Trendi

Hups, näkyykö stressi otsassa ja someinto kaulassa? Näin huijaat elämän jälkiä pois

Hups, näkyykö stressi otsassa ja someinto kaulassa? Näin huijaat elämän jälkiä pois
Kasvosi saattavat kertoa elämästäsi enemmän kuin tahtoisit. On siis aika silittää elämän jälkiä pois. Kokeile esimerkiksi kaulajumppaa ja kasvojen silittelyä!
Julkaistu: 24.3.2021

Kun otsa on huolia täynnä

Pidä normaali ilmeesi ja kurkista peiliin. Näet silloin kasvosi niin kuin muut sen näkevät – eikä se usein ole se selfieistä tuttu. Helposti käy niin, että arki-ilmeessä kurtistat otsaasi täysin huomaamatta ja pikkuhiljaa otsajuonteet jämähtävät niille sijoilleen.
Juonteet mielletään yleensä ulkonäköongelmaksi, mutta huolestunutta vaivaavat herkästi päänsäryt ja silmien kuivuus. Kiukkuinen ilme voi antaa sinusta väärän mielikuvan. Pahus, kun kasvomaski peittää kaiken lisäksi hymyn!
Tee näin: Silitä itsesi sileäksi. Aseta kämmenesi otsalle ja silitä otsaa rentouttavasti. Toista liike kolme kertaa. Muista hengittää rauhallisesti. Huomaat saman tien, miten ilmeesi muuttuu levollisemmaksi. Pysyviä tuloksia voit saavuttaa päivittäisellä silittelyllä.
Hengityksellä voit huijata kehon rauhoittumaan silloinkin, kun on oikeasti syytä huoleen. Tilanne kääntyy voitoksesi, sillä rento olo ja ilme vaikuttavat myös mieleen ja auttavat voimaan paremmin. Hyvä harjoitus on hengittää neljään laskien sisään ja kuuteen laskien ulos. Kolme toistoa, keho hapella täytettynä, maailma näyttää jo paljon paremmalta.

Kaula paljastaa someintosi

Näitkö valokuvassa kumaran hahmon? Ai, se olitkin sinä! Näin voi käydä, kun olit uppoutuneena someen – silloin asento on usein kumara ja niska taipuu kaarelle.
Entä onko kaulasi iho muuttunut kreppipaperia muistuttavaksi juonteiden viidakoksi? Senkin syy voi olla somessa vietetty aika.
Niska-hartiavaivat ovat monelle tuttuja, mutta somehetket näkyvät myös kaulassasi. Kun pää roikkuu, kaulan etuosassa oleva iholihas veltostuu ja menettää ryhtiään. Huono asento jää lihasmuistiin, kun asento toistuu. Samalla kaulalihas supistuu ja lyhenee, ja kaula menettää kannattelevan tuen. Kenotuksesta tulee huomaamatta uusi normaali, ja samalla kaulan iho menee kurttuun.
Tee näin: Voit korjata tilannetta pitämällä säännöllisiä taukoja niin somesta kuin työasennostasi. Laita itsellesi hälytys, niin jumpasta tulee rutiini. Venytä kaulaa asettamalla kädet tueksi rintakehän yläosaan ja taivuta rauhallisesti päätä taaksepäin. Toista liike kolmesti.
Toinen kaulanseudun kokonaisvaltainen venytys syntyy, kun käännät päätäsi vasempaan, kallistat takaraivoa taaksepäin ja nostat leukaa ylös. Toista liike kumpaankin suuntaan muutamia kertoja. Myös hartioiden pyörittely, molempiin suuntiin, piristää oloa. Tee liike rauhallisesti.
Jumpan lisäksi kaulasi iho kaipaa kosteutusta sisäisesti ja ulkoisesti. Juo riittävästi vettä ja levitä hoitava kosteusvoide myös kaulan ja rintakehän iholle.

Kireät pallot poskien kohdilla

Onko purukalustosi kauniissa rivissä, mutta leuat jäykät ja poskilihakset pinkeät, pahimmillaan pienet pallot kasvojen laidoilla?
Saatat olla narskuttelija. Bruksaamiseksi kutsuttu hampaiden yhteenpureminen voi olla myös tapa, jonka stressi laukaisee.
Jos tunnistat kireät lihakset, myös päänsärky ja leukanivelten lonksuminen saattavat olla tuttuja. Ehkä hammaslääkäri on maininnut hampaiden hiusmurtumista tai jopa lohkeamista?
Tee näin: Akuuttiin särkyyn hammaslääkäri voi määrätä lihasrelaksantteja ja kipulääkkeitä. Joillekin avun tuo öisin käytettävä purentakisko, joka avaa suuta 5–6 millimetriä. Näin leuka pysyy rennommassa asennossa, mikä puolestaan helpottaa hampaiden tahatonta puremista.
Jos vaiva on krooninen, apua voi saada botuliinihoidosta. Hammaslääkärin antama pistos rentouttaa leukalihaksia. Hoitotulos kestää noin puoli vuotta. Uusintahoidon tulos säilyy usein pidempään.
Tärkeää on kuitenkin löytää syy hampaiden yhteenpuremiselle. Mieti siis, mikä sinua stressaa ja miten sitä voisi keventää.

Halkeileeko hymy?

Kahvikuppi, energiajuoma ja vähän naposteltavaa – siinäkö vakioseuralaiset työpäivän aikana? Entä siirtyikö hammaslääkärikäyntisi koronatilanteen takia kauas, kauas tulevaisuuteen? Voi olla, että nämä päätökset näkyvät hymyssäsi. Jos etuhampaittesi pinnalta on kuin vuoltu palat kiillettä, se ei kaunista hymyäsi – mutta vielä rumempaa jälkeä kiilteen kuluminen tekee suusi hyvinvoinnille.
Hammaseroosio on happamien aineiden aiheuttamaa hampaiden kulumista. Kiille häviää ja hammas kuluu. Jos syöt useammin kuin viidesti päivässä, hampaat altistuvat liian usein happohyökkäyksille.
Tee näin: Älä lykkää hammaslääkärikäyntiä pitkään, ja noudata hammaslääkärisi antamaa suositusta tarkastusvälistä. Jos sinulla on esimerkiksi taipumusta saada hammaskiveä, kannattaa istahtaa asiantuntijan tuoliin jopa puolen vuoden välein. Hammaskivi voi tulehduttaa ikenet ja aiheuttaa ongelmia koko kehon terveyteen.
Tunnista myös hammaskiilteen viholliset: alkoholi, karkit, mehut, limsa ja kaikki, jotka voivat aiheuttaa närästysröyhtäyksiä. Jospa niitä ostaisi jatkossa vähemmän.
Asiantuntijana kasvojoogaohjaaja ja sairaanhoitaja Pia Airaskorpi ja hammaslääkäri Mari Häyhä-Guerri.
Kommentoi »