Trendi

3 asiaa, jotka Sanna Marinin kuvien kohu opetti

3 asiaa, jotka Sanna Marinin kuvien kohu opetti
Sanna Marinin kuvista noussut kohu osoitti, että myös aikuisten medialukutaidosta on syytä olla huolissaan, sanoo Trendin päätoimittaja Mari Karsikas.
Julkaistu: 14.10.2020

Vuonna 2018 laulaja Anna Abreu seisoi Trendin kannessa rintavako näkyen. Ketään ei haitannut.

Elokuussa 2020 Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi oli Trendin kannessa jakkupuvussa ilman paitaa. Kukaan ei sanonut mitään.

Lokakuussa 2020 pääministeri Sanna Marin poseerasi Trendin sisäsivuilla täsmälleen samoin stailattuna kuin Ronja Salmi. Kohu syntyi.

Viime päivinä olen vastannut useasti kysymykseen, kuinka suunniteltuja kohu ja siitä syntynyt someilmiö olivat. Vastaukseni on aina sama: ei yhtään. Sen toki arvasin, että nuoren naispoliitikon haastattelu herättää tunteita: ihan sama mistä puolueesta hän on, hän on aina jonkun mielestä vääränlainen – ja lehti on jättänyt huomiotta jonkun toisen puolueen nuoren edustajan. Mutta että tällainen kohu – ei, sitä en osannut todellakaan kuvitella.

Kohu näytti selkeästi sen, että se, mitä kuvissa näkyi, kertoi paljon katsojasta. Moni ei nähnyt rintavakoa ollenkaan. He näkivät Sanna Marinin pukeutuneena trendikkääseen mustaan housuasuun. Sellaiseen joka oli nähty viime vuosien aikana useissa naistenlehdissä ja Instagram-kuvissa. He painoivat Instagramissa kuvan päälle sydämiä ja kuumia liekkejä. Toiset taas katsoivat kuvaa ja näkivät, miten ammattitaito, älykkyys ja osaaminen ovat kiinni vaatteissa ja kenties siinä, miten paljon ne peittävät ihoa.

Kohu on muistuttanut kolmesta tärkeästä asiasta:

1. Medialukutaito

On tapana olla huolissaan lasten ja nuorten medialukutaidosta, mutta mielestäni olisi syytä olla huolissaan myös aikuisten medialukutaidosta. Myös osan aikuisista on vaikea erottaa mainossisältö journalistisesta sisällöstä, eikä käsitys siitä, kuinka paljon haastateltavat voivat vaikuttaa journalistiseen sisältöön, ole vahva.

Tässä pari tärkeää vinkkiä lehtien lukuun: Naistenlehtien kansikuvien henkilöt stailataan kuviin. Työn tekee ammattitaitoinen stailaaja, joka valitsee ja lainaa vaatteet kuvausta varten. Henkilö saa esittää toiveita mutta ei päätä vaatteita. Kuvat eivät ole mainoksia. Ja ei: henkilö ei saa pitää vaatteitaan.

2. Naisten väheksyminen

Avonaisen bleiserin lisäksi somekohu näyttää syntyneen siitä, että pääministeri käytti aikaa naistenlehdelle puhumiseen. Sitä on vaikea tulkita muuksi kuin naisten väheksymiseksi tai naisvihaksi. Naisten suosimat tv-ohjelmat, lehdet ja kirjat ovat yhä monen mielestä hömppää, mitä sanaa ei käytännössä koskaan käytetä miesten perinteisistä kiinnostuksen kohteista.

Myös tätä kannattaa mielestäni pohtia: Jos päättäjällä ei olisi koskaan aikaa naistenlehdelle, tarkoittaako se, ettei hän myöskään ole kiinnostunut naisten asioista?

Samalla kohu teki jälleen ajankohtaiseksi alkuvuonna julkaistun Be a Lady They Said -videon. Se on hyvä katsoa uudestaan.

3. Yhteisön voima

Pian Trendin ilmestymisen ja kohun alkamisen jälkeen naiset alkoivat jakaa rintavaon paljastavia kuvia #imwithsanna-tunnisteella somessa. En ole varma, kuka ehti ensin, mutta ei ainakaan Trendi. Someilmiön synnyttivät yksittäiset naiset, joille Sanna Marinin parjaus riitti. Olen heille hyvin kiitollinen. He näyttivät, miten seistään itselle tärkeiden arvojen takana ja puolustetaan toista naista. He myös tekivät bleiseristä ilman paitaa hittiasun – tätäkään trendiä emme luoneet me, vaikka asu näkyi Trendissä useasti viime vuosien aikana. Yhteisössä on voimaa.

PS. Ai otinko itse sellaisen kuvan? Sen voi käydä tarkistamassa Trendin Instagram-tililtä.

7 kommenttia