä, miksi henkilö saattaa käyttäytyä niin kuin käyttäytyy. Kaikki ei pyöri oman napasi ympärillä. Ehkä ystävä, joka ei vastaa viesteihin käy parhaillaan läpi rankkaa elämän vaihetta, ja Whatsapp-keskusteluun osallistuminen tuntuu ylivoimaiselta. Bussissa sinua tönäissyt henkilö saattoi olla ajatuksissaan tai jäniksen selässä; ehkä hän sai juuri kuulla olevansa irtisanottu, ei ole nukkunut lainkaan edeltävänä yönä tai on pahasti myöhässä työhaastattelusta. Väsyneinä, kiireisinä ja stressaantuneina mukavatkin ihmiset saattavat vaikuttaa välinpitämättömiltä.

Harjoitusten tarkoitus on vähentää negatiivista tunnesidettä ko. henkilöön, keventää omaa tunnekuormaasi ja lieventää esimerkiksi suuttumuksen tunnetta riitatilanteessa. On selvää, että jos joku kohtelee sinua jatkuvasti huonosti, pelkillä myötätuntoisilla mielikuvilla leikittely ei johda suoraa käytännössä mihinkään. Paitsi toivottavasti siihen, että omat tunteesi viilenevät, ja voit toimia hieman harkitummin ja välttää tekemästä tai sanomasta jotakin, mitä ehkä katuisit myöhemmin. Tilanteesta riippuen, on tärkeää osata vetää jämäkästi omat rajansa: ottaa loukkaus puheeksi, vähentää yhteydenpitoa tai katkaista välit.

”Vihan toistuva kokeminen tai päivittäinen ilmaiseminen vain lisää vihamielisyyttä, eikä auta vihan kanavoimisessa. Tyynnyttämisen ja rauhoittamisen opettelu on hyödyllistä, jos kärsii jatkuvasta vihamielisyydestä. Viha onkin erityisen vaativa tunne; sitä on voitava ja osattava ilmaista tarvittaessa. Toisaalta sitä pitäisi olla purkamatta hallitsemattomasti, lietsomatta lisää ja juuttumatta siihen liian pitkäksi aikaa.” Lähde: Suomen Mielenterveysseura

 

 

Lue lisää tunnetaidoista ja tunteiden säätelystä Suomen Mielenterveysseuran sivuilta ja näistä postauksista:

Ilkeä, veemäinen kommentti – mitä vastaisin? 10 vinkkiä

Terapeuttinen kirjoittaminen - Apua ahdistukseen

Kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja eli miten säädellä pahaa oloa?

Musiikki, psykologia ja aivot

8 + 1 Luonnon hyvinvointivaikutusta

Miten selättää paska fiilis? 11 vinkkiä pahan päivän varalle

 

Oletko löytänyt joitakin toimivia keinoja käsitellä vihan tunnetta tai muita negatiivisia tunteita? Olivatko em. harjoitukset tuttuja entuudestaan?

Hyvää ja iloista keskiviikkoa sinne!

Bisous, Niina

 

unepetitelife@gmail.com | FB: Une petite life | IG: @unepetitelife

Share

Kommentit

Millie's
Randomilla

Olen monesti harjoittanut tuota kakkoskohtaa ja tämän vuoksi mua on sanottu yliempaattiseksi tai liian kiltiksi ihmiseksi, mikä kuulostaa musta ihan järjettömältä. Hyviä vinkkejä molemmat mun mielestä :)

Niina Maria V.

Oon samaa mieltä, että empatian kokeminen (ja empaattiseen suhtautumiseen pyrkiminen) ikävästi käyttäytyviä ihmisiä kohtaan ei tee ketään liian kiltiksi!! Tottakai jos ei osaa vetää omia rajojaan, ja sietää rajattomasti huonoa kohtelua, niin se menee ylikiltteyden puolelle. Kiva, että tykkäsit ja kävit kommentoimassa :) Ihanaa viikonloppua!

vilhelmiinah
VILHELMIINA H.

Hyviä vinkkejä! Itsellekin, jos joskus - todella harvoin - tulee suututtua lähimmäisille. Tuntemattomille en osaa olla koskaan edes töykeä, mutta huonon päivän sattuessa lähimmäisilleni saatan purkaa omaa tuntoa, mutta sekin tapahtuu niin harvoin. Ehkä olen elämänkokemusten kautta oppinut, että vihanpito kenellekään ei auta yhtään mihinkään, ei helpota oloa. Jos sisäinen olo on itsellä huono, silloin kannattaa vaan olla yksin, miettiä ja tehdä asioita jotka saavat olon taas hyväksi - omalla kohdalla se on luonnossa lenkkeily. :)

Niina Maria V.

Hyviä pointtejä, kiitos! :) Luonnossa lenkkeily on kyllä ihan parasta lääkettä moneenkin asiaan, teen ite samaa :)! Ihanaa viikonloppua sinne ja kiitos kommentista!

Minä kö
Minä(kö?)

Hyvä kirjoitus! :) Itse yritän ajatella miksi kyseisellä ihmisellä on paha olo/mieli. Koitan lähestyä ymmärryksen kautta tilannetta. (Onnistuu usein vasta alkutunnemylläkän jälkeen :D)

Niina Maria V.

Toi on hyvä keino! :) Ja joo, jos tunteet on kovin kuumana, niin ei kyllä heti onnistu kovin ymmärtäväinen tai empaattinen suhtautuminen, mutta siksi voikin olla hyvä vetäytyä tilanteesta ja rauhoittua ensin vähän ennen kuin toimii :D ja kiva että tykkäsit & kommentoit! Ihanaa viikonloppua!

Reettanaakka (Ei varmistettu)

Erinomaisia vinkkejä!

Niina Maria V.

Kiitos, onpa kiva kuulla ja mukava, kun kommentoit :)! Hyvää sunnuntai-iltaa sinne!

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.