Ladataan...
Vinkkipankki

Moonrise Kingdom, press

Juuri sopivaan aikaan, kun illat ovat oikeasti pimentyneet ja ulkona ulisee viima, Yle Areena on pistänyt ilmaiset leffafestarinsa pystyyn. Tällä kertaa kattaus on äärimmäisen hyvä. Klassikoita kaikki vanhempia ja uudempia. Joukossa myös Vinkkipankkiirin ultimate-lemppareita. Nämä elokuvat haluat ehdottomasti nähdä, sillä nämä ovat niitä joista jo nyt puhutaan Corona-baarin elokuva-aiheisissa pöytäkeskusteluissa ja tullaan puhumaankin vielä. Parasta Areenan Elokuvafestivaaleissa on se, että se on rakennettu kuin elokuvateatterissa järjestettävä laatufestari. Mukana on kuraattorit ja asiantuntijapuheet. Elokuvista löytyy kiinnostavia toimittaja-haastatteluita ja jokaisesta elokuvasta on tehty keskustelu-ohjelma, jossa elokuvatekijät Sami Sänpäkkilä ja Mika Rättö purkavat fiiliksiään juuri nähdyistä pätkistä. Aion itse ainakin vilaista keskustelut mielenkiinnolla, sillä onhan se nyt kiva tietää mitä he sanovat esimerkiksi Vinkkipankkiirin vuoden 2013 lempielokuvasta Paolo Sorrentinon Suuresta Kauneudesta.

Katso ainakin nämä:

A Most Wanted Man, ohj. Anton Corbijn

Tämä thrilleri on kaunis kuin mikä. Jos saisin jostain käsiini vintage Wallpaper design-lehtiä, ne näyttäisivät tältä elokuvalta. Elokuvan päätapahtumapaikka Hampuri on kuvattu niin kauniisti betoniviidakoksi, että tekisi mieli buukata lennot heti satamakaupunkiin. Aiheena elokuvassa uutisiamme harvase päivä kuohuttava terrorismi ja maahanmuutto. Asioita käsitellään hienosti monesta näkökulmasta. Mukana on empaattiset, kylmät, viattomat ja rikolliset. Loppu onkin mielenkiintoinen ja jättää kysymyksiä nykyyhteiskunnasta katsojan mieleen. Alunperin valokuvaajana, erityisesti rock-artisteista potretteja kuvannut, Anton Corbijn on lahjakas ohjaaja. Han ohjana vakaviinkin tilanteisiin sopivasti pilkettä silmäkulmaan ja valita mitä kauneimmat kuvakulmat kuvaajan kanssa. Kuvauspaikat ovat tarkalla silmällä valittuja.

http://areena.yle.fi/1-3073505 (Vielä 9 päivää katseluaikaa)

Suuri Kauneus, ohj. Paolo Sorrentino

Lainaan tässä itseäni: "Jos rakastat italialaisia, Italian tempperamenttista kieltä tai olet lähdössä sinne päin matkalle, sinun on nähtävä tämä elokuva. Myös jos olet Fellinin elokuvien suurin fani juokse jo teatteriin. Jos mikään näistä ylläolevista ei kuvaa sinua, kannattaa Paolo Sorrentinon ohjaama elokuvakuvatimantti käydä silti hakemassa visuaaliseen galleriaasi pääsi sisälle, sillä se lunastaa lupauksensa suuresta kauneudesta." Voiko enempää luvata? Tämä elokuva olisi saanut Vinkkipankkiiri Vuoden elokuva 2013 pokaalin. Lue silloinen arvostelu täältä.

http://areena.yle.fi/1-2167335 (Vielä 7 pv katseluaikaa)

Moonrise Kingdom, ohj. Wes Anderson

Kolmas ehdoton katsottava Yle Areenan Elokuvafestivaali tarjonnasta on Wes Andersonin sympaattinen seikkailu Moonrise Kingdom. Siinä kaksi lasta lähtevät elämää suuremmalle seikkailulle ja varit tässä elokuvassa on upeutta parhaimmillaan! 

http://areena.yle.fi/1-2197059 (11 pv katseluaikaa)

Ladataan...
Vinkkipankki

Aijai! Harvemmin kirjoitan musiikista täällä ellei varsinaisesti keikkoja ole artisteilta tulossa, mutta nyt pitää avautua viime aikaisesta luukutusmusiikistani siinä toivossa, että joku tajuaisi tilata nämä kaverit Suomeen. Nimittäin olen viimeisen vuoden aikana seuraillut Ruotsin räppi ja r'n'b skeneä ja kyllä, siellä se osataan! Ei tule ehkä yllätyksenä, että musiikin tuottaminen on ruotsalaisilla hallussa, niin kuin moni muukin cooliuteen liittyvä konseptointi. Kun yhden artistin löysin avautui aarrearkku, josta en olekaan sitten vielä halajanut pois. Innostus ruotsalaiseen räppiin itsellä on siinä mielessä hieman huvittava, sillä ruotsin kieli ei ole missään vaiheessa ollut vahvuuteni. Toisaalta kirjoitin M:n ylioppilaskirjoituksissa ihan Kent:n sanoja pänttäämäällä, niin ehkä näiden kaverien biiseillä kieliosaaminenkin pääsee uuteen nousuun. Ainakin katu-uskottavuus pisteitä varmasti Tukholman yöskenessä saa kun tietää nämä tyypit. Tässä siis muutama vinkki hyvistä ruotsalaista artisteista ja hyvistä ruotsalaisista musavideoistakin. Toivottavasti joku muukin saa näistä kiksejä. 

Yemi

-Yemin kohdalla pitää heti heittää ilmoille eurodance ja 2000-luku varoitus, sillä tämä artisti onnistuu jollain tapaa tekemään pikkurastoista, reisitaskuhousuista ja eurodancesta katu-uskottavaa. Tiedän, että joku vetää heti pirtelön tästä väärään kurkkuun ja tuomitsee ylihipsteriksi, mutta halusit tai et veikkaan että vuoden päästä katu-kuvassa näkyy reisitaskuhousuja, ehkä jopa liekkikuvioita ja jostain syystä tämä soundi, jota oksuilit hetki sitten alkaa kuulostamaan kierolla tavalla hyvältä.

Duvchi

Tämä ruotsi-siirappi sulatti Vinkkipankkiiriin sydämen ensimmäisenä. Ei ole söpömpää, eikä kaunisäänisempää ihanuutta kuin Duvchi. Tyypin tuotanto on englanniksi ja siksi varmaan osui tielleni ensin, mutta kannattaa scoutata feat-biisejä, joissa tätä ihanuutta kuulee myös ruotsiksi. Se toimii jotenkin vielä astetta ihanammin. Vaaleanpunaiset piilarit liimautuvat silmään ikiajoiksi Duvchin kuuntelun aloittamisen jälkeen.

Lorenz

Tässä jäbässä on jotain todella sympaattisen arkista ja mahtavaa samalla. Aika hurmuri myös niinkuin Duvchikin ja tyypit tekevätkin yhdessä paljon musaa. Lorenzin biiseissä ovat videoita myöten tuotannot hiottua timanttista ruotsalaista huippuosaamista. Tässä pari lemppari videota, joissa Duvchikin laulamassa ruotsiksi. Ah ja Oh! Lyssna på! Ja Lorenz todellakin vahvistaa kirppis svetareiden tyylikkyys-pisteitä.

Thaiboy Digital

Thaiboy kuuluu Yung Leanin familyyn ja nämä usein vierailevatkin toistensa biiseillä. Yung Lean on tosiaan melkeinpä ainoa Silvana Imanin lisäksi, joka Suomessa on saanut vähän isompaa suosiota ja käynyt keikoilla enemmänkin. Thaiboyn soundi on maalailevaa ja ihanan laahaavaa. Just sillain hyvällä tavalla, että tähän olisi hyvä jatkoilla nukahtaa  :D Thaiboy Digital on myös melko kokeilevaa, kuten Gtblessgo-biisi antaa esimerkkiä. Myös 3D-maailmassa seikkailevalla videolla Thaiboy osoittaa yhdistelyn taidon, jolla kömpelötkin yläaste-teini graafikatkin saadaan toimimaan omalla tavalla ehjänä kokonaisuutena melankolisen äänisumun kanssa.

JOY

Satiininen Camel-röökilippis, feikkikultaketjut, saippuakuplat ja reiviräppi = JOY. Ihana rave-mimmi, jonka tyyliä katsellessa tekee mieli heittä norm-core roskikseen. Hyvä meininki.

Ikhana

Ikhana on se todellinen hunaja r'n'b puolella Ruotsissa. Melko pieni tekijä vielä, mutta näen tässä mahdollisuudet nousta korkealle. Ihana hieman rahiseva soundi nostaa minkä tahansa räppibiisin feat:llä huippubiisiksi! Tässä ihana hyvän yön laulu viimeiseksi.

Kuva: Yemi / Yemi Vevo

Shortly in english: During the last year I´ve been very into Swedish rap and r´n´b music. First I ended up to listen Duvchi and fell in love within the seconds to that extra sweetie voice of his. After that I´ve found many new other swedish music artists to my favourites and here some of them collected together. Enjoy the tones of Yemi, Duvchi, Lorenz, JOY, Skander, Ikhana, Thaiboy Digital and Yung Lean. How they make so pure and perfect concepts in music producing in Sweden? Real talents there.  Ps. I´m pretty sure that Yemi will bring the milleniuminal style to the streets within one year. Wait for short locks and flame-prints.

Ladataan...
Vinkkipankki

Lähden elokuvateatterista pyyhkien vieläkin kyyneleitä. Kajalit pitää käydä laittamassa kuosiin sillä, niin koskettava I, Daniel Blake -elokuva on, että saa silmämeikinkin laittaa uusiksi. Päällimmäinen ajatus mielessäni on salista poistuessa se, että " Vaikka kukaan ei ensijaisesti ehkä halua nähdä elokuvaa työkkärissä ja sossussa ravaamisesta, niin kaikkien pitäisi nähdä se." Aikaa, jota elämme tuntuu leimaavan muiden kategorisoiminen. Jos itsellä menee paremmin ei kyetä näkemään toisen ongelmia, kun ei edes haluta. Sanotaan vaan, että jos tuokin yrittäisi enemmän niin pääsisisi mihin vaan, mutta laiskahan tuo on.

I, Daniel Blaken lähtöasetelma on sellainen, joka voisi käydä kenelle tahansa - palkkapussiin tai menestykseen katsomatta. Daniel saa töissä sydänkohtauksen ja hänet laitetaan toipumiseen saakka työkyvyttömäksi. Työkkäristä ei kuitenkaan tukia heru, sillä hänet todetaan siellä työkykyiseksi, sillä pyhtyyhän Blake kävelemään 50 metriä yhteen putkeen ja käsikin nousee vielä pään päälle. Daniel joutuu tilanteeseen, jossa töitä haettava, jotta saa työttömyystukea, mutta niitä ei voi ottaa vastaan sillä lääkäri kieltää. Työvoimatoimiston ja brittiläisen tukijärjestelmän raakuus ja epäinhimillisyys tulee esille. Ihmisiä lähtökohtaisesti rangaistaan jo valmiiksi ikävässä tilanteessa mitä he eivät välttämättä itse ole aiheuttaneet.

Työkkärirumban keston takia Blaken viimeisetkin säästöt hupenevat ja hän päätyy myymään kaikki huonekalunsa. Onneksi naapurit auttavat, mutta elokuvasta hyvin näkee tilanteen missä hyviä ihmisiä löytyy, mutta kun omat asiat on ensin hoidettava, ennen kuin voi auttaa toista, niin toisten apu jää kuitenkin riittämättömäksi sen rinnalla, kun yhteiskunnan systeemit eivät kerkiä Danielin tueksi. 

Elokuvassa on muitakin kohtaloita. Muunmuassa kahden lapsen yksinhuoltaja äiti, joka päätyy myymään seksiä seuralaispalveluun, kun muita töitä ei ole. Elokuvan käänteet voivat näin listattuna kuulostaa dramaattisilta, mutta käsikirjoitus on hyvin herkkä ja uskottava. I, Daniel Blake on nimenomaan elokuva tavallisista ihmisistä ja niistä jokapäiväisistä ihmiskohtaloista ilman sen kummempaa sankaritarinaa. Lopuksi tulee ymmärtäneeksi paremmin syrjäyneitä ja inhimilliset roolityöt saavat roolihenkilöt tuntumaan todellisilta kuin omilta ystäviltä ja tulee olo, että se vähinkin kannattaa aina tehdä minkä pystyy, vaikka vain kysymään, että mitä kuuluu.

Ehdoton suositus tälle upealle, erilaiselle, mutta niin tavallisista asioista kertovalle dokumentille.... ei kun todelliselta tuntuvalle tosielämästä kertovalle fiktiolle. Hienoa nähdä kaunistelematonta elokuvaa tästä aiheesta, ilman shokaaraavia elementtejä. Asia kerrtoaan niinkuin se on ja todellisuus onkin tarua koskettavapaa. Elokuva on myös ansaitusti voittanut Cannesin elokuvajuhlien kilpailusarjan pääpalkinnon eli Kultaisen Palmun ja se on britti-ranskatuotanto. Elokuva teattereissa ensi viikolla 11.11.