Ladataan...
Vinkkipankki

Ollaanko me niin säästeliäistä porukkaa, että kukat ostetaan vasta hautajaisiin ja kauniit sanat säästetään kuolleelle?

Miksi tunteitaan vaikeaa näyttää? Onko Suomessa vain totuttu olemaan hiljaa vai ollaanko me ihan tunteettomia? Näihin pohdintoihin jään, kun lähden Q-teatterin Tavallisuuden aave näytöksestä. Saara Turusen kirjoittamassa ja ohjaamassa näytelmässä pureudutaan nimensä mukaisesti tavallisuuteen. Ensimmäisessä kohtauksessa perheen äiti esittää toiveen: haluaisin vain että olisimme tavallinen perhe. Tästä lähtee kamppailu poikkeavuuksia vastaan. Tuntuu, että roolihahmoilla on pelko ei ole vain toivetta olla normaali vaan pelko erilaisuudesta. 

Näytelmässä on joukko kohtauksia, joissa käydään läpi suomalaisuuden maneereja ja jotka sisältävät paljon niitä kiusallisia hiljaisia hetkiä kun joku porukasta ei toimi totuttujen tapojen mukaan. Maneerit ovat vedetty niin tappiinsa, että häät ja hautajaisetkin tuntuvat samanlaisilta. Baarissa nautinto syntyy oluen juonnista ja jos tanssijalakaa vipattaa kannattaa se toive toteuttaa niin ettei kukaan näe ja salata moinen. Eihän suomalainen mies tanssi. Hauskana vertauksena tähän on taas espanjalaisista tuntemamme kliseet. Espanjalainen mies on hymyilevänä, lantio liikkuu ja intohimo leimuaa. Suomalainen ei uskalla edes katsoa päin. 

Erilaisuudesta puhuminen on pakolaiskriisin myötä nousseen rasistisen ilmapiirin takia tullut taas ajankohtaiseksi, mutta näytelmä ei mielestäni alleviivaa tätä yhteiskunnallisista tilannetta vaan ikäänkuin mainitsee sen sivulauseessa. Tavallisuuden aave herättää meidät ajattelemaan ihan kantasuomalaisten keskuudessa vellovaa vaikeutta suhtautua uusiin ja erilaisiin tapoihin olla ja ajatella. Se ikään kuin vie rasismikeskustelun sen juurille, sinne missä syrjittiin toista koulussa jättämällä se porukasta viimeiseksi ja suomalaisiin perhedraamoihin, joissa mielenterveydesta vaietaan ja apua ei haeta, ennemmin katsotaan hiljaisuudessa ongelmia läpi sormien. Saara Turusen tekstissä käsitellään myös asioista puhumisen vaikeutta. Kun joku nostaa ongelman tapetille se helposti maalataan vaikeaksi ihmiseksi niin kuin näytelmässä miehensä kummallisia touhuja ihmettelevän vaimon käy.

Aihetta voisi käsitellä hyvin raskaallakin tavalla, mutta näytelmä onnistuu naurattamaan niin, että kyyneleet valuvat pitkin poskia. Seuralaisenikin sanoi, että "oli niin hauskaa, että hammasraudat melkein lensivät suusta!" Näyttelijöiden työ on tarkkaa ääripäissä vierailua välillä ollaan kuin Kaurismäen elokuvassa, josta käväistään Pat ja Mat animaation henkisessä huumorissa ja mennään aina siihen ääripäähän kun lavalla huudetaan kuin eläin. Laura Birn erityisesti yllättää monipuolisuudellaan ja vielä Teak:ssa opiskeleva Antti Heikkinen tavallaan muuttaa ilostuttava veikeys surulliseksi. Hienovaraista näyttelijän työtä!

http://www.q-teatteri.fi

Ladataan...
Vinkkipankki

 

Atena Kustannus on kustantanut todella hauskalla idealla Stalinin Makaronit -nimisen keittokirjan. Heti kirjan nimikin jo herättää ajatuksia, että nyt ei varmaan lueta perusohjeita kotiruuista. Stalinin Makaronit -kirjassa vähintään yhtä tärkeässä roolissa kuin reseptit ovat tarinat ihmisistä ja tilanteissa missä tämä resepti on ollut käytössä. Kirja on ikäänkuin historian dinnereistä "best of" -kattaus tai ainakin kokoelma muistetuimpia annoksia. Kirjassa on aineksia useampaankin teemajuhlaan, sillä sivuilta voi loihtia muunmuassa ruokia, joita tarjoiltiin maailman ensimmäisessä Oscar-gaalassa, viimeisenä annoksena Titanicilla tai vaikka vuonna 1966 Truman Capoten naamiaisissa, jotka riistäytyvät käsistä luksusorgioiksi Eyes Wide Shut -elokuvan tyyliin ja kohuotsikoita kirjoitettiin, sillä mukana olivat Kennedyt, Frank Sinatra, Andy Warhol ihan nyt vain muutamia nimetäkseni. Aikamoista :D

Kun itse otin kirjan esiin testireseptiä valitakseni oli minulla ollut aika rankka päivä ja kaipasin hyvää ruokaa ja energiaa. Buusteriksi valikoitui Merellinen Curry, jota ihmisoikeusaktivisti Aung San Suu Kyin tapasi valmistaa kotonaan kuuluisan 15 vuotta kestäneen kotiarestinsa aikana. Ajattelin myös, että ruuan on pakko ollut olla hyvää jos sitä on niin monta vuotta syöty. Heti alkumetreillä ilahduin lähtökohdista mistä ruokaa lähdettiin tekemään. Tuoreita chilejä, yrttejä ja tomaatteja. Currytahna tehtiin itse ja siihen päälle pannulla rakennettiin raikas kombo höystettynä katkaravuilla ja vaalealla kalalla. Resepti toimi hyvin lukuunottamatta sitä, että vesi puuttui ainesosalistasta. Voi kuulostaa pikkujutulta, mutta en tiedä osaisivatko kaikki automaattisesti lisätä luettelossa mainitun liemikuution nimenomaan liemeksi tehtynä, sillä voihan mokomia käyttää mausteena sellaisenaankin. Noh, hyvää currysta tuli ja varmasti teen jatkossakin. Vähän ehkä turhan vetistä sitten itsellä.

Seuraavaksi taidan kokeilla Kurt Cobainin Katkarapusalaattia, mutta mitä ihmettä tässä "salaatissa" ei ole katkarapuja eikä salaattia? Kurt Cobain vain kuulemma vitsillä nimitti ruokaa sillä nimellä ja kirjaan se siksi sillä nimellä on painettu... No ehkä suomme taiteilijan vapauksia tässäkin! Kirja siis täynnä todella hauskoja ruokatarinoita ja hyvää nippelitietoa faneille ;)

Kustantaja: Atena Kustannus

Ladataan...
Vinkkipankki

Viime kesänä valottui minulle todella intialaisen yhteiskunnan heikko naisten asema. Tulin nimittäin katsoneeksi Ylen Dokumenttiprojektissa näytetyn Intian Tytär-dokumentin, jossa käsiteltiin raiskauksia Intiassa. Tämä elokuva jopa kiellettiin kotimaassaan ja kyllähän elokuva oli raju, mutta vakava aihe on hyvä tuoda päivän valoon ja keskusteluun. 

Nyt viime aikoina paljon puhuttu Suomen elokuvakentässä vähäisistä kiinnostavista naistenrooleista. Bollywood on elokuvakoneistona tuotteliaampi kuin Hollywood, mutta naispäärooleja tai naisista kertovia elokuvia ei sielläkään juuri nähdä. Oikeastaan vain mitätön määrä. Angry Indian Goddesses elokuvaa onkin tituleerattu "Intian ensimmäiseksi naisten kaveruuselokuvaksi". Elokuvassa on harvinaisesti päärooleissa naiskaveriporukka, jossa kaikki hahmot ovat vahvoja naisia, jotka eivät pelkää näyttää tunteitaan ja toimia. Elokuvassa juhlitaan, juotaan kännit, puhutaan äitiydestä, irtisanoudutaan työpaikalta, vaaditaan kiinnostavampia työtehtäviä, ihastutaan miehiin, sekä naisiin. Juoni kuitenkin loppua kohti kääntyy ilakoinnista yhteiskunnalliseksi murhenäytelmäksi ja saa näin vielä enemmän syvyyttä.

Elokuvaa katsoessa täytyy kokoajan muistaa, että kyseessä on intialainen elokuva ja kotimaassaan murroksellinen aihemaailma ja kerronta vahvoine hahmoineen. Suomalaisen elokuvan katsojan silmin tarina ei tunnu kovin erikoiselta ellei alkuperää ota huomioon. Hollywood elokuviin tottuneelle myös elokuvan rytmi on haastava ja hyppelehtivä. Draamaa riittää ähkyyn asti, sillä usean naisen koko draamakattaus käydään läpi nopealla sykkeellä. Välillä siis itketään ja huudetaan, sitten taas nauretaan ja yhtäkkiä kaikki muuttuu absurdiksi tanssikohtaukseksi, mutta sitähän Bollywood on - ei ole elokuvaa ilman tanssia ja laulua. Nämä tanssikohtaukset kyllä piristävät, sillä välillä käydään läpi tunteikkaasti todellakin haastavia aiheita.

Angry Indian Goddesses kannattaa käydä katsomassa erityisesti sen yhteiskunnallisen merkityksen takia. Minusta on hyvä tukea naisten aseman vahvistamista Intiassa, mitä tämä elokuva selkeästi ajaa takaa. Lisäksi hatun nosto Season Film Festivaalille rohkeudesta ottaa tämä elokuva ohjelmistoon.

Infoa elokuvasta:

Ohjaus. Pan Nalin India / Germany 2015. Ramonda Inc. Käsikirjoitus: Pan Nalin, Subhadra Mahajan, Dilip Shankar, Arsala Qureishi * Kuvaus: Swapnil S. Sonaware Leikkaus/Editor: Shreyas Beltangdy Pääosissa: Sarah-Jane Dias, Sandhya Mridul, Rajshri Deshpande, Amrit Maghera, Pavleen Gujral, Anushka Manchanda, Tannishtha Chatterjee 

Näytökset: 
la 2.4. klo 15:45 Kinopalatsi 10
su 3.4. klo 11:30 Kinopalatsi 1

Kuvat: Stillejä Angry Indian Goddesses elokuvasta

http://2016.seasonfilmfestival.fi/elokuvat/v2016/angry-indian-goddesses/

MUISTAKAA SEASON FILM FESTIVAL -LIPPUARVONTA, JOHON VOI OSALLISTUA 23.3. mennessä TÄÄLLÄ ja Vinkkipankin facebookissa:

http://www.lily.fi/blogit/vinkkipankki/elokuva-ja-tapahtumavinkki-season-film-festival-ja-arvonta

 

Pages