Ladataan...
ZenDayz

Se joka väittää, ettei urheiluvälineillä ole väliä, voi samantien hypätä myös sateeseen ilman sateenvarjoa. Hyvät vermeet parantavat urheilusuoritusta, tekevät olon mukavammaksi ja edesauttavat oikeaa suoritustekniikkaa.

Kuva: faf.fi

1. Oikeilla juoksukengillä lentoon

Anttilan alelaarista hankitut lenkkarit vai ökykalliit juoksujalkineet? Riippuu tietenkin siitä, miten paljon juokset ja mitkä ovat tavoitteesi, mutta kokemuksena voin sanoa, että kun laitat jalkaasi kengät, jotka ovat höyhenenkevyet, omaan jalkaasi muotoillut ja askellustasi tukevat, niin kyllä juoksu kulkee. Nykyään urheiluvaateliikkeissä on usein ilmaisia testipäiviä, joissa voidaan selvittää mitä juuri sinun jalkasi ja askeleesi kaipaavat. Oikeanlaisilla kengillä vältytään myös monilta vammoilta.

2. Spinning-kengillä pakarat piukoiksi

Käytkö säännöllisesti tai useasti viikossa spinningissä? Toivottavasti käytössäsi on sisäpyöräilyyn tarkoitetut kengät. Polkimiin kiinnitettävillä kengillä tehot nousevat ja pystyt hyödyntämään pyöräilyn kaksisuuntaista liikettä. Pehmeäpohjaisissa lenkkareissa jalat helposti väsyvät helposti ja tennarit saattavat aiheuttaa mm. suonenvetoja tai jalkojen kipeytymistä. Klossikengät sen sijaan pysyvät tukevasti paikallaan, jalka pysyy oikeassa asennossa ja seisaaltaan spurtteja polkiessa saat aivan erilaisen tuntuman pakaroihin. Ps. klossikengät vaativat muutaman kokeilukerran, ennen kuin koet ahaa-elämyksen! 

3. Rannetuet combat-tunneille - ja isku kulkee

Okei tästä en löytänyt tutkittua tietoa, mutta kirjoitan oman kokemukseni pohjalta. Olen huomannut, että kun käytän combat-tunneilla  rannetukia (sellaisia nauhoja, joita saa mm. nyrkkeilykaupoista ja sporttikaupoista) isken paljon, paljon kovempaa, eli toisin sanoen saan rankemman treenin aikaiseksi!  Ja tietenkin ranne pysyy tuettuna helpommin suorana, joka edesauttaa oikeaa iskutekniikkaa.  Kannattaa kokeilla!

4. Itsestään kuivuvat treenivaatteet ja olo on fressimpi

En voisi elää ilman Niken (sori tämä mainos) DryFit-toppeja. Ne oikeasti toimivat ja kuivuvat paljon nopeammin kuin perus t-paidat. Olon on paljon mukavampi, koska vaatteet säilyvät kuivempina pidempään. Vastaavanlaisia vaatteita löytyy myös mm. Adidaksen ja Reebokin mallistoista.

5. Salihanskojen kanssa olen voimanainen

Ote on tietenkin parempi kuin salihanskat ovat kädessä, mutta ainakin minulla salihanskojen käytöllä on myös pieni psykologinen vaikutus; luulen olevani vahvempi kuin oikeasti olen pumpatessani hanskat kädessä.

Minkä urheiluvälineen sinä olet huomannut parantavan suoritustasi?

Share
Ladataan...

Ladataan...
ZenDayz

Pikkasen enemmän, muutama kilo vielä, pohtii jo alle normaalipainon laihtunut nainen. Kuntosalilla nuori tyttö rehkii kaksi-kolme jumppaa peräjälkeen - joka päivä. Karppaukseen hurahtanut kolmikymppinen nainen ei enää voi nauttia sosiaalisista tilanteista ja on lakannut käymästä ulkona, koska pelkää, että yksi pulla tuhoaa kaiken. Tuttuja tarinoita, joissa alunperin hyväksi tarkoitettu asia: laihdutus, ruokavalion muutos, treenaaminen tai muu terveysintoilu kääntyykin ihmistä vastaan. 

Hyvinvoinnista tulee pahoinvointia kun mennään yli terveen järjen. Silloin kun jokin asia saa pakkomielteiset piirteet, ja elämän sisältö rakentuu vain tämän yhden asian ja sen miettimisen  ja suunnittelemisen ympärille. Silloin kun tulee huono omatunto jos lipsuu omasta hienosta suunnitelmastaan ja rankaisee itseään vielä pahemmalla kuurilla, kielloilla tai pakkoliikkumisella.

Olen kuullut tarinoita ihmisistä, jotka käyvät salilla sekä aamulla että illalla ja lenkillä siinä välissä.   Olen lukenut ihmisistä,  joille terveellisestä syömisestä on tullut pakonomaista ja viikon ruokavalio on koostunut pelkistä kasviksista ja rasvattomasta raejuustosta.  Olen nähnyt, kuinka joku ravaa hampaat irveessä ja pakonomaisesti juoksumatolla kaksi tuntia päivässä vain siksi, että on pakko, ei siksi, että se kivaa.

Toisaalta - joillekin meistä jumpassa käyminen kuusi kertaa viikossa on täysin normalia.  Ja toiset ovat tottuneet syömään pelkkää raakaravintoa eivätkä tee siitä suurta numeroa.  Missä siis menee normaalin terveellisyyden ja pakonomaisen terveysleikkien piirtämätön raja? Mistä tunnistaa, jos on liukumassa väärälle puolelle tai miten sivustaseuraajana auttaa sellaista, jonka terveysintoilu on selvästi mennyt jo yli?

Share
Ladataan...

Ladataan...
ZenDayz

Ihana kesä, ihanat aktiviteetit…kuluneena kesänä...

Soutelin peilityynellä järvellä, johon pilvet heijastuivat luoden järvenpinnalle taivaan illuusion, ja kuuntelin Jamie Woota, samalla kun kaveri otti tirsat ja aurinkoa.

Löysin pyöräilyninnon uudelleen isän lahjoittamalla Jopolla ja nautin pyörän tuomasta vapaudesta mennä ja tulla ilman aikatauluja.

Kävin ulkona joogaamassa kasteenraikkaalla nurmikolla vielä kun Helsinki vasta heräili, ja auringonsäteet lempeästi lämmittivät ilmaa kohti hellelukemia.

Lähdin kävelylle poikaystävän monta kertaa Töölönlahden ympäri, vaikka oikea syy taisi olla kioskilta ostettava sitruunalakritsijäätelö.

Kokeilin "siideritennistä" ensimmäistä kertaa ja tanssin kallioilla auringonlaskuun asti, eikä haitannut, vaikka poika saunoo soi päässää viikon jälkikäteen.

Tanssin Shabamia puistossa ja kokeilin Outdoor Tabataa todeten, että homot tanssittavat parhaiten ja japanilaiset ovat outoja.

Juoksin mummolassa ohi keltaisten rypsipeltojen ja punaisten maatalojen, lapinlehmien tuijottaessa ihmeissään ja paarmojen purressa nilkkoihin.

Tein maailmanparannuskävelyn kaverin kanssa mökiltä, kun lyhyt kävelylenkki paisui kahdentunninmittaiseksi sessioksi, ja kyliltä oli pakko saada siideriä.

Mitä ihanaa "urheilua" sinä harrastit kesällä?

 

 

 

Share
Ladataan...

Ladataan...
ZenDayz

Olen laiskotellut blogin kirjoittamisessa huolella (oli ihana kesä ja loma) ja rankkaa rankaisua itselleni pohdittaessa aloin miettiä, mikä on rankin jumppatunti niin kuin ikinä. Sellainen, josta olet lähtenyt jalat hapoilla, oksennus lähellä ja melkein seinään päin kävellen? Mikä on rankin ryhmäliikuntatunti jolle olet ikinä osallistunut? Lupaan paljastaa myös muutaman oman kokemuksen tässä postauksessa.

Ihan kahjopäinen spinning-tunti

Nykyään enää ei tule käytyä spinngissä, mutta aikoinani muistan Turun Motivuksesta sellaisen jampan, jonka tunneilla luulin kirjaimellisesti kuolevani. Kukaan ohjaaja ei ole koskaan pystynyt saamaan spinningissä aikaiseksi samaa tunnetta. Syke huiteli lähes koko tunnin maksimissa, taisi jopa hieman rytmihäiriöitä tulla, kun poljimme kahjopäisinä sata lasissa ilman taukoja. Joskus olin niin loppu, että jouduin istumaan pukkarissa puoil tuntia ennen kuin pääsin suihkuun.

CrossFit-tyyppinen intervallitunti

Tämä ei ole mikään ketjutunti, mutta muutaman kerran olen eksynyt sellaiselle tunnille, jossa on vuoroteltu korkealla sykkeellä tehtäviä aerobisia liikkeitä (niitä iki-ihania kyykkyhyppyjä, yleisliikkeitä, haarahyppyjä ym. muita liikkeitä, jotka nostavat sykkeen 10 kerran jälkeen kattoon) sekä pää alaspäin olevia lihaskuntoliikkeitä. Se vaan tuntuu niin ikävältä, kun syke on lähes maksimissa ja sitten menet punnertamaan. Ai ai.

Dynaamista hot joogaa (huoneessa +50 astetta)

Oman kropan paino voi olla yllättävän rankka. Ainakin kun pysyt punnerrusasennossa about puoli tuntia ja joogahuoneessa, jossa on +50 astetta, 60 ihmistä ja ilmankosteus hipoo 90 %. En kyllä suosittele kenellekään…

 

Share
Ladataan...

Ladataan...
ZenDayz

Kuva: helsinki.fi

 

...Rantafutista ja grillailua Pihlajasaaaressa

...Tennistä ulkokentillä

...Auringonottoa Uunisaaressa

...Piknik & päiväkännit Suomenlinnassa

…Fannyn aamubrunssi ulkona

…Festariviikonloppu Helsingissä tai Turussa

…Mökkiviikonloppu saaristossa

…Terassikierros Stadissa

…Road trip kesäisessä Suomessa

…Minigolfia meren äärellä

…Päiväleffanäytös sadesäällä

…Pyöräilyretkiä pitkin Helsinkiä

…Visiitti mummolassa

…Aamukahvit Hietalahden torilla

…Rapujuhlat elokuussa

Share
Ladataan...

Ladataan...
ZenDayz

Zumba sai pari vuotta sitten Suomen täysin sekaisin. Tässä postauksessa pohdin sitä, miksi niin kävi.

" Suomessa yritetään zumbaamisen Suomen ennätystä". 

"Zumba-villitys on räjähtänyt käsiin".

Parisen vuotta sitten ei kukaan voinut välttyä huomaamasta uutta lajia nimeltä Zumba. Helpohkoihin ja tehokkaisiin lattarisävytteisiin tanssiliikkeisiin perustuva uusi tanssi villitsi tuhannet suomalaiset naiset. Nekin, jotka eivät olleet aiemmin juurikaan lanteitaan pyöritelleet, vapautuivat Zumban avulla estoistaan ja jonottivat kymmenien muiden kanssa kansalaisopistojen ja liikuntakeskusten Zumba-tunneille.

Zumba-ohjaajista oli huutava pula, ja liikuntakeskukset tappelivat koulutuksen saaneista ohjaajista. Zumba-videoita hamstrattiin, Zumbasta puhuttiin, Zumbaan rakastuttiin. Jokainen tiesi jonkun, joka oli laihtunut Zumballa vähintään 10 kiloa. Moni sokastui uudesta lajista täysin. Liikuntaalan ammattilaiset povasivat lajista parin vuoden trendiä, jonka jälkeen kovin innostus laantuisi. Mutta ainakaan vielä Zumba-kuume ei ole laskenut, vaikka ehkä suurin hypetys on hiljentynyt.

Olen itse testannut Zumbaa kymmenisen kertaa. Minuun se ei ole koskaan oikein uponnut. Ehkä siksi, etten erityisemmin pidä lattareista. Pyllyn sheikkaukset ja käsivarsien heiluttelu eivät ehkä ole minun juttuni, vaan tanssin mieluummin hiphopia tai housea.

Ymmärrän kyllä Zumbaan hurahtaneita, koska hyvä tanssitunti tekee hyvää sekä mielelle että keholle: onhan tanssiminen todella hauskaa ja tehokasta liikuntaa. Se, onko Zumba jotain aivan erityisen ainutlaatuista, on ehkä eri asia. Latinomimmit ovat jo vuosia pitäneet kroppansa kunnossa lattaritansseilla, erilaisia salsa- ja latinomix-tunteja on ollut tarjolla jo vuosikausia, ja kaikkihan tietävät, että tanssi on mitä parhainta liikuntaa. (Kenellä on maailman kaunein vartalo, ellei tanssijalla?).

Miksi sitten juuri Zumba tuli ja valloitti?  Vastauksena on, että  Zumbassa keravalainen 56-vuotias kolmen lapsen äitikin löysi itsestään aidon ja hehkeän naisen, joka sai irrotella ja nauttia liikkeestä. Zumbaa ei tarvinnut osata, mutta hauskaa riitti silti - ja Zumballa oli suuria lupauksia ahkeralle zumbaajalle.

Zumban voittokulun takana on aivan mielettömän onnistunut markkinointikoneisto, joka on tuotteistanut tanssin. Zumban ympärille on luotu aivan mahtava imago. Ajatus siitä, että Zumbaan voi tulla kuka vain, se on helppoa, sitä voi tehdä vaikka omassa olohuoneessa, eikä haittaa vaikka näyttää tanssiessa ja askelkuviot menevät sekaisin - hauskaa on silti.  Kukapa meistä ei haluaisi olla se Zumba-videon keikistelevä, kestohymyilevä, kaunis nainen? Zumba kohdistettiin markkinarakoon, joka oli jäänyt huomioimatta: vähemmän liikkuvat naiset. Naiset, jotka halusivat liikkua, mutta eivät liikkuneet. Kun yksi alko zumbata, pian koko lähiö zumbasi. Melko yksinkertaisia keinoja, mutta ne ovat toimineet.

Lisäksi Zumbaa on markkinoitu laihdutuskeinona. Ja tottahan se on, että jos ei ikinä ole liikkunut paljoa, varmasti zumbaillen saa kiloja karsitettua, tosin niin saisi varmaan tanssien tai liikkuen muutenkin. Zumba on tehokasta ehkä siksi, että vaikket osaa liikkeitä, heilut kun viimeistä päivää - tai ainakin yrität.  

Minusta Zumba on, kaupallisuudestaan huolimatta, tehnyt hyvää. Se on saanut sadottain sellaisia ihmisiä liikunnan pariin, jotka aiemmin lähinnä istuivat sohvalla ja työpöydän ääreellä, vaikka hypetyksen ollessa pahimmillaan mietin, olikohan tuokaan nainen koskaan aiemmin käynyt tanssillisella ryhmäliikuntatunnilla...

Jään jännityksellä odottamaan saako Zumba rinnallen jonkun toisen lajin, johon hurahdetaan samalla innolla, vai onko Zumba tullut jäädäkseen - ikuisesti. Mietin myös minkä lajin joku fiksu päättää seuraavaksi tuotteistaa. Core-tunnistahan on jo tehty konseptitunti. Millaisia ajatuksia Zumba ja zumbailu on herättänyt sinussa? Oletko hurahtanut Zumbaan ja jos olet, miksi?

Share
Ladataan...

Pages