Minä, sisällöntuottaja?

Ladataan...
The Variety Show

Osallistun perjantaina 13. päivä Kirkkonummen Långvikissä sisältömarkkinointitapahtuma PING Helsinkiin, ja hämmästelen itsekin vielä, miten päädyin tuonne ammattilaisten joukkoon!

Tapahtumaan osallistuu sisällöntuottajia eli content guruja, jotka ovat käytännössä bloggaajia, vloggaajia tai muita sometuottajia, sekä business hippejä, jotka edustavat sisällöntuotannosta kiinnostuneita yrityksiä. Tarkoitus on jakaa tietoa sisällöntuotannon eri puolista kaikille osallistujille ja edesauttaa näiden kahden ryhmän verkostoitumista. Paikalla on huipputason bloggaajia sekä osallistujina että esityksien pitäjinä, ja osallistujille on luvassa workshop- ja tapaamismahdollisuuksia.

Miten minä päädyin osallistumaan PING Helsinkiin? Olin Ylen perhebloggaajien päivässä pari kuukautta sitten, ja muutaman bloggaajan kanssa tuli puheeksi tapahtuma, ja epäilin, etten olisi tarpeeksi menestynyt. Sain tomeraa kannustusta, ja Helsingin reissun paluumatkalla näpyttelin ilmoittautumislomakkeen kännykällä tunti ennen deadlinea. Ajattelin, että ei se ota, jos ei annakaan! Kun näin valittujen content gurujen hehkutusta sosiaalisessa mediassa jonkin ajan päästä, oletin pessimistisesti, että luonnollisestikaan en sitten ilmeisesti ollut saanut kutsua. Hämmästyksekseni löysin muutaman päivän päästä tapahtumakutsun sähköpostin tarjouskansiosta, jee! Katsellessani valittujen content gurujen listaa tajusin, että kriteerinä ei välttämättä ole niinkään ollut suorat lukijamäärät vaan myös omintakeisuus ja omaleimaisuus. Kaltaisiani televisiobloggaajia ei ole liikaa, joten minulla on tarjota jotain erikoista yhteistyökumppaneille.

Olen aikaisemmin useampaankin otteeseen miettinyt, olenko minä sisällöntuottaja. Tunnistan tähän ammattikuntaan liitettävät ominaisuudet omaankin tekemiseeni liittyen, mutta jostain syystä minun on ollut vaikea myöntää olevani sisällöntuottaja. Minähän vain vähän kirjoittelen blogia. Toisaalta, olen alusta asti suhtautunut blogiin puoliammattilaisesti, miettien sen pyörittämistä laajemmalti muun muassa brändäyksen kannalta; olen saavuttanut hyvän määrän lukijoita, sekä vakituisten että satunnaisten lukijoiden kannalta; olen jo parin vuoden ajan toteuttanut erilaisia yhteistyökuvioita oikeiden (ja tunnettujen) yritysten kanssa; ja olen saanut tavarakorvauksien ohella myös muutamassa tapauksessa rahallisen korvauksen työstäni, jonka ansiosta olen maksanut blogityöstäni myös veroja. Miten muka en olisi sisällöntuottaja?

Blogi usein alkaa suoranaisena harrasteluna, joka muovautuu helposti ihan vakavasti otettavaksi harrastukseksi, ja joissain tapauksissa bloggaamisesta tulee työ. Blogimaailma on jo jokin aika sitten ymmärtänyt tämän erottelun ja alkanut ottaa kantaa tämän erottelun näkymiseen myös palkkiokäytännöissä. Muu maailma ei usein ole päässyt ajattelussaan yhtä pitkälle, ja kommenteissa sekä blogeissa että uutisissa näkyy helposti vähättelyä ja sen kuuluisan oikean työn peräänkuuluttamista. Tämän ristiriidan vuoksi monen bloggaajan on vaikeaa päästä omassa ajattelussaan harrastelua pidemmälle, jolloin oman työn arvottaminen vaikeutuu huomattavasti.

Minulle, kuten monelle muullekin bloggaajalle, ensimmäinen askel ammattilaisuuden maailmaan oli tavaran tarjoaminen postausta vastaan. Tietystikään tätä suoraa vastavuoroisuutta ei sanota suoraan, vaan yhteistyökuvioissa puhutaan toivomisesta tai oletetaan asian tulevan ymmärretyksi rivien välistä. Jokainen bloggaaja päättää itse oman suhtautumisensa tähän toimintaan. Minulle tavarasta postaus -mallissa ei ole mitään vikaa, kun kyseessä on aloitteleva bloggaaja ja itse tavara on bloggaajalle oikeasti mieleinen. Bloggaajien etiikasta puhuttaessa on mietitty tavaran arvon ongelmaa, sillä verottajan mielestä bloggaajien pitäisi ilmoittaa ja maksaa veroa kaikista saamistaan tavaroista, mutta miksi toimittajien ei näin tarvitse tehdä?  Monessa muussa asiassa bloggaajat rinnastetaan toimittajiin, kuten on ollut monesti kyse omalla kohdallani.

Jossain vaiheessa kuvioihin tulee mukaan raha, ja bloggaajan tarvitsee miettiä oma asemansa uusiksi. Haluatko olla yrittäjä omalla toiminimellä vai kenties kevytyrittäjä laskutusosuuskunnan avustuksella? Luonnollisesti tähän kehitykseen liittyy oman työn arvottaminen, sillä hyvin harvoin mikään yritys tarjoaa bloggaajalle enemmän kuin tämä kuvittelisi tai haluaisi. Bloggaajan pitää rohkaistua pyytämään sopivaksi katsomaansa summaa mutta olemaan myös valmis neuvottelemaan, sillä jotkut yhteistyöyritykset eivät välttämättä ole vielä varsinaisesti palkanneet bloggaajia. Itse olen ratkaissut hinnoittelun ongelman kysyen reippaasti neuvoa minua kokeneemmilta bloggaajilta sekä myös Lilyn/Trendin toimitukselta. Yhdessä tapauksessa minulle annettiin mahdollisuus ehdottaa hintaa, joka sitten mukisematta hyväksyttiin, ja yhdessä tapauksessa minulle ehdotettiin hintaa, joka kelpasi minulle vallan mainiosti.

Yksi PING Helsingin tavoitteista tänä vuonna on sopia sisällöntuotannon etiikkasäännöstöstä, joka helpottaisi myös hinnoittelun ja sisällöntuottajan arvottamisen ongelmaa. On kuitenkin ehkä helpompi saada yhteistyö toimimaan yritysten ja bloggaajien kesken kuin saada lukijat ja muu maailma hyväksymään samat seikat. Olen itse seurannut blogeja pian kymmenen vuotta, ja ymmärrän rahan vaihtamisen ongelman lukijoiden kannalta. Blogien luonne on kuitenkin alusta asti ollut päiväkirjamainen, jolloin kirjoittajan ja lukijan välille syntyy eräänlainen luottamussuhde. Jos tätä luottamussuhdetta rikotaan rahalla, on vaikea saada lukijan luottamusta takaisin. Tämän takia kaupallinen yhteistyö pitää ilmoittaa blogeissa selkeästi, jotta kyseessä ei ole piilomainonta. Monesti lukijat eivät silti hyväksy kaupallisia yhteistöitä, sillä silloin kuviossa on lukijan ja kirjoittajan lisäksi kolmas osapuoli. Tässä tilanteessa niin bloggaajan kuin lukijankin täytyy päättää, kuinka paljon tämä haittaa. Yleisesti bloggaajat valitsevat yhteistyökuvioita, jotka sopivat sisällön puolesta blogiin, ja jotka tuovat lukijoille jotain mukavaa ekstraa. Jos bloggaaja ottaa vastaan kaiken mahdollisen rahallista korvausta vastaan, nousevat lukijat helposti vastarintaan sisällön kärsimisen vuoksi.

Oma eronsa on erityyppisten bloggaajien välillä: on niitä, jotka saavat korvauksen jokaisesta postauksesta portaalilta tai muulta julkaisevalta taholta sekä lisäksi korvauksen yksittäisiltä yrityksilta; ja niitä, jotka saavat korvauksen ainoastaan yksittäisistä yhteistyökuvioista mutta muuten bloggaavat ilmaiseksi. Tämä erottelu on omiaan vaikeuttamaan bloggaajan mieltämistä sisällöntuottajaksi. Jos saa korvauksen vain jostain tietystä postauksesta, onko muuten vain harrastelija? Tällä hetkellä tosin tuotan sisältöä myös Lilyä pyörittäville A-lehdille, sillä saan mainosbannereita vastaan toimivan infrastruktuurin ja sisäisen mainonnan, mikä on oma tietoinen valintani. Silti melkein jokainen ajattelee bloggaajista sisällöntuottajina tai ylipäätään minkäänlaisina ammattilaisina, että 'if it walks like a duck and quacks like a duck, it must be a rabbit'.

Kaiken pohdiskelun jälkeen myönnän olevani sisällöntuottaja, ja ihan rohkeasti myönnän, että tässä vuosien saatossa on kypsynyt ajatus myös ammattilaisuuden syventämisestä. Oma koulutukseni tukee kyseistä ammattia, vaikka se ei suoranaisesti olekaan viestinnän ammattitutkinto. Bloggaamisen monipuolisuus on kiehtonut minua alusta asti, mutta voisin hyvin kuvitella myös tekeväni sisällöntuotantoa suoraan jonkun yrityksen palkkalistoilla. Tällä hetkellähän nämä unelmat ovat vielä aika kaukaisia, sillä äitiysvapaani alkaa piakkoin, mutta odotan innolla mahdollisille uusille urille lähtemistä ensi vuonna.

Hei, ehkä PING Helsinki on sittenkin juuri oikea tapahtuma minulle! Olen sisällöntuottaja, joka haluaa vahvistaa yhteistyöverkostoaan ja laajentaa osaamistaan. Haluan tutustua sisällöntuotannon maailmaan ja siihen kuuluviin ihmisiin, ja haluan kertoa olevani osa sitä, kaikessa televisiosarjamaisessa omalaatuisuudessani. Minä olen bloggaaja ja content guru. Hauskaa PING Helsinkiä minulle ja muille osallistujille!

P.S. Osallistumistani sisällöntuotantofestareille voi seurata Instagramissa (@mariavarietyshow), Twitterissä (@MariaVariety) ja SnapChatissä (@mariavarietyshw)!

 

 

 

 

Kuva: PING Helsinki.
Share

Kommentit

Kahvittelija
Kahvia, kiitos!

Niin siistiä, että osallistut! :) 

Maria S.
The Variety Show

Oli kyllä ihan huippua! :)

Kommentoi

Ladataan...