Trendi

Eroon iho-ongelmista? Poimi ostoskoriin kauneusruokaa


Ihon voi saada hehkumaan syömällä. Poimi nämä tuotteet kaupan ja apteekin hyllystä, kun haluat eroon yleisimmistä iho-ongelmista.
Kuvat Jenni Holma, Fotolia

Ongelma: Kuiva iho – kosteuta vita­­miineilla ja vedellä

Suomen talvi ei tee hyvää iholle. Ulkona ilma on kylmää ja kuivaa, sisällä keinotekoisesti lämmitettyä. Vaikka kuinka lotraisi voidetta, monen iho punoittaa, hilseilee ja tuntuu kiristävältä.

Talvella ihmiset myös syövät eri tavalla kuin kesällä.

”Moni lohduttaa itseään pimeään aikaan pikaruualla, jossa on paljon hiilihydraatteja. Se pahentaa ihon kuntoa”, sanoo kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman Lääkärikeskus Astrikselta.

Jep. Käytännön kokemus sanoo, että kroissantti-aamiainen, lasagnelounas ja sipsi-illallinen harvoin saavat ihon loistamaan. Syy: hiilarit häiritsevät ihon kollageenin tuotantoa, ja silloin iho kuivuu ja ohenee.

Mitä sitten kannattaisi syödä, jos kärsii kuivasta ihosta? Voiko ruualla kosteuttaa ihoa?

Kyllä voi, Pakeman vastaa.

”Tärkeintä on varmistaa, että kehossa muodostuu tarpeeksi kollageenia. Se on tukikudos, joka pitää yllä ihon kosteustasapainoa, ja sen muodostumiseen voi vaikuttaa itse.”

Kollageenia ei synny ilman C-vitamiinia. Se taas ei varastoidu kehoon, ja siksi C:tä pitää tankata monta kertaa päivässä. Täytä siis kaappisi hedelmillä, marjoilla ja vihanneksilla. Sekä ihon että ympäristön parasta ajatteleva kuluttaja suosii sesongissa olevia hedelmiä ja vihanneksia – ja jos mahdollista, kotimaisia.

”Ei esimerkiksi ole järkeä syödä talvella ulkomaisia mansikoita. Ruuan kuljettaminen kaukaa on epäekologista ja voi näkyä myös iholla. Ulkomaisten marjojen säilöntäaineet aiheuttavat monille allergista ihottumaa.”

Myös A-vitamiini parantaa kollageenin tuotantoa ja pitää yllä ihon kosteustasapainoa. Sitä saa oransseista ja keltaisista vihanneksista, kuten porkkanasta ja bataatista. Vitamiinien lisäksi kollageenin muodostuminen vaatii proteiinia, jota saa tehokkaimmin lihasta, kalasta ja kananmunista.

Viime vuosina luontaistuotekauppoihin ja apteekkeihin on ilmestynyt pitkä rivi kollageenijauheita ja -tabletteja. Ravintoterapeutti ei niistä innostu.

”Tärkeintä on ruoka. Ei auta, jos yhdellä kädellä heittää naamaan lisäravinteita ja toisella epäterveellistä ruokaa”, Pakeman sanoo.

Joillekin lisäravinteille ravintoterapeuttikin nyökkää hyväksyvästi. D-vitamiinilla on antioksidanttinen vaikutus, ja se estää ihoa kuivumasta. Lisäksi se on tärkeää myös hampaiden ja luuston hyvinvoinnille. D-vitamiinia kannattaa sen vuoksi napsia purkista talvella, jolloin sitä ei saa auringosta.

Lisäksi pitää muistaa vanha kunnon vesi.

”Sitä olisi hyvä juoda vähintään kaksi litraa päivässä, jotta keho ja iho eivät kuivahda. Jos pelkän veden litkiminen tuntuu tylsältä, joukkoon voi lisätä luomusitruunan viipaleita tai mintun oksia”, sanoo luonnonmukaisen kauneuden asiantuntija Katja Kokko.

Kun pakkanen ja täysillä puhaltava sisälämmitys saavat ihon paitsi hilseilemään myös halkeilemaan, Kokko kehottaa tankkaamaan omega 3 -rasvahappoja. Niitä saa muun muassa rasvaisesta kalasta, kuten lohesta, sekä hamppu- ja rypsiöljystä.

”Rasvahapot ovat tärkeitä kaikille, mutta auttavat erityisesti kuivaa ja halkeilevaa ihoa. Ne tepsivät myös ihottumiin ja vahvistavat heikkoja kynsiä ja hiuksia.”

Ongelma: Nopeasti vanheneva iho – tankkaa rasvaa, vältä sokeria

Tämä tulee uutisena useimmille meistä: ruualla on suuri vaikutus ihon ikääntymiseen. Siksi ravintoaineet voivat toimia tehokkaampana anti-age-hoitona kuin satojen euron seerumit.

”Ihon pitää saada tarpeeksi rasvaa. Rasvoja on kammottu vuosikymmeniä, ja se näkyy varsinkin naisten iholla. Monien iho on jo kolmekymppisenä kuin ohutta kreppipaperia”, kliininen ravintoterapeutti Pakeman sanoo.

Ihon kannalta tärkeää on syödä muun muassa neitsyt­oliiviöljyä ja -kookosöljyä, avokadoa, saksanpähkinöitä ja rasvaista kalaa. Vähärasvaiset maidot, jogurtit ja juustot Pakeman kehottaa jättämään hyllyyn.

Ravintoterapeutti kannustaa myös valitsemaan luomua aina kun mahdollista. Se ei ole pelkästään arvovalinta, vaan näkyy myös naamassa – monien iho kun puskee lisäaineet ulos ihottumana ja tulehduksina.

Lisäaineiden lisäksi Pakemanin mustalle listalle joutuu sokeri. Ravintoterapeutti sanoo tunnistavansa vastaanotollaan paljon karkkia ja leivonnaisia popsivat asiakkaat tummista silmänalusista ja veltosta ihosta.

”Sokerihiirien iho on usein eloton ja löystyy nopeasti. Syynä on se, että valkoinen, teollisesti prosessoitu sokeri tuhoaa elimistössä vitamiineja ja muita ravintoaineita. Sokeri vähentää kollageenin tuotantoa”, Pakeman kertoo.

Tämä lausunto sattuu, varsinkin meitä, joiden käsi hamuaa säännöllisesti irtokarkkipussia. Onneksi ravintoterapeutti antaa muitakin keinoja huolehtia ihon kunnosta.

”Kannattaa liikkua säännöllisesti, mieluiten ulkona raikkaassa ilmassa. Liikunta tehostaa aineenvaihduntaa, ja happi auttaa poistamaan kuonaa ja bakteereita kehosta. Siksi ne heleyttävät ihoa”, Pakeman neuvoo.Jos haluaa pitää ihon hehkuvana, tiukka fitness-elämäntyyli kannattaa unohtaa. Jatkuva raju treeni lisää vapaiden happiradikaalien määrää verenkierrossa ja luo kehoon stressitilan.

”Viime vuosien kova treenibuumi näkyy jo nuortenkin naisten ihossa. Samoin on ammattiurheilijoilla. Monilla olympiatason urheilijoilla on kuiva, ennenaikaisesti ikääntynyt iho ja näppylöitä”, Pakeman sanoo.

Ongelma: Näppylät – kokeile maidotonta elämää

Suun ympärille ja leukaan ilmestyy hormoninäppyjä, ja hiljalleen röpelö leviää koko naamaan. Lääkärin diagnoosi: aikuisiän akne. Tujuun lääkekuuriin turvautumisen sijaan vaiva saattaa helpottaa ruokavalion muutoksella. Luonnonmukaisen kauneuden asiantuntija Katja Kokko suosittelee aknesta kärsiviä vähentämään maitoa, sokeria ja viljaa ruokavaliossa. Kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman on samoilla linjoilla etenkin maidon suhteen.

”Myös vaihdevuosi-ikäisillä naisilla on aknea. Syynä voi hyvinkin olla maito, joka on pitkälle manipuloitu aine. Ja kun maidosta tehdään juustoa ja jogurttia, niihin pannaan vielä uusia lisäaineita.”

Monille lisäaineista seuraa ruuansulatusongelmia. Yksi oireista on laktoosi-intoleranssi. Myös hormoni- ja immuniteettijärjestelmät voivat heikentyä, ja iho reagoi siihen näppylöillä, sanoo Pakeman.

Hän kehottaa vaihtamaan lehmänmaitotuotteet mantelimaitoon ja luomuvuohenjuustoon, muttei suosittele soijamaitoa. Geenimanipuloitua soijamaitoa voi hänen mukaansa olla vaikea erottaa luonnollisesta. Lisäksi soija voi joillakuilla sekoittaa estrogeenin tuotantoa.

Viljan syöntiä ravintoterapeutti suosittelee vähentämään samasta syystä kuin maitotuotteiden.

”Nykyvilja on pitkälle prosessoitua. Erityisesti vehnä aiheuttaa monenlaisia ruuansulatuskanavan ongelmia. Ne näkyvät iholla ihottumina, hilseilynä, tulehduksina, aknena ja kutinana. Vehnän sijaan kannattaa kokeilla kvinoaa, hirssiä, tattaria ja kauraa”, Pakeman vinkkaa.

Katja Kokko vannoo myös nestemäisen silican eli piin nimeen.

”Pii auttaa suolisto-ongelmiin, kuten turvotukseen. Aknen taustalla on usein ruuansulatusongelmia. Jos vatsa paisuu kivistäväksi palloksi ruokailun jälkeen, suolistossa on todennäköisesti jotain häikkää”, Kokko sanoo.

Hän vinkkaa syömään myös inkivääriä ja kurkumaa.

”Molemmissa on antioksidantteja. Ne parantavat ruuansulatusta ja ehkäisevät tulehduksia.”

Ongelma: En tahdo muuttaa kaikkea – aloita pienestä

Maitokahvia litkivää pastan- ja karkinsyöjää ravintoterapeutin ja luomukauneusgurun ohjeet alkavat helposti hengästyttää. Kaikki meistä eivät ole valmiita panemaan ruokavaliotaan kokonaan uusiksi. Mistä pienistä valinnoista ruokakaupassa kannattaa aloittaa, jos haluaa syömisen näkyvän ihossa positiivisesti?

Ravintoterapeutti Pakemanin vastaus tulee kuin hevi-osaston hyllyltä.

”Osta avokadoa, josta saa hyvää rasvaa, ja appelsiinia tai muita sitrushedelmiä, joista keho imee C-vitamiinia. Ostoskoriin kannattaa latoa myös kotimaisia omenoita, joiden kuoretkin ovat täynnä ravintoaineita.”

Lisätään listalle vielä yksi ostos: nukahtamista helpottava kamomillatee. Hyvä uni kaunistaa.

Juttu on julkaistu aiemmin Trendissä.

Julkaistu: 24.6.2019