Muoti, kauneus ja elegantti elämä

Trendin ja Lilyn tekijöiltä

puheenaiheet

DETOX-KUURIT: Hyötyä vai  huijausta?

Kehon puhdistuskuureista on tullut trendikkäämpiä kuin värikkäistä katulenkkareista. Mutta ovatko ne lainkaan tarpeen?

Vihreä juoma nököttää viattomana kahvilan vitriinissä. Lapussa lukee detox-smoothie. Toisesta kahvilasta voi ostaa kokonaisen detox-aamupalan, ja kolmannessa kaupataan hurjimmille viikon mittaista detox-mehukuuria. Tavallisen ruokakaupan hyllystä voi poimia ostoskoriinsa paketillisen detox-teetä. Mistä on kysymys?

Siitä, että haluamme uskoa detox-etuliitteellä varustettujen tuotteiden puhdistavan elimistömme ylimääräisestä kuonasta. Meille kaupataan detoxina niin maksan toimintaa edistävää kookosvettä, spirulinan kaltaisia superruokia kuin satojen eurojen mehupaastopakettejakin. Niillä on yhteinen lupaus: nyt häädetään pöhötys ja myrkyt kehosta, ja tuloksena on elinvoimaisempi ja pirteämpi sinä.

Detox-kuurille ryhtyminen on nyt aiempaa suositumpaa. Näin sanoo kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman, joka uskoo, että valvotuissa oloissa tehdylle puhdistautumiselle on aikansa ja paikkansa.

Puhdistuskuurille ryhtyvä haluaa päästä eroon esimerkiksi väsymyksestä ja ”sumuisesta olosta”, joka on detox-fanien mukaan seurausta kehon kuona- ainekuormasta. Pakemanin mukaan kuona-aineita syntyy kaikesta siitä, mitä suuhumme panemme. Ne ovat kehon aineenvaihdunnan jätteitä eli sitä, mitä keho ei ole pystynyt ravintoaineista hyödyntämään.

Pakemanin mukaan detoxissa on kyse kehon oman detox-keskuksen, maksan, hyvinvoinnin edistämisestä. Väsymys, energiavaje ja sumuinen olo voivat olla merkkejä siitä, että maksa on ylikuormittunut eikä saa ruoasta tarpeeksi ravintoaineita, joita se tarvitsee toimiakseen tehokkaasti. Ja jos ruoka on epäterveellistä, vatsakaan ei toimi, vaan kuona-aineet jäävät elimistöön tekemään pahojaan.

Kuona on kuraa

Pötyä, sanoo ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajari.

”Toivoisin, että joku voisi näyttää, millainen on kuona-aineen kemiallinen rakenne, sillä lääketieteessä sellaista ainetta ei tunneta.”

Lääketieteessä lähimpiä vastineita kuona-aineille ovat niin sanotut vierasaineet eli elimistöön kuulumattomat aineet, kuten lääkkeet ja raskasmetallit. Lääketiede ei ylipäätään tunnusta detoxin tarvetta, ja Pajarin mukaan etuliite onkin pelkkä markkinointikikka. Ei ole olemassa puhdistusaineita, joilla elimistön saisi siivottua kaikesta pahasta – eikä siihen ole Pajarin mukaan tarvettakaan. Terveillä ihmisillä maksa kyllä hoitelee haitalliset aineet ruokavaliosta riippumatta. Maksan ylikuormituksesta eli niin sanotusta rasvamaksasta kärsivät nimittäin yleensä ainoastaan runsaasti alkoholia käyttävät tai ylipainoiset henkilöt.

”Elimistössä syntyy kaikenlaisia lopputuotteita, hyödyllisiä ja haitallisia, ja elimistöllä on erilaisia tapoja selviytyä niistä. Pääasiassa kaikki ylimääräiset ja mahdollisesti haitalliset aineet, kuten ympäristömyrkyt ja torjunta-aineet, poistuvat kehosta virtsan ja ulosteen mukana.”

Sen sijaan ruoan mukana elimistöön kulkeutuvat raskasmetallit, kuten elohopea, kadmium ja lyijy, varastoituvat maksaan. Erityisesti kaloissa on raskasmetalleja. Pitäisikö kala siis jättää kokonaan pois lautaselta?

Ei, sillä kalan syöminen on terveydelle pääosin hyväksi eikä pienten metallijäämien ole todettu olevan ihmiselle ainakaan välittömästi vaarallisia. Niidenkään takia ei siis tarvitsisi turvautua detox-smoothieen.

Lääketiede ei ylipäätään tunnusta detoxin tarvetta, ja Pajarin mukaan etuliite onkin pelkkä markkinointikikka. 

Suuren osan oikeasti haitallisista aineista voi tunnistaa järkipelillä – eli myös niiden välttely on helppoa. Vaikkapa nikotiini ja alkoholi kuormittavat elimistöä kaikkien mittareiden mukaan.

Lisäaineista eli esimerkiksi säilöntä- ja väriaineista sen sijaan ollaan montaa mieltä. Sinikka Pakemanin mukaan liiallinen lisäaineiden saanti lisää entisestään kuona-aineiden määrää kehossa. Pakeman luettelee kuona-ainekuormituksen oireita: väsymys, kognitiivisten toimintojen häiriintyminen, nivelten kankeus ja kipu. Anne- Maria Pajari kyseenalaistaa myös lisäainefobian.

”Kaikkien ruokaan lisättävien aineiden turvallisuus testataan ennen käyttöä useissa erilaisissa tutkimusryhmissä ja tutkimuslaitoksissa. Yleisimmät lisäaineet, kuten esimerkiksi sitruunahappo, ovat alun perinkin peräisin luonnosta”, Pajari sanoo.

Luonnonaineita tai eivät, joidenkin vastustajien mielestä lisäaineet ovat epäilyttäviä juuri siksi, että ne on irrotettu alkuperäisestä käyttötarkoituksestaan ja tiivistetty itsenäiseksi aineeksi. Toisia epäilyttää se, että turvallisuustestit tehdään usein uutta lisäainetta markkinoille ajavan yrityksen tilaamana.

Anne-Maria Pajarin mukaan lisäaineita epäilyttävämpiä tuotteita ovat superruoat ja ravintolisät, sillä niiden vaikutuksia ei ole vielä tutkittu systemaattisesti. Esimerkiksi yrttiteet on yhdistetty maailmalla jopa kuolemiin, ja Suomessakin ne on kielletty raskaana olevilta.

Röörien putsaus – kyllä vai ei?

Detoxin juuret ovat pitkällä historiassa: erilaisia detox-toimenpiteitä on harjoitettu niin muinaisessa Egyptissä kuin kiinalaisessa lääketieteessäkin. Sillä välin, kun harrastelija- detoxaajat nykyään tyytyvät naukkailemaan vihershotteja ja käymään detox-joogassa sunnuntaisin, raskaan sarjan detox-fanit teippaavat jalkoihinsa kuonaaineita imeviä laastareita ja käyvät kuppauttamassa kehonsa kansanparantajan vastaanotolla.

Myös vanha kunnon paasto on yhä detox-ihmisten suosiossa. Huolimatta paaston pitkistä perinteistä ja harrastajien kertomista euforisista tarinoista, paastokaan ei ole keholle välttämätön hyvä. Anne-Maria Pajarin mukaan lyhyestä paastosta ei ole todettu olevan keholle sen enempää hyötyä kuin haittaakaan.

”Paastotessa elimistö ottaa ravintonsa rasvakudoksesta. Samalla rasvaan varastoituneet vierasaineet, kuten kaloista peräisin olevat raskasmetallit, lähtevät liikkeelle. Ei kuitenkaan ole varmuutta siitä, että ne poistuisivat kehosta paaston aikana.”

Univelka rasittaa elimistöä enemmän kuin luullaankaan. 

Viime aikoina kovimmat paastointoilijat ovat detoxvimmassaan innostuneet suolihuuhtelusta. Huuhtelun puolestapuhujien mukaan paksusuolessa voi olla jäämiä kuukausienkin takaisesta ravinnosta. Vaikka röörien täysputsaus voi kuulostaa yhtä loogiselta kuin hiusten säännöllinen syväpesu, Pajarin mukaan suolihuuhteluun liittyy riskejä. Vesipesu vie mukanaan myös hyviä bakteereja ja altistaa siten kehoa tulehduksille. Parempi vaihtoehto olisi kuitutankkaus.

”Kuidut pitävät ulostemassan liikkeellä suolistossa. Kun liikkuvaa massaa on riittävästi, se raapii suoliston seinämistä mukaansa myös mahdollisesti sinne aiemmin jääneen ulosteen”, Pajari sanoo.

Mutta tärkeintä kehon toimintojen vauhdittajaa on Pajarin mukaan turha etsiä ruokakaapin hyllyltä tai kahvilan smoothietiskiltä. Se nimittäin lymyää jossain aivan muualla kuin ruoassa.

”Univelka rasittaa elimistöä enemmän kuin luullaankaan. Suosittelen kokeilemaan viikkoa, jolloin nukkuu joka yö kunnon yöunet. Vaikutus on luultavasti detox-kuuria suurempi.”

 

Skippaa detox – satsaa perusasioihin


Syö kuituja. Täysjyvävilja, juurekset, hedelmät ja marjat pitävät suoliston aktiivisena.

Suosi kotimaista ruokaa. Suomalaisessa ruokatuotannossa tarvitaan kylmän ilmaston vuoksi vähemmän torjunta-aineita kuin suuremmissa teollisuusmaissa. ”Ruokamme on siksi jopa puhtaampaa kuin ulkomailta tuotu luomuruoka”, ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajari sanoo.

Katso, että lautasellasi on päivittäin muutakin kuin lihaa ja raejuustoa.  Proteiinipitoisenruoan sulatuksessa syntyy typpeä. Maksa käsittelee sen ureaksi, joka poistuu elimistöstä munuaisten kautta virtsan mukana. Jos ureaa on liikaa, se voi ylikuormittaa munuaisia ja vahingoittaa kudoksia.

Ravitse ihoa ja keuhkoja ulkoilmalla. Hapensaanti on tärkeää verenkierrolle. Elvytä eloton iho luonnonvalolla vihersmoothien sijaan.

Syö vaihtelevasti eri kalalajeja, jotka ovat peräisin eri ympäristöistä. Täysin vierasaineista vapaita kalalajeja ei olekaan. Aineiden pitoisuudet kuitenkin vaihtelevat muun muassa kalan elinympäristön, iän ja sen syömän ravinnon mukaan.

Suhtaudu super-ruokiin kriittisesti. Perusruokavalion pohjana toimii yhä edelleen perinteinen lautasmalli.

Pidä taukoja alkoholista. Maksa pystyy käsittelemään alkoholia tiettyyn pisteeseen asti. Kohtuulliset määrät ja säännölliset tauot antavat maksalle hengähdystauon.

Juo vettä – kun on jano. Jatkuvan veden lipittämisen sijaan tärkeämpää on kuunnella janontunnettaan. Kehon ravinnoksi kelpaavat kaikki nesteet, ja kaksi litraa päivässä riittää.

 

Teksti Aurora Airaskorpi
Kuva Getty Images
Juttu on julkaistu Trendissä 7/2015

LUE MYÖS: Salaattikastike, jota Gwyneth Paltrow rakastaa. klik!

Kommentit

Sddasd (Ei varmistettu) http://freegiftcardgenrator.com

When visiting the United States you can not ignore the best places to visit in Florid

Kommentoi

Ladataan...
You must have Javascript enabled to use this form.